رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

تاریخ و فرهنگ کردهای ایران(همه چیز در مورد کردهای ایران)

پست های پیشنهاد شده

این تاپیک شامل مطالب جامعی در مورد تاریخ ، ??رهنگ و تمدن کردستان و کردهای ایرانیست.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پیرامون گذشته و هویت تاریخی نژاد ایرانی کردها

کردستان یکی از مهم ترین شهرهای آریایی و کهن ایران است که متاس??انه بخش های زیادی از آن با توطئه های استعمارگران و نا آگاهی خل??ای گذشته ایران از بدنه اصلی اش جدا شده است و در ترکیه و عراق قرار گر??ته است که امید بسیار داریم مردم نیک سرشت ک??رد ما به یاری دیگر هم میهنانمان روزی این خاکهای نژاد ایرانی را به میهن اصلی اش پیوند دهند . زیرا نام کشور عزیز ما ایران از ائیرانه ویجه گر??ته شده است و در تمامی متون اوستانی و پهلوی و باستانی بر آن تاکید شده است . ائیرانه ویجه در معنی سرزمینهای آریایی نژاد معنی می دهد . به همین روی از دهها قوم و تیره مختل?? تشکیل شده است که همگی آریایی هستند . نام مقدس و ورجاوند ایران برای همه نژادهای آریایی برگزیده شده است و متاس??انه کردستان عراق که امروزه با اعراب عراق زندگی میکنند هیچ همخوانی با نام آنها ندارد و جایگاه اصلی آنان سرزمینهای آریایی است که همانا ایران است . کردستان عراق با وسعتی برابر 80 هزار کیلومتر مربع همان استان شادپیروز در زمان ساسانی است که هویت تماما ایرانی دارد و هنوز جشن نوروز ایرانی جشن ملی آنها نیز هست . همین طور هم کردستان ترکیه و سوریه . متاس??انه وضعیت کردستان سوریه از همه مناطق کرد نشین وخیم تر است . به صورتیکه حکومتی بعث سوری کردها را تنها از هویت عرب می داند و هیچ هویت دیگری ( ایرانی ) را برای آنان به رسمیت نمی شناسد . در سال 1962 دولت سوریه کردها را از لیست شهروندان سوری خارج کرد و از داشتن کارت شناسیایی محروم گردیدند . در مارس سال 2004 در شهر قامشلی طی یک نبرد خیابانی بیش از 30 کرد توسط پلیس سوری کشته و صدها ن??ر دیگر زخمی شدند . کردهای سوریه که دارای ملیت ایرانی هستند جمعیتی بالغ بر 3 میلیون ن??ر هستند . امید بر این است روزی کردستان و کردهای ایران و دیگر تیره های ایرانی در تمامی امور کشوری و ??رهنگی و هنری بیش از پیش ??عال تر و پویا تر باشند . بدون شک کردستان از غنای ??رهنگی و هنری بسیاری برخوردار است . موسیقی شگ??ت انگیز سنتی کردی که انسان را دگرگون میکند یکی دیگر از همین هنرهای بارز ایرانیان کرد است . لباسهای محلی زیبا و رقص بی نظیر کوردی که بیشتر به صورت دسته جمعی می باشد به راستی روح انسان را نوازش می دهد . ریشه تاریخی کردهای ایرانی نژاد به بیش از ه??تصد سال پیش از میلاد باز میگردد . سرزمین ماد بزرگ که امروزه کردستان و آذربایجان نامیده می شود نقش زیادی در امپراتوری بزرگ ایران داشته است . به عبارتی میتوان گ??ت تک تک این تیره های کهن ( ماد + پارت + پارس ) تشکیل ایرانی را داده اند که روزگاری بس طولانی به شکلی بسیار دموکرات و متمدن بر خاورمیانه حکومت می کرده است . حزب تجزیه طلبان پ ک ک کردستان که هیچ پایگاهی در میان مردم ایران ندارد در اندیشه نابودی سرزمین آریایی کردستان از بدنه اصلی اش ایران بوده و امروزه نیز می باشد . آنها بر این باورند که مردم کردستان جزوی از سرزمینهای آریایی نیستند و می خواهند که با تشکیل یک کشور کوچک جدید مردمان آنجا را در ??قر و زیر سلطه کشورهای قدرتمند بزرگ جهان نگاه دارند . سرزمینهای ن??ت خیز کردستان عراق نیز به این امر دامن زده است و آمریکا و انگلستان را بیش از پیش برای تحقق این نقشه اهریمنی تقویت کرده است . تشکیل کردستان بزرگ بدون شک در هیج شرایط زمانی برای آنان محقق نخواهد شد زیرا پیوند اقوام ایرانی بسیار ??شرده تر از آن است که احزابهای دست نشانده کشورهای استعمارگر که همیشه در امور دیگر کشورها دخالت می کنند بخواهد آنرا پاره کند و هویت ملی آنان را لکه دار کند . گوشه ای از این اقدامات ضد ایرانی که ریشه و ??رهنگ و تاریخ ایران را نشانه گر??ته است ساخت یک پرچم جعلی برای کردستان می باشد . این پرچم همان پرچم سه رنگ شیر و خورشید نشان ایران است که تنها خورشید را در خود جای داده است و شیر آن حذ?? شده است . نشان خورشید آن همان آئین کهن میترائیزم ایران است ولی هد?? از ساخت چنین پرچمی تجزیه کردستان از بدنه اصلی اش ایران است . بدون شک وظی??ه ماست تا در هرگوشه جهان که چنین پرچم جعلی را مشاهده کردیم با آن برخورد جدی کنیم و نگذاریم کشورهای ??خمیه با چنین هد??هایی کردها را غیر ایرانی بنامند . حزبهای غیر مردمی کردستان منجمله دموکرات و کومله هیچ پایگاهی در ایران ندارند و ملت ایران کردها را بخشی جدانشدنی از ایران می دانند

پرچم غیر واقعی و دسیسه استعمارگران برای سرزمینهای ایرانی کردستان

kurdestan-map-naghsheh%20jaaly%20kurdestan.jpg

به جرات می توان گ??ت که اقوام ( مدیا ) کرد یکی از مهم ترین بنیان گذاران سرزمین آریایی ایران زمین هستند و ساخت پرچم جدا به هیچ عنوان برای ملت ایران قابل قبول نیست . کردهای عزیز و کهن ایران زمین نباید بازیچه عده ای سناریو نویس آمریکایی و انگلیسی شوند زیرا بخش بزرگی از هویت ملی ایرانیان کردها هستند و کردها هم بخش مهم و سرنوشتشان با هویت ملی ایرانی شان پیوند خورده است در تمامی ریشه های ایرانی این نزدیکی و یکی بودن قابل مشاهده است ( از موسیقی کردی تا دینی بهی - زبان پهلوی کردی - آئین و رسوم نوروز و جشنهای باستانی و . . . ) . بدون شک در نبود هر کدام دیگری ضربه های بسیاری بزرگ خواهند خورد و در آن روی سکه بیگانگان هستند که به نیت شوم و اهریمنی شان خواهند رسید و سرمایه های این شهرهای ایرانی را به یغما خواهند برد و تا صدها سال دیگر سایه استکبار را بر بالای سر آنان قرار خواهند داد . این که ما میگوییم پرچم کردستان به هیچ عنوان برای ملت ایران قابل قبول نیست از این جهت نیست که ما مخال?? مردم کردستان هستیم بلکه دقیقا عکس این مطلب صادق است . زیرا تنها و تنها از این روی است کرد یعنی ایران و ایران یعنی کرد و آذری و لر و بلوچ و . . . ما صدای مردم نیک سرشت و اهورایی کردستان را برای درخواست امکانات و ر??اه اجتماعی و گسترش زبان پهلوی کردی را با جان و دل به دولت و تمام دنیا ??ریاد می زنیم و خود را در تمامی مراحل زندگی شریک و یار و یاور آنها می دانیم . ما با تمام کوشش و توان نسل آینده را آماده یک اتحاد بزرگ و تاریخی بین اقوام آریایی ایران میکنیم تا همگان به صورت برابر و آزاد و دموکرات جدای از هرگونه دین و قومیت و مذهب برای ایرانی بزرگ و جاودانه کوشش کنند . در این برهه از زمان تلاش دوطر?? نیاز است . از یک سوی دولت و مردم دیگر شهرهای ایران برای حمایت همه جانبه از اقوام کهن کرد و رساندن صدای آنها به جهان و از سوی دیگر خود مردم کردستان و کرمانشاه برای جذب هم میهنانشان در آن سوی مرزهای استکباری عثمانی و برداشتن این مرزها و یکی شدن مجددشان با وطن اصلی شان ایران زمین . این تنها راه سربلندی و پیروزی ملت ایران است که ما در تمامی مراحل برای رسیدن به آن کوشش میکنیم . این هویت ملی تا بدانجا گسترش دارد که بسیاری از باستان شناسان و خاورشناسان بزرگ ایران منجمله استاد علی اکبر جع??ری در کتب خود از تاریخ مادی ( کردی و آذری ) به نام تاریخ اصلی ایران به جای خورشیدی نام می بردند . جهت بیشتر آگاه شدن با این تاریخ بایستی به پایه گذاری امپراتوری ایرانی مادها مراجعه نمود که به تاریخ امروز برابر است با :

سال 2618 مادی ایران

برابر است با

سال 1385 خورشیدی

کشور سوئد بیشترین کردها را از عراق و ترکیه و عده ای هم از ایران را در خود جای داده . امیدواریم روزی را شاهد باشیم که همه مردمان آریایی ایران با حمایت دولت و مردم به میهن خویش بازگردند . کردستان امروز و آینده نیاز به حمایت های بیشتری از طر?? دولت ایران دارد . خوشبختانه چندی پیش گروه پژاک کردستان ایران با پخش شب نامه های گسترده ای در مناطق کرد نشین ایران سخن از الحاق سرزمینهای کردستان عراق و ترکیه به مام میهنشان یعنی ایران گ??تند . به گزارش سایت رسمی بازتاب در شماره خبری 28061 چنین آمده است

در بيانيه حزب حيات آزاد كردستان (پژاك) در متن شب نامه خود چنین نوشته است

ما جدا كردن (اتصال و الحاق دوباره) شمال، جنوب و غرب كردستان از دولت*هاي غاصب و نژادپرست تركيه، سوريه و عراق و الحاق آن به ايران را امري طبيعي و حق قانونی خودمان مي*دانيم . ( زیرا کردها تنها با ایران پیشینه و وابستگی نژادی - ??رهنگی - هنری و تاریخی دارند ) سایت خبری بازتاب

شهرهای اشغال شده ایران در کردستان ترکیه پیش از نبرد چالدران بین شاه اسماعیل ص??وی و ترکان عثمانی در سال 1514 میلادی شامل زیر می باشد :

 

 

  • دیار بکر (آمد) - وان - غازی عینتاب (دیلوک) - بینگول (چیولیک) - آدیامان (سمسور) - سیواس - اسکندرون - ارزروم - ارزنجان - قارص - تاتوان - مرعش - الازیغ (خارپوت) - باتمان - تونجلی (درسیم) - ماردین - مالاتیا - دوغو بایزید - حکاری (جولامیرگ) - شرناخ - بوتان


 

متاس??انه وضعیت مردم ایرانی کردستان ترکیه نیز نامناسب است . شایسته است دولت ایران نه تنها توجه بیشتری به کردستان ایران بلکه از تمامی مردم و سرزمینهای کورد نشین منطقه حمایت کند و جهت الحاق دوباره این خاکها اقدام نماید . زبان کردی نیازمند گسترش و حمایت دولت دارد و گسترش امکانات این مناطق نیز ضروری است . مردم آذربایجان و کردستان بیشترین نزدیکی هویتی و تاریخی را با یکدیگر دارند . تیره های آذری و کردی هر دو از مدیا یا ماد آریایی گر??ته شده است و حتی زبان آنان تا چند قرن پیش بسیار نزدیک به یکدیگر بود . زبان باستانی آذری تا چند قرن پیش که به مرور زمان به ترکی آذربایجانی تغییر کرد بر طبق

دهها سند معتبر تاریخی ریشه ای کاملا پهلوی باستانی داشته است . زبان کردی هم که دیگر نیازی به اسناد ندارد و ریشه اش از زبان پهلوی و اوستایی ایران باستان می باشد . منطقه بسیار زیبا - دست نخورده - شگ??ت انگیز و رویایی هورامانات یا اورامانات که بر ??راز تپه ای در جنوب کردستان قرار گر??ته خود نشان از هویت ملی کهن آنجا دارد . مردمان اورامان کردستان به صورتی باورنکردنی هنوز پس از گذشت هزاران سال به زبان پهلوی سخن میگویند . برخی از آنان زرتشتی هستند . آتشکده ای نیز از دوره های کهن آنجا موجود می باشد . لباسهای اورامان کاملا سنتی و ارزشمند است. ریشه ساخت ک??شهای اورامانی به حدی قدمت دار که امروزه هرکدام با قیمتهای بالا به عنوان صنایع دستی خرید و ??روش می شود . شما نیز اگر تاکنون س??ری به کردستان و دریاچه زیبایش و به خصوص اورامان نداشته اید زمان را از دست ندهید و برای دیدن هنر و ??رهنگ ایرانی رهسپار کردستان شوید . حال سخن به درازا نمی بریم و گوشه ای مشخصات این سرزمین کهن را یادآور می شویم

نقشه کردستان بزرگ ایران زمین پس از الحاق کردها - ارمنیها - گرجیها و آذریها به بدنه اصلی کشورشان ٫ ایران

IRANIAN-LANDS-KURDESTAN.jpg

اشغال کردستان ایران توسط تورکهای عثمانیها

در قرن پانزدهم سرزمینهای ایران که کردستان در آن جای داشت پس از هزاران سال از متلاشی شد و امپراتوری عثمانی آن را کردستان نامید . در جنگ جهانی اول عثمانی ها کردستان ایران را بین عراق و ترکیه تقسیم کردند . سرزمین جزیره هم بین عراق و سوریه تقسیم شد . عده ای از کردها هم در قسمت ق??قاز ساکن هستند . نام کردستان نخستین بار در قرن 12 میلادی در زمان ??رمانروایی سلطان سنجر دیده شده است . کردستان از سال 612 قبل از میلاد تا قرن 15 پس از میلاد یعنی چیزی در حدود 2000 سال بخشی جدا نشدنی از ایران بود که متاس??انه با یورش سپاه عثمانی آنجا اشغال شد و از ایران جدا گشت . در کتاب کرد و کردستان ترجمه جواد هات??ی آمده است :

کردها از اصیل ترین نژاد ایرانی هستند که قرن ها از کرانه های بین النهرین و کشور عراق و ترکیه تا مرزهای شوروی بخشی از ایران بوده است . آنان در ??لات ایران به کشاورزی و دامداری مشغولند و زبانشان بخشی از زبان ایرانیان باستانی است که هویت خود را پس از حمله سپاه اسلام ح??ظ نموده اند .

در دایره المعار?? کلمبیا و ایکنیک دسک آمده است

کوردها بخشی از نژاد ایرانی هستند برخی چادر نشین هستند و برخی شهر نیشین . مردمی دلاور - جنگجو و قوی دارد

بازیل نیکیتین در کتاب تاریخچه کرد نوشته است

کردها بر خلا?? اکثر ایلات و عشایر ایران سنی مذهب هستند و جماعت شا??عی . برخی علی اللهی و برخی توتمیسم هستند . آنها یکی از مهم ترین و کهن ترین ایلات ایران می باشند . طوای?? گوناگونی منجمله گورانی - کلهری - سنجابی - قبادی - زع??رانلو - شادلو و . . . دارند .

در کتاب ایرانشهر نوشته استاد شاپور راسخ و جمشید بهنام از انتشارات یونسکو آمده است

اگر کردان را از حیث نژادی نسبت به دیگر اقوام ایرانی مقایسه کنیم از لحاظ جسمانی و چهره ای و نیرومندی به ایرانیان باستان بسیار نزدیک هستند .

در دایره المعار??های اینترنشنال و بسیاری دیگر جهان آمده است

کردهای نژاد کهن ایرانی هستند که امروزه در سرزمینهای بسیاری پراکنده هستند از جمله :

خراسان - ??ارس - کردستان - کرمانشاه - لرستان - آذربایجان غربی - عراق - ترکیه - سوریه - ارمنستان

 

منابع طبیعی و ثرمایه های کردستان

کردستان از دره ها و کوه های بلند و جلگه های حاصلخیز تشکیل شده است . کردستان کنونی ایران ??قط بخش کوچکی از کردستان حقیقی ایران است . این سرزمین از از نظر منابع تا حدود زیادی غنی است . مهم ترین معادن آن معدن طلای کردستان است که دارای اهمیت خاصی در خاورمیانه است . شوربختانه 80% از حق استخراج طلای کردستان را کشور ??خیمه انگلستان به تاراج می برد و تنها 20% آن را به کشور ایران می دهد . امیدواریم دولت کنونی و دولتهای بعدی به چنین خیانت بزرگی به ملت ایران و مردم نیک سرشت کردستان که حق بسیاری از سهم طلای کردستان دارند خاتمه دهند و معدن طلای کردستان نیز مانند صنعت ن??ت نیز ملی شود . این خواست تک تک ملت ایران است و حق طبیعی مردم کردستان ماست که از درآمد های طبیعی آنجا بهره مند شوند و درصد دیگر بین همگان تقسیم شود . معادن بزرگی دیگر همچون : مرمریت اوریه - مرمریت قلعه شیخان - مرمریت کاوشان - مرمریت صالح آباد - مرمرقصلان - معدن رالگاروارپیمان داشکن - سنگ میهم س??لی - سنگ آهک موسک مریوان - نمک آبی بیجار و دهها معدن دیگر در کردستان کنونی ایران وجود دارد . کردستان عراق که در اصل بخشی از کردستان آریایی ایران است نیز در شهرهای عین طلاح و بوتماه دارای غنی ترین چاههای ن??تی جهان می باشد . متاس??انه دولت پیشین عراق در زمان صدام حسین گجستک بخش بسیار زیادی از ن??ت کردستان را استخراج می کردند و درصد بسیار کمی از آن را به خود کردها می دادند.صدام بر این باور بود که کردها ایرانی هستند و به همین جهت در سرکوب آنها از هیج تلاشی ??روگذار نبود . حتی در بخشهای از کردستان عراق متهم به نسل کشی کوردهای آریایی است . پس از سقوط دولت ننگین صدام حسین آمریکایی ها و انگلستانی ها که پایه گذار دولت صدام بودند در چپاول هرچه بیشتر منابع ن??تی کردستان کوشش کردند . در کردستان ترکیه نیز ن??ت و آهن و مس استخراج شده است ولی ارزش زیادی در سهم منابع خاورمیانه ندارد . دولت ترکیه هم درگیرهای بسیاری با کوردهای ایرانی داشته است . دولت غربی و بی هویت ترکیه که کعبه آرزوهایش این است که بخشی از اروپا شود به کردهای ایرانی که در کشورش زندگی میکنند حتی تا چند سال اخیر اجازه برپایی جشن ملی نوروز را نمی داد . سرزمینهای کردستان عراق از لحاظ کشت توتون بسیار قوی می باشد . در جلگه اربیل گندم بسیاری کاشته می شود . مردمان کورد چه زن و چه مردم از لحاظ کشاورزی نیرومند و قوی هستند . دریاچه وان در کردستان ترکیه دارای آثار باستانی ایران می باشد . کاخ خشایارشا در وان کردستان قرار گر??ته است

 

__________________

 

 

تاریخ باستان

 

کردها از تبار ایرانی و بخش اصلی بازماندگان قوم ایرانیماد هستند. مادهای آریایی پس از ورود بهزاگرس اقوام بومی آنجا یعنیکاسی*ها ولولوبی*ها در لرستان دیگر اقوامآسیانی را در خود حل کرد و زبان ایرانی خود را در منطقهرواج کامل داد.

 

 

در کتیبه هایسومری 2000سال قبل از میلاد از کشوری به نام « کاردا» نامبرده شده است . این اقوام همان قومی بودند که به گ??تهگزن??ون مورخ یونانی را را بر تیگلاث پیلسر شاهآشور که با قبایل گورتی در حال جنگ بود بستند و لشکر کشیاو را به سوی دریای مدیترانه متوق?? ساختند گزن??ون این قوم را کاردو مینامد. بنا برنوشته های تاریخ نویسان و جغرا??ی دانان عرب , از قبیل بالاهوری , طبری و ابن اثیرقبایلی که بعدا به نام کرد شناخته شدند بیشتر نواحی شرقی رود بوتان و سواحل شمالیدجله را تا نواحی جزیره (جزیره ابن عمر) متصر?? شدند. از لحاظ مذهبی اکثریت کردهااهل تسنن هستند . تقریبا اکثر مردم کرمانشاه نیز شیعه میباشند . البته در بین کردهانزدیک به 50 هزار خانوار و شاید بشتریزیدیانی هستند علاوه بر این گروهی نیز که بهعلی اللهی علی الهی معرو??ند نیز در بین کردها هستند کهامام علی را خدا میدانند.

 

یکی از شهرهای باستانی کردستان سقز است که در جنوب شرقی مهاباد و شمال شهرستان سنندج در دره شلیر و شرق بانه قرار گر??ته است . این شهر بر روی دو تپه بناشده است . رودخانه کوچک و لیخان از میان آن می گذرد و از کنار شهر روز سقز عبور میکند که به پشت سد کوروش بزرگ می ریزد . سقز در اتحاد قوم ماد به نام ایزیرتا نامیده شده است و پایتخت ماد آریایی بوده است . بزرگان ماد بناهای خود را در آنجا بنا نموده اند . سارگن دوم پادشاه آشور پس از یوروش به سقز آنجا را ویران نمود و مجبور شدند تا از کردستان به همدان مهاجرت کنند . پس از آن سکاها به آنجا وارد شدند و بناهایی ساختند . نام سقز از همان سگز یا سکاها گر??ته شده است .

 

__________________

 

 

کردها پیش از اسلام

برخی منابع از قبیل نولدکه (NOLDKE 1897 ) آورده اند که طوای?? کردی که در نواحیمرکزی و جنوب ایران وجود داشتند در خلال دوره شاهنشاهی ساسانی به علت ??توحات ایرانو حرکت جمعیت به طر?? شمال غربی مهاجرت کرده و در سرزمین کردو (KURDU ) ساکن شده وبا کردهای آنجا مخلوط شده اند و نام آنها را قبول کرده اند این مردم که قبلا به ناممرتی ها شناخته میشدند در جنگهای مداومساسانیان واشکانیان )پارت ها) و همچنین رومی هایبیزانسی شرکت داشته اند و در بسیاری از نبردها با ارتش ایران همراهی میکردند . اینان در قرن چهارممیلادی از طر?? رومی ها به نام کرچخ شناخته میشدند.بر حسب سرزمین و لهجه های محلیکردهای قدیمی نام های کاردوخ (KARDUKH ) و کاردیخ (KARDIKH ) که سکنه و بومیان آنبوده اند بر این مردم اطلاق شده است . به موجب تاریخشر??نامه بدلیسی , قدیمی ترین قبایل کرد باجناوی ها و بوتیها هستند که این نام ها به دلیل سرزمین باجان و بوتان بر انه نهاده شده است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تاریخ کرد پس از اسلام

 

 

با آغاز حملات اعراب مسلمان به رهبری
بن خطاب در سالهای (634-642 ) نواحی اربیل , موصل و
نصیبین را که نواحی کردنشین بودند به تصر?? مسلمانان درآمد بعد از عمربن خطاب , در
دوره جانشین وی
ابن ع??ان نیز مناطق شمالی کردها و مناطق ق??قاز به
تصر?? درآمد
.
کرد
ستان
نیز مانند دیگر شهرهای ایران پس از سالهای به اسلام روی آوردند . تحری?? دین بهی زرتشت توسط مغان مذهبی - باجهای کلان به خل??ای عرب - تبعیض در بین مسلمان و غیر مسلمان و نبردهای گوناگون ایرانیان با اعراب ( بابک خرمدین - مازیار - یعقوب لیث - استادسیس - سنباد - . . . ) در نهایت به شکست و کشتار مردم منجر شده بود باعث گردید کردها نیز
به دین اسلام بگروند و مسلمان
شوند.در همین ایام روسای کرد در حالی که میکوشیدند اقتدار خود را ح??ظ کنند در
??توحات مسلمین شرکت ??عال داشتند. در دوره عباسیان که به کمک سردار ایرانی ابومسلم
خراسانی و ایرانیان به خلا??ت رسیدند به علت رقابت امین و مامون پسران هارون الرشید
قدرت خل??ا در نواحی کردستان تضعی?? شد در این زمان ل??ظ کرد کم کم برای توصی?? نزادی
قبایل ایرانی که با
ها و
های اختلاط کرده بودند به کار ر??ت . همزمان با روی
کار آمدن ترکان سلجوقی و پادشاهی سلطان سنجر برای اولین بار ایالتی به نام کردستان
تاسیس گردید. به گ??ته مرحوم رشید یاسمی در کتاب کرد و پیوستگی نژادی , حمدالله
مستو??ی در کتاب
در سال 740 هجری نخستین کسی بود که اسم
کردستان و شانزده ایلات آن را آورده است. او اورده است : کردستان و آن شانزده ولایت
است و حدودش به ولایات عرب و خوزستان و عراق عجم و اذربایجان و دیار بکر پیوسته
است. آلانی , الیشتر , بهار , خ??تیان , دربند , تاج خاتون , دربند رنگی دزبیل
,
دینور , سلطان اباد , چمچمال , شهر زور, کرمانشاه ( قرمیسین ) هرسین , وسطام
.

در قرن دهم میلادی (959) حسنویه ( حسن به زری کانی ) که رییس یکی از قبایل کرد
بود خود را به ??رمانروایی کردستان شرقی رسانید و دینور و همدان و نهاوند را ??تح
کرد. ??رزند او ناصرالدین (979-1014)و نوه اش ظهیران هلال ابن بدر (1015-1014) می
باشند اینان از اسما از آل بویه اطاعت میکردند .ال بویه هیچ گاه به طور مستقیم در
قلمرو حسنویه اعمال ن??وذی نکردند تا زمان شمس الدوله دیلمی که ظهیرالدین را از
حکمرانی انداخت و قلمرو او را مطیع خویش ساخت
.

??رزندان بویه ماهیگیر متصر??ات خود را بین هم تقسیم کردند رکن الدوله دیلمی نواحی
شمالی را تصاحب شد. که شامل قسمت های کردنشین نیز بود. در سال 990 میلادی به هنگام
مرگ کردباد حکمران انتصابی خلی??ه برادرزاده اش ابوعلی مروان , حکمران نواحی دیاربکر
,
میا??ارقین
>
آمیدنی (آمید) و نصیبین را به دست آورد.این مناطق بعد از مرگ
عضدالدوله دیلمی از دست ال بویه خارج شده بود. اینان که به مروانیان معرو?? شدند
بعدها از خلی??ه عباسی روی گردان و به ??اطمیان گرویدند. مروانیان و حسنویه از لحاظ
نژادی کرد بودند
.

و اما از دوره
که از سرداران و دلاوران کرد است کردها
توانستند ??راتر از منطقه های کردنشین قدرت خود را بسط دهند صلاح الدین سردار شجاع
کرد در سال 1136 میلادی در تکریت واقع در ساحل دجله و شمال سامره متولد شد. او
خدمات خود را در خدمت اتابک زنگی از سلاجقه سوریه شروع کرد که بعدها در حلب جانشین
وی گردید. ??رزند اتابک زنگی یعنی نورالدین پس از مدتی صلاح الدین را به همراهی
عمویش شیر کوه عازم مصر گردانید تا متحد اولین ??رمانروای مصر را که شاهوار نام داشت
در مقام خود ح??اظت نماید که به وسیله یکی از رقبای خویش در مصر طرد شده بود مصر در
این زمان تحت ??رمانروایی یکی از خل??ای ??اطمی به نام ابو محمود عبدالله بود شیرکوه و
صلاح الدین مجبور بودند که با او حسن سلوک داشته باشند.از طر??ی صلیبیان ??همیده
بودند که اتحاد مصر و سوریه برای آنها خطرناک خواهد بود به همین خاطر به سوریه حمله
بردند که صلاح الدین انها سخت بع عقب راند و شکست داد. بعد از مرگ نورالدین زنگی
,
صلاح الدین حاکم آنجا شد و آغاز به بسط قدرت خود نمود او حکومت خود را تا مصر گسترش
داد و حجاز و الجزیره را نیز به تصر?? درآورد در حرکت بعدی اورشلیم را از دست قوای
صلیبی بیرون آورد. صلاح ادین شجاعانه در نبردی با
آنها را مجبور به ترک تمام خاک ??لسطین نمود
.

این سردار دلیر بعد از سالها مبارزه و مقاوت در برابر تمامی دشمنان در سال 1193
در دمشق و??ات یا??ت. و بعد از مرگش امپراطوری او میان ??رزندانش تقسیم گردید
.

ا??ضل به حکومت دمشق رسید . عزیز در قاهره و ظهیر در حلب حکومت کردند بعدا حکومت
آنها به روسای محلی منتقل شد . تنها حلب تا سال 1390 در اختیار خاندان ایوبی
ایوبیان
قرار داشت
.

توان قدرت و خصوصیات جنگی صلاح الدین او را به عنوان یکی از قهرمانان ا??سانه ای
جهان اسلام درآورد به طوری که کردها از داشتن چنین ??رزندی ا??تخار میکنند
.

اتابکان ترک نیز مدت مدیدی قلمرو کردها را زیر قدرت خود داشتند. که تعدای از
آنها بر این مناطق حکومت کردند از قبیل
:

نوادگان سبکتکین (1144-1232 ) در اطرا??
که اولین آنها زین الدین علی پسر کوچک سبکتکین است
. )
اورتوکی ها (1101-1312) که اولین حکمران آنها ارتوک میباشد . که بر دیار بکر و
مدتی بر حلب و ماردین حکومت میکردند.
-
شاهان ارمنی (1100-1207) که موسی لهنا
لقمان قبطی است . در این دوره اینان به دلیل مراوده با اعراب , عرب شده بودند و لی
متاس??انه کردها تلاشی برای از بین بردن آنها انجام ندادند و لی یا این وجود زبان
خویش را ح??ظ کردند
.

بعد از حمله مغولان به ایران , به دنبال جنگ و زدوخورد جلال الدین خوارزمشاه با
آنها و ??رار او به مناطق شرقی و سپس ورود به ایران امدن به مناطق کردنشین , مغولها
سراسر ایران برای از بین بردن جلال الدین درهم نوردیدند
.

جلال الدین مدتی در غرب ایران حکومت کرد که با روسای محلی و اتابکان درگیر شد از
آنجا که بعضی از این سران کرد بودند و در سال 1213 میلادی سلطان جلال الدین
خوارزمشاه توسط یک کرد کشته شد
.

هلاکوخان مغول نیز بعد ??تح نواحی مرکزی ایران و قلاع اسماعیلیه از طریق همدان و
کرمانشاه به بغداد ر??ت و اخرین خلی??ه عباسی را اسیر و به طرز ??جیعی مقتول کرد
.

در این زمان دیگر مناطق کرد نشین از خطر مغول در امان نبودند . در سال 1259
میلادی دو لشکر از سه لشکر مغول تمام نواحی کردنشین را در هم در نوردیده و به طر??
دریاچه وان رهسپار شدند.در این درگیریها غیر از میا??ارقین که یکی از ایوبیها به نام
کامل محمد مقاوتی به خرج داد بقیه مناطق بدون خونریزی شدید به دست مغولها
ا??تاد
.

در سال 1297 م کردها
را محاصره نمودند و به لشکر مغول حمله کردند. بعد
از مسلمان شدن ایلخان مغول به نام محمد خدابنده کردها به دلیل مسلمان بودن با او
همکاری بیشتری نمودند. با ضعی?? شدن ایلخانان مغول امیران مغولی : امیر چوپان و حسن
بزرگ قدرت را تا مدتی در دست داشتند که عاقبت ایلخانان در سال 1349 میلادی منقرض
شدند. امدن و ر??تن ??رمانروایان ادامه داشت تا اینکه قدرت به جلایریان رسید که بعدها
مناطق کردنشین به بایزید رسد
.

بعد از خاندان جلایری قراقویونلوها حکومتی در کردستان تشکیل دادند که بعدها توسط
آق قویونلوها از این مناطق به عقب رانده شدند
.

با ظهور تیمر گورکانی مناطق دیاربکر و ماردین به تصر?? تیمور لنگ ا??تاد . در
حملات تیمور به دلیل اینکه کردها چادرنشین بودند و به کوهستانها پناه برده بودند
کمتر آسیب دیدند. بنابراین تا دروره ص??ویان سرزمینی که امروزه به کردستان مشهور است
یک قسمت آن را جزیره و قسمت دیگر را
مینامند. گاه تحت حکومت جلایریان گاه آق قویونلوها
و گاه قراقویونلوها بوده است. که اینان خود به دست ص??ویان از بین ر??تند
.

در دوره ص??ویان با روی کار آمدن شاه اسماعیل
بزرگترین خیانتی که انجام گر??ت
رسمی کردن مذهب
بود که این مسئله باعث شد کردها که اکثرا سنی
مذهب بودند به ایران بی اعتماد و به عثمانی
غیر هم نژاد
مطمئن و متکی گردند.
تقسیم بندی دینی و قومی از بزرگترین خیانت ها یی است که به مردمان کشوری می شود که دارای عقاید و مذاهب گوناگون هستند .
سلطان سلیم با شکست
دادن شاه اسماعیل در
کردها را وارد عرصه نوینی کرد به طوری که پس
از شکست شاه اسماعیل 25 حکمران کرد به دولت عثمانی گرویدند و از این زمان مسئله
مرزها جزء عوامل اختلا?? ایران و عثمانی بود. کردها در این زمان که دو دولت عثمانی و
ایران به آنها نیاز اساسی داشتند بیشتر پی به اهمیت سیاسی خود بردند و این بود گاه
به دلیل ظلم وستم و سنگینی مالیات علیه یکی از حکومتها شورش کرده و به آن طر?? مرز
ر??تند و با دیگر کردها در کمین ??رصت شدند تا به مناطق خود برگردند
.

 

حدود سالهای 1910 پوست پاره ی کهنه ای در کاوشهای روستای «هزارمیرد» استان
به دست آمد که در آن چهار بند سرود به زبان کردی
سره و با خط پهلوی نوشته شده است. این چهار بند چامه که به نام هرمزگان نامیده شده
،یادآور حمله تازیان به سرزمین
و کشت و کشتار آنان است. برابر داوری دانشمندان ،
این نوشته از همان آغاز هجوم تازیان است.این چامه ی آتشین?? کردی که دل را به جوش و
خروش می آورد و مایه ی اندوه می شود، دورنمای آن روزگار را به خوبی نشان می
دهد
:

"
هورمزگان ره مان، ئاتران کوژان

 

ویشان شارده وه گه وره گه وره کان

 

زورکاری ئارب کردنه خاپوور

 

گنائی پاله هه تا شاره زوور

 

شه ن و که نیکا وه دیل بشینا

 

مه رد ئازا تلیاوه رووی هوینا

 

ره وشتی زه رده شت مانووه بی که س

 

بزیکا و نیکا هورمزد و هیچ که س
."

ترجمه پارسی

معابد ویران و آتش ها خاموش شدند

بزرگ بزرگان خود را مخ??ی نمود

عرب ظالم ویران کردند

روستای کارگرها را تا شهرزور

زنان و دختران را به بردگی بردند

مردان دلیر در خون غلتیدند

آیین زرتشت بی سرپرست ماند

دیگر اهورامزدا به هیچکس ترحم نکرد
...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...