رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

بخش سایر شهرستان های استان هرمزگان

پست های پیشنهاد شده

دوستان مطالب در مورد سایر شهرستان های استان هرمزگان رو ??قط در این تاپیک قرار دهند

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

استان هرمزگان Hormozgan استان هرمزگان

 

موقعیت : جنوب ایران

مجاورت : شمال: استان کرمان جنوب: خلیج ??ارس و دریای عمان شرق: استان سیستان و بلوچستان غرب: استانهای ??ارس و بوشهر

آب و هوا: گرم وخشک

وسعــــت: 68هزار کیلومتر مربع

جمعـیــت: 1062155 ن??ر در سال1375

تقسیمات: شهرستان، 16 شهر، 21 بخش و 71 دهستان و 2170 آبادی دارای سکنه

شهرستانها: بندرعباس، بندر لنگه، میناب، رودان، قشم، جاسک، حاجیآباد و ابوموسی

مرکـــــز : بندرعباس

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بندر عباس

 

تا قبل از قرن چهارم هجری در حوالی بندرعباس- ??علی، بندر و روستای كوچكی به نام «سورو» وجود داشت كه جغرا??یا نویسان قرن چهارم هجری قمری از آن نام برده*اند. برخی معتقدند «شهرو» كه اصطخری به عنوان «دهی كوچك بر كنار دریا» از آن نام برده، همان بندر «سورو» است.
این بندر در سال نهصد و بیست و چهار هجری قمری «بندر جرون» خوانده می*شد و دهكده*ای كوچك بود و در روبه*روی سواحل شمالی جزیره پراهمیت «هورموز» آن روزگار،* قرار داشت. در سال هزار و پانصد و چهارده، پرتغالی*ها این دهكده كوچك را برای پیاده*شدن و بارگیری اجناس از خشكی انتخاب كردند.
به دلیل خرچنگ زیادی كه در ساحل این بندر وجود داشت، نام آن را «بندر كامارااو» یا «كامبارائو»، یعنی بندر خرچنگ گذاشتند. نام متداول بعدی؛ یعنی «گمبرون» یا «گامبرون» به احتمال زیاد از لغت پرتغالی «گامارائو» اقتباس شده است. در سال هزار و ششصد و بیست و دو میلادی شاه عباس توانست با كمك انگلیسی*ها دست پرتغالی*ها را از این بندر كوتاه كند. به ا??تخار این پیروزی «بندر گمبرون» به «بندرعباس» تغییر نام داد.
تا قبل از سال هزار و ششصد و پنجاه میلادی (هزار و ه??تاد هجری قمری) بندرعباس حصار نداشت؛ ولی از این زمان دور شهر را محصور كردند و بر امنیت آن ا??زوده شد. انگلیسی*ها و هلندی*ها در بندرعباس تجارتخانه،* و در كنار دریا عمارت زیبایی بنا كردند. در این بندر لنگرگاه مناسبی وجود داشت؛ لذا اكثر كشتی*های بزرگی كه از هند برای ایران و عثمانی و سایر نقاط كالا حمل می*كردند،* در این بندر لنگر می*انداختند.
هلندی*ها در سال هزار و صد و ده هجری قمری (هزار و ششصد و نود و هشت میلادی) با كسب اجازه از دولت ایران، شهر تازه*ای با با??ت و معماری ویژه، در وسط شهر بندرعباس بنا نمودند. عمارت كلاه*??رهنگی در همین ایام بنا شده است. با??ت و شكل ظاهری شهر جدید تا سال هزار و صد و سی و پنج هجری قمری دوام یا??ت. در نیمه نخست قرن ه??دهم، نمایندگان كمپانی هند شرقی سعی كردند بندرعباس را به پایگاه اصلی خود در خلیج*??ارس تبدیل كنند؛ به همین لحاظ، مركز كمپانی هند شرقی در بندرعباس مستقر گردید.
ناوهای نظامی كمپانی هند شرقی نیز در آب*های نزدیك بندرعباس پهلو گر??تند. این شركت در سال هزار و ه??تصد و پنجاه و نه به علت متشنج*شدن اوضاع و بمباران تأسیسات تجاری انگلیسی*ها در بندرعباس، مركز تجارت خود را از این بندر به بندر بصره منتقل نمود. این امر بیش از پیش، شرایط انحطاط بندرعباس را ??راهم كرد. بعد از ظهور نادرشاه، بندر بوشهر مقر ناوگان ایران شد و بندرعباس و توابع آن طبق قرارداد، به سلطان مسقط به اجاره واگذار شد.
درپی شورش سال هزار و هشتصد و شصت و هشت میلادی در مسقط، این امتیاز لغو شد و شهر بندرعباس و توابع آن دوباره به تصر?? كامل دولت ایران درآمد. پس از پیروزی نهضت مشروطیت و تصویب قانون ایالات و ولایات، بندرعباس و توابع آن جزء محدوده ایالت ??ارس قرار گر??ت و سپس در محدوده اختیارات حاكم كرمان درآمد.
در تقسیمات ??علی كشوری شهر بندرعباس مركز استان هرمزگان است. این شهر یكی از مهم*ترین مراكز استراتژیكی و تجاری ایران در جوار خلیج ??ارس و دریای عمان است. بارانداز شهید رجایی، اسكله عظیمی است كه بخش وسیعی از مبادله كالاهای تجاری بین ایران و دیگر كشورها از طریق آن صورت می*گیرد. بندرعباس از طریق راه*های دریایی، راه*آهن، جاده*های ترانزیتی درجه یك و از طریق هوا به كلیه مناطق داخلی و دیگر كشورهای جهان مرتبط است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بندر جاسک

 

نام این بندر كه امروز جاسك نامیده می*شود، در دوران گذشته به صورت*های جاشك، چاشك، جك، رأس*الجاسك و چاسك نیز ثبت شده است. در دوران بسیار قدیم بندر جاسك یكی از كانون*های معتبر آئین میترا بود. معبدی به نام آناهیتا در جاسك باقی مانده است. تهمتن*بن توران*شاه ملقب به سلطان قطب*الدین در سال هزارو سیصدو سی میلادی به بعد در جاسك حكومت داشته است. در سال هزار و ششصد و چهارده میلادی انگلیسی*ها بندر جاسك را به عنوان بندر تجاری خود در شمال خلیج ??ارس انتخاب كردند.

اولین محموله انگلیسی*ها در سال هزار و ششصد و شانزده با كشتی از هند در جاسك پهلو گر??ت و در سال هزار و ششصد و نوزده میلادی، تجار مذكور اولین تجارتخانه شركت هند شرقی در جاسك را تأسیس كردند. این بندر تا زمانی كه بندرعباس به تجارت انگلیسی*ها اختصاص داده شد، مركز تجارت و معاملات كمپانی هند شرقی با مركز ایران بود. در اواخر سال هزارو ششصد و بیست میلادی هلندی*ها از ورود دو كشتی كمپانی هند شرقی به بندر جاسك جلوگیری كردند. این كار كه منجر به نبرد سختی بین انگلیسی*ها و هلندی*ها در حوالی این بندر شد، به شكست و اخراج هلندی*ها از بندر جاسك انجامید.

 

كشور انگلیس برای بسط ن??وذ خود در سال هزار و هشتصد شصت و چهار میلادی اقدام به استحكام مواضع خود در خلیج*??ارس نمود. از جمله این اقدامات، ایجاد خطوط تلگرا?? و كابل زیر دریایی بود كه ایران و هند را از طریق گواتر- جاسك- بندرعباس مرتبط می*ساخت. دولت انگلیس استحكامات نظامی چندی در جاسك به وجود آورد. در سال هزار و نهصدویك میلادی خطوط تلگرا??ی (سیم دریایی) دیگری از بندر جاسك به مسقط (عمان) دایر شد كه مركز آن در جاسك قرار داشت.

 

درسال هزار و نهصد و سی* و دو از سوی دولت ایران عبور بدون اجازه هواپیماهای انگلیسی و هلندی كه از خاور دور به خاور میانه می*آمدند، ممنوع اعلام شد؛ زیرا از بدو تأسیس خطوط هوایی، این دو كشور بدون كسب اجازه در ??رودگاه*های جاسك- بندرعباس- لنگه* ??رود می*آمدند.

 

در نتیجه این ممنوعیت، مسیر پروازهای ??وق تغییر كرد. بندر جاسك امروزه از شهرهای نسبتاً آباد استان هرمزگان است كه سه طر?? آن را آب*های ساحلی احاطه كرده و آن را به صورت یك شبه*جزیره درآورده است. شهر از دو سوی شرق و غرب به خلیج جاسك می*پیوندد و از سوی دیگر ( شمال شرقی ) ، به مناطق نظامی متصل است. این موقعیت، شكل ظاهری شهر را به حالت طولی درآورده و عرض آن را بسیار محدود كرده.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

شهر میناب

 

تاریخ میناب با تاریخ شهر هرمز باستانی در آمیخته است. در حال حاضر خرابه*های این شهر در نزدیكی شهر میناب قرار دارد و در واقع این شهر جای آن را گر??ته است. در سال سیصد و بیست* و شش قبل از میلاد، اسكندر مقدونی دریاسالار خود- نئار*خوس (نئارك) - را از طریق مصب سند رهسپار خلیج*??ارس كرد. وی پس از عبور از سواحل مكران به دهانه رودخانه «آدمیس» در نزدیكی شهر هرمز رسید و مورد استقبال اهالی شهر قرار گر??ت و چندین روز در این شهر اقامت كرد.

عده*ای از مورخان، بنیانگذاری شهر هرمز كهنه را به اردشیر بابكان (پاپكان) ساسانی منسوب می*دانند؛ در صورتی كه چندین قرن پیش از آن سپاه اسكندر در این شهر اقامت داشته است. در حدود سال هزار میلادی یكی از شیوخ عمان به نام محمد برای تصر?? خلیج ??ارس و سواحل آن هجوم آورد و از نارضایتی اهالی هرمزنسبت به حاكم وقت است??اده كرد و بندر هرمز را تصر?? كرد.

 

پس از او، پسر وی به نام سلیمان وسپس ??رزندان او حكومت شهر هرمز را به دست گر??تند در سال هزارو سیصد میلادی، جمعی از سواران مغول (نوادگان امیر تیمور گوركانی) به این شهر حمله كردند و خرابی بسیار به بارآوردند. در نتیجه امیر هرمز همراه با مردم شهر، بندر هرمز را ترك كرده و به جزیره هرمز كنونی مهاجرت نمودند و بدین ترتیب حكومت خشكی هرمز به جزیره جرون منتقل شد.

 

در سال*های هزار و ه??تصد و نودوسه تا هزارو هشتصد چهار میلادی سلطان عمان- سلطان*ابن احمد- با حمایت انگلیسی*ها، حاكمیت خود را در گواتر به ناصرخان- حاكم آن ناحیه- تحمیل كرد و ن??وذ خود را در سواحل مكران گسترش داد و بدین*سان سواحل دریای عمان نیز به دست وی ا??تاد. وی در رویارویی با ایران احتیاط می*كرد؛ اما سعی كرد تا اداره بندرعباس و میناب را نیز به دست آورد.

 

در این ایام، آغامحمدخان قاجار به دلیل درگیری*های داخلی ??رصت نكرده بود تا قدرت خود را در جنوب كشور تحكیم نماید. بدین لحاظ جزائر قشم و هرمز تحت كنترل حكومت عمان قرار داشت. در سال هزار و هشتصد و پنجاه و دو با توا??ق دولت ایران و عمان عهدنامه**ای تنظیم شد كه طی آن، اراضی سواحل و جزیره*های ایران و شهر میناب مجدداً به مالكیت ایران درآمد. میناب امروزی كه تاریخ آن با قدمت تاریخی هرمز قدیمی درآمیخته است، شهری آباد و پررونق است. این شهر یكی از نواحی مستعد كشاورزی استان هرمزگان نیز هست و محصولات جالیزی، مركبات وخرمای آن بسیار معرو?? می*باشد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بندر لنگه

 

در جغرا??ی زمان هخامنشیان، از بنادر مهم و تجاری خلیج*??ارس اندك نام برده شده است. گمان می*رود كه بندر «گوگانا» همان بندر لنگه امروزی باشد كه در دوران حكومت هخامنشیان از بنادر معتبر تجاری محسوب می*شده است؛ ولی در اثر تغییر و تحولات تاریخی و عدم توجه، این بندر كم*كم رو به انحطاط گذارده و از رونق آن كاسته شده است. در سال هزار و ششصد و سی و هشت «تاورنیه»- سیاح ??رانسوی- طی س??ر از بصره به بندر لنگه،* مدت دو روز در این بندر اقامت نموده و از آن به خوبی یاد كرده است.

 

در سال هزار و ه??تصد و شصت میلادی، اعراب جواسم سواحل جنوبی خلیج ??ارس طی یك مهاجرت وسیع، جزیره قشم و بندر لنگه و بندرشناس را تصر?? كردند. در زمان كریم*خان زند (هزار و ه??تصد و ه??تاد و سه- هزار و ه??تصد و چهل و سه میلادی) سهولت ارتباط دریایی خلیج*??ارس از طریق بندرلنگه،* رونق تجاری قابل توجهی در بندر لنگه و بندر كنگ به وجود آورد و راه كاروان رو شیراز نیز به اهمیت بازرگانی این دو بندر ا??زود.

 

اعراب جواسم به دستور كریم*خان زند و بنا به سیاست نظامی او، در بندر لنگه سكونت گزیدند و در آبادی و رونق آن همچنان كوشیدند؛ به طوری كه بندر ??وق از مشهورترین بنادر خلیج*??ارس شد و در دوران قاجار، به عروس بنادر ایران معرو?? گردید. تا سال هزار و هشتصد و نود و شش میلادی، اعراب جواسم بر بندر لنگه تسلط داشتند. در سال هزار و هشتصد و هشتاد و نه میلادی در بندر لنگه د??تر كنسولگری ??رانسه تأسیس گردید و از همین سال، گمرك بندر لنگه و بندرعباس زیر نظر و ریاست بلژیكی*ها قرار گر??ت.

 

در سال هزار و هشتصد و نود و هشت میلادی یكی از ا??راد خانواده**های حكومتی بندر لنگه به علت ضع?? حكومت مركزی، بندر لنگه و مناطق اطرا?? آن را تحت تصر?? خود درآورد و علی*رغم مخال??ت دولت مركزی ایران،* نمایندگانیرا جهت اداره امور بندر لنگه انتخاب نمود. در اوایل سال هزار و هشتصدو نودونه به سلطه او در بندر لنگه خاتمه داده شد.

 

در اواخر حكومت سلسله قاجاریه، بندر لنگه روبه ویرانی گذاشت و از شروع جنگ جهانی اول تا بعد از جنگ دوم جهانی هزار و نهصدو چهل*و پنج كه انواع بیماری*های واگیردار همراه با ??قر و قحطی شیوع پیدا كرده بود، اكثر مردم این شهر ??عالیت خود را تعطیل كرده، و به نقاط دیگر مهاجرت كردند. به همین دلیل به مرور زمان، نقاط مسكونی شهر خالی از سكنه شد و شهر ??عالیت و چهره واقعی خود را از دست داد و سپس آرام*آرام رونق یا??ت. بندر لنگه امروزی شهری نسبتاً آباد است و همچنان ??عالیت*های تجاری آن روبه* گسترش می*باشد. این بندراز طریق جاده*های درجه یك و ??رودگاه، با سایر نقاط ایران ارتباط زمینی و هوایی دارد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

کیش

 

جزيره کیش نام جزیره ایست از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. در دوران گذشته قیس نام جزیره گذاشته بودند. شکل این جزیره بیضاوی مانند است. و در ۱۲ کیلومتری ساحل شیبکوه واقع شده*است

 

 

 

جغرا??یای کیش

 

طول جزیره کیش در حدود ۱۲ کیلومتر از جهت مشرق تا مغرب، و عرض آن ۷ کیلومتر، و مساحت آن ۹۰ کیلومتر مربع است. جزیره کیش بشکل بیضی میباشد و به جهت همین هم کیش که به معنای زه کمان میباشد نام گر??ته است. و ۱۲۰ قدم از سطح دریا ارت??اع دارد. ارت??اع وسط جزیره از اطرا??ش بیشتر است، اما ارت??اع اطرا?? کیش از سطح آب در بعضی نقاط از یک متر هم کمتر است. در قسمت شمالی جزیره آب زیرزمینی اش شیرین است. باغ*های نخل خرما در کیش وجود دارد. چاهایش کم عمق است به اندازه*ای که در بعضی جاها عمق چاه از یک متر هم کم تر است. و در شمال شرقی جزیره آب بسیار شیرین وجود دارد.

محدوده کیش

 

از جنوب غربی روستای گرزه و در ۲۷ کیلومتری بندر چارک و در خلیج ??ارس واقع شده*است. در جزیره کیش کاخی بسیار بزرگ وزیبا وجود دارد، این کاخ را «محمدرضاشاه پهلوی» آخرین پادشاه ایران بنیان نموده است.

جزیره کیش یکی از محبوب*ترین نقاط گردشگری در ایران است که سالانه پذیرای صدها هزار تن از گردشگران عمدتاٌ ایرانی است. کیش همچنین یک شهر مدرن و زیباست که دارای هتل*های ??راوان و زیبا، از جمله هتل بزرگ داریوش، بازارها و مراکز خرید متعدد، و مکانهای دیدنی و ت??ریحی ??راوان است. در ??رودگاه بین الملی کیش روزانه ده*ها پرواز داخلی و بین المللی انجام می*شود.

??اصله بندر لنگه تا کیش از راه دریا و توسط قایق، حدود ۹۰ دقیقه*است. ??اصله مستقیم کیش تا بندر عباس ۴۰۰ کیلومتر، و ??اصله آن تا دوبی ۲۰۰ کیلومتر است.

کیش یکی از مهم*ترین مناطق آزاد تجاری ایران است و توسط سازمان منطقه آزاد کیش اداره می*شود.

آثار باستانی کیش

 

در جزیره کیش روستای است بنام (حریره) این روستا خالی از سکنه*است بومیان جزیره میگویند که حریره نام بانویی بوده که ملکه شهر بود - تقریبا تمام شهر ویرانه است و ??قط بخشی از شهر که عمارت کاخ بانوی حریره بوده مرمت شده، تاریخ این روستا به دوره قیاصره بر می*گردد. ساکنان روستای مجاور این روستا روایت می*کنند که در شب کسی نمی*تواند در روستا بماند، چون در شب آوازهای عجیب وغریب در آنجا شنیده می*شود. در این روستا آثاری از دوران بسیار دور برجای مانده*است.

 

حاکمان کیش در دوران قدیم

 

حاکمانی که در سابق بر این جزیره حکمران بودند از نسل شخصی هستند بنام «قیس» این شخص از شهر (سیرا??) که در منطقهٔ «بنی خالد النصوری» قرار دارد آمده بودند. آخرین حاکم جزیره کیش یا (قیس) که از نژاد قیاصره بوده*اند: ملک سلطان بن ملک قوام الدین بن ملک تاج الدین بن ملک شاه بن قیس بن ملک جمشید. ایشان بدست سی?? الدین ابونصر علی بن کیقباد حاکم جزیره «هرمود» بأمر اتابک ابوبکر در تاریخ ۱۲ جمادی الثانی از سال ۶۲۶ هجری قمری بقتل رسید، و با کشته شدن ملک سلطان آخرین حاکم کیش، حکم سلاله قیاصره بر کیش برای همیشه پایان یا??ت.

 

دانشگاه کیش

 

جزیره کیش دارای دانشگاه نیز است. این دانشگاه که در آغاز غیرانت??اعی بود و از کنکور سراسری دانشجو می*پذیر??ت، متاس??انه بدلیل بی ک??ایتی و عدم احساس مسولیت و وجدان کاری برخی مسوولان رده بالای آن، اینک به دانشگاه صنعتی شری?? واگذار شده*است. اما دوره*های کارشناسی آن تا ??ارغ التحصیل شدن تمامی دانشجوهای ??علی، همچنان ادامه دارد. این دانشگاه اکنون دوره*های بین الملی کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز در رشته*هایی مانند MBA، IT، و مهندسی برق و الکترونیک، و با همکاری دانشگاههایی مانند دانشگاه MMU مالزی و دانشگاه موناش (Monash) استرالیا برگزار می*کند.

از جمله ا??تخارات دانشگاه کیش، بدست آوردن مقام اول مسابقات کشوری ربات*های مین یاب در سال ۱۳۸۲، کسب مقام اول مسابقات سراسری تنیس دانشجویی اص??هان در تابستان ۱۳۸۳، و کسب مقامهایی در رقابت*های والیبال ساحلی است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

جزیره قشم

 

مردم ایران در روزگاران پیش از قبولی دین اسلام جزیره قشم را بنوكاوان برخت ابركا??ان ابركاوان ولا??ت می*گ??تند ولی به تدریج این اسامی به ??راموشی سپرده شد و نام*های كشم و قشم متدوال گشت. این جزیره را به خاطر طول زیاد آن جزیره « الطویله » نیز نامیده*اند در زمان شورش مغول و هرج و مرج ناشی از آن، رئیس قبیله توران در جزیره قشم سكونت اختیار كرد و به آبادانی آن پرداخت و به توران*شاه ملقب شد.پرتغالی*ها در سال هزار و پانصد و ه??ت میلادی در جزیره قشم استحكامات نظامی مهمی ایجاد كردند، و از ورود كشتی*های جنگی سایر دولت*ها به این جزیره جلوگیری كردند. این وضع تا زمان سلطنت شاه*عباس ص??وی ادامه داشت. در سال هزارو ششصد و چهل و پنج، هلندی*ها قوای نظامی مهمی در خلیج ??ارس گرد آوردند و به بهانه این كه ایران قرارهای عهدنامه تجاری خود با آن كشور را رعایت نكرده است، حصار و قلعه قشم را تصاحب كردند و نیروهای نظامی خود را در آنجا اسكان دادند؛ ولی به علت گرمای شدید هوا، بسیاری از نیروهای هلندی تل?? شده، و عاقبت هلندی ها مجبور به تخلیه جزیره قشم شدند.در بین سال*های هزار و ه??تصد و هجده و هزارو ه??تصد و بیست میلادی اوضاع خلیج ??ارس رو به وخامت نهاد. حاكم عمان تعدادی از جزایر واقع در نزدیك سواحل ایران، از جمله قشم را تصر?? كرد؛ ولی چندین ??روند كشتی جنگی انگلیسی مهاجمان عمانی را مغلوب كردند. پس از مرگ نادرشاه در سال هزار و ه??تصد و چهل و ه??ت میلادی، ن??وذ ایران بر خلیج ??ارس ضعی??*تر شد و طوای?? عرب جواسم توانستند دامنه تجاوزات خود را گسترش داده و حوزه متصر??ات خویش را تا نزدیكی سواحل ایران برسانند و در سال هزار و ه??تصد و شصت، جزیره قشم را كه تا آن زمان در تصر?? یك طای??ه مشخص بود، تسخیر نمایند.در سال هزار و ه??تصد و شصت و سه، كریمخان زند ن??وذ و اقتدار خود را در جنوب ایران مجدداً مستقر ساخت. در سال هزار و هشتصدو هشتادو دو میلادی، حكومت انگلیسی بمبئی تصمیم گر??ت كه مركزی جهت توق?? نیروی دریایی انگلیس در خلیج ??ارس ایجاد كند. برای این منظور چندین نقطه در خلیج ??ارس مورد بررسی قرار گر??ت و بالاخره باسعیدو، واقع در جزیره قشم برای این منظور انتخاب شد. در این ایام دولت انگلیس قوای خود را در محل باسعیدو استقرار داد. چندی بعد، آنها نیز به دلیل بدی آب و هوا و نبودن امكانات زندگی مجبور به ترك باسعیدو شدند تأسیسات انگلیسی*ها در بندر باسعیدو هنوز هم باقی مانده است. در سال هزار و نهصد و نه میلادی، انگلیسی*ها مجدداً در بندر باسعیدو، انبارهایی برای سوخت كشتی*ها ایجاد كردند كه در جنگ جهانی دوم مورد است??اده قرار گر??ت پس از پایان جنگ جهانی دوم، به ??عالیت انگلیسی*ها در این بندر خاتمه داده شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، قشم اهمیت بیشتری پیدا كرد، تا این كه پس از پایان جنگ تحمیلی، در سال هزار و سیصد و شصت و هشت شمسی به عنوان دومین بندر آزاد ایران شناخته شد و به دنبال آن در سال هزار و سیصد و شصت و نه، این عنوان به تصویب هیأت دولت رسید. در همین سال ??عالیت گمركی این بندر كه یكی از ??عال*ترین مناطق تجاری و صنعتی در خلیج*??ارس و دریای عمان است، آغاز شد بدین ترتیب با ??عال*شدن این بندر، ??عالیتهای تجاری ایران با سایر کشورهای همسایه و منطقه گسترش یا??ت علاوه بر آن، پروژه*های احداث ??رودگاه بین*المللی قشم و بندرگاه آن، با ظر??یت پذیرش كشتی*های شصت هزار تنی و نیز طرح اتصال زمینی جزیره قشم به بندرعباس آغاز شد.

 

 

 

موقعيت وسعت قشم

 

شهرستان قشم شامل جزاير هنگام ، هرمز ، لارك و قشم مي باشد كه جمعا وسعت آن برابر با 1628 كيلومتر مربع است . وسعت نقاط تابعه آن عبارتند ازجزيره قشم 1504 ، جزيره هنگام 5/33 ، جزيره هرمز 8/41 ، وجزاير لارك 7/48 كيلومترمربع .

 

جزيره قشم بزرگترين جزيره ايران در خليج ??ارس مي باشد كه در شمال باختري تنگه هرمز قراردارد و طول آن 115 كيلومتر و عرض آن از 10 تا 35 كيلومترمتغير مي باشد . بيشترين عرض جزيره در امتداد محوري است كه بندر لا??ت را به روستاي شيب دراز متصل مي كند . شهر قشم مركز شهرستان قشم مي باشد كه بين مختصات جغرا??يايي5616 طول شرقي ( از نص?? النهار گرينويچ ) و 2657 عرض شرقي واقع شده است .شهر قشم در شمال خاوري جزيره قشم واقع شده ووسعت آن 3 كيلومتر و ارت??اع آن از سطح دريا 10 متر است . نزديكترين شهر به شهر قشم بندرعباس ( مركز استان ) با 12 ميل ( 22 كيلومتر ) راه آبي ، و ??اصله با تهران 1353 كيلومتر است كه 12 ميل آن راه آبي وبقيه از طريق راه آس??الته بندرعباس ـ تهران محاسبه گرديده است.

 

 

 

آب و هوا قشم

 

يك ??صل گرم و مرطوب و طولاني و يك ??صل كوتاه و معتدل از ويژگيهاي آب و هوايي جزيره قشم محسوب مي شود .

 

به عبارت ديگر، آب و هواي جزيره قشم همانند جزاير ديگر خليج ??ارس، گرم و مرطوب است و بارندگي در آنجا بندرت صورت مي گيرد ( بارانهاي اين منطقه بصورت رگباري است و در مدت زمان كوتاهي باران بسيار مي بارد ) . از نيمه دوم ??صل بهار بر ميزان گرمي ا??زوده مي شود و رطوبت هوا به علت تابش طولاني خورشيد بر سطح درياي اطرا?? جزيره بالا مي رود و به تدريج در پايان ??صل بهار گرما شروع مي شود و درمرداد ماه رطوبت و گرماي هوا به حداكثر درجه خود مي رسد ، طبعا زندگي در چنين شرايطي مشكل و طاقت ??رسا مي باشد و به همين جهت عده زيادي از مردم به نقاط ديگر كوچ مي كنند .ميزان بارندگي سالانه در سال 1362 حدود 2/125 ميليمتر بوده است.

 

 

 

ناهمواريهاى قشم

 

0000000015.jpg

 

 

قسمت اعظم ارت??اعات اين شهرستان در جزيره قشم وجود دارد كه شامل بلندترين ارت??اع شهرستان قشم مياشد .

 

اين جزيره را ارت??اعات آهكي با بريدگي هاي غالبا و قايم احاطه كرده است كه با كرانه هاي ساحلي جزيره ??واصل مختل??ي دارند . بعضي به كرانه چسبيده و در بعضي قسمتها تا چند كيلومتر از آن ??اصله دارند . اراضي واقع در باختر و جنوب شهر قشم كم كم مرت??ع تر شده و به تپه معرو?? به پرتگاه قشم ختم مي شود . همچنين دامنه هاي شمالي و باختري اين تپه بسيار شيبدار است و قله پهن آن را با ارت??اع 170متر در 6 كيلومتري باختر شهر قشم قراردارد . بلندترين ارت??اع در اين شهرستان متعلق به كوه بوخو است اين كوه بصورت رشته تپه ماهواره هايي از جنوب باختري به طر?? شمال خاوري كشيده شده واز شمال روستاي كاني ( كني ) تا شمال روستاي نقاشه ادامه دارد . بلندترين قله اين رشته 397 متر ارت??اع دارد و همچنين گرد مغوكوه با 142 متر ارت??اع در 2/2 كيلومتر جنوب خاوري روستاي باسعيدو قراردارد.

 

 

 

 

جنگل حرا

 

2004038142566793259_rs.jpg

 

 

حرا از ويژگيهاي اكوسيستم جزيره قشم است كه در مناطق پراكنده اي از تنگه هرمز به سمت خاور و اقيانوس هند و سواحل درياي عمان و همچنين در اطرا?? بندرلا??ت و شمال جزيره قشم تا بندر خمير ديده مي شود و مساحتي حدود 5600 هكتار روي آب نيلگون خليج ??ارس را سبز پوش كرده است .

 

برگ درخچه هاي حرا را براي تغذيه دام و چهار پايان مورد است??اده قرار مي دهند نام علمي حرا بنام دانشمند بزرگ ايراني ابوعلي سينا نام گذاري شده است .درختان حرا آب شور دريا را شيرين نموده و آز آن تغذيه مي كنند بلندي درختچه هاي حرا گاهي به 4 متر و قطر تنه آنها تا30 سانتيمتر مي رسد و داراي برگهاي بيضوي شكل وكشيده اي مي باشند جنگل حرا بطور دائم در معرض جزر و مد منظم آب دريا قرارداردبطوريكه در زمان جزر درختان و بستر لجني آنها از آب بيرون آمده و بصورت جزايري پراكنده نمايان مي شود ودراين موقع مد تمامي جنگل زير آب ر??ته ناپديد مي شود .اصولا اين درختچه ها در جايي مي رويند كه در مواقع مد دريا به زير آب برود و در نقاط مرت??ع تري كمتر اثري از اين گونه گياهان مشاهده مي شود .عمق آب در مناطق تحت پوشش حرا كه در اصطلاح خور مي نامند از 3 متر تجاوز نمي كند جنگل حرا بدليل مساعد بودن شرايط اكولوژيكي زيستگاه بسيار زياد پرندگان مهاجر است .اين پرندگان عبارتنداز : حواصيل بزرگ ، اگرت بزرگ ،اگرت ساحلي ، حواصيل هندي ، ك??چه نوك تيز ، سليم خرچنگ خوار ، سليم خاكستري ، گيلان شاه ، ابرو س??يد ، كاكايي و دودي.

 

 

 

كشاورزى در قشم

 

0000000013.jpg

 

 

شهرستان قشم جزو يكي از مناطق خشك و گرمسيري كشور محسوب مي شود و كشاورزي درآن بصورت ديم و مقياس بسيار محدود انجام مي گيرد

و بخش كشاورزي در جزيره قشم مانند ساير بخشهاي اقتصادي در ابعادو اندازه هاي كوچكتري تصوير مي شود كه توانهاي توسعه را محدود مي كند .اراضي زراعتي جزيره قشم را بايد در محدوده هاي سرزمين حاشيه اي طبق بندي كرد و از مهمترين بارزترين خصلت اينگونه اراضي وجود زمينهاي نسبتا پراكنده كمبود شديد آب و جودمحصولات ويژه و منابع رو به زوال دانست . بارزترين مسئله كشاورزي شهرستان قشم رابايد كمبود شديد آب دانست . كم آبي محدوديتهاي اصلي كشاورزي را تشكيل مي دهد اين امر ناشي از بارش كم باران و موقعيت خاص جغرا??يايي جزيره و وضعيت توپوگرا??ي آن است . اراضي زراعي اين ناحيه اكثرا نامرغوب است و پس از آن محدوديت اصلي را در توسعه كشاورزي شهرستان قشم بوجود آورده است .از 1628 كيلومتر مربع وسعت شهرستان قشم ??قط بر سر دشت توريان است كه بعلت تشكيل س??ره هاي آب زير زميني ??عاليت محدود كشاورزي راپذيرا شده است و ??قط در اين ناحيه است كه ??عاليت واقعي كشاورزي به چشم مي خورد .درجزيره قشم محصولات كشاورزي متنوعي به دست مي آيد و اگر به امر كشت و زرع آن توجه شود محصول آن چند برابر خواهد شد .از جمله محصولات كشاورزي قشم گندم ، جو ، پياز ،سبزيجات و محصولات جاليزي را مي توان نام برد .سطح زير كشت محصولات عمده آن درسال زراعي 66ـ1365 حدود 360 هكتار كه از اين مقدار حدود 50 هكتار آن گندم( ديم ) درحدود 100 هكتار آن جو ( ديم ) بوده است .بقيه شامل محصولاتي از قبيل پياز و سبزيجات مي باشد .همچنين محصولات درختي آن شامل مركبات و خرما است كه ميزان توليد اين دونوع محصول در سال زراعي ??وق حدود 637 تن برآورد شده است . در جزيره قشم درختي به نام درخت لور وجود دارد كه بعضي از اهالي اين جزيره آن را انجير پرتغالي ميگويند و مردم اين منطقه ميوه آن را مي خورند و چوب اين درختان بسيار محكم است.

 

 

دامداري و دامپروري در قشم

 

دامپروري نيز در شهرستان قشم دچار بسياري از ضع??هاي مشابه كشاورزي است ولي به نظر مي رسد داراي توان بالقوه بيشتري در قياس آن باشد .

 

دامداري در جزاير از قديم تا به حال به روش سنتي انجام مي گيرددر جزيره ي قشم كمتر خانه اي را مي توان يا??ت كه چند بز درآن نگهداري نشود .با توجه به اينكه تعداد دام در جزيره قشم از نظر تعداد چندان كم بنظر نمي آيد ولي از لحاظ بهره وري و توليد ??رآورده هاي دامي از سطح بسيار نازلي برخوردار است . در مورد گاوهاي شير ده وضع كمي ??رق مي كند . تعداد گاوهاي جزيره نسبتا قابل توجه ولي داراي بازدهي ( شير و گوشت ) كمي است و منحصر به مصر?? داخلي مي باشد . پراكندگي دام درسطح شهرستان قشم براساس آمار سال 1365 عبارتند از: گوس??ند و بز 19582 راًس گاو وگوساله 4807 راس.

 

 

ماهيگيري در قشم

 

ماهيگيري يكي از ??عاليتهاي اقتصادي عمده به شمار مي رود كه از منابع اصلي درآمدمردم بومي شهرستان قشم است .

 

آبزيان بعنوان يكي از غني ترين منابع پروتئيني در مواد غذايي مردم اهميت ??وق العاده اي دارند در جزيره قشم بعلت وجود امكانات بالقوه طبيعي وانساني به خصوص مجاورت اين جزيره با آبهاي خليج ??ارس و درياي عمان مي توان زمينه هاي رشد و گسترش صنايع غذايي مربوط به شيلات را ??راهم كرد با وجود منابع سرشار وغني آبزيان در خليج ??ارس و درياي عمان و درياي خزر و همچنين حوضه ي آبهاي داخلي توليد سرانه رقمي حدود 1/2 كيلوگرم در سال است .گروههاي عمده ي ذخاير آبزيان عبارتند از : سنگسر ، هوور،گاريز، ميش ماهي ، مرتو ، ساردين ، شوريده ، سرخو و مهمترين مراكز صيد در اطرا?? جزاير قشم ، هنگام لارك و تا نزديكي هاي سلامه مي باشد . انواع وسايل صيد در شهرستان قشم كه هميشه با محل صيد و نوع صيد تغيير مي كندعبارتند از : لنج ، سمبوك ، ترتري ، شعو?? و قايقهاي ??ايبر گلاس ، همچنين آلات وادوات صيد دراين ناحيه عبارتند از تور ، گرگور،قلا ، مشتا و هور .درسال 1366 ذخاير تحويلي به شيلات توسط ناوگان سنتي معادل 1205 تن ماهي و 82 ميگو بوده است.

 

 

معادن در قشم

 

ذخاير معدني غني گوناگوني در شهرستان قشم وجود دارد كه بهره برداري صحيح و اصولي از اين ذخاير مي تواند به عنوان يكي از مباني توسعه صنعتي و .....

عامل مهمي در جهت ارتقاي سطح زندگي مردم اين ناحيه به حساب آيد درحال حاضر معادني كه مورد بهره برداري در اين شهرستان قرار گر??ته اند عبارتد از : 1.معادن خاك سرخ و نمك و نمك آبي و سنگ لاشه در جزيره هرمز

2.معادن آهك در جزيره لارك . 3.معادني كه در جزيره قشم وجود دارند : گاز ، شن و ماسه و نمك آبي.

 

 

 

 

صنايع دستى در قشم

 

1647.jpg

 

 

حدود 25 سال قبل در آبادي هاي جزيره قشم مانند درگهان و رمكان تعداد قابل توجهي كارگاههاي دستي پارچه با??ي ( نخي ) وجود داشت كه .....

 

نياز پوشاك اهالي را تامين مي كرد در حال حاضر اين شيوه منسوخ شده و اثري از آن ديده نمي شود . از صنايع دستي ??علي اين جزيره مي توان از گلابتون دوزي، خوس دوزي ( گلكاري با دست ) ، حصير با??ي ، تور با??ي و گرگور سازي نام برد .

 

دومين بندر آزاد ( قشم )

 

 

اين جزيره در سال 1368 به عنوان دومين بندر آزاد ايران شناخته شد و به دنبال آن در سال 1369 به تصويب هيئت دولت رسيد .در ??روردين ماه سال 13369 ??عاليت گمركي اين بندر كه يكي از پركارترين مناطق تجاري و صنعتي در خليج ??ارس و درياي عمان است آغاز شد و بدين ترتيب با ??عال شدن اين بندر بر ميزان ??عاليتهاي تجاري ايران با ساير كشورهاي همسايه و منطقه گسترش بيشتري خواهد يا??ت .علاوه برآن پروژه هاي احداث ??رودگاه بين المللي قشم و بندرگاه باظر??يت پذيرش كشتيهاي 60 هزار تني و نيز طرح اتصال زميني جزيره قشم به بندرعباس دردست اجرا است كه در آينده نزديك عمليات اجرايي پروژه طرح اتصال زميني از بندر لا??ت آغاز خواهد شد.

 

جمعيت

 

قشم يكي از شهرستانهاي استان هرمزگان است كه طبق سرشماري سال 1365 حدود 50887ن??ر جمعيت را با تراكمي حدود 2/31 ن??ر در هر كيلومتر مربع در خود جاي داده ......

 

كه از كل جمعيت ??وق 13492 ن??ر(51/26 0/0) در نقاط شهري و 395،37 ن??ر ( 48/73 0/0 ) در نقاط روستايي ساكن بوده اند .اين شهرستان شامل 10264خانوار بوده كه از اين تعداد 2524 خانوار ساكن نقاط شهري و 7740 خانوار ساكن روستاها مي باشند. درصد باسوادان و بي سوادان در جمعيت 6 ساله و بيشتر نقاط روستايياين شهرستان بترتيب 64/46 0/0 و76/72 0/0 بوده است .در سطح شهرستان قشم مجموعا?? 13ن??ر ( سال 1366 ) پزشك ??عاليت داشته است كه به ازاي هر 3914 ن??ر جمعيت يك ن??ر پزشك وجود داشته است . شهر قشم مركز شهرستان قشم مي باشد و جمعيت آن بالغ بر 9651 ن??ربوده و تراكم آن 3217 ن??ر در هر كيلومتر مربع بوده است .

 

 

مذهب و زبان

 

مردم اين شهرستان اكثر قريب به ات??اق مسلمان و پيرو مذهب شيعه و سني ( بيش از 95 /0 اهل تسنن ) مي باشند . در اين جزيره چندين مدرسه علوم ديني ??عاليت دارند كه متعلق به اهل تسنن است در اين شهرستان به جهت ارتباط زياد با كشورهاي همسايه به خصوص شيخ نشينها ي خليج ??ارس ، زبان عربي نيز كم و بيش در گويشهاي محلي راه يا??ته و بصورت لهجه هاي تركيبي از واژه هاي ??ارسي ، عربي، هندي وارد زبان اين ناحيه شده است.

 

 

آثار تاريخي و باستاني

 

 

1648.jpg

 

 

 

 

شهر قشم و اطرا?? آن كه داراي اماكن قديمه و بقاياي قلاع هست به خوبي نشان از آبادي گذشته ي اين شهر بندري دارد كه حاكي از دوران شهرنشيني و تمدن در ايام گذشته بوده و مهمترين آن ..........

وجود آثار قلعه مستحكمي است كه توسط پرتغاليها بنا شده و درحال حاضر در نزديكي جنوب خاوري ميدان امام خميني در مجاور دريا برپاست . شهر بندري قشم درحال حاضر به شكل نيم دايره اي در كنار شمال خاوري جزيره اي به همين نام همراه با با??ت سنتي و نخلستانهاي زياد چهره طبيعي شهر را نمايان مي كند .مناظر طبيعي اطرا?? شهر قشم هنگامي كه با وسايل حمل و نقل دريايي از بندرعباس به سوي قشم حركت مي كنيم در حوالي اين بندر بسيار زيبا جلوه مي كند ، طرز معماري سنتي متناسب با شرايط اقليمي محيط ، با خانه ها و بادگيرهاي بلند قديمي و ساختمانها نماي اصلي شهر را بهوجود مي آورند . اسكله بندر قشم در سالهاي گذشته بنا شده كه بصورت ??لزي بوده وهمچنين درسال 1362 موج شكني براي اين بندر احداث شده و ساختمان گمرك آن در دو طبقه بوده و از ابنيه قديمي با??ت مركزي شهر به شمار مي رود . شهر قشم از دو سوي شمال وخاور محدود به دريا همراه با ديوارهاي طبيعي و مرت??ع است .بازار شهر قشم رابايد از جالبترين بازارهاي جنوبي ايران دانست ظاهراً عمر چنداني از ساختمان آن نميگذرد و در بعضي از نقاط بازار ، به صورت سرپوشيده ديده مي شود كه نمونه هاي اين بازار در اكثر شهرهاي جنوبي بنا مي گردد . بازار شهر قشم كه مركز مهم اقتصادي شهرستان به شمار مي رود تقريباً حد ??اصل بلوار شهيد باهنر و خيابانهاي امام خميني وشهيد محمد منتظري واقع شده كه مركز خريد و ??روش كالاهاي لوكس به شمار ميرود.شهر قشم توسط جاده ي سراسري بصورت آس??الته به طول 124 كيلومتر از خاورجزيره به باختر جزيره ( با سعيدو ) منتهي مي گردد.

 

 

 

 

با??ت شهري و اطلاعات توريست شهرستان قشم

 

در جزيره قشم آثار تاريخي مهمي وجود دارند كه حكايت از تمدن وشهرنشيني دوران كهن مي كنند ، اماكن بازمانده دوران گذشته چه نظامي و غير نظامي درنقاط مختل?? مانند : اطرا?? شهر قشم ـ باسعيدو ـ سوزا و ...

 

جملگي از يك وضع سياسي و اجتماعي و اقتصادي گذشته قشم را كه باشرايط حال به هيچ وجه قابل مقايسه نيست بيان مي كنند . وجود لوحه اي به خط كو??ي درمسجد داخل جزيره موسوم به گوشه ( مشهور به برج ) حاكي از آن است كه اين مسجد در سال 244 هـ . ق تعمير شده ولي تصور ميرود اين مسجد قبلاً آتشكده بوده و همچنين در اثر زلزله شديدي در سال 826 هـ. ق از بين ر??ته است . آثار قلاع پرتغاليها كه قبل ازسلطنت شاه عباس كوير ساخته شده و با توپهاي بزرگ آن زمان مجهز بوده است در جزيره قشم ديده مي شود .عمارات شيخ عبدالرحمان كه اهالي ، آن را قلعه نادري مي نامند وباني آن را نادرشاه ا??شار مي دانند . ولي عده اي برآنند كه بناي آن را سلاطين ص??ويساخته اند . قلعه قشم در كنار شهر قشم از آثار باقيمانده پرتغاليها است كه امام قليخان در سال 1031 هـ . ق به آن حمله كرد .آثار قلعه لا??ت و بقاياي آثار قديمي آنحاكي از آن است كه لا??ت مهمترين و بزرگترين بندر تا قبل از احداث قلاع پرتغاليها درنواحي جزيره قشم بوده است . مقبره و سنگ قبر يك انگليسي در قبرستان انگليسيها درنزديكي با سعيدو ، تكيه و مسجد مخروبه باسعيدو ، زيارتگاه خضر و الياس در باسعيدو ،آثار باقيمانده چهار سد آبرساني از عهد هخامنشيان و ساسانيان هنوز در جزيره قشم برجاست . بقعه و زيارتگاه شيخ شاه عمر بر بالاي تپه اي در حوالي سواحل سوزا واقع است .بقعه و زيارتگاه سيد حسن بن سيد منصور واقع در لا??ت .قدمگاه سيدمظ??ر در نزديكي شهرقشم .مقبره شيخ شاه شهيد واقع بر بالاي تپه باستاني خربس .بركه مرمت شده شهر باستاني خربس در جزيره قشم . قبرستان روستاي رمكان وخرابه هاي نورانشاهي .مسجد برخ در آبادي گوشه كه داراي گچبري است و بقعه شيخ برخ نيز در همين محل واقع مي باشد. زيارتگاه بي بي مريم كه اين بقعه در ميان قبرستان قديمه اي واقع شده است .آثار باقي مانده نيايشگاه تپه باستاني خربس منتسب به دوره مادها.

 

 

گردشگاه ها و محل هاي ديدني

 

نقاط ديدني قشم بيشتر بصورت طبيعي همراه با مناظر طبيعي دريا بوده و امواج ملايم دريا با پرواز پرندگان دريايي در اطرا?? بندر همراه با طلوع و غروب خورشيد بسيار ديدني و تماشايي است .

 

صخره هاي سواحل بندر قشم كه محل تجمع خرچنگهاي دريايي است از نقاط ديدني اين شهر به شمار مي رود كه معمولاً بعدازظهرها خرچنگها به سواحل اين بندرپناه مي آورند .يكي ديگر از نقاط طبيعي كه مي توان از آن ديدن كرد جنگل حرا است كه بين شمال جزيره قشم تا بندر خمير را دربرگر??ته است . اين جنگل طبيعي سبب جلب پرندگان مهاجر بومي بوده و منظره بسيار

جالب و ديدني را همراه با طبيعت دريا به وجود آورده اند .

 

 

غروب دريا

 

0000000005.jpgدريا

 

0000000011.jpg

 

 

جزيره ناز

 

0000000004.jpg

 

انجير معابد

 

0000000014.jpg

 

 

قلعه پرتغالي ها در قشم

 

2004036336441397710_rs.jpg

 

غار خربست - جزير قشم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

درباره شهرستان بستك

 

شهرستان بستك يكي از جديدترين شهرستان*هاي استان هرمزگان به شمار مي*آيد كه در ناحيه*ي باختر استان هرمزگان واقع شده و به دو بخش مركزي و جناح تقسيم مي*شود. مركز اين شهرستان؛ شهر بستك بوده و در اين شهرستان از شمال به لارستان (استان ??ارس) از جنوب به بندر لنگه، از باختر به لامرد در استان ??ارس و از خاور به بندرعباس محدود مي*شود. با توجه به اين كه اين شهرستان به تازگي من??ك شده اطلاعات مستند ديگري در دست ما نيست.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

درباره شهرستان رودان

 

نام پيشين رودان «رودكان» برگر??ته از وجود رودهای بسياری است که جلوه های طبيعی و توانمندی های زيستی اين منطقه را رونقی ويژه بخشيده اند. شهرستان رودان، با پهنه ای حدود 5/2744 كيلومتر مربع، در شمال خاوری استان هرمزگان، قرار دارد و بلندی آن از سطح دريا حدود 192 متر است. اين شهرستان از سوی شمال به استان كرمان و شهرستان حاجی*آباد، از خاور به استان كرمان، از باختر به شهرستان بندر عباس و از جنوب به شهرستان ميناب محدودمی شود. شهرستان رودان از نظر اقليمی دارای آب و هوای گرم وخشك بوده و بلندی آن از سطح دريا 200متر است. ??اصله اين شهرستان با كرانه، موجب شده يكی از نقاط خوش آب و هوای استان هرمزگان به شمار رود. بيش ترين درجه حرارت در تابستان 3/44 و كم ترين آن در زمستان 3 درجه سانتی گراد بالای ص??ر و ميانگين دمای سالانه آن در سال 1374 هـ . ش، 2/27 درجه سانتی گراد بوده و ميانگين بارندگی آن6/471 ميلی مترگزارش شده است.

در شهرستان*رودان به دليل*آب*و*هوای*مناسب،با غ*دا� �ی*وپرورش درخت خرما و مركبات(ليموترش ) رواج بسياری دارد، تا جايی كه ليمو ترش به عنوان ??رآورده پايه منطقه به شمار می رود. 7 هزار و پانصد هكتار از زمين های اين ناحيه زير كشت ليمو ترش است و سالانه 120 هزار تن ليمو ترش توليد می شود. در سال های اخير، گونه ای از درخت ليمو ترش، در شهرستان رودكان شناسايی شده كه بدون خار هستند. اين نوع درخت كار برداشت را برای كشاورزان آسان کرده و از شكسته شدن سر شاخه های جوان و ا??ت محصول سال بعد جلوگيری می کند. اين گونه جديد ليمو ترش « رودان لايم» نام دارد كه به تاييد موسسه تحقيقات مركبات كشور رسيده است و بر روی گونه جديد تری به نام «امير لايم » نيز تحقيقاتی به عمل آمده است. ??رآورده های كشاورزی شهر دهبارز از شهرستان رودان گندم، جو، كمی برنج، سبزی و جاليز بوده و خرما و مركبات اين ناحيه از مرغوبيت ويژه ای برخوردار است. در اين شهرستان دامداری و پرورش دام و طيور به شيوه سنتی انجام می شود. از جمله صنايع دستي اين شهرستان صنعت حصيربا??ي است كه از قديمي ترين صنايع دستي اين شهرستان محسوب مي*شود در واقع مي توان گ??ت قديمي ترين صنايع دستي استان هرمزگان است كه با است??اده از شاخه برگ نخيلات در تمام آباد*ي*هاي اين شهرستان ساخته مي*شود.

كوه اسپيری*در 2 كيلومتری شمال، كوه كری خواجه در 3 كيلومتری شمال باختری، كوه سبز در 9 كيلومتری باختر و كوه زندان در 8 كيلومتری جنوب باختری دهبارز از جمله مكان*هاي ديدني مهم اين منطقه به شمار مي*آيد.

__________________

 

 

درباره شهرستان حاجی*آباد

 

شهرستان حاجی*آباد درشمال استان هرمزگان قراردارد و بلندی آن از سطح دريا هزارمتراست. اين شهرستان از سوی شمال و خاور به استان كرمان، از باختر به استان ??ارس و از جنوب به بخش ??ين شهرستان بندر عباس محدود مي*شود. شهرستان حاجی آباد، ناحيه*ای است كه درميان كوه های آن، دشت های پهناور و حاصل خيز قرار گر??ته اند. اين شهرستان به دو بخش خاوری و باختری بخش می شود، كه هر كدام از اين بخش ها از نظر جنس خاك، پهنه، آب، كشت*و آب و هوا، دارای ويژگی*هايی است. آب و هوای بخش خاوری، در زمستان معتدل و تابستان آن گرم و خشك بوده،آب اين بخش به گونه چشمه سارهای كوهستانی بوده و بيش تر روستاها در پيرامون همين چشمه سارها بنا شده*اند. بخش خاوری شامل ناحيه ??ارغان است، كه پيرامون آن پاره ای زمين های داخلی را دنباله رشته كوه زاگرس در بر گر??ته و دارای ستيغ های بلند و دره های ژر?? می باشد. ناحيه ??ارغان و احمدی با توجه به كوهستانی بودن و دگرگونی آب و هوا، دارای پوشش گياهی از گونه های درختان جنگلی سردسيری و گرمسيری می باشند. از دشت پهناور بخش خاوری می توان به دشت آشكارا اشاره كرد كه گونه های ??رآورده های كشاورزی در آن كشت می*شود. بخش باختری كم آب بوده و رود خانه ها، به دليل گذشتن از شوره زارها و گنبد های نمكی دارای آب شور می باشند كه از نظر كشاورزی غير قابل است??اده اند. دشت پهناور گله به دليل شوری گله گاه و پهناوری شوره زارها، جز در كناره شمال و نقاطی از كناره جنوبی، در ديگر نواحی قابل است??اده برای كشاورزی نمی باشد. از اين رو بيش تر مردم اين ديار، در بخش خاوری آن به سر می برند و بخش باختری جمعيت اندكی دارد. كار مردم بخش باختری، كشاورزی است كه با شمار كمی دام به كار خود ادامه می دهند.

قالي با??ي از جمله صنايع دستي رايج و مهم اين منطقه است . اين صنعت به ويژه در بين عشاير اسكان يا??ته رونق زيادي دارد. عشاير اسكان يا??ته ا??شاري و اييني به توليد و تهيه انواع قالي، قاليچه، رويه پشتي و چنته اشتغال دارند. اندازه ??رش هاي منطقه در ابعاد 2×3 متر است. درشهرستان حاجی آباد و پيرامون آن، كشاورزی و باغ داری رواج داشته و سيستم كشاورزی کارآمدی، متناسب*با توانايی*های مالی كشاورزی ناحيه*پيدا شده است. ??رآورده*های مهم اين بخش خرما، مركبات (ليمو شيرين و نارنگی)، صي??ی، غلات و حبوبات مي*شود. پرورش درخت خرما و مركبات اهميت بسياری دارد، به طوری که در ??ارغان و هماگ ليموشيرين و نارنگی كم نظيری به دست می آيد. پرورش اين محصولات به ويژه در بخش احمدی از كارهای پر سود روستاييان اين ديار به شمار می رود. دام*داران اين بخش كوچ نشين بوده و به دليل نبودن مراتع مرغوب و است??اده بيش از اندازه از آن*ها در اين بخش، دام پروری رونق چندانی ندارد. آب سرد برغنی معرو?? به آب«ريشو»، آب معدنی پيرامون روستای معدونيه و چشمه سبز پوشان از جمله ديدني هاي اين شهرستان به شمار مي*آيند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...