رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
Feisal

افزایش تقاضای فروكروم در فولادسازی‌های بزرگ جهان

پست های پیشنهاد شده

صنعت ??ولاد ضدزنگ و ??روكروم (FeCr) در چین شاهد رشد سریع و پیوسته‌‌‌ است و این رشد مثبت تمایل شركت‌های كوچك در سراسر جهان را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش صنعت كروم ا??زایش خواهد داد، این شرایط بنوبه خود منتهی به رشد در صنعت جهانی ??روكروم خواهد شد. مصر?? چین تا سال 2014 و به بعد به نص?? مصر?? جهانی خواهد رسید و تقاضا برای كرومیت و ??روكروم احتمالا بدلیل رشد مستمر و بالای صنعت ??ولاد ضدزنگ چین در این كشور بالا خواهد بود.

 

شیمیدان ??رانسوی لوئیس نیكلاس والكولین (1829ـ1786) در سال 1797 كرومیا را كش?? كرد و این ماده معدنی كه به Siberan red lead معرو?? است منتهی به كش?? كروم شد.

 

جان گوتلوب لمان یك كانی‌شناس آلمانی (1767ـ1719) ابتدا در سال 1766 این ماده معدنی را مطالعه كرد و عناصر موجود در این ماده معدنی جدید دانشمندان را به تعجب واداشت، این ماده معدنی شكل و رنگی داشت كه در دیگر مواد معدنی دیده نشده بود.

 

سرب قرمز سیبری (Siberan red Lead) كنجكاوی اكثر محققان را در سال 1797 جذب كرد.

 

واكولین مطالعات خود را در این زمینه آغاز كرد. او مطمئن بود كه عنصر جدیدی در این كانی وجود دارد. نتایج مطالعه آن هیچ‌گونه تعری??ی از عناصر شناخته شده در آن زمان ارایه نداد. یك سال بعد واكولین تركیبی از كروم، تری‌اكسید كروم (Cr203) با زغال خالص را گرم كرد. او متوجه شد كه سوزن‌های كوچك ??لزی كروم پس از خاتمه واكنش تشكیل شده، چون تركیبات ??لز كروم رنگ‌های مختل??ی دارد آن را كروم نامیدند كه از كلمه یونانی كروما، یعنی رنگ ریشه می‌گیرد.

 

در سال 1798 نمونه سنگ سیاه سخت و كروم بصورت آزاد كش?? شد و در سال 1977 در جنوب‌شرقی ??رانسه (ناحیه Var) آقای Tassart كروم را در همان ناحیه معدنی در یك كانسار كوچك شناسایی كرد. او معتقد بود كه این كانی اسپینل كروم ـ آهن است كه در حال حاضر به آن كرومیت (FeOCr2O3) می‌گویند.

این سنگ در حال حاضر مهم‌ترین منبع كروم است. در اوایل سال 1800 آنها از رنگدانه و مواد شیمیایی برای دباغی پوست است??اده می‌كردند و در سال 1897 آنها با مو??قیت از نسوز‌ها برای آستركاری كوره‌های ??ولادسازی است??اده كردند، اولین الگوی مصر?? كروم در ??ولاد در سال 1865 به‌كار گر??ته شد، اما برای مصر?? بالای كروم باید منتظر می‌ماندند تا تولید ??لز كروم از طریق روش حرارت دادن آلومینو (alumino-thermic) در اوایل دهه 1900 ابداع شود، یعنی در كوره قوس الكتریك توانستند با ذوب كرومیت آلیاژ اصلی ??روكروم) آن را تولید كنند.

 

كشورهای عمده تولیدكننده كرومیت عبارتند از آ??ریقای‌جنوبی، هند، قزاقستان و تركیه كه آ??ریقای‌جنوبی در راس قرار داشته، به‌طوری كه در سال 2009 آ??ریقای‌جنوبی و هند به ترتیب 33 درصد و 20 درصد از كل تولید سنگ كروم جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

كاربردهای كروم متعدد است، مثلا برای تولید ??ولاد ضدزنگ، ??ولادهای سخت و تولید آلیاژهای پرارزش زیادی مصر?? می‌شود. درخصوص ??ولاد ضدزنگ كاربرد كروم این است كه مقاومت ضد??رسایشی آن را بالا می‌برد، عمدتا برای اندودكاری برای ایجاد سطحی سخت و در عین حال زیبا و نیز برای ا??زایش مقاومت ضدزنگی (Corrosion) به‌كار می‌رود.

 

بیشترین كاربرد سنگ كروم (95 درصد) در صنعت ذوب ??لزات (??روكروم) است كه بنوبه خود برای تولید ??ولاد ضدزنگ، ??ولادهای آلیاژی، چدن ریخته‌گری و غیره مصر?? می‌شود.

 

سه درصد كاربرد دیگر آن در نسوزها، ریخته‌گری‌هاست كه برای تولید آهن و ??ولاد، شیشه، سیمان، سرامیك، ماشین‌آلات و غیره است??اده می‌شود و دو درصد كروم برای تولید مواد شیمیایی مصر?? دارد كه برای اندودكاری، كاهش پوسیدگی، جلاكاری ??لزات، رنگدانه‌ها، تركیبات دباغی و محا??ظت چوب كاربرد دارد.

براساس بررسی‌های اخیر آ??ریقای‌جنوبی با 39 درصد تولید جهانی بزرگ‌ترین تولیدكننده ??روكروم در جهان است كه پس از آن چین با 25 درصد در مقام دوم قرار گر??ته، قزاقستان 16 درصد ??روكروم را تولید می‌كند كه هند با 11 درصد تولید ??روكروم پس از آن قرار دارد.

 

عوامل گوناگونی وجود دارد كه موجب نوسانات قیمت FeCr می‌شود به شرح زیر است:

 

 

محدودیت‌های عرضه

 

كمبود كنونی برق در آ??ریقای‌جنوبی بشدت رشد تولید ??روكروم را تهدید می‌كند، چون آ??ریقای‌جنوبی یك تولیدكننده عمده ??روكروم است و كمبود برق موجب ترس تولید این ماده شده است.

 

 

تقاضای زیاد

 

تقاضا برای ??روكروم در سطح جهان بشدت بالا ر??ته به‌طوری كه بین سال‌های 2002 تا 2010 میزان این رشد سالانه 5 درصد بوده، چین موتور اصلی این رشد یعنی سالانه 25 درصد بوده و حركت بسوی گریدهای ??رّیتی و كم‌نیكل ??ولاد ضدزنگ، تقاضا را برای موادی با كروم اولیه ا??زایش داده، چون برای انواع یا گریدهای دیگر قراضه اندكی وجود دارد.

 

 

??شار روی هزینه تولید

 

صنعت ??روكروم ??شار زیادی را روی هزینه‌های تولید خود تجربه می‌كند. تولیدكنندگان چینی در بالاترین بخش منحنی هزینه تولید قرار دارند، چون این كشور می‌خواهد بیشترین تولید را نیز داشته باشد و در نتیجه قیمت‌های ??روكروم باید ا??زایش پیدا كند تا پاسخگوی نیازهای این تولیدكنندگان باشد.

 

آ??ریقای‌جنوبی و چین بیشترین رشد تولید را در اختیار دارند، به‌طوری كه آ??ریقای‌جنوبی بیشترین تولید ??روكروم را در اختیار داشته و پس از آن چین آن را تعقیب می‌كند. ا??زایش براساس مطالعات انجام شده، مصر?? چین باید سریع‌تر از تولید آن رشد داشته باشد. كشورهای عمده تولیدكننده دیگر مانند آ??ریقای‌جنوبی، هند، قزاقستان و روسیه بیشترین تقاضای وارداتی را جبران خواهند كرد، اما در هندوستان 95 درصد منابع كرومیت در استان اوریسا و بنگال غربی قرار گر??ته، به همین دلیل بیشترین واحدهای تولیدكننده ??روكروم در این دو ایالت قرار دارند. تا سال 2008ـ2007 تولید ??روكروم رشد داشته و پس از آن بدلیل شروع بحران اقتصاد جهانی این رشد كاهش چشمگیری داشته، اما ا??زایش قابل‌توجه میزان صادرات ا??ت تقاضای داخلی را جبران كرده و زمانی‌كه در سال 2010ـ2009 تقاضای داخلی شروع به رشد كرد تولیدكنندگان برای پاسخگویی به نیاز داخلی از میزان صادرات خود كم كردند.

 

رشد سریع و مستمر صنعت ??ولاد ضدزنگ و ??روكروم چین تمایل شركت‌های معدنی كوچك در سرتاسر جهان را برای سرمایه‌گذاری در صنعت كروم ا??زایش خواهد داد كه خود در نهایت موجب رشد صنعت ??روكروم در جهان خواهد شد تا تقاضای شدید چین را تامین كنند. تقاضای چین برای كروم همواره رو به ا??زایش است، چون مصر?? چین تقریبا بالغ بر نص?? تقاضای جهانی برای ??روكروم تا سال 2014 و به بعد خواهد بود.

 

آ??ریقای‌جنوبی، تركیه، و عمان عمده‌ترین منابع واردات سنگ كروم برای چین محسوب می‌شوند. صنعت ??ولاد ضدزنگ اروپا و آمریكا تا زمانی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد كه روی تولید ??ولادهای مخصوصی مانند ??ولاد دوپلكس تمركز داشته باشند كه كشورهای آسیایی قادر به تولید آن نیستند.

 

پیش‌بینی می‌شود كه بیشترین رشد صنعت ??روكروم مربوط به آ??ریقای‌جنوبی، چین، قزاقستان و هند خواهد بود. چین همچنان واردكننده شماره یك ??روكروم HC خواهد بود و از جایگاه دوم تولید ??روكروم خود در جهان د??اع خواهد كرد.

 

احتمالا پریمیوم پرداختی برای ??روكروم HC با سیلیس پایین و ??س??ر پایین (65 درصد >???Cr، 1 درصد< Si، 02/0 درصد P<) ا??زایش پیدا كند، چون سهم این بخش در آینده نزدیكی در تولید جهانی ??روكروم كاهش پیدا خواهد كرد.

 

هند و چین بزرگ‌ترین داوطلبان پاسخگویی به تقاضای ??روكروم در سال 2010 خواهند بود، اما به شرط آنكه برق ارزان و سنگ كروم ارزانی در اختیار داشته باشند.

 

 

??رآیند تولید ??روكروم

 

سنگ كروم در واحد تغلیظ غنی‌سازی شده و سپس به واحدهای گندله‌سازی و كلوخه‌سازی (Sintering) ارسال و سپس در واحد احیای ذوب عملیات حرارتی روی آن انجام شده و در نهایت ??روكروم تولید می‌شود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...