رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
Feisal

مزاحمت های همراه اول تمامی ندارد: پیامکهای تبلیغاتی همچنان روی اعصاب شهروندان

پست های پیشنهاد شده

گروه خبری gsm: بهترین آرایش عروس در سالن زیبایی... با مناسب ترین قیمت! نمایشگاه نقاشی... در سالن... برگزار می شود. تدریس دروس کنکور به شرط قبولی.

به گزارش روزنامه قدس، پرورش اندام در سالن ورزشی... بدون است??اده از داروهای تقویتی... و بسیاری موارد دیگر، آگهی هایی است که همه روزه منتشر می شود. این البته اشکالی ندارد. اشکال زمانی آغاز می شود که این آگهی ها در قالب پیامک و به صورت اعصاب خردکن، بدون در نظر گر??تن زمان مناسب و گر??تن اجازه از شهروندان برایشان ارسال شود.

 

پیامک تبلیغاتی با امکانات بی نظیر!

کا??ی است در ??ضای اینترنتی کلمه پیامک تبلیغاتی را جستجو کنید تا به و??ور به آگهی های مربوط به سیستم ارسال پیامک های تبلیغاتی با امکانات بی نظیر، خدمات نوین و ... برخورد کنید. این شرکت ها اعلام می کنند که ارسال پیامک تبلیغاتی منطقه ای در سطح تهران و ایران، نامحدود بودن متن تبلیغات در پیامک و پشتیبانی به ??ارسی و لاتین انجام می شود. این شرکت ها گستره ??عالیت خود را به اندازه ای تعری?? کرده اند که اعلام می کنند به پنل ویژه نمایندگان مجلس و مسؤولان، پنل ویژه آموزشگاه ها و مدارس، پنل ویژه سالن های زیبایی و آرایش و پیرایش، پنل ویژه ??ست ??ود ها و رستوران های غذایی و خلاصه به هر کس و هر جایی که به ??کرتان برسد پیامک می ??رستند! اما سوال اینجاست که آیا چنین اقداماتی قانونی و اخلاقی است؟

 

سوء است??اده ??رصت طلبها و سود بیشتر مخابرات

در این رابطه داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گ??تگو با خبرنگار ما، با انتقاد از عملکرد دستگاههای مسوول و ارسال پیامک به گوشی های همراه می گوید: عده ای ??رصت طلب هر جور که دلشان می خواهد از این ??ضا سوءاست??اده می کنند و اداره مخابرات نیز با این تخل??ات برخورد نمی کند. وی با اعلام اینکه ارسال پیامک درآمدهای قابل توجهی برای شرکت مخابرات دارد می گوید: از یک سو با خصوصی شدن شرکت مخابرات، به دست آوردن سود اهمیت ویژه ای می یابد و از سوی دیگر سود بالا باعث می شود که ر??اه مردم نادیده گر??ته شود. قنبری با تاکید بر جلوگیری از ارسال پیامک تبلیغاتی می گوید: از آنجا که پیامکهای تبلیغاتی به صورت کلی منتشر می شود می توان مانع ارسال آن شد و به دارندگان سیم کارت اعلام کرد که هر کس تمایل دارد پیامک تبلیغاتی دریا??ت کند به ??لان شماره اعلام کند در حالی که امروزه پیامک ها ارسال می شود و مخابرات اعلام می کند که اگر تمایل به دریا??ت ندارید به ما پیامک بزنید!

 

یعنی پیامک م??ید نمی خواهید؟!

اما جالب است ببینیم که واکنش شرکت مخابرات به این پیامک ها چیست؟ روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اعلام کرده ارسال پیامک انبوه برای مشترکان تل??ن همراه، طبق تعهدنامه و بر اساس قوانین و الزامات قرارداد cp ها صورت می گیرد و مشترکانی که تمایلی به دریا??ت این گونه پیامک ها ندارند، می توانند با اعلام مشخصات مالک، شماره تل??ن مورد نظر و شماره پرونده ذکر شده در شناسنامه تل??ن همراه، موضوع را به مرکز تماس 09990 همراه اول اعلام کنند. البته برای آنکه روابط عمومی شرکت مخابرات ر??ع مسوولیت کرده باشد، در قالب عنوان «گ??تنی است» اعلام می کند که از ابتدای سال 1384 که شرکت ارتباطات سیار ایران بار ها شیوه عدم دریا??ت پیامک های تبلیغاتی را اطلاع رسانی کرده، حتی ده هزار ن??ر هم خواهان دریا??ت نکردن این پیامک های م??ید نشده اند !اما در این رابطه دکتر عباس سیدکریمی، روانشناس و مدرس دانشگاه، در گ??تگو با قدس، تل??ن همراه را حریم خصوصی ا??راد دانسته و معتقد است که هیچ ت??اوتی بین پیامکهای تبلیغاتی تل??ن همراه و مزاحم تل??ن ثابت وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه ??ردی که در محیط کار یا منزل نشسته به ??راخور حال و شرایطی که دارد به آرامش نیاز دارد می گوید: پیامکهای تبلیغاتی به حریم ا??راد وارد می شوند و ناهنجاری های ذهنی را جایگزین احساس تعلق به خانواده یا محیط کار می کنند. سیدکریمی با تشریح روانشناسانه تبلیغات می گوید: هد?? از تبلیغات، ایجاد باور نیاز است که نیاز کاذب را به وجود می آورد زیرا تا قبل از تبلیغات، ??رد چنین نیازی را احساس نکرده بود. پس از ایجاد این نیاز کاذب، ??رد به ??کر برطر?? کردن این نیاز می ا??تد و میل به خرید پیدا می کند و پس از خرید، تولید و سود تعری?? می شود. اما مساله اینجاست که میل به خرید در اثر تبلیغات، یک از خود بیگانگی را در ??رد به وجود می آورد و ??رد منطقی را به یک ??رد مصر?? گرا بدون در نظر گر??تن اولویتهای زندگی تبدیل می کند. تل??ن همراه یک حریم خصوصی است که هیچ کس حق ورود به آن را ندارد و اگر ??ردی قصد ورود داشته باشد باید اجازه بگیرد نه آنکه وارد شود و سپس اجازه بگیرد!

 

لط??اً قبل از ورود در بزنید!

سیدکریمی با طرح این پرسش که چه کسی حق دارد وارد خانه و ??ضای استراحت انسان شود و سپس اجازه بگیرد، می گوید: متاس??انه هنگامی که پیامکهای تبلیغاتی وارد محیط زندگی ما می شود همه چیز را بر هم می ریزد و خانواده ای که نداشته های خود را ??راموش کرده و در آرامش به سر می برد را به تلاطم می اندازد. سیدکریمی با تاکید بر اینکه عمده ترین دلیل بروز پرخاشگری، احساس ناکامی است می گوید: متاس??انه پیامکهای تبلیغاتی به اعضای خانواده القا می کند که ناکام هستند زیرا نمی توانند آن تبلیغ را خریداری کنند. وی با اعلام اینکه پرخاشگری، دو عامل دارد می گوید: حدود 90 درصد پرخاشگری ها به دلیل ناکامی و تنها 10 درصد به دلیل یادگیری است. بنابراین تاثیر ر??تارهای نادرست بر جامعه در 90 درصد موارد ناشی از ناکامی هاست.

 

ارسال تخل?? اپراتورها به سازمان تعزیرات

اگرچه حدود 3 ماه قبل، مصوبه ممنوعیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی بدون موا??قت مشترکان ابلاغ شده اما گویا گوش اپراتورهای موبایل سنگین است و همین امر باعث شده تا معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارسال گزارش اعمال نکردن این مصوبه اپراتور ها به سازمان تعزیرات حکومتی خبر دهد. حسن رضوانی، با پذیر??تن اینکه اپراتورهای تل??ن همراه مصوبه ممنوعیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی را اجرا نکرده اند به مهر می گوید: اپراتورهای موبایل در اولین اقدام خود برای «برخی مشترکان» پیامکی ارسال کردند که در صورت عدم تمایل به دریا??ت پیامکهای انبوه، موضوع را با پیامک تایید کنند اما این راهکار را ادامه ندادند زیرا باید بین پیامکهای انبوه ت??کیک صورت گیرد. وی می گوید: اخطار به اپراتور ها برای اجرا نکردن این مصوبه را آماده کرده ایم و چنانچه مطمئن شویم قصد اجرای این مصوبه را ندارند به طور حتم اعمال مقررات در قبال آن ها صورت می گیرد. رضوانی مصوبه ممنوعیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی بدون موا??قت مشترکان را جزو مقررات تکمیلی پروانه اپراتورهای موبایل می داند و می گوید: در صورتی که اپراتور ها این مصوبه را اجرا نکنند، مشترکان می توانند شکایت کنند.

 

مشترکان از مزاحمت اپراتورها شکایت کنند

لط?? ا... سبوحی، معاون سازمان رگولاتوری با تاکید بر اینکه مصوبه ممنوعیت پیامکهای تبلیغاتی، خبری و اطلاع رسانی به اپراتورهای تل??ن همراه ابلاغ شده و لازم الاجراست می گوید: اجرا کردن این مصوبه می تواند منجر به جریمه اپراتورهای موبایل شود. وی شکایت از اپراتورهای موبایل را در مورد مزاحمت پیامکهای تبلیغاتی حق مسلم مشترکان برشمرده و می گوید: مشترکان شکایت خود را در این زمینه در سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ثبت کنند تا رگولاتوری نسبت به بررسی آن اقدام کند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...