رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

مهندسي كامپيوتر(معرفي، پرسش و پاسخ رشته كامپيوتر در مقاطع مختلف تحصيلي)

پست های پیشنهاد شده

>>>>همه چيز درباره ي رشته كامپيوتر در مقاطع مختل?? تحصيلي <<<<

 

با سلام خدمت دوستان عزيز و گرامي

 

با توجه به اهميّت ??راوان رشته كامپيوتر در جامعه تحصيلي و كاري ايران و همچنين ا??زايش تعداد آموخته شدگان در اين رشته تحصليي در مقاطع مختل??ي چون:ديپلم- ??وق ديپلم(كارداني)-كارشناسي(مهندسي) -كارشناسي ارشد-دكترا و.... و باتوجه به كمبود چنين تايپيكي جهت اطلاع رساني در مورد اين رشته ??راجهاني در اين سايت جهاني و پرمحتوا (DVB2.Com)، برآن شديم تا تايپيكي ايجاد كنيم كه در آن اطلاعات كاملي در مورد مقاطع مختل?? اين رشته تخصيلي بخصوص مقطع كارشناسي(مهندسي) را در اختيار شما علاقه مندان عزيز ( البته با همياري شما عزيز) قرار بدهيم.

 

در واقع هد?? اصلي اين تايپيك آشنايي و معر??ي كامل با رشته تحصلي كامپيوتر در مقاطع مختل?? تحصيلي از جمله:ديپلم-كارداني-كازشناسي -كارشناسي ارشد-دكترا و.... و بخصوص مقطع كارشناسي (مهندسي)كامپيوتر است كه اين آشنايي شامل اطالاعات و جزئياتي جامعي در مورد مقطع تحصيلي و كتب تخصصي و منابع اصلي آن و شرايط و ويژگي هاي خاص مقطع و بسياري از جزئيات و نكات ريز و رشد و م??يد و پركابرد در اين زمينه مي باشد.

 

ضمنا هر گونه سؤالي كه در مورد رشته كامپيوتر در مقاطع مختل?? تحصيلي آن داريد در اين جا مطرح كنيد .و خواهش مي كنم از مطرح كردن سوالاتي درسي مثل حل مسله و حل سوالات زبان هاي برنامه نويسي و... خوداري كنيد ، چون هد?? اصلي اين تايپيك ??قط اطلاع رساني در مقاطع مختل?? رشته كامپيوتر است.

 

بدين منظور جهت پربار شدن اين تايپيك از شما دوستان و عزيزان علاقه مندان درخواست مي كنم كه در اين زمينه مرا همياري و كمك كنيد تا اين تايپيك به عنوان منبع خوب و جامعي براي علاقه مندان به رشته تحصلي كامپيوتر باشد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در ابتدا بطور كامل با مقطع كارشناسي (مهندسي) كامپيوتر كه يكي از مقاطع مهم رشته كامپيوتر ميباشد بطور كامل در چند پست متوالي آشنا شده سپس در ادامه به معر??ي ساير موضوعات مربوط به اين رشته مي پردازيم.

 

هد?? اصلي مهندسي كامپيوتر:

رشته مهندسي كامپيوتر كه به طراحي و ساخت اجزاي مختل?? كامپيوتر مي پردازد، لذا اهميت بسيار زيادي در دنياي امروز برخوردار است. هد?? از طي اين دوره تربيت كارشناساني است كه در زمينه تحليل، طراحي، ساخت و راه اندازي دستگاهها و مجموعه هاي سخت ا??زاري جديد ،بررسي و شناخت مجموعه هاي سخت ا??زاري و نرم ا??زاري موجود ، نگه داري، عيب يابي و تعمير و اصلاح و توسعه ??عاليت كنند.

طراحي، شبيه سازي، ??رآوري، پردازش، سنجش، آموزش، ويرايش و ... همه م??اهيمي هستند كه با بالاترين دقت و در كوتاهترين مدت زمان ممكن در برنامه هاي نرم ا??زاري كامپيوتر انجام مي شوند. لذا هد?? از اين رشته تربيت نيروي متخصص براي انجام امور ??وق است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تواناييهاي ??ارغ التحصيلان

??ارغ التحصيلان اين مقطع، قابليتها و تواناييهاي زيادي دارند و چنانچه در مسير مناسب هدايت شوند، قادر خواهد بود مشكلات زيادي را حل كنند. برخي از اين تواناييها به شرح زير است:

 

1) بررسي و شناخت نرم ا??زارها و سخت ا??زارهاي جديد و به كارگيري آنها.

 

2) بررسي كمبودها و نيازهاي نرم ا??زاري و سخت ا??زاري بخشهاي صنعت و خدمات و تدوين نيازهاي آنها، امكان سنجي و تعيين ابزار و نيروي انساني لازم براي ر??ع كمبودها.

 

3) تجزيه و تحليل سيستمهاي كوچك و متوسط نرم ا??زاري و سخت ا??زاري و ارائه راه حل مناسب براي اجراي آنها.

 

4) طراحي مجموعه هاي كوچك و متوسط نرم ا??زاري و سخت ا??زراي و توليد طرحهاي اجرايي براي انها.

 

5) اجراي طرحهاي كامپيوتري، نصب، آزمايش و آموزش آنها.

 

6) پشتيباني و نگه داري سيستمهاي نرم ا??زاري شامل شناسايي خطاها، ر??ع خطاها و ا??زودن امكانات جديد به سيستمها.

 

7) عيب يابي كامپيوترها و سيستمهاي كامپيوتري و ر??ع عيبها.

 

8) شناسايي ??نون جديد طراحي و ساخت كامپيوتر و ارزيابي و به كارگيري آنها.

 

تواناييهاي ذكر شده مربوط به كارشناسان نرم ا??زار و سخت ا??زار مي باشد، اما روشن است كه كارشناسان نرم ا??زار در محدوده مسائل نرم ا??زاري توانايي بيشتري دارند و برعكس كارشناسان سخت ا??زار در محدوده مسائل سخت ا??زاري از توانايي بيشتري برخوردارند

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ماهيت رشته كامپيوتر:

 

كامپيوتر داراي دو جزء مت??اوت سخت ا??زار و نرم ا??زار است. اجزاء ??يزيكي و قابل لمس كامپيوتر مانند مدارها و بردهاي الكترونيكي سخت ا??زار ناميده مي شوند.

 

نرم ا??زار جزء غيرقابل لمس كامپيوتر است. نرم ا??زار برنامه ها و داده هايي است كه به كامپيوتر ??رمان مي دهند كه چه عملي را انجام دهد. يك مهندس نرم ا??زار ياد مي گيرد كه چگونه نرم ا??زارهاي بزرگ و عظيم را طراحي و برنامه ريزي كند، تست و ارزيابي نهايي نمايد و در نهايت مستند سازد.

 

پس بدين گونه نسبت كه يك تعميركار كامپيوتري يك مهندس سخت ا??زار و يك اپراتور كامپيوتر يك مهندس نرم ا??زار تلقي گردد.

 

"نرم ا??زار در حقيقت روح و جان كامپيوتر است كه به سخت ا??زار هويت مي بخشد و اصولاً به برنامه اي گ??ته مي شود كه براي به كارگيري سخت ا??زار ساخته شده باشد.

نرم ا??زارها را مي توان به دوره كلي دسته بندي كرد كه عبارتند از :

نرم ا??زارهاي سيستمي و نرم ا??زارهاي كاربردي.

نرم ا??زراهاي سيستمي برنامه هايي هستند كه كامپيوتر براي ??عال شدن يا سرويس دادن به آن نياز دارد و اين دليل از سوي سازندگان سيستم كامپيوتري عرضه مي شوند و مهمترين آنها سيستم عامل، برنامه هاي سودمند و مترجم هاي زبان مي باشد.

 

نرم ا??زارهاي كاربردي نيز برنامه هايي هستند كه كاربر يا خود آن ها را مي نويسد يا شركت هاي نرم ا??زاري آنها را تهيه كرده و براي ??روش عرضه مي كنند. اين گونه برنامه ها معمولاً عموميت برنامه هاي سيستم را نداشته و براي زمينه هاي مختل?? مهندسي، علمي، تجاري، آموزشي، ت??ريحي و يا طراحي نوشته مي شوند."

 

مهندسي سخت ا??زار در مقطع ليسانس به مطالعه و بررسي طراحي سخت ا??زاري، كنترل سخت ا??زاري و شبكه هاي كامپيوتري مي پردازد. براي مثال يك مهندس سخت ا??زار مي تواند طراحي سخت ا??زاري كند كه با ic ها كار كند، با كامپيوتر كار كند و يا از دروازه هاي كامپيوتر است??اده نمايد و در نهايت مي تواند به طراحي مدارهاي مجتمع ديجيتالي بپردازد.

كه البته به اين بخش از سخت ا??زار بيشتر در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري پرداخته مي شود."

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

گرايش هاي مقطع مهدسي:

 

رشته مهندسي كامپيوتر در مقطع كارشناسي داراي دو گرايش سخت ا??زار و نرم ا??زار است كه البته اين دو گرايش در مقطع كارشناسي ت??اوت قابل توجهي با يكديگر ندارند.

 

گرايش سخت ا??زار در برگيرنده ??عاليت هاي آموزشي، پژوهشي و صنعتي در خصوص قطعات، بردها، تجهيزات و در نهايت سيستم هاي كامپيوتري در مقياس هاي مختل?? است و يكي از شاخه هاي مهم آن به نام معماري كامپيوتر (طراحي و ساخت كامپيوتر) مي باشد."

 

هد?? از گرايش نرم ا??زار كامپيوتر، آموزش و پژوهش در زمينه زبانهاي مختل?? برنامه نويسي، سيستم هاي عامل مختل?? و طراحي انواع الگوريتم ها مي باشد."

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آينده شغلي، بازار كار، درآمد:

 

با توجه به گسترش روزا??زون دنياي كامپيوتر امروزه بيش از هر زمان ديگري نياز به متخصصان كامپيوتر احساس مي شود. امروزه يك مهندس كامپيوتر اگر علاقمند به كار باشد، هيچ وقت با مشكل بيكاري روبه رو نمي شود.

 

به خصوص مهندسين نرم ا??زار ??رصت هاي شغلي بيشتري داشته و براي كاركردن نياز به امكانات و تجهيزات زيادي ندارند. ??رصت هاي شغلي اين رشته به حدي گسترده و متعدد است كه نه تنها ??ارغ التحصيلان اين رشته به راحتي جذب بازار كار مي شوند بلكه دانشجويان دو سال آخر اين رشته نيز مي توانند وارد بازار كار شده و ??عاليت كنند.

 

براي مهندسين سخت ا??زار هم امكان كار در شركتهاي توليد كننده قطعات و دستگاهها و مراكز صنعتي – توليدي بسيار ??راهم است و از نظر سطح درآمدي هم با توجه به دانش و پشتكار شخصي در حد قابل قبول و ايده آلي قرار دارند. از طر??ي با توجه به است??اده روزا??زون از شبكه اينترنت زمينه كار در اين موضوع نيز بسيار مهياست.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

توانايي هاي جسمي، علمي، رواني و ... مورد نياز و قابل توصيه

 

توانايي علمي: يك مهندس كامپيوتر بايد سخت كوش و با پشتكار باشد چون رشته كامپيوتر رشته پويايي است و هميشه بايد اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال ??راگر??تن مطالب جديد باشد. مهندس كامپيوتر بايد پايه رياضي قوي داشته و توانايي اش در زمينه ??يزيك خوب باشد. همچنين لازم است ??ردي خلاق باشد تا بتواند مسايل را از راههاي ابتكاري حل كند.

 

علاقمنديها: مهندس كامپيوتر نرم ا??زار و سخت ا??زار بايد به يادگيري و مطالعه علاقمند باشد تا پيشر??ت در خور توجه داشته باشد. همچنين بايد از جستجو و كاوش در مدارها و ريزساختارها استقبال كند و به كار با كامپيوتر علاقه داشته باشد.

 

توانايي مالي: با توجه به توضيحات گ??ته شده داشتن يك دستگاه كامپيوتر براي يك مهندس كامپيوتر امري ضروري به نظر مي رسد ولي اين گونه نيست كه بدون داشتن كامپيوتر دانشجويان از ادامه تحصيل و پيشر??ت باز بمانند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضر:

 

رشته كامپيوتر كه باعث جهاني شدن اطلاعات و ارتباطات شده است ، رشته روز و رشته آينده است تا جايي كه پيش بيني مي شود تا 10 سال ديگر در كشورهاي پيشر??ته مردم همان قدر كه بر نيروي برق وابسته هستند به شبكه اينترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضيحات گ??ته شده روند رو به رشد است??اده از كامپيوتر در زندگي روزانه اشتغال و موقعيت كاري براي ??ارغ التحصيلان اين رشته ??راهم است تا در قالب شركتهاي توليدكننده نرم ا??زار، شركتهاي توليدكننده قطعات، مراكز صنعتي – توليدي، شركتها و موسسات خدماتي، مراكز آموزشي و ... مشغول به كار شده و ??عاليت كنند. با توجه به پيشر??ت كند ايران نسبت به جامعه جهاني كامپيوتر در سالهاي اخير نياز به مهندسين خلاق و كوشا در اين زمينه كاملاً احساس مي شود.

 

روند رو به رشد است??اده از كامپيوتر در محا??ل عمومي و خصوصي، است??اده گسترده از شبكه اينترنت و زمينه هاي مرتبط با آن، ??راهم آمدن شرايط آموزش و تجارت الكترونيك همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اكنون چشم انداز روشني نسبت به آينده اين رشته وجود داشته باشد به نحوي كه ??عالان در اين زمينه از آينده معلوم و مطمئني برخوردار خواهند بود. تنها نگراني به قسمت نرم ا??زار مربوط مي شود كه بايد مهندسان خلاق ايراني اقدام به تهيه نرم ا??زارهاي گوناگون و كارآمد كرده تا تنها مصر?? كننده صر?? نباشيم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

نكات تكميلي:

 

"بعضي از ا??راد تصور مي كنند كه مهندسي سخت ا??زار در حد يك تعميركار كامپيوتر است در حالي كه كار يك مهندس سخت ا??زار، تعمير يا نصب و راه اندازي كامپيوتر نيست. هر چند كه مي تواند چنين كاري را انجام دهد. در واقع كار يك مهندس سخت ا??زار، طراحي هاي سخت ا??زاري است و به همين دليل در دانشگاه دروسي مثل رياضيات و يا مدارهاي منطقي را مطالعه مي كند همچنين برخلا?? تصور كساني كه يك اپراتور را در حد يك مهندس نرم ا??زار مي دانند، بايد گ??ت كه يك مهندس نرم ا??زار لازم است از دانش رياضي خوبي برخوردار باشد تا بتواند برنامه هاي كامپيوتري را طراحي كند و آنها را توسعه دهد. براي مثال بايد بتواند يك كار گرا??يكي را از بنيان طراحي كند. كاري كه از عهده يك اپراتور بر نمي آيد. و به همين دليل ما معتقديم كه كلاسهاي آزاد آموزش كامپيوتر هيچ وقت نمي توانند يك مهندس كامپيوتر پرورش دهند."

 

شغل مهندسي نرم*ا??زار به*عنوان بهترين شغل ايالات متحده*ي آمريكا شناخته شد.

به گزارش سرويس ??ناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجله*ي Money ??هرست برترين مشاغل ايالات متحده*ي آمريكا را اعلام كرد كه در ميان اين مشاغل، حر??ه*ي مهندسي نرم*ا??زار با متوسط درآمد سالانه*ي *٨٠ هزار و *٤٢٧ دلار و رشد سالانه*ي *٤٦ درصدي، برترين شغل محسوب شده است.

 

همچنين ??عاليت كاري به*عنوان استاد دانشگاه نيز متوسط درآمد سالانه*ي *٨١ هزار و *٤٩١ دلاري را در پي خواهد داشت. رشد سالانه*ي اين حر??ه *٣١ درصد گزارش شده است.

 

ا??رادي كه به*عنوان مشاور مالي ??عاليت مي*كنند، با متوسط درآمد ساليانه*ي *١٢٢ هزار و *٤٦٢ دلار و رشد سالانه*ي *٢٦ درصدي پردرآمدترين قشر جامعه*ي ايالات متحده* هستند.

 

پژوهشگران امور ??ناوري اطلاعات و رايانه هم با درآمد متوسط *٥/٨٣ هزار دلاري در سال و رشد ساليانه*ي *٣٦ درصدي، به عنوان ه??تمين شغل برتر ايالات متحده ذكر شده است.

 

 

در پايان ذكر كنم كه رشته كامپيوتر و مهندسي آن تنها رشته اي است كه تقريبا در تمامي رشته هاي تحصيلي دخالت دارد و جزئي از ان محسوب ميشود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خلاصه اي كامل از معر??ي رشته كامپيوتر در مقطع كارشناسي

 

معر??ی رشته:

 

رشته مهندسي كامپيوتر در مقطع كارشناسي داراي سه گرايش سخت ا??زار و نرم ا??زار و ??ناوری اطلاعات است گرايش سخت ا??زار در برگيرنده ??عاليت هاي آموزشي، پژوهشي و صنعتي در خصوص قطعات، بردها، تجهيزات و در نهايت سيستم هاي كامپيوتري در مقياس هاي مختل?? است و يكي از شاخه هاي مهم آن به نام معماري كامپيوتر (طراحي و ساخت كامپيوتر) مي باشد.هد?? از گرايش نرم ا??زار كامپيوتر، آموزش و پژوهش در زمينه زبانهاي مختل?? برنامه نويسي، سيستم هاي عامل مختل?? و طراحي انواع الگوريتم ها مي باشد.

 

هد?? تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر:

 

رشته مهندسي كامپيوتر كه به طراحي و ساخت اجزاي مختل?? كامپيوتر مي پردازد، از اهميت بسيار زيادي در دنياي امروز برخوردار است. هد?? از طي اين دوره تربيت كارشناساني است كه در زمينه تحليل، طراحي، ساخت و راه اندازي دستگاهها و مجموعه هاي سخت ا??زاري جديد، بررسي و شناخت مجموعه هاي سخت ا??زاري و نرم ا??زاري موجود، نگه داري، عيبيابي و تعمير و اصلاح و توسعه ??عاليت كنند.طراحي، شبيه سازي، ??رآوري، پردازش، سنجش، آموزش، ويرايش و … همه م??اهيمي هستند كه با بالاترين دقت و در كوتاهترين مدت زمان ممكن در برنامه هاي نرم ا??زاري كامپيوتر انجام مي شوند. لذا هد?? از اين رشته تربيت نيروي متخصص براي انجام امور ??وق است.

 

توانايي هاي ??ارغ التحصيلان رشته مهندسی کامپیوتر:

 

??ارغ التحصيلان اين مقطع، قابليتها و تواناييهاي زيادي دارند و چنانچه در مسير مناسب هدايت شوند، قادر خواهند بود مشكلات زيادي را حل كنند. برخي از اين تواناييها به شرح زير است:

 

» بررسي و شناخت نرم ا??زارها و سخت ا??زارهاي جديد و به كارگيري آنها.

» بررسي كمبودها و نيازهاي نرم ا??زاري و سخت ا??زاري بخشهاي صنعت و خدمات و تدوين نيازهاي آنها، امكان سنجي وتعيين ابزار و نيروي انساني لازم براي ر??ع كمبودها.

» تجزيه و تحليل سيستمهاي كوچك و متوسط نرم ا??زاري و سخت ا??زاري و ارائه راه حل مناسب براي اجراي آنها.

» طراحي مجموعه هاي كوچك و متوسط نرم ا??زاري و سخت ا??زاري و توليد طرحهاي اجرايي براي آنها.

» اجراي طرحهاي كامپيوتري، نصب، آزمايش و آموزش آنها.

» پشتيباني و نگهداري سيستمهاي نرم ا??زاري شامل شناسايي خطاها، ر??ع خطاها و ا??زودن امكانات جديد به سيستمها.

» عيب يابي كامپيوترها و سيستمهاي كامپيوتري و ر??ع عيبها.

» شناسايي ??نون جديد طراحي و ساخت كامپيوتر و ارزيابي و به كارگيري

آنها. تواناييهاي ذكر شده مربوط به كارشناسان نرم ا??زار و سخت ا??زار مي باشد؛ اما روشن است كه كارشناسان نرم ا??زار در محدوده مسائل نرم ا??زاري توانايي بيشتري دارند و برعكس كارشناسان سخت ا??زار در محدوده مسائل سخت ا??زاري از توانايي بيشتري برخوردارند.

 

وضعيت نياز كشور به اين رشته مهندسی کامپیوتر در حال حاضر:

 

رشته كامپيوتر كه باعث جهاني شدن اطلاعات و ارتباطات شده است ، رشته امروز و آينده است تا جايي كه پيش بيني ميشود تا ۱۰ سال ديگر در كشورهاي پيشر??ته مردم همان قدر كه به نيروي برق وابسته هستند به شبكه اينترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضيحات گ??ته شده روند رو به رشد است??اده از كامپيوتر در زندگي روزانه، اشتغال و موقعيت كاري براي ??ارغ التحصيلان اين رشته ??راهم است تا در قالب شركتهاي توليدكننده نرم ا??زار، شركتهاي توليدكننده قطعات، مراكز صنعتي توليدي، شركتها و مؤسسات خدماتي، مراكز آموزشي و … مشغول به كار شده و ??عاليت كنند.

با توجه به پيشر??ت كند ايران نسبت به جامعه جهاني كامپيوتر، در سالهاي اخير نياز به مهندسين خلاق و كوشا در اين زمينه كاملاً احساس ميشود.روند رو به رشد است??اده از كامپيوتر در محا??ل عمومي و خصوصي، است??اده گسترده از شبكه اينترنت و زمينه هاي مرتبط با آن، ??راهم آمدن شرايط آموزش و تجارت الكترونيك همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اكنون چشم انداز روشني نسبت به آينده اين رشته وجود داشته باشد به نحوي كه ??عالان در اين زمينه از آينده معلوم و مطمئني برخوردار خواهند بود. تنها نگراني به قسمت نرم ا??زار مربوط مي شود كه بايد مهندسان خلاق ايراني اقدام به تهيه نرم ا??زارهاي گوناگون و كارآمد كرده تا تنها مصر?? كننده صر?? نباشيم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

عناوین دروس رشته مهندسی کامپیوتر در گرایش سخت ا??زار ونرم ا??زار:

1- ??يزیک ۱و۲ 2- آزمايشگاه ۱و۲ 3- رياضي ۱و۲

4- مباني كامپيوتر و برنامه سازي

5- آزمايشگاه كامپيوتر

6- معادلات دي??رانسيل

7- ساختمان هاي گسسته

8- برنامه سازي پيشر??ته

9- آمار واحتمالات مهندسي

10- رياضي مهندسي

11- مدارهاي الكتريكي ۱

12- آزمايشگاه مدارهاي الكتريكي ۱

13- ساختمان داده ها

14- زبان ماشين و برنامه ريزي سيستم

15- مدارهاي الكترونيكي

16- آزمايشگاه مدارهاي الكترونيكي

17- مدارهاي منطقي

18- طراحي الگوريتم
ها

19- طراحي
و پياده
سازي زبان هاي برنامه سازي

20- ريز پردازنده ۱

21- آزمايشگاه ريز پردازنده ۱

22- معماري كامپيوتر

23- آزمايشگاه معماري كامپيوتر

24- شبكه هاي كامپيوتري

25- آزمايشگاه شبكه هاي كامپيوتري

26- سيستم هاي عامل

27 - كارگاه عمومي

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

??رآيند برنامه ريزي استراتژيك it در مقياس جهاني

 

مي خواهيم مسئله توسعه طرح هاي استراتژيك??ناوری اطلاعات براي سازمان هاي جهاني را مورد بررسي قرار دهيم. همواره اذعان مي شود كه تنظيم برنامه هاي تجاري با برنامه هاي ??ناوریاطلاعاتاز حياتي ترين مسائل براي مديران در سرتاسر جهان است و اين موضوع براي سازمان هاي جهاني به گونه اي جدي تر ات??اق مي ا??تد. دليل اين واقعيت سرعت تغييرات تكنولوژيكي و سختيهاي ذاتي مربوط به مديريت سازمان ها و شركت ها در مناطق جغرا??يايي مختل?? است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اجازه نامه توا??ق نرم ا??زاري(Software License Agreement)

 

در اين مقاله سعي مي كنيم تا به اجازه نامه توا??ق نرم ا??زاري به عنوان يكي از موارد مهم در حوزه حقوق نرم ا??زار بپردازيم.در اين مقاله بعضي جنبه هاي مهم و كليدي اين اجازه نامه همچون جايگاه آن در ميان ساير حقوق،نحوه تنظيم و شرايط آن را به گونه اي موجز مورد دقت قرار مي دهيم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

گام*های جدید ??ناوری در سازمان*های ??ضایی

مترجم: ميثم لط??ي- حيات*نو

 

راه*اندازی د??اتر بدون کاغذ یکی از اهدا??ی است که امروزه در بیشتر شرکت*ها دنبال و به عنوان یک ایده*آل برای مدیران محسوب می*شود. در بیشتر اداراتی که سلسله* مراتب آنها به *صورت عمودی و از بالا به پایین است، اسناد و مدارک قانونی (نظیر خلاصه پرونده*ها، استشهادنامه*ها، ??رم*ها و نامه*ها در دادگاه) به *صورت دستی بررسی می*شود و مدیران این مراکز کمتر به اسناد و ??ایل*های کامپیوتری اطمینان می*کنند.

 

بیشتر مراکز قضایی و قانونی از گذشته*های دور در تلاش بودند با حذ?? کاغذ، سرعت بیشتری را به ??رآیندهای درونی و سازمانی خود ببخشند. به* هر حال باید توجه داشت که حذ?? کاغذ و انجام برخی از ??رآیندهای قضایی به *کمک کامپیوتر هرگز به *معنی کاهش هزینه*های یک سازمان نخواهد بود.

 

Ice Miller نام یک مرکز قضایی است که زیر نظر پلیس ایالت ایندیانا آمریکا ??عالیت می*کند و مدتی است که مدیران آن تصمیم گر??ته*اند با به* روزکردن دستگاه*های کپی، گامی جدید در دنیای دیجیتالی بردارند. در اواسط سال 2005 شرکت Ice Miller قراردادی را با شرکت بزرگ و صاحب*نام زیراکس (Xerox) منعقد کرد تا به* موجب آن بتواند از دستگاه*های کپی چندرسانه*ای جدید که قابلیت*های مختل??ی دارند، است??اده کند.

 

تونی دلورا (Tony DeLoera) که مدیریت مرکز ??ناوری Ice Miller را برعهده دارد در آن زمان از سرعت و کی??یت دستگاه*های زیراکس رضایت چندانی نداشت، به* همین خاطر از چند عرضه*کننده خدمات اداری نظیر Ikon Office Solutions و CopyCo Office Solutions دعوت کرد تا با مراجعه به د??تر مرکزی این سازمان و بررسی سخت*ا??زارها و نرم*ا??زارهای موجود، سیستم متناسب با 225 کارمند Ice Miller را عرضه کنند.

 

است??اده آسان از این ابزارهای سخت*ا??زاری و نرم*ا??زاری مهم*ترین اولویتی بود که Ice Miller دنبال می*کرد. از این رو دلورا از شرکت*های کوچک یاد شده خواست سیستم*های خود را طوری در د??تر مرکزی Ice Miller راه*اندازی کنند که همه مدیران و کارمندان بتوانند از آنها است??اده کنند و نتایج تجربیات خود با آنها را به مسؤولین انتقال دهند. Ice Miller برای مدیریت اسناد و مدارک قضایی و قانونی خود از اکتبر گذشته قراردادی را با Hummingbird امضا کرد و از آن زمان تا کنون از نرم*ا??زار OpenText است??اده می*کند.

 

دلورا این روزها به دنبال یک بسته نرم*ا??زاری می*گردد تا بتواند آن را روی تمام ماشین*های خود نصب کند و در این میان امیدوار است هرچه سریع*تر یک شریک سخت*ا??زاری مناسب نیز برای خود برگزیند. اگر این ات??اق به *درستی بیا??تد، شکا?? ایجاد شده بین سیستم*های Hummingbird و ماشین*های چندکاربردی Ice Miller را از بین ببرد و از این طریق تمام اسناد و مدارک این سازمان الکترونیکی و دیجیتالی شود.

 

دلورا اعلام کرده که در نخستین بخش دستگاه*ها و ماشین*های ساده را خریداری خواهد کرد تا کارمندان و مدیران بخش*های مختل?? به مرور زمان بتوانند است??اده از آنها را بیاموزند. به* هر حال پس از مدتی بررسی Ice Miller در سپتامبر 2005 تصمیم گر??ت چندین دستگاه که هر یک از آنها می*توانستند در هر دقیقه 55 ص??حه را به *صورت سیاه و س??ید کپی کنند، از شرکت Ikon Office خریداری کند. با این وجود دلورا در آن زمان اعلام کرده بود که این دستگاه*ها هنوز به* طور کامل نتوانسته*اند نیازهای آنها را برطر?? کنند و با نرم*ا??زارهایی که این شرکت خریداری کرده هماهنگ شوند.

 

دستگاه*های خریداری شده از Ikon ت??اوت*های ??راوانی با نرم*ا??زارهای دو شرکت eCopy و Omtool داشت. این نرم*ا??زارها طوری طراحی شده بودند که می*توانستند با دستگاه*های شرکت Canon خود را تطابق دهند. ترنت میلر (Trent Moss) نماینده پلیس ایندیانا در مرکز Ice Miller به دلورا پیشنهاد کرد که هر یک از این دستگاه*ها به *طور جداگانه می*توانند مزایا و کارایی*های ??راوانی را برای این مرکز داشته باشند و اگر سیستم آنها به *صورت دستی تغییر کند، می**توان از همه آنها است??اده کرد. دلورا در آخرین مرحله مجبور بود یکی از این دو نرم*ا??زار را که آسان*تر می*توانست مورد است??اده قرار گیرد، انتخاب کند.

 

او برای است??اده از هر دوی این نرم*ا??زارها یک دوره آموزشی برگزار کرد و در عین حال به این نکته واق?? بود که تمام قضات ??عال در این مرکز علاقه زیادی به است??اده از این ابزارهای جدید ندارند. این نرم*ا??زارها ت??اوت بین سیستم مدیریت دو شرکت eCopy و Omtool را نشان می*داد. Omtool در نرم*ا??زار قضایی خود که برای شرکت Ice Miller عرضه کرده بود، ا??راد را مجبور می*کرد تمام ??عالیت*هایی که می*خواهند با اسناد و مدارک خود انجام دهند را به نرم*ا??زار اعلام کنند و در مقابل، در نرم*ا??زار eCopy به*طور مستقل از روش*های موجود در نرم*ا??زار است??اده کنند.

 

از این رو نرم*ا??زار شرکت eCopy برای قضات این مرکز انتخاب شد. دلورا در این*باره گ??ته بود: «با این نرم*ا??زار،* کارمندان ما می*توانند تمام اسناد و مدارک خود را اسکن کرده و آن را از طریق پست الکترونیکی به سیستم مرکزی مدیریت سازمان انتقال دهند. این نرم*ا??زار به *گونه*ای طراحی شده است که می*تواند اسناد و مدارک تهیه شده را به ??رمت Word تغییر دهد و تغییرات لازم را روی آن ایجاد کند.» دلورا پس از انجام بررسی*های ??راوان بسته نرم*ا??زاری eCopy ShareScan OP که قابلیت نصب روی تمام دستگاه*های کپی این شرکت داشت و همچنین نرم*ا??زار eCopy Desktop که روی کامپیوترهای این شرکت نصب می*شد را در اکتبر 2005 خریداری کرد.

 

به گ??ته ویکی مالیس (Vicki Malis) مدیر بازاریابی eCopy، این شرکت در طول ??عالیت چندین ساله خود همواره سعی کرده است نرم*ا??زارهایی را تولید کند که قابلیت هماهنگ*شدن با شرایط محیط را داشته باشد و کاربران به* سادگی بتوانند از آنها است??اده کنند. این مسئله موجب شد تا برای اولین *بار، دستگاه*های کپی یک مرکز قضایی بتوانند از نرم*ا??زارهای روز است??اده کنند و قابلیت*های خود را تا چندین برابر ا??زایش دهند.

 

مالیس در این باره خاطر نشان می*سازد: «کارمندان مرکزی که نرم*ا??زار ما در آن نصب شده می*توانند به هر یک از دستگاه*های کپی که به شبکه نصب شده مراجعه کنند و بدون آنکه هرگونه آموزشی را در این زمینه دیده باشند، به سادگی با ??شردن چند دکمه همه امکانات موجود را به *کار بندند. این نرم*ا??زار امکان تصویربرداری، تبدیل آن به ??رمت*های دیجیتالی، و ارسال آن از طریق ??کس یا پست الکترونیکی را برای ا??راد مهیا می*سازد.»

 

به عقیده مالیس،* انتقال اسناد و مدارک و ارسال آنها به*کمک نرم*ا??زار eCopy نسبت به دستگاه ??اکس و کامپیوتر بسیار ایمن*تر است و نتایج قابل*قبول*تری را به *دنبال خواهد داشت. eCopy نرم*ا??زارهای خود را طوری طراحی کرده که قابلیت پذیرش حجم وسیعی از اسناد و مدارک مکتوب و دستی را دارد و به همین*خاطر می*تواند در د??اتر بیمه، مراکز خدمات درمانی و سازمان*های ثبت اسناد و مدارک مورد است??اده قرار گیرد.

 

این طور که دلورا در پی مطالعات و بررسی*های خود دریا??ته است، هماهنگ کردن نرم*ا??زار و سخت*ا??زارهایی که از شرکت*های مختل?? خریداری شده همواره کار دشواری است. اما به هر حال در این بررسی موردی مشخص شد که این اگر این ات??اق به* درستی بیا??تد، یک مرکز سنتی نظر سازمان قضایی Ice Miller می*تواند گام*های مو??قی را در دنیای دیجیتالی بردارد و به شرکت*های پیشر??ته و امروزی بپیوندد. شرکت Ice Miller چند ماه پس از راه*اندازی نسخه نرم*ا??زار شرکت eCopy، تصمیم گر??ت نگارش بتای نسخه 9.5 این نرم*ا??زار را نیز مورد است??اده قرار دهد.

 

اين نرم*ا??زار که ت??اوت*های ??راوانی نسبت به نسخه پیشین داشت قادر بود از ??رمت PDF نیز پشتیبانی کند. در نسخه 8.5 تمام ??ایل*ها به *طور خودکار با پسوند .CRY ذخیره می*شد. اگر چه پسوند .CRY می*توانست بخش اعظم مشکلات داخلی یک سازمان را از میان بردارد، یک بررسی داخلی نشان داد که این پسوند بیشتر کارمندان را با دردسرهای ??راوانی مواجه می*کند و در مقابل، ??رمت PDF می*تواند کارایی*های بیشتری برای کاربران داشته باشد.

 

دلورا همچنین می*گوید: «ما در سیستم مدیریت اسناد خود میلیون*ها سند و مدرک داریم. این اسناد به *طور مستمر مورد است??اده قرار می*گیرند و است??اده از نرم*ا??زارها جدید ما را یاری می*کند تا بتوانیم از همه آنها است??اده بهینه کنیم.» از ژانویه 2006 د??تر مرکزی Ice Miller مو??ق شد بخش زیادی از مشکلاتی را که در کپی و ارسال اسناد خود با آنها مواجه بود مرت??ع سازد. به گ??ته دلورا، از زمان نصب این نرم*ا??زارها تعداد ??اکس*های ارسال شده در این سازمان قضایی 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

در کنار این مسئله، تعداد ص??حات چاپ شده به *وسیله چاپگرها نیز تا اندازه زیادی کم شد و در مقابل هزینه* تعمیر و نگهداری چاپگرها نیز تا اندازه زیادی کاهش پیدا کرد. بر اساس آنچه که در این بررسی موردی نمایان شده، اگر شرکت*ها بتوانند هماهنگی لازم را بین سخت*ا??زارها و نرم*ا??زارهای خود به *وجود آورند، در این صورت خواهند توانست کارایی و اثربخشی خود را تا چندین برابر ا??زایش دهند. این مسئله که می*تواند در سازمان*های غیرقضایی نیز ات??اق بیا??تد، با کاهش هزینه*های تحمیلی می*تواند نتایج رضایت*بخشی را به*دنبال داشته باشد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سر??صل و کتب جدید دوره کاردانی کامپیوتر

 

 

 

سر??صل مصوب و منابع رشته کامپیوتر – نرم ا??زار در دوره کاردانی پیوسته در سال 1387 به همراه منابع و انشارات معر??ی شده از سوی وزارت علوم تحقیقات و ??ناوری اعلام شد. ضمنا لازم به ذکر است که معمولا طراحان کنکور سوالات کنکور را از همین کتابهای معر??ی شده از سوی وزارت علوم طراحی میکنند.

 

 

 

نام درس / نام کتاب معر??ی شده / نام نویسنده ( ها ) / نام انتشارات

 

 

 

1- سیستم عامل و کارگاه / مرجع کامل سیستم عامل / عادلی نیا – سلامی / دیباگران

 

2- کارگاه اینترنت / آموزش Html,web و مرجع کامل Internet Explorer / شایگانی – ضرغامی

 

3- ذخیره و بازیابی اطلاعات / سیستم و ساختار ??ایلها / محمد تقی روحانی رانکوهی

 

4- برنامه سازی پیشر??ته 1 / Visual Basic 6 How To Programming

 

5- برنامه سازی پیشر??ته 2 / C++ / ??رنگیس شاکری – جع??رنژاد قمی

 

6- شبکه های محلی کامپیوتری / شبکه های کامپیوتری / حسین پدرام

 

7- مبانی مهندسی نرم ا??زار / مهندس نرما??زار / جع??رنژاد قمی

 

8- زبان ماشین و اسمبلی / زبان ماشین / سید رضی

 

9- کارگاه شبکه های محلی کامپیوتر / Novell netware 5.6 / محسن شجاعی / پرتونگار

 

10- زبان ??نی / ارجاع به سایت های کامپیوتری

 

11- ساختمان داده ها / ساختمان داده ها در پاسکال / جع??رنژاد قمی ، مهدی پور – صالحی

 

12- مبانی الکترونیک / قطعات و اصول مدارات الکترونیک / نشلسکی- قدرت الله پیرنام ، میلمن

 

13- سخت ا??زار کامپیوتر ( 2 ) و کارگاه / اصول و مبانی سخت ا??زار و مبانی Microproccessor / رضا خوش کیش و محمد مهندسی

 

14- برنامه نویسی مبتنی بر وب / راهنمای آموزش ASP 3.6 / مهرداد توانا – حمید هراتیان

 

15- پایگاه داده ها / پایگاه داده ها ( محمد تقی رانکوهی ) و بانک اطلاعات ( جع??رنژاد قمی )

 

16- آزمایشگاه پایگاه داده ها / راهنمای آموزشی SQL Server / همدانی / ناقوس

 

17- چند زبانه سازی محیطهای کامپیوتری / انتشارات دیباگران

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

هوش مصنوعی (شروعی بی پایان...)

هوش مصنوعی چیست؟

??کر کنم جواب دادن به این سوال یه مقدار سخت باشه. چون در حال حاضر ما حتی تعری?? دقیقی برای هوش نداریم!

واژه ی هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) اولین بار توسط شخصی به نام John McCarthy است??اده شد با این تعری??: "علم و مهندسی ساخت ماشین های هوشمند".

اینم یه تعری?? دیگه از هوش مصنوعی که تو خیلی از منابع بکار ر??ته:

" هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه ی این که چگونه کامپیوترها را میی توان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسان*ها آنها رابهتر انجام می*دهند "

 

تاریخ هوش مصنوعی

میشه گ??ت مبحث هوش مصنوعی و پیشر??تش از سال 1950 شروع شد! توی این سال شخصی بنام آلن تورینگ (Alen Turing) تستی بنام تورینگ تست رو معر??ی کرد و گ??ت که هر ماشینی که بتونه از این تست سربلند بیرون بیاد رو میشه یه ماشین هوشمند شمرد. تا الان هیچ ماشینی نتونسته این تست رو با مو??قیت پشت سر بگذاره، که خیلی هم عجیب نیست چون برای یه ماشین تست خیلی سختیه! جالب اینه که تقریبا هر انسان سالمی می تونه به راحتی تو این تست قبول بشه حتی یه بچه ی 5-6 ساله!

 

توی این تست جناب آقای تورینگ گ??ته بودند که بهترین معیار برای اینکه به یه ماشین بشه گ??ت هوشمند، اینه که از دو ص??حه ی تایپ است??اده کنیم (یا در حال حاضر کیبورد کامپیوتر) و پشت یکیشون یک آدم بشینه و پشت اون یکی ماشین مد نظر! اگر ماشین بتونه طر??ش رو متقاعد کنه (یا به عبارتی گول بزنه) که داره با یه آدم مکاتبه می کنه نه یه ماشین، تست رو با مو??قیت رد کرده!

همونطور که میبینید پشت سر گذاشتنش این تست برای یه ماشین خیلی سخته! نکته ی جالب دیگه اینه که این تست حالت ??یزیکی دو طر?? رو کنار گذاشته و ??قط طرز ??کر دو طر?? مهمه!

هر ساله یه مسابقه ی جهانی در این رابطه وجود داره که اولا به ماشینی که شبیه ترین ر??تار رو به انسان داشته باشه ، ثانیا به ماشینی که بتونه تست تورینگ رو با مو??قیت پشت سر بگذاره جایزه میدن! که البته جایزه ی دوم رو هنوز هیچ کی نتونسته بگیره!

 

بعد از تستی که جناب آقای تورینگ (روحشون شاد) معر??ی کردند هوش مصنوعی خیلی پیشر??تای دیگری داشت. مثلا اولین برنامه ی هوش مصنوعی توی دانشگاه منچستر نوشته شد که شطرنج بازی میکرد!

تو سال 1958 آقای John McCarthy زبان برنامه نویسی Lisp رو اختراع کردند! که احتمال داره خیلی از شما اسمشو شنیده باشید!

زبان برنامه نویسی Prolog هم تو همین دوره در سال 1972 بوجود اومد که الان هم یه زبون قوی در زمینه ی منطق حساب میشه!

تو سال 1997 دیپ بلو (Deep Blue) که یه ماشین شطرنج باز بود، تونست قهرمان جهان "گری کاسپار??" رو شکست بده! که این یه مو??قیت بزرگ بود توی جهان هوش مصنوعی! می تونید بازی ششم رو که کاسپار?? می بازه تو اینجا ببینید!

 

البته باید اینم ذکر کنیم که بار ها قبل از این بازی هم کاسپار?? با ماشین های مختل??ی بازی کرده بود و همشونو شکست داده بود!

در سال 1999 شرکت سونی اولین روبات خونگی پیشر??ته که در قالب یک سگ بود رو با ناممعر??ی کرد! این روبات واقعا یک شاهکار بود و البته هست! می تونید اطلاعات بیشتری رو درباره ی این ربات اینجا ببینید.

 

موارد است??اده ی هوش مصنوعی

این روزا واقعا نمی شه رشته ای رو نام برد که نشه توش از هوش مصنوعی است??اده کرد! از پیش بینی وضعیت آب و هوا گر??ته تا شناختن صورت آدم یا ??همیدن دست خط انسان ها! دیگه چه رشته هایی بگم که جالب باشه... آهان تو اقتصاد، رباتیک، تشخیص صدا، انواع نرم ا??زارای کامپیوتر و ... حتی تو بازی های کامپیوتری! آره همون جنرالز، کانتر یا وار کر??تی که بازی می کنین! تو همشون مقدار زیادی هوش مصنوعی بکار ر??ته!

 

یه نکته ی جالبی که الان یادم اومد اینه که علم هوش مصنوعی مثل خیلی از علمای دیگه اول ??قط برای برآورد سازی نیاز های نظامی بوده! درسته جنگ خیلی چیز بدیه اما کلی از پیشر??ت های علمی رو به همین جنگ ها مدیونیم!

 

چند مبحث از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی خیییلییییی وسیعه! خیلی بیشتر از اونی که ??کر می کنید! از اینجا به بعد می رسیم به جاهایی که قولشو داده بودم که جالب باشن.

من نمیتونم همه ی مباحث رو درباره ی هوش مصنوعی بگم! چون اولا خیلی بی سواد تر از اونیم که بخوام در باره ی اونا حر?? بزنم دوما انقدر زیادن که اگه ??رض کنیم یه آدم که خیییلییی در این رابطه می دونه، صبح تا شب هم دربارش حر?? بزنه براتون نه سن شما قد می ده نه سن اون! البته انقدر جذاب هست که هم اون تا آخر عمرش حر?? بزنه هم شما گوش بدین!

 

من تو این نوشته ??قط درباره سه تا از مباحثی که به نظرم خیلی جالب هستن صحبت می کنم! بازم می گم من زیاد با سواد نیستم، پس لط??ا اگه جایی ایرادی دیدین یا بنظرتون اومد حر??ی که زدم غلطه لط??ا بگید! البته سعی کردم بدون منبع معتبر حر??ی نزنم!

سه مبحثی که در ادامه ی این نوشته میگم این ها هستند:

 

شبکه ی عصبی (Neural Network)

الگوریتم ژنتیک (Genetic Algorithm)

منطق ??ازی (Fuzzy Logic)

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

شبکه ی عصبی

شبکه ی عصبی یا Neural Network یکی از مباحثیه که تو هوش مصنوعی این روزا خیلی خوب داره پیشر??ت میکنه و خیلیم روش کار میشه!

حالا اصلا چی هست؟

با چند تا سوال شروع می کنم.

تا حالا به این ??کر کردی که مثلا تو یه آدمیو 10 سال قبل دیدی، بعد ات??اقا امروز دوباره اونو بعد از 10 سال می بینی! همه چی کلی تغییر کرده، صورتش، مقدار موش، صداش، قدش و خیلی چیزای دیگه. اما تو باز میشناسیش! خیلی جالبه ها! آخه از کجا؟؟؟ چطوری؟؟؟ مغز آدم خیلی انعطا?? پذیری داره توی تغییرات یا خطا ها، همین مغز آدم رو خیلی جالب و پیچیده می کنه!

 

خوب یه مثال دیگه می زنم بعد یکم بیشتر وارد میشیم!

شما نوشتن و خوندن رو یاد گر??تین! تا حالا به این ??کر کردید که دست خط هر کسی با اون یکی ??رق داره اما شما همه ی اونا رو می تونید بخونید؟ این دوباره منعط?? بودن مغز آدم رو می رسونه! یا یه نکته ی دیگه، شما هر چقدر بیشتر تمرین کنید دست خطتون بهتر میشه! اینم نشون میده مغز آدم خودشو در طی تمرین به یه معیاری که به نظرش بهتره نزدیک تر می کنه!

اما چطوری؟ مغز آدم چجوری کار میکنه؟ تا حالا از خودتون پرسیدید چجوری یه چیز جدید یاد می گیرید یا چطوری ??کر می کنید؟ هر آدمی باید اینو بدونه بنظر من! لا اقل باید یکم خودمونو بشناسیم.

مغز آدم از یه سری سلول عصبی (Neuron) تشکیل شده که هر کدوم سیگنال هایی برای هم می??رستند! جالبه بدونید این سلول های عصبی کاری که می کنن خیلییی سادست مثلا مثل حمع دو تا عدده اما چیزی که باعث میشه بتونن این کارای پیچیدرو انجام بدن اینه که تعداد این سلول ها خیلییی زیاده! مغز آدم حدود 10 به توان 11 تا از این سلول ها داره! تصور این عدد خیلی آسون نیست!

هر نورون تعدادی axom داره که مثل خروجی عمل می کنن و تعداد خیلی زیادی هم dendrite که به عنوان ورودی عمل می کنن. نورون ها یه مقدار مشخصی قدرت سیگنال نیاز دارن تا ??عال شن، وقتی ??عال شدن یه سیگنال الکتریکی برای سایر نورون ها می??رستن! هر چقدر نورون ها بیشتر است??اده بشن ارتباط بینشون (axonها و dendriteها) قوی تر میشه.

حالا ما همین سیستم رو سعی می کنیم کوچیکترش رو توی کامپیوتر شبیه سازی کنیم. کامپیوتر هایی که الان به اونا دسترسی داریم حتی قدرت پردازش 20 بیلیون نورون رو هم ندارن، ولی با تعداد کمی نورون هم می شه پاسخ های مناسبی از شبکه ی عصبی گر??ت.

خوب حالا تو کامپیوتر چطوری نورون ها رو سازمان می دیم؟

نورون ها همونطوری که تو عکس می بینین توی لایه های مختل?? قرار می گیرن، لایه ی اول رو لایه ی ورودی (Input Layer) می گن که ورودی ها رو میگیره و بر حسب قدرت ارتباطش با هر نورون توی لایه ی بعدی سیگنال ورودی رو به لایه ی بعد می??رسته! از این به بعد به قدرت ارتباط هر نورون با نورون دیگه وزن (Weight) اون نورون می گیم. مقدار هر نورون توی هر لایه به وزن و مقدار نورون های لایه ی قبلش بستگی داره. در نهایت ما یه لایه ی خروجی داریم که توی این شکل دو تا نورون توشه! لایه های میانی تعدادشون می تونه هر اندازه ای باشه، و تعداد نورون هاشم مثل بقیه ی لایه ها می تونه هر چقدر که بخوایم باشه. بعدا اشاره می کنیم که چطوری انتخاب کنیم تعداد لایه ها و نورون های هر لایه رو.

 

92.png

 

حالا اینو ما درست کردیم، به چه دردی می خوره؟

یه شبکه ی عصبی مثل یه تابع عمل می کنه که به تعداد نورون های ورودی، ورودی می گیره و به تعداد نورون های خروجی هم خروجی میده! مثلا این شبکه عصبی که تو شکل می بینید به این صورته:

 

 

forums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.com

forums.patoghu.comforums.patoghu.com

f(x1, x2, x3, x4, x5) = y1 , y2

حالا این تابع چه تابعیه؟ اینجاس که قدرت شبکه ی عصبی معلوم میشه!

ما میایم و به این تابع 100 تا مثال که جوابشو می دونیم میگیم و هر بار عملیات بازپخشانی (Back propagating) رو انجام میدیم! بازپخشانی یه عملیاتیه که طی اون وزن نورون ها رو طوری تغییر میدیم که جواب های شبکه به جواب هایی که انتظار داشتیم نزدیک تر بشن! یعنی ما در اصل یه تابع می سازیم که خودمون نمیدونیم اون تابع چی هست و ??قط چند تا مثال از اون رو داریم!

بگذارید یه مثال بزنم. مثلا شما چطوری جمع کردن رو یاد گر??تین؟ بهتون گ??تن 2+2 میشه 4، 2+3 میشه 5 و ... انقدر مثال دیدید تا ??همیدید آهان پس جمع یعنی این!

دقیقا میتونیم همین رو به کامپیوتر یاد بدیم! یعنی یه شبکه عصبی با دو نورون ورودی طراحی می کنیم و یه لایه ی میانی با 3 تا نورون و در نهایت یه لایه ی خروجی با یه نورون (چون تابع جمع دو تا ورودی داره و یک خروجی)

بعد برای کامپیوتر چند تا جواب معلوم رو میگیم! مثلا میگیم 2 و 2 باید بده 4، 2 و 3 باید بده 5 و براش 1000 تا مثال میزنیم! در نهایت ازش میپرسیم حالا بگو 100 و 23 چی میشه؟ (اعدادی که تا بحال برای شبکه عصبیمون مثال نزدیم). و جواب میگیریم مثلا 123.0223! تعجب نکنید شبکه عصبی همیشه قرار نیست جواب قطعی بده، در نهایت می تونیم به یه روشی اونو به جواب قطعی تبدیل کنیم، مثلا توی این مثال روند کردن جواب میده!

 

به اون پروسه ای که طی اون مثال میزنیم و عملیات بازپخشانی رو انجام میدیم پروسه ی تعلیم یا Training می گن!

پس بطور خلاصه ما اول یه شبکه ی عصبی طراحی می کنیم که در ابتدا می تونه هر نورونش وزن تصاد??ی داشته باشه، بعد شبکه ی عصبیمونو تعلیم میدیم با ورودی هایی که جوابشو داریم و بعد از تعلیم دادن به اون ورودی میدیم و ازش جواب می خوایم!

مثلا توی مسابقات شبیه سازی ??وتبال خیلی وقت ها تیم ها بازی های دوستانه با هم میگذارن! هد?? چیه؟ اینه که Agent ها شبکه ی عصبیشون تعلیم ببینه! جالب نیس؟ این یعنی کامپیوتر میتونه یاد بگیره و طی یادگیریاش تصمیم بگیره! بدون اینکه مغز داشته باشه.

انشاالله در آینده یه مثال از است??اده ی شبکه های عصبی توی هوش مصنوعی یه بازی می زنم چون بدون مثال هم ??همش یکم سخته هم باور کردنش!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

الگوریتم ژنتیک

الگوریتم ژنتیک یا Genetic Algorithm (GA) در واقع شبیه سازی بقای انسان هست! تا حالا پیش خودتون ??کر کردین این همه سال گذشته چطوری انسان ها از بین نر??تن و نسلشون پا برجاس؟ ??کر می کنید رمز مو??قیتشون چیه؟

 

انسان ها بقا دارن چون با یه قانون خاصی پیش میرن که واضحه که مو??ق بوده!

حالا همین قانون رو توی کامپیوتر میشه شبیه سازی کرد! اما چجوری؟

??کر کنید میخوایم جواب این تابع رو بدست بیاریم:

 

 

forums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.com

forums.patoghu.comforums.patoghu.com

A^2 + e^B + 3*sin© + int(-D^E) / F = 12

بنظر خیلی پیچیده میاد! شاید با روش های تحلیلی حل نشه و نیاز به محاسبات عددی باشه! یکی از راه ها الگوریتم ژنتیک هست که بعضی اوقات به شکل باور نکردنی سریع به جواب میرسه.

خوب پس من با یه مقدمه ازش شروع می کنم:

 

93.png

 

اولین مرحله اینه که ما یک سری کرومزوم به عنوان جمعیت اولیه بصورت تصاد?? انتخاب می کنیم. هر کرومزوم یه عدد هست در مبنای دو.

مثلا این کرومزوم هارو به عنوان جمعیت اولیه در نظر می گیریم:

 

 

forums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.com

forums.patoghu.comforums.patoghu.com

00001011 00100010 01000000 11100001 01101100 00000111 11001010 11110000 00010101 10000000 11100100

بعد از اینکه جمعیت اولیه معلوم شد این کرومزوم ها توی تابع Fitness امتحان میشن و بر حسب اینکه به جواب مورد نظر نزدیکن یا نه یه عدد بین ص??ر تا یک بهشون اختصاص داده میشه که ص??ر یعنی اصلا بدرد نمی خوره و یک یعنی عالیه!

بر حسب سلامتی کرومزوم ها چند تا از اون ها به عنوان والدین نسل بعدی انتخاب میشن! مرحله ی بعدی مرحله ی Breed هست که طبق ??رایند Crossover کرومزوم ها با هم ازدواج می کنن و بچه دار میشن!

 

خوب حالا ??رآیند Crossover چطور انجام میشه؟

از کرومزوم های برگزیده دوتا دوتا انتخاب میشن و ??رایند Crossover روی هر زوج بصورت زیر انجام میشه:

 

 

forums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.com

forums.patoghu.comforums.patoghu.com

First pair: 00001|011 00100|010 After crossover: 00001010 00100011

در بالا ??رآیند Crossover رو برای زوج اول می بینید! همونطور که مشخصه اول هر کزومزوم از بیت 5ام به دو قسمت تقسیم شدن و 5 بیت اول کرومزوم اول با 3 بیت دوم کرومزوم دوم ترکیب شده و برعکس. به این ترتیب دو ??رزند جدید بوجود اومد.

همین کار برای بقیه ی کرومزوم ها هم انجام میشه، ممکنه یک کرومزوم دو یا چند بار در ??رآیند Crossover بکار برده شه، احتمال شرکت کرومزوم هایی که سلامت بهتری دارند توی ??رآیند Crossover بیشتره!

بعد از ??رآیند Crossover یک مرحله داریم که احتمال وقوعش خیلی کم هست به نام جهش یا Mutation. توی این ??رآیند یک بیت تصاد??ی از یه کرومزوم تصاد??ی رو عوض می کنند. مثلا اگر بیت چهارم یک کرومزوم انتخاب بشه در صورتی که ص??ر باشه اونو یک می کنند یا بلعکس.

 

 

forums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.com

forums.patoghu.comforums.patoghu.com

First chromosome: 00001011 After mutation: 00011011

این ??رایند تو واقعیت هم وجود داره مثلا در یک آدم جهشی به وجود میاد و نابغه میشه یا در یه آدم دیگه جهش بوجود میاد و ناقص میشه! در الگوریتم ژنتیک هم همینطوره، یک جهش ممکنه کاملا م??ید یا کاملا مضر باشه.

بعد از این مرحله دوباره کرومزوم های جدید به جمعیت اولیه برای نسل بعد بر می گردند و این ??رآیند ها تکرار میشه تا با یک تلورانسی به جوابی که می خوایم نزدیک شیم! این روش در مقایسه با بقیه ی روش های آزمایش و خطا خیلی پیشر??ته تره و خیلی وقت ها بسیار سریعتر به نتیجه ی مطلوب میرسه!

انشاالله در آینده ی نه چندان دور یک مثال هم برای این مبحث از هوش مصنوعی رو بررسی می کنیم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

منطق ??ازی

منطق ??ازی یا Fuzzy Logic در سال 1965 توسط دکتر لط??ی زاده معر??ی شد.

منطق ??ازی در واقع میگه که یه گزاره لزومی نداری یا درست باشه یا غلط (ص??ر باشه یا یک) ممکنه مثلا یه گزاره 0.7 درست باشه!

درکش یه مقدار در ابتدا سخته! بگذارید یه مثال بزنم، شما از دوستتون می پرسید بنظرت حسین بلنده یا نه؟ دوستتون جواب میده ایییی، بلند نیست اما کوتاه هم نمیشه بهش گ??ت! اما در منطق باینری (یا منطقی که اکثر ما باهاش تو کامپیوتر آشنا هستیم) هیچ وقت برای یه گزاره همچین جوابی نمیده.

توی منطق باینری ما میگیم اگه قد مساوی یا بلند تر از 175 بود بگو بلند اگه کوتاه تر بود بگو کوتاه! اما آدم اینطوری نیست منطقش مثل مثال قبلی که زدم.

حالا این سوال پیش میاد که ما در حال حاضر از همین منطق باینری جواب های خیلی خوبی میگیریم، ??ازی به چه دردی میخوره؟

برای جواب به این سوال یه مثال دیگه میزنم! مثلا یه شرکت می خواد یه کارخونه بزنه در ??اصله ی ماکزیمم 200 کیلومتری تهران، که به تولید کننده ی یه مدل مواد اولیه نزدیک تر از 10 کیلومتر باشه و قیمت زمین هم اونجا هر چی کمتر باشه بهتر.اول یه بار با منطق باینری میریم پیش، اولین نمونه ??اصلش با تهران 190 هست و با مواد اولیه هم 9 کیلومتر ??اصله داره و قیمت زمین هم اونجا 2000 واحد هست، چندین تا نمونه دیگه هم برسی میشن که دو شرط اول رو ندارن، در آخر هم یه نمونه پیدا میشه که ??اصلش تا تهران 201 کیلومتر هست و ??اصلش با مواد اولیه 3 کیلومتره و قیمتش هم 1000 واحده! طبق منطق باینری این نمونه رد میشه چون ??اصلش 201 هست و بیشتر از 200! اما حالا ??رض کنید خود شما دارین تصمییم میگیرین، می یاین می بینید دو شرط آخر این مورد خیلی بهتر از اولین نمونس و تنها مشکل شرط اوله که 1 کیلومتر بیشتر از اون چیزیه که میخواین، با خودتون میگید خوب 1 کیلومتر در مقابل اون شرایط خوب که چیزی نیس و این مورد آخر رو انتخاب می کنید!

منطق ??ازی دقیقا همینو میگه! یعنی مثل منطق باینری که کاملا سخت گیرانه شرایط رو چک میکنه عمل نمی کنه بلکه مثل مغز آدم انعطا?? پذیره.

این روزا تو خیلی چیزها از منطق ??ازی است??اده میشه، مثلا چند تاشون که شاید جالب باشن اینان:

ترمز های ABS و سیستم کروز.

دوربین ها

ماشین ظر?? شویی

آسانسور ها

ماشین لباس شویی

بازی های رایانه ای

شناخت الگو ها

سیستم های تهویه

??کر کنم تقریبا ??ایده ی منطق ??ازی جا ا??تاده باشه. برای شروع است??اده از منطق ??ازی باید یه سری م??اهیم اولیه رو یاد بگیریم.

ببینید منطق ??ازی در واقع یه راه ساده برای رسیدن به یه نتیجه ی قطعی هستش بر اساس ورودی های ناقص، خطادار یا مبهم! از یه سری قانون خیلی ساده هم پیروی می کنه:

 

forums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.com

forums.patoghu.comforums.patoghu.com

IF x AND y THEN z IF a OR b THEN c

همونطور که می دونید if در زبان برنامه نویسی چیز جدیدی نیست! اما با یه مثال ساده شاید بشه ??رقش رو نشون داد.

در نظر بگیرید دارید یه سیستم تهویه طراحی می کنید، توی سیستم های ??ازی بجای است??اده از شرط هایی مثل temprature>60C یا 30C

 

forums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.com

forums.patoghu.comforums.patoghu.com

IF temperature IS very cold THEN stop fan IF temperature IS cold THEN turn down fan IF temperature IS normal THEN maintain level IF temperature IS hot THEN speed up fan

دقیقا مثل وقتی که شما توی ماشین نشستین، می بینید هوا خیلی گرمه بدون اینکه دمای دقیق توی ماشین رو بدونید کولر ماشین رو روشن می کنید و روی دمای کم میگذارید!

اگر دقت کنید هیچ ELSEای وجود نداره، چون دما می تونه هم سرد باشه هم متوسط با درجه های مختل??!

اپراتور های AND، OR و NOT که باهاشون توی منطق باینری آشنا هستیم توی منطق ??ازی هم وجود دارن.

قبل از تعری?? این عملگر ها باید بدونیم مجموعه های ??ازی یا Fuzzy sets به چه معنی هستند. همونطور که گ??تیم توی منطق ??ازی درجه ی درستی لزوما نباید 0 یا 1 باشه و یه گزاره می تونه مثلا 0.3 درست باشه.

بعد گ??تیم که تو منطق ??ازی می تونیم از هوای گرم یا قد بلند صحبت کنیم، اما باید اول اونارو برای سیستم ??ازیمون تعری?? کنیم! هر کدوم از این دسته ها یه مجموعه ی ??ازی رو تشکیل میدن.

در واقع یه مجموعه ی ??ازی یه ج??ت (A, m) هست که A یه مجموعه هست و m یه تابع با دامنه ی A و برد [0,1]. به ازای هر x عضو A، m(x) درجه ی عضویت یا درستی x رو نشون میده!

می دونم یه کلمه از چند تا جمله ی قبل ن??همیدین الان بصورت نمودار میبینیدشون و می ??همید که چیز خیلی پیچیده ای نیست!

 

خوب حالا که تعری?? ??ازی ست هارو ??همیدیم میریم که اونارو توی نمودار ببینیم و عملگر هارو هم از روی شکل و با توجه به تعری??شون بررسی کنیم:

 

132.gif

 

به عنوان مثال این شکل مجموعه ی ??ازی جوان رو نشون میده، شما وقتی از دوستتون می پرسین بنظرت علی جوونه؟

دوستتون اگه علی 17 سالش باشه میگه آره، اگه 25 سالش باشه میگه اییی، آره هنوز میشه بهش گ??ت جوونه، اگه 28 سالش باشه میگه خیلی جوون نیس و اگه 50 سالش باشه میگه نه!

این مجموعه ی ??ازی هم در واقع همین رو میگه! همونطور که میبینید قبل از 20 سال m(B) یک هست، یعنی 0 تا 20 کاملا عضو مجموعه ی جوان هست، هر چی که میریم جلوتر عضویت توی مجموعه ی جوانی کمتر شده، توی 25 سالگی درجه ی عضویت یا درستی 0.5 هست و توی 28 سالگی 0.2 و بعد از 30 سالگی 0 که یعنی از این سن به بعد اصلا جوان نیست!

بنظرم الان یکم بهتر مطلب جا ا??تاده باشه! حالا ??رض کنید دو تا مجموعه ی ??ازی زیر رو داشته باشیم:

133.gif

 

134.gif

 

مجموعه ی اول رو در ابتدا در نظر میگیریم. تعری?? NOT توی شکل بصورت زیره:

135.gif

 

یا به عبارتی:

 

forums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.com

forums.patoghu.comforums.patoghu.com

NOT A = (1 - m(A))

خوب حالا دو مجموعرو که بالاتر نمودارشون هست رو در نظر بگیرین، تعری?? AND روی اون دو مجموعه بصورت زیره:

136.gif

 

یا به عبارتی:

 

A AND B = minimum(m(A), m(B))

 

هم قاعدتا تا الان حدس زدید به چه صورت خواهد بود:

137.gif

 

 

forums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.comforums.patoghu.com

forums.patoghu.comforums.patoghu.com

A OR B = maximum(m(A), m(B))

خوووووب! اینم مقدماتی بود از منطق ??ازی. البته اینا م??اهیم خیلی اولیه ی منطق ??ازی بودن، اما توی کار از همین م??اهیم خیلی ساده و ترکیبشون میشه نتایج خیلی عاقلانه ای گر??ت.

ما تا اینجا ??قط به پروسه ی Fuzzification پرداختیم! بعد از اینکه عملیات ??ازی روی سیستم انجام شد در نهایت یه جواب قطعی می خوایم. برای رسیدن به یه جواب قطعی از پروسه ی Defuzzification است??اده میشه.

برای اینکه این ??رایند ها رو قشنگ متوجه شید باید حتما یه مثال عملی ببینید! در آینده ی خیلی نزدیک یه مثال از منطق ??ازی رو با هم می بینیم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

حا??ظه لپ تاپ خود را ا??زايش دهيد

 

اضا??ه كردن RAM براي بهبود عملكرد

 

با وجود اينكه پردازشگرهاي لپ تا*پ* عمـلكرد خـوبي در زمـيـنه متـعادل سازي سـرعت انـجام كار و مـصر?? كم برق دارند، ولي در مـجموع پردازشگرهاي كامپيوترهاي دسك*تاپ از آنها پيشي گر??ته*اند.

 

مهم*تر اينكه كامپيوترهاي دسك*تاپ از نظر سرعت بالاتر هارددرايو كه بيشترين تاثير را در سرعت كلي سيستم دارد، نسبت به لپ تا*پ*ها برتري دارند. چاره اين امر براي ا??رادي كه از لپ تا*پ*ها است??اده مي*كنند اين است كه وابستگي آنها به هارددرايو را به حداقل برسانند.

 

منظور از اين سـخن، ارتقاي RAM اسـت. هر چـقدر يـك لپ تاپ بتـواند اطلاعات بيـشـتري را در حا??ـظه پرسرعت خود جمع*آوري كند، نياز كمـتري به جمع*آوري اطلاعات در حا??ـظه مجازي روي هارددرايـو خـود دارد و ايـن بـدان معناسـت كه زمـان انتـظار براي دستيابي به اطلاعات از روي ديسك چرخان نسبتاً كند، كمتر مي*شود.

 

ا??زودن يا جايگزين كردن RAM، به آساني وصل كردن كابل USB است. مي*توانيد لپ تاپ خود را براي انجام چنين كاري به مراكز خدمات كامپيوتر ببريد، اما اين كار ??قط هدر دادن پول است. مگر اينكه واقعاً هيچ*گونه مهارت مكانيكي در زمينه كامپيوتر نداشته باشيد.

 

 

براي اجراي ويندوز XP به طور معمول RAM يك گيگابايتي ك??ايت مي*كند. اما در صورتي كه با ??ايل*هاي ويدئويي، Microsoft يا بازي*هايي كه نياز به RAM بالا دارند، كار مي*كنيد، است??اده از RAM بالاتر بهتر است.

 

ويندوز ويستا با RAM 2گيگابايتي و بالاتر، به بهترين شكل اجرا مي*شود، هرچند كاربراني كه ??شار زيادي به كامپيوتر خود نمي*آورند، مي*توانند موقتاً با RAM 1/5گيگابايتي هم كار خود را پيش ببرند.

 

تـوجه داشـته باشـيد كه ارتـقا دادن RAM مـنوط بـه كاهش بازده كار اسـت. براي مـثال مـمـكن اسـت حا??ظه لپ تاپي كه از ويندوز ويستا است??اده مي*كنـد را از 2 گيگابايت هم بالاتر ببريد، ولي تغييري در آن احساس نكنيد. لپ تا*پ*هاي تـك كاربـر حـتي اگر ويـستا و Office 2007 هم روي آن نصب باشد، نياز چنداني به حا??ظه 3 يا حتي 4 گيگابايتي ندارند.

 

از سوي ديگر، بدون ترديد نيازهاي آينده مقادير عجيب و غريب حا??ظه*هاي امروزي را ناچيز نشان خواهد داد. (يادمان باشد كه روزي كامپيوترهاي 64 بيتي بالاترين مدل كامپيوتر بودند.) گرچه شايد در آن زمان لازم باشد كه به طور كلي به دنبال يك كامپيوتر كاملاً جديد باشيد.

 

 

 

خريد RAM

 

تنها موضوعي كه در مورد ارتقاي RAM بايد نسبت به آن مهارت داشته باشيد، خريد ماجول حا??ظه مناسب است.بسياري از لپ تا*پ*ها از SODIMM است??اده مي*كنند كه از RAM كامپيوترهاي دسك*تاپ كوچك*تر بوده و در نتيجه براي لپ تا*پ*ها مناسب*ترند.

 

براي اينكه بدانيد كامپيوتر كي??ي شما تا چه مقدار RAM را پشتيباني مي*كند و اينكه نوع كارت حا??ظه*اي كه مي*پذيرد چيست و چه تعداد شيار SODIMM در آن وجود دارد، به سراغ د??ترچه راهنماي كامپيوتر كي??ي خود يا سايت شركت توليدكننده آن برويد. هرچند اگر هم برخي از اين اطلاعات را به دست نياورديد، جاي تعجب ندارد.

 

براي كسب آگاهي كامل بايد نگاهي به RAM موجود در كامپيوتر كي??ي خود بيندازيد. در بسياري از لپ تا*پ*ها با برداشتن پانل دسترسي كه در زير كامپيوتر قرار دارد، به راحتي مي*توان به شيار*هاي RAM دسترسي پيـدا كرد. با است??اده از يك پيچ گوشتي كوچك اين ص??حه را باز كنيد. احتمالاً در پيدا كردن RAM مشكلي نخواهيد داشت؛ مگر آنكه پشت قطعه ديگري مانند هارددرايو قرار داشته باشد كه البته اين قطعات هم قابـل برداشتـن هستند. حواسـتان باشد درصورتي كه مجبور به برداشتن قطعه*اي شديد، در پايان كار نسبت به قرار دادن آن در محل خود، اطمينان حاصل كنيد.

 

به محض اينكه محل RAM را پيدا كرديد، هرگونه شماره*اي كه روي برچسب آن وجود دارد را به همراه اسم تجاري آن يادداشت كنيد.

 

 

اگر براي ديدن برچسب آن نياز به برداشتن كارت ديگري بود، ابتدا قسمت ??لزي ميز يا صندلي خود را با دست لمس كنيد تا الكتريسيته ساكن بدن خود را تخليه كنيد. براي اطلاعات بيشتر به مقاله "ح??اظت در برابر ESD " مراجعه نماييد.

 

شيارهاي SODIMM معمولاً زايده*اي ??نري دارند و زماني كه كارت حا??ظه به درستي در جاي خود قرار گيرد، اين زائده*ها در شكا??*هاي موجود در لبه كارت حا??ظه چ??ت مي*شوند. براي بيرون آوردن SODIMM، زائده*ها را از درون شكا?? خارج كنيد. ممكن است براي اين كار اهرم*هاي كوچكي وجود داشته باشند كه شما بايد آنها را ??شار دهيد. اين عمل به بالا آمدن لبه ??وقاني كارت حا??ظه منجر مي*شود يا دست كم اين امكان را به شما مي*دهد تا بتوانيد با ناخن*هاي خود آن را بالا بكشيد. در يك زاويه مشخص، بيرون كشيدن كارت از شيار ميسر مي*شود. به اين موضوع كه كامپيوتر كي??ي شما يك يا دو شيار SODIMM دارد، توجه داشته باشيد، زيرا با اضا??ه كردن يك RAM به حا??ظه موجود، به جاي جايگزين كردن آن، مي*توانيد در هزينه صر??ه*جويي كنيد.

 

سپس وب*سايت سازنده SODIMM خود را پيدا كرده و شماره مـدل كارت حا??ـظه خود را در آن بيابيـد. شما بايد ليستي از ويـژگي*هاي ماجـول خـود را پيـدا كنيـد كه شامل ظر??يت (مثلاً 512 مگابايت)، ??ركانس (مانند 667 كيلوهرتـز يا PC2- 5300)، نـوع كارت (مثل DDR2) و زمانـبندي آن باشد. (مانند 12-4-4-4؛ بعضي توزيع كننده*ها ??قط شماره اول را كه CL يا CAS ناميده مي*شود، يادداشت مي*كنند.)

 

شما مي*توانيد به شكل مجازي تمام مدل*هاي اخير SODIMM را در سايت*هاي توزيع كنندگان پيدا كنيد، هرچند ??روشگاه* قطعات كامپيـوتري يا لـوازم الـكترونيكي مـحل شما مـمكن اسـت تنها چند مدل معرو?? آن را داشته باشند. شايـد به اين نتيجه هم برسيد كه شركت توليدكننده كامپيوتر شـما يكي از گران**??روش*ترين توزيع كننده*هاي RAM است.

 

در مـورد RAMهاي قديـمي*تر، شايـد لازم باشـد كه تـعداد پين*هاي آن را بشماريد. (پين*ها اتـصالاتي هستند كه در كانكتورهاي كناري وجود دارند.) و از طريق جست*وجو در Google Images و تصاوير موجود در آن، تعداد پين*ها را با هم مطابقت دهيد. براي مثال، اگر به دنبال SODIMM داراي 144 پين هستيد و تصوير كارتي را پيدا كرديد كه دقيقاً مشابه كارت خودتان است، ص??حه وبي كه تصوير مذكور در آن قرار دارد احتمالاً نـوع آن كارت را مـثلاً EDO يا SDRAM مشـخص كرده است.

 

 

 

به اعداد توجه داشته باشيد

 

خريد كارت حا??ظه*اي با مشخصاتي كه كامپيوتر كي??ي شما آن را پشتيباني كند يا چيزي بهتر از آن، از اهميت بالايي برخوردار اسـت. (در قـسمت "خريد RAM بهتر" توضـيح بيشتري در اين خصوص داده شده اسـت.) اگر درصدد جايگزين كردن SODIMM هستيد، مسلماً نمي*خواهيد كه با نصب يك حا??ظه كندتر، سرعت عملكرد خود را از دست بدهيد. اگر هم قصد داريد كارت RAM ديگري را اضا??ه كنيد، مطابقت داشتن مشخصات آن با حا??ظه موجود، احتمال خطا را كاهش خواهد داد.

 

 

به عنوان مثال، حا??ظه*اي كه تهيه مي*كنيد، بايد از نظر درجه*بندي ??ركانس، مثلاً 800 مگاهرتز يا 6400-PC2 با RAM موجود يكسان بوده يا بهتر از آن باشد. (درجه*بندي كامپيوترهاي شخصي بر مبناي ??ركانس حا??ظه ضربدر 8 محاسبه مي*شود. مانند 3200-PC براي حا??ظه 400DDR مگاهرتز يا 5300-PC2 براي حا??ظه 667DDR2مگاهرتز.) اگر ??ركانس RAM خريداري شده پايين*تر از قبلي باشد، كامپيوترهاي شما كندتر به نظر مي*رسد و ممكن است پيغام خطا نيز بدهـد كه البته ايـن به تنظيـمات حا??ـظه در BIOS بستگي دارد. ايـمن*تريـن حالـت آن اسـت كه از RAM با سـرعـت بالاتر استـ??اده كنيد. هرچند نـيازي به صر?? هـزينه بيشتر براي حا??ظه با ??ركانس بالاتر نيست. (مثلاً جايگزين كردن 800SODIMM مگاهرتز به جاي كارت 533 مگاهرتز)، مگر اينكه تصميم داشته باشيد با سرعت بسيار زيادي كار كنيد. (سرعت بسيار زياد عمر باتري را كاهش مي*دهد، بنابراين اغلب است??اده كنندگان از كامپيوترهاي همراه، دست به ايـن كار نمي*زنند.) در نهايت اگر لپ تاپ شما از حا??ظه دو كانال (dual-channel) پشتيباني مي*كند، از مطابقت داشتن هر دو SODIMM كه مي*خريد، اطمينان حاصل كنيد. اگر كارت*هاي RAM با يكديگر مطابقت نداشته باشند، ممكن است عملكرد كامپيوتر را به حالت تك كاناله (single-channel) ببرند.

 

 

 

طريقه نصب

 

براي جايگذاري يك SODIMM جديد، لبه كانكتور آن را با زاويه حدوداً 45 درجه داخل شيار قرار دهيد. زماني*كه تا حد امكان داخل شيار شد، كارت را مستقيماً به سمت پايين ??شار دهيد. اگر همه چيز سر جاي خود قرار داشته باشد، زبانه*هاي ??نري شيار در شكا??*هاي لبه كناري SODIMM چ??ت مي*شود و كارت به حالت كاملاً خوابيده قرار مي*گيرد. اگر اين*گونه نشد، كار را از نو انجام دهيد.

 

اگر پيش از بستن پانل دسترسي لازم بود كه ساير قطعات را نيز به جاي خود برگردانيد،* مطمئن شويد كه همه چيز درست سر جاي خود قرار گر??ته است. حتي اگر يك كابل هم به شكل صحيح سرجاي خود نر??ته باشد يا يكي از پايه*هاي هارددرايو درست نصب نشده باشند، پانل دسترسي سر جاي خود قرار نخواهد گر??ت،* مگر اينكه مشكل را حل كنيد.

 

 

 

ورودي نادرست، نتايج بيهوده

 

نكته آخر اينكه همان*طور كه است??اده از RAM ارزان*قيمت در كامپيوترهاي دسك*تاپ مي*تواند موجب بي*ثباتي و بروز خطا در كار شود، است??اده از حا??ظه*هاي مت??رقه نيز كار كامپيوتر كي??ي شما را مختل مي*كنند. همواره سراغ مارك*هاي مطمئن نظير Corsair ،Crucial و OCZ برويد.

 

 

 

خريد RAM بهتر

 

مشخصات RAM موجود در كامپيوترتان را پيدا كنيد. آن*گاه با توجه به آن حا??ظه*اي بخريد كه از نظر مشخصات يا با آن يكسان بوده يا از آن بهتر باشد. توجه داشته باشيد كه توانايي*ها و تنظيمات BIOS كامپيوتر كي??ي شما مشخص مي*كند كه آيا RAM با ??ركانس بالاتر يا زمان*بندي محدودتر، مي*تواند موجب بهبود عملكرد كامپيوتر شما شود يا خير؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اشنایی با zope

 

در اين مقاله به معر??ی Zope، قابليتها و م??اهيم اساسی آن پرداخته شده است. براي است??اده از اين مقاله، شما بايد م??اهيم پايه اي HTML و URL ها و همچنين نحوه است??اده از مرورگرها را بدانيد. بمنظور است??اده از Zope و نوشتن برنامه های تحت وب با آن لازم نيست که يک برنامه نويس ماهر باشيد اما مقداري پيش زمينه برنامه نويسي، بخصوص برنامه نويسي شي گرا، م??يد خواهد بود.

اين مقاله شامل آموزش کار با رابط مديريتی Zope و برنامه نويسی با آن نمی باشد. هد?? آن مقايسه Zope با محصولات مشابه و بيان بر تری های آن نسبت به برنامه های رقيب است.

 

 

1- معر??يZope

 

Zope يک Framework است که به Developer ها، با مهارتهاي مت??اوت،امکان ساخت برنامة تحت وب مي دهد. در اين بخش اهدا?? Zope همراه با جزئيات ، همچنين وجه تمايز آن با برنامه هاي مشابه مورد بررسي قرار خواهد گر??ت .

 

1-1- برنامه تحت وب چيست ؟

 

• يکي از موارد مهم در مورد وب سايتها اين است که بازديدکنندگان مطالب به روز شده ببينند . محتواي وب سايت نسبت به زمان بايد بطور پيوسته تغيير کند . براي مثال، اگر يک وب سايت تجاري، که به کاربران در خريد و ??روش اتومبيلهاي دسته دوم کمک مي کند، در نظر بگيريم، احتياجي که در اين وب سايت بايد برآورده شود اين است که تبليغاتي مخصوص اتومبيلهايي که هنوز ??روش نر??ته اند بطور مداوم در سايت وجود داشته باشد. همچنين تبليغات جديدي که ??روشندگان جايگزين مي کنند حد اکثر بعد از يک يا دو روز در سايت قرار گيرند . اگر هيچکدام از اين موارد برآورده نشوند ، مسلماً اين وب سايت مو??ق نخواهد بود .

 

بعضي از وب سايتها ايستا هستند . سايتهاي ايستا به ??ردي با قدرت دسترسي زياد (اصطلاحاً webmaster) ، به منظور به روز کردن محتواي وب سايت ، به صورت دستي، نياز دارند. به روز کردن محتوا به صورت دستي نيازمند اين است که کدهاي HTML تک تک ص??حاتي که نياز به تغيير دارند به روز شوند . معمولاً اين کار از طريق به روز کردن يکسري از??ايلهابرروي سرويس دهنده وب انجام مي گيرد.

ايجاد تغييرات در وب سايتهاي ايستا نيازمند آن است کهwebmasterتمام ??ايلهايي که وب سايت را تشکيل مي دهند، ببيند و به روز کند. معمولاً وب سايتها رشد مي کنند و هزاران ??ايل را در بر مي گيرند، در نتيجه انجام اين کار مشکل خواهد بود. وظي??ه webmaster در مورد وب سايت تبليغاتي اتومبيل،جهت تازه نگه داشتن تبليغات، مسئوليت زيادتري در بر خواهد داشت. اگر هر ص??حه اين وب سايت يک تبليغ براي يک اتومبيل خاص ارائه دهد، او بايد ص??حات مربوط به تبليغاتي که از اعتبار ساقط شده اند را حذ?? کند و نيز ص??حات جديد براي تبليغ خريدهاي اخير بوجود آورد، سپس بايد مطمئن شود که هيچ پيوندي به ص??حات اشتباهي اشاره نمي کند .

 

تمام اين کارها مي توانند خيلي سريع و با به روز شدن تعداد کمي ??ايل انجام شوند، اگر از برنامه هاي تحت وب است??اده شود .

برنامه هاي تحت وب برنامه هايي هستند که مي توانند ص??حات خود را به صورت پويا بوجود آورند. وب سايتهايي که ساختار پويا دارند از يک برنامة کامپيوتري جهت مهيا کردن پويايي است??اده مي کنند. اين نوع برنامه ها مي توانند با هر زباني نوشته شوند.

 

در وب سايتهاي با ساختار پويا، به منظور به روز شدن محتوا يا نوع، نيازي نيست که webmaster سايت را ص??حه به ص??حه ببيند. در عوض او بايد براي مجموعه ص??حاتي که وب سايت را تشکيل مي دهند ظاهر و قيا??ه مشترکي بسازد. اگر webmaster روش تبليغات به کمک برنامه تحت وب را انتخاب کند، براي ساختن برنامه تحت وب، کا??ي است که ??هرستي از تبليغات را جدا از کدهاي HTML (مثلاً در يک پايگاه داده) نگهداري کند سپس برنامه تحت وب راطوري طراحي کندکه بااست??اده از يک پرس و جو و ساختن کدهاي HTML ، ص??حه اي بوجود آورد که کاربر در نظر دارد .

 

برنامه هاي تحت وب همه جا وجود دارند. براي نمونه جاهايي که امکان جستجو در وب را به ما مي دهند، مانند Google؛ کار کردن بصورت مشترک بر روي پروژه ها، مانند SourceForge؛ خريد اشياء از حراجيها، مانند eBay؛ برقراري ارتباط با ا??راد ديگر از طريقe-mail، مانندHotmail ؛ يا مشاهده آخرين اخبار مانند CNN.com.

 

قالبي که به ا??راد امکان ساخت برنامه تحت وب مي دهد، Web Application Server (بعضي اوقات ??قط Application Server ) ناميده مي شود . Zope يک Application Server است که با محصولاتي نظيرBEA WebLogic، Macromedia ColdFusionو(در بعضي موارد)Vignette StoryServer رقابت مي کند. Application Server ها به گسترش دهنده ها امکان ساخت برنامه هاي تحت وب، با است??اده از برخي از زبان هاي برنامه نويسي معمول کامپيوتر، مي دهند. همچنين اين قالب علاوه بر قابليتهاي اساسي نظير templating ، security model و sessions ، سرويسها و ترکيبهايي را در اخـتيار ا??راد قرار مي دهد که در زمان ساختن برنامه تحت وب م??يد واقع مي شوند.

 

 

1-2- چگونه مي توان از مزاياي Application Server ها بهره مند شد

اگر قصد داريد برنامه تحت وب بسازيد ، است??اده از يک Application Server کمک زيادي به شما خواهد کرد. شما با است??اده از Application Server مي توانيد سرويسهاي FrameWork آن، که نوشته شده اند و آماده می باشند، را در اختيار بگيريد و نيازي نداشته باشيد که براي نوشتن مجدد آنها خود را به زحمت بيندازيد.

بيشتر Application Server ها امکان انجام وظاي?? زير را به شما مي دهند.

نشان دادن محتوا به صورت پويا : ممکن است که شما بخواهيد متحواي سايت خود را به کمک يک ساختار جستجو به کاربران خود وابسته کنيد. Application Serverها امکان بوجود آوردن محتوا بصورت پويا را ??راهم مي کنند. Application Server ها معمولا ابزارهايي جهت خصوصي سازي، پايگاه داده مجتمع ??هرست کردن محتواو جستجو با خود دارند.

 

مديريت وب سايت : مديريت وب سايتهاي کوچک آسان است، اما وب سايتهايي که از هزاران ??ايل، تصوير و سند تشکيل شده اند نياز به ابزارهاي قوي مديريتي دارند. همچنين مديريت داده هاي سايت ، کارهاي منطقي و نمايش وب سايت به صورت متمرکز م??يد خواهد بود . بطور معمول Application Server ها اين امکان را مهيا مي سازند .

 

ساختن برنامه هاي تجارت الکترونيک :با است??اده از FrameWork مربوط به Application Server مي توان برنامه هاي تجارت الکترونيک خبره ساخت .

مديريت وظاي?? همکاران بطور مح??وظ: هنگاميکه با بيش از چند تن کاربر وب سر و کار داريد، امنيت به يک مسئله خيلي مهم تبديل مي شود. مطلوب خواهد بود اگر بتوان ا??رادي که در رده ها و کلاسهای مت??اوت هستند را مسئول کارهاي مختل?? با امنيت خاطر کرد. براي مثال ا??رادي که در حوزه مهندسي هستند نيــاز به مديريت ص??حات وب و کارهاي منطقي شان دارند، طراحان احتياج به به روز کردن Templateهاي سايت دارند و مديران پايگاه داده ها نياز به مديريت پرس و جو هاي پايگاه داده دارند. Application Server ها مکانيسمي جهت کنترل دسترسي ها و وظاي?? مهيا مي سازند.

 

??راهم آوردن سرويسهاي شبکه : يک وب سايت که از سرويسهاي شبکه است??اده مي کند بايد قادر به پذير??تن درخواست از برنامه هاي کامپيوتري ديگر باشد. براي مثال، اگر شما يک وب سايت خبري داشته باشيد، شايد بخواهيد بايگاني اخبار خود را در اختيار وب سايتهاي ديگر قرار دهيد. Application Server ها روشهايي را براي بکار گيري سرويسهاي شبکه در اختيار ما قرار مي دهند.

 

• مجتمع کردن سيستمهاي گوناگون: محتواي ??علي وب سايت شماممکن است در مکانهاي مت??اوتي باشند: پايگاه داده هاي رابطه اي، ??ايلها، وب سايتهاي مجزاو نظاير آن . Application Server ها با است??اده از اين امکان، ديد واحدي از داده هاي ??علي وب سايت به شما ارائه مي دهند. Zope Application Server تمام امکانات گ??ته شده را ??راهم مي کند.

 

• 1-3- چرا از Zope بجاي Application Server هاي ديگر است??اده کنيم

• اگرکارشما ساختن برنامه هاي تحت وب است، Zope ميتواند سريعترو ارزانترازبرنامه هاي مشابه به شما کمک کند.اين ادعاتوسط خصوصيات زير پشتيباني مي شود

 

• Zope مجاني است و تحت يک پروانه Open-Source گسترش يا??ته است.

Application Server هاي ديگر معمولاً گران هستند.

• Zope شامل يک Platform است که تمام اجزاءمورد نياز جهت گسترش برنامه ها را با خود به همراه دارد. به منظور توسعه برنامة خود نيازي به پشتيباني نرم ا??زارهاي جانبي (مثلاً پايگاه داده هاي رابطه اي) نداريد. بيشتر برنامه هاي مشابه به خاطر نيازمند بودن به به پشتيباني نرم ا??زار هاي کمکي داراي هزينه هاي پنهان مي باشند .

• Zope براي Developer ها اين امکان را مهيا مي سازد که تنها با است??اده از مرورگرها بتوانند برنامه هاي تحت وب خود را بسازند. Internet Explorer ، Mozilla،Netscape ،Omniweb ،Konqueror وOpera مرورگرهاي شناخته شده اي هستند که مي توانند جهت نشان دادن و کار کردن در محيط گسترش Zope (ZMI) مورد است??اده قرار گيرند. همچنين Zope امکان محول کردن وظاي?? مربوط به گسترش برنامه ها به Developer های ديگر ، با اطمينان خاطر ، از طريق وب و با است??اده از يک رابط واحد ، مهيا مي سازد.

• Zope داراي قالب امنيتي توسعه پذير است. همچنين مي توان به آساني مدلهاي پيش ساختة شناسايي و اجازه دهنده سيستمهاي ديگر نظير LDAP ، Windows NT و RADIUS را بــا Zope مجتـــمع کــــــرد و از آنها است??اده کرد . بيشتر Application Server هاي ديگر از طر?? سيستمهاي شناسايي و اجازه دهنده پشتيباني نمي شوند.

• Zope به گروه Developer ها امکان همکاري بطور مؤثر را مي دهد. محيطها يي که اين امکان را مهيا مي کنند نياز به ابزارهايي جهت جلوگيري دخالت ا??راد با يکديگر دارند ، بدين منظور Zope داراي Undo ، Versions ، History و ديگر ابزارها ست تا ا??راد بتوانند با آسودگي خاطر با يکديگر کار کنند و از اشتباهات يکديگر جلوگيري کنند. بيشتر Application Serverهاي ديگر اين نوع از خصوصيت را ندارند.

• Zope بر روي بيشتر سيستم عاملهاي ريز کامپيوترها قابل اجراست: Linux ، Windows NT/200/XP ، Solaris ، FreeBSD ، NetBSD ، OpenBSD و Mac OS X. Zope حتي بر روي Windows 98/ME قابل اجراست. اغلب Application Server هاي ديگر نيازمند آن هستند که بر روي سيستم عاملي که پروانه آن را انتخاب کرده اند اجرا شوند.

• Zope مي تواند توسط م??سر زبان Python گسترش يابد. Python داراي کتابخانه هاي متعددي مي باشد که در هنگام ساختن برنامه ها مي توانند مورد است??اده قرار گيرد. اغلب Application Server هاي ديگر توسط زبانهاي ترجمه اي نظيرJAVA ، که سرعت گسترش را کاهش مي دهند ، توسعه مي يابند و يا از زبانهاي غير معمول است??اده مي کنند که کتابخانه هاي کمي دارند.

2- م??اهيم بنيادي Zope

قالب Zope داراي م??اهيم اساسي متعدد زير مي باشد ، ??هميدن هرکدام از آنها تجربيات شما را در است??اده از Zope ا??زايش خواهد داد.

2-1- Zope يک Framework است

Zope ، بيشتر جزييات سخت و طاقت ??رساي مربوط به برنامه هاي تحت وب نظير ماندگاري داده ها، مجتمع کردن داده ها و کنترل دسترسي ها، از ديد Developer ها پنهان مي کند و به آنها اجازه مي دهد تا بيشتر بر روي مشکلات موجود متمرکز شوند. همچنين با است??اده از سرويسهاي آماده آن مي توان برنامه هاي تحت وب را خيلي سريعترنسبت به زمانيکه از زبانها و قالبهاي ديگر است??اده مي کنيم ساخت. همچنين Zope دو Solution براي Template کردن متون ، XMLوHTML به نام هاي Document Template Markup Language (DTML) و Zope Page Templates (ZPT) به همراه خود دارد.

2-2- شي گرايي

برخلا?? زبانهاي File-base نظيرASP و PHP، Zope بطور زيادي شي گرا مي باشد. شي گرايي م??هومي است که بين تمام زبانهاي برنامه نويسي مشترک مي باشد ، از جمله Python که Zope با آن انجام شده است.

2-3- مديريت از طريق وب

براي ساختن و کار با اشياء Zope ، کا??ي است از مرورگرتان جهت دسترسي به رابط مديريتي Zope (ZMI) است??اده کنيد. تمام اهدا?? مديريتي و گسترش برنامه مي توانند بطور کامل و با است??اده از تنها يک مرورگر انجام شوند. از طريق اين رابط مديريتي گسترش دهنده ها مي توانند از اشياء Zope است??اده کنند و يا حتي اشياء جديدي تعري?? کنند بدون اينکه به سيستم ??ايل خدمتگزار وب دسترسي داشته باشند.

اشياء در ساختار سلسله مراتبی اشياء مي توانند هر جا قرار بگيرند. مديــــران سايت مي توانند بوسيله کليک کردن بر روي برگه ها ، که نماي مت??اوتي از اشياء را مي دهند ، با اشياء کار کنند. اين نماها بسته به نوع شي مت??اوت مي باشند.

-4- امنيت و ايمني وظاي?? محوله

امروزه برنامه هاي تحت وب مو??ق نيازمند دخالت و نظر دادن ا??راد با تخصصهاي مت??اوت ، در ضمن سازمان دهي برنامه مي باشند. Zope طوري طراحي شده که اين مدل را تطبيق دهد و اين امکان را به مديران سايت مي دهد که کنترل پروژه را با امنيت خاطر به طراحان خبره ، مديران پايگاه داده ماهر و مديران محتوا محول کنند.

در وب سايتها سنتي نگهداري و امنيت خيلي سريع به يک مشکل تبديل مي شد. اينکه چقدر امنيت در مورد مديران محتوا بخرج دهيم؟ چگونه براي مديران محتوا هنگام ورود به سيستم اعمال امنيت کنيم؟در مورد کدهاي جاسازي شدهSQL در ??ايلهاي ASP چطور که کار کردن با آن کدها مي تواند دخول به سيستم پايگاه داده ها را به خطر بيندازد؟

اشياء Zope مجموعه غني تري از مجوزها نسبت سيستمهاي سنتي File-Based ارائه مي دهند. مجوزها بر اساس نوع اشياء و قابليتها مت??اوت مي باشند. مثلاً مي توان دسترسي ها را طوري تنظيم کنيد که مديران محتوا بتوانند از شي SQL Method است??اده کنند اما نتوانند آنها را تغيير دهند.

Zope امکان مديريت کاربران ازطريق وب بااست??اده ازUser Folder مهيا مي سازد. User Folder يک نوع Folder مخصوص است که شامل شامل اطلاعات مربوط به کاربران مي باشد. User Folder هاي توسعه يا??ته اي وجود دارند که اطلاعات مربوط به کاربران را مي توانند از منابع ديگري نظير پايگاه داده هاي رابطه اي و يا دايرکتوريLDAP بگيرند.

2-5- توسعه پذيري

Zope توسعه پذير است وکاربران پيشر??ته مي توانند انواع جديدي از اشياء ، بوسيله Python و يا بطور کامل از طريق وب و با است??اده از ZMI ، براي Zope بوجود آورند.

3- اجزاي اساسي Zope

Zope از اجزاي مختل??ي تشکيل شده است که ، بمنظور کمک به شما در ساختن وبرنامه تحت وب ، با هم در تعامل هستند. اين اجزا در شکل زير نشان داده شده اند و در ادامه در مورد آنها توضيح داده شده است.

 

شکل1- اجزایZope

Zserver - Zope همراه خود يک Web Server دارد که محتوا را به شما و کاربران نشان مي دهد.همچنين اينWeb Server مي تواند محتوا را ازطريق FTP ، WebDAV و XML-RPC نمايش دهد.

Web Server – البته ممکن است شما در حال حاضر يک Web Server نظير Apache يا IIS داشته باشيد و نيازي به Web Server مربوط به Zope نداشته باشيد. Zope مي تواند با اين Server Web ها و همچنين با هر Server Web ديگري که از CGI پشتيباني کند کار کند.

Zope Core - اين موتوري است که نحوه نشان دادن را هدايت و رابط مديريتي و پايگاه داده اشياء را راهبري مي نمايد.

Object Database – هنگامي که با Zope کار مي کنيد ، در واقع با اشياء ذخيره شده در اين پايگاه داده کار مي کنيد.

Relational Database - اگر نمي خواهيد ، مجبور نيستيد که اطلاعات خود را در پايگاه داده اشياء ذخيره کنيد. Zope مي تواند با پايگاه داده هاي رابطه اي ديگر نظيرOracle ، PostgreSQL ، Sybase ،MySQL و غيره کارکند.

File System- Zope مي تواند با اسناد و ??ايلهاي ذخيره شده بر روي سيستم ??ايل خدمتگزار وب کار کند.

ZClasses- Zope به مديران سايتها امکان اضا??ه کردن اشياء جديد با است??اده از رابط مديريتي Zope را مي دهد. ZClasses از اين نوع اشياء مي باشد.

Products- Zopeهمچنين به مديران سايتها امکان اضا??ه کردن اشياء جديد بوسيله نصب Product بر روي سيستم ??ايل خدمتگزار Zope را مي دهد.

 

خلاصه

اين مقاله مقدمه ای بود بر معر??ی Zope و اکنون شما با م??اهيم و اهدا?? Zope آشنا شده ايد. البــته اگر قانون Copy Write در کشور ما رعايت می شد بيشتر به مزايای آن پی می برديد. مخصوصاً اينکه Zope بر روی بيشتر سيستم عاملها (که اغلب مجانی نيز می باشند) قابل اجرا می باشد ، اين خصيصه را بيشتر نمايان می کرد. همچنين م??هوم شي گرايی که اين محصول را از سيستمهاي File-Based سنتی مانند ASP و PHP متمايز کرده است.

زمانی که مديران وب سايت و برنامه نويسان بخواهند از Zope است??اده کنند ، محدوديت مکانی نخواهند داشت و تنها با است??اده از يک مرورگر می توانند از هر مکانی با Zope ارتباط برقرار کنند و تمام اهدا?? مديريتی و کارهای مربوط به گسترش برنامه ها را از طريق اين مرورگر انجام دهند.

اکنون شما آماده برنامه نويسی با Zope می باشيد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

منابع آزمون کاردانی پیوسته ( کامپیوتر )

 

ادبيات ??ارسي 1 و2 ، زبان ??ارسي 1و 2( ض=2) ------- 20 سوال

زبان عربي 1و 2 ( ض=1 ) ------- 20 سوال

دين و زندگي و قرآن 1و2و3 (ض= 1.5 ) ------- 20 سوال

زبان انگليسي 1و2 (ض= 1) ------- 20 سوال

دروس پايه :

رياضي 1و2 ( ض=4 ) ------- 20 سوال

??يزيک 1 وآزمايشگاه (ض=2) ------- 15 سوال

شيمي 1 (ض=2 ) ------- 15 سوال

دروس تخصصي :

مباني كامپيوتر- سخت ا??زار ( ض = 15 ) ------- 15 سوال

برنامه سازي 1 و 2 و3 ( ض=15 ) ------- 20 سوال

شبکه هاي کامپيوتري ( ض=15 ) ------- 10 سوال

سيستم عامل 1 و 2 ( ض=15 ) ------- 15 سوال

بانک اطلاعاتی ( ض=15 ) ------- 10 سوال

 

بهترین منبع برای مطالعه منابع بالا هم کتب مهندس حمیدرضا مقسمی ( انتشارات کانون ??رهنگی آموزش) و مدرسان شری?? است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

راهنمايي براي کنکور كارداني به كارشناسي

 

توصیه این است که از اونجایی که معمولا ما تا زور بالای سرمون نباشه درس نمی خونیم پس بهتره شما در یکی از موسسات معتبر که آزمونهای پیوسته برای آمادگی در کنکور می گیره حتما ثبت نام کنید. با ثبت نام یک د??ترچه برنامه ریزی به شما داده می شه که مثلا هر دو ه??ته یک بار یه سری از بخشها باید خوانده و در پایان تست داده بشن. پس تا اینجا از یه مشکل به نام سردرگمی که چه بخوانم ??ارق شده اید . اما می ماند که چه جزوات و کتابهایی را بخوانید.

اگه در موسساتی مثل پارسه ثبت نام کنید این موسسه جزوات خیلی خوبی در اختیارتان قرار می دهد که تا حدودی نیازتان را بر طر?? می کند اما به هیچ وجه کا??ی نیست شما برای مو??قیت در چنین کنکوری نیاز به تمرین و سرعت بیشتری در تحلیل و حل مسائل دارید پس لازم است از یه سری کتب تست هم است??اده نمایید که من کتب درس و کنکور گسترش علوم پایه رو توصیه می کنم که کتابهایی با جلد مشکی هستند و دارای بار علمی زیادی بوده و از هر نظر کتاب های خوبی می باشند. خوب حال می ماند خودتان و خودتان.

حال شما زمینه رو برای درس خوندن آماده کرده اید و باید شروع به درس خوندن بکنید. شما پا به پای برنامه ای که در دستتان است پیش می روید در اینجاست که پشتکار خیلی مهم است. اینکه بگویید این ه??ته هیچی از ه??ته ی بعد می خونم اصلا خوب نیست و بدانید که هیچ وقت مو??ق نخواهید شد. توصیه ی من این است که هر بخش را طوری بخوانید که ??کر کنید بهترین آمادگی را در آن بخش برای حل سوالات دارید. اگر سوالی را در بخش یادگیری درست زدید از پاسخش به راحتی نگزرید و خوب بخوانید چون نقطه ی قوت تستها در پاسخشان نه??ته است .اما در مرحله ی تمرین سرعت تست زدن می توانید سطحی تر به جوابها نگاه کنید و تنها دلیلش هم این است که شما در مرحله ی قبل پاسخ تستها را خوب خوانده اید. توصیه ی این است که از به دروس عمومی اهمیت زیادی بدهید . بالا زدن دروس عمومی در کنار دروس تخصصی به شما کمک زیادی می کند.

حالا اگر نخواهیددرموسسه ثبت نام کنید و خودتون بخونین باید چی کار کنین؟

شما باید برای خودتون یه برنامه ی دقیق بنویسید که بتونید تو این 5 ماه همه ی کتاب ها رو بخونین

مهمترین چیزی که تو برنامه باید توجه کنین اینه که دروس عمومی و اختصاصی رو بهتره که با هم بخونین

نوشتن یه برنامه ی خوب سخت نیست اجرای اون برنامه سخته

حتی اگه بتونین تا 70 درصد برنامه رو اجرا کنین آدم مو??قی هستین. توصیه می کنم در نوشتن برنامه بسیار دقت کنین همه ی درسا رو بخونین چون هر درسی تو كنکور ارزش خاص خودشو داره . اینکه بگید یه درسو نمی خونم ولی جاش یه درسو بیشتر می خونم کاملا اشتباه و غلطه چون هر درسی واسه خودش ارزش خاصی داره.

از اونجا که خیلی ها به دروس عمومی زیاد اهمیت نمی دن پس شمایی که به این دروس اهمیت می دید از اون گروه مو??ق ترید پس به امید خدا و تلاشتان امید وار باشید. برنامه رو طوری ننویسید که از انجام اون عاجز بمونید . بهتره که ابتدای برنامتون سبک باشه و کم کم شروع به درس خوندن بکنید همچنین با درسهای آسون تر شروع کنید. ابتدا درس رو خوب و کامل بخونین بعد برین سراغ تست. در ضمن تو زدن تستها به هیچ وجه خودتون رو گول نزنید. همچنین مثلا اگه یه بخشی 100 تا تست داشت شما به 20 تا از تست ها اصلا نگاه نکنین. 70 تای دیگرو 2 بار به صورت یادگیری و 1 بار به صورت سرعتی بزنید بعد به سراغ تستهای باقیمانده بروید و به صورت وقتی و کنکوری اون سوال ها رو جواب بدین ببینید چقدر قادر به حل مسائل هستید. در ضمن در مورد انتخاب این 20 سوال بگویم که نگویید مثلا سوال های 80 تا 100 بماند برای تست سرعت. بگویید مثلا سوالهای 5-10-14-18و...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...