رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

عوارض تنفسی گاز خردل

پست های پیشنهاد شده

تنگی ن??س چگونه به وجود می آید؟

 

همان طور که می دانید، مهمترین کار ریه، رساندن ***یژن به بدن و د??ع دی ***ید کربن است.

 

در ریه ها حدود سیصد میلیون کیسه ی هوایی با دیوار بسیار نازک وجود دارد که از راه این دیوارهای نازک تبادل گازی صورت می گیرد. در جدار این کیسه های هوایی مویرگ های ریزی قرار دارند که خون را برای تبادل گازها به سطح این کیسه های هوایی می آورند.

 

وقتی بیماری های مزمن انسدادی ریه ایجاد می شود، دیواره های مجاری هوایی کوچک ونیز کیسه های هوایی خاصیت ارتجاعی خود را از دست میدهند، بنابراین به خوبی منقبض نمی شوند. دیواره های مجاری هوایی ضخیم میشود، در مجاری هوایی کوچک این ضخیم شدن باعث انسداد مجرا و در مجاری بزرگتر باعث کاهش قطر مجرای عبور هوا میشود.

 

از طر?? دیگر مجاری عبور هوا با خلط مسدود می شود که این اخلاط غلیظ بوده و بعضی وقت ها باعث انسداد کامل مجرا می شوند.

 

هنگام عمل دم، ریه ها منقبض می شوند و هوا وارد آن ها می شود. در هنگام بازدم به خاطر ا??زایش ??شار داخل ق??سه ی سینه، مجاری هوایی که حالا تنگ تر هم شده اند، بسته می شود. در نتیجه هوای وارد شده به کیسه های هوایی نمی تواند خارج شود.

 

این پدیده باعث ایجاد دو مشکل جدی می شود که این دو مشکل تبادل گازها را مختل می کند. اولین مشکل این است که میزان هوایی که وارد کیسه هوایی می شود، با میزان خونی که به آن وارد می¬شود تناسبی ندارد.

 

در برخی از کیسه های هوایی خون به میزان کا??ی وارد می شود، ولی هوای وارد شده کم است. در حالی که در برخی دیگر از کیسه های هوایی، ***یژن به میزان کا??ی وارد می شود، ولی جریان خون کا??ی برقرار نمی شود. در این حالت هوای تازه نمی تواند به مناطقی که جریان خون کا??ی دارند، برسد. هر دو حالت منجر به این می شود که ***یژن به میزان کا??ی وارد جریان خون نشود.

 

مشکل دوم این است که عبور هوا از راه مجاری باریک و در برخی مواقع، نیمه مسدود شده، به سختی صورت می گیرد و هر روز این کار سخت تر و سخت تر می¬شود. این مسأله باعث خسته شدن عضلات تن??سی شده، با گذشت زمان به تدریج آنها را در امر رساندن هوای کا??ی به کیسه های هوایی ناتوان می سازد.

 

وجود جریان کا??ی هوا در کیسه¬های هوایی برای د??ع دی ***ید کربن حیاتی است. اگر جریان هوا در کیسه ی هوایی کا??ی نباشد، میزان دی ***ید کربن در خون بالا ر??ته و میزان ***یژن کاهش می یابد.

 

توجه داشته باشید، استنشاق ***یژن از راه ماسک یا کپسول ***یژن ??قط می تواند تا حدی کمبود ***یژن را جبران نماید، ولی در د??ع دی ***ید کربن اضا??ی خون اثری ندارد.

 

تجمع دی ***ید کربن در خون به تدریج تبدیل به یک مشکل جدی می شود و در مراحل نهایی است??اده از دستگاه تن??س مکانیکی چاره ی نهایی کار خواهد بود.

 

مطالعات پزشکی نشان می دهد در ا??راط عادی با ا??زایش سن به تدریج توانایی ??رد در وارد و خارج کردن هوا به ریه¬ها کم می شود. چون ریه ی ا??راد سالم ظر??یت بالایی دارد، این کاهش توانایی ورود و خروج هوا، مشکل زیادی ایجاد نکرده، منجر به ایجاد علایم نمی شود. در ا??رادی که مبتلا به بیماری های مزمن انسدادی ریه هستند، این کاهش توانایی ورود و خروج هوا سریع تر و با شدت بیش تری انجام می شود.

 

هر چه بیماری انسدادی ریه پیشر??ت کند، میزان ***یژن خون کاهش می یابد و این کاهش ***یژن خون باعث انقباض مویرگ های خونی داخل ریه می شود.

 

به طور طبیعی مویرگ های خونی ریه در پاسخ به ***یژن محیط اطرا?? شان منقبض و منبسط می شوند. هر جا ***یژن بیش تری در کیسه های هوایی باشد، این مویرگ ها منبسط می شوند تا بتوانند خون بیش تری را به محل رسانده، ***یژن بیش تری وارد خون شود. هر جا که ***یژن کم تر باشد، این رگ ها منقبض می شوند.

 

در پاسخ به کاهش ***یژن، بدن با مکانیسم¬های جبرانی، گلبول های قرمز بیش تری تولید می¬کند، این ا??زایش گلبول های قرمز تا مراحلی از بیماری برای جبران کمی ***یژن به ??رد کمک می¬کند، ولی اگر از حدی بیش تر شود، خود ایجاد مشکل می کند؛ زیرا خون غلیظ به راحتی نمی تواند از رگ ها عبور کند و باعث انسداد تعدادی از رگ ها می¬شود.

 

کاهش ***یژن خون و ا??زایش دی ***ید کربن اثرات دیگری نیز روی قسمت¬های دیگر بدن، مثل دستگاه اعصاب مرکزی و مغز دارد و مثلاً باعث ایجاد سردرد شده و در خواب نیز اختلال ایجاد می¬کند. هم چنین توانایی های ??کری را کاهش داده، تحریک پذیری ??رد را زیاد می کند.

 

??رد آسیب دیده در اثر گاز خردل دچار حساسیت مجاری هوایی به مواد خارجی می شود که در نتیجه ی تماس با این مواد، مجاری هوایی منقبض می شوند. پس به طور خلاصه، دلیل تنگی ن??س شامل موارد زیر می باشد:

 

- تنگی مجاری هوایی در اثر ضایعات ایجاد شده

 

- تخریب کیسه های هوایی

 

- ا??زایش حساسیت پذیری مجاری هوایی

 

- انقباض مجاری هوایی

 

- ا??زایش ترشح خلط

 

- غلیظ بودن اخلاط

 

- غلیظ شدن خون و ...

 

علت بروز سر??ه های مداوم چیست؟

 

دلایل متعددی برای سر??ه های مداوم وجود دارد. اولین دلیل برای این سر??ه ها، وجود التهاب در مجاری تن??سی است. این التهاب باعث می شود که سلول های التهابی بدن به منطقه آمده و در جدار مجاری هوایی مستقر شوند: استقرار این سلول های التهابی در مجاری هوایی خود باعث سر??ه می شود. از طر??ی این سلولهای التهابی موادی ترشح می کنند که باعث تخریب با??ت های اطرا?? و پیشر??ت بیماری می شود.

 

دومین دلیل این است که در بیماری های مزمن انسدادی ریه، سلول¬های تولید کننده خلط در مجاری هوایی زیاد می شود، در نتیجه میزان ترشحات در مجاری زیاد شده و باعث ایجاد سر??ه می شود.

 

علاوه بر دو عامل ذکر شده، درجاتی از ا??زایش حساسیت مجاری هوایی نیز ایجاد می شود که در نتیجه با ورود کوچک ترین عامل تحریک کننده به ریه، سر??ه ایجاد می¬شود.

 

علت بروز درد در ق??سه ی سینه چیست؟

 

درد در ق??سه ی سینه چند علت دارد:

 

گاهی وقت ها به علت تنگی ن??س شدید و ا??زایش ??عالیت تن??سی، عضلات ق??سه¬ی صدری که عمل دم و بازدم را انجام می دهند، دچار خستگی شدید شده، درد ایجاد می کنند.

غلیظ شدن خلط داخل مجاری نیز باعث می شود که تخلیه ی آنها به خوبی انجام نشود و در برخی مجاری انسداد ایجاد کند، تلاش برای خارج کردن این خلط های غلیظ شده نیز گاهی موجب بروز درد می¬شود.

از طر??ی، گاهی وقت ها پرده های پوشاننده ی ریه ها نیز ملتهب شده و در نتیجه با هر تن??س به علت روی هم کشیده شدن این پرده ها درد ایجاد می شود. در مراحل پیشر??ته ی بیماری، غلظت خون بالا می رود. این مسأله نیز باعث ایجاد درد در ق??سه¬ی سینه می¬شود. (هم به علت ا??زایش تنگی ن??س و هم به علت بسته شدن رگ¬ها.)

کاهش ***یژن خون باعث می¬شود که ***یژن کم¬تری به با??ت¬های مختل?? برسد در نتیجه خود با??ت قلب هم که برای انجام ??عالیت عادی خود نیاز به ***یـژن دارد نیز دچار کمبود ***ـیژن شـده و درد در ق??سه سینـه ایجاد می گردد.

 

چرا دایم از سینه خلط خارج می شود؟

 

علت وجود خلط دایمی این است که هم تعداد و هم اندازهی سلولهای تولید کننده¬ی خلط در مجاری تن??سی در اثر وجود التهاب و تحریک موضعی زیاد میشود. در نتیجه میزان ترشح خلط ا??ـزایش مییابد. از طر??ی چون مژکهایی که در مجاری هوایی قرار دارند، تخریب شده اند و ??عالیت آنها کم شده است، خروج طبیعی خلاء که در حالت عادی به صورت تدریجی انجام میشود، مختل شده و تجمع خلط به صورت محسوسی ایجاد میشود.

 

از طر?? دیگر، بروز ع??ونتهای پی در پی تن??سی نیز خود عامل دیگر ا??زایش ترشح خلط است.

 

چرا گاهی وقتها در خلط خون دیده میشود؟

 

در ??ـرد آسیب دیده از گازهای شیمیایی، هم راههای هوایی و هم رگهای خونی که به این راههای هوایی وارد می¬شوند، آسیب دیده است. گاهی وقتها وقتی سر??ه می¬کنید، به علت ??شاری که به این کیسه های هوایی و عروق وارد میشود، تعدادی از مویرگها در راههای هوایی پاره میشوند. در نتیجه مقداری خون با خلط مخلوط شده و همراه با سر??ه خارج میشوند.

 

آیا خطر ابتلا به سرطان ریه وجود دارد؟

 

هر چند مطالعات زیادی در مورد سرطان زا بودن گاز خردل بر روی انسان انجام نشده است، ولی با بررسی های به عمل آمده بر روی سربازانی که در جنگ جهانی اول در معرض گاز خردل قرار گر??تـه اند یا ا??رادی که در کارخانه های تولید گاز خردل کار میکردهاند، مشخص شده است که احتمال بروز سرطان ریه در این ا??راد نسبت به ا??راد عادی بیشتر است.

 

این سرطان بیشتر در نای و راههای هوایی بزرگ ایجاد می شود.

 

در جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی، هنوز مطالعه ی وسیعی که نشان ا??زایش احتمال سرطان ریه باشد، انجام نشده است، ولی با تحقیقات ??علی روی جانبازان، میشود گ??ت که ا??زایش احتمال سرطان ریه در این بیماران قابل توجه نیست. تحقیقات متعددی که در کارخانه¬های تولید کنندهی گاز خردل و در مجروحان جنگهای اول و دوم جهانی انجام گر??ته، نشان میدهد تماس طولانی مدت با گاز خردل می تواند درصد ابتلا به سرطان ریه را زیاد کند، ولی ا??زایش درصد ابتلا با یک بار تماس و به مدت کم ثابت نشده است.

 

نويسنده : عليرضا نوري آشتياني

 

منبع اصلی: راهنمای بهداشت و درمان جانبازارن شیمیایی، پژوهشکده مهندسی پزشکی جانبازان.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...