رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

مکان های دیدنی خراسان شمالی

پست های پیشنهاد شده

دوستان مطالب در مورد خراسان شمالی رو ??قط در این تایپیک قرار دهند

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

موقعیت جغرا??یایی استان خراسان شمالی استان خراسان شمالی

 

موقعیت : شمال شرق ایران

مجاورت : شمال: کشور ترکمنستان جنوب:استان خراسان رضوی جنوب غربی: استان سمنان شرق: استان خراسان رضوی غرب: استان گلستان

آب و هوا: دارای آب و هوای متنوعی است ولی آب و هوای غالب در این منطقه؛ سردکوهستانی است

وسعــــت: ۲۸۱۷۹ کیلومتر مربع

جمعـیــت: حدود ۸۰۰۰۰۰ ن??ر

تقسیمات: 6 شهرستان ،۱۵ بخش ،۴۰ دهستان و۸۶۲ روستای دارای سکنه

شهرستانها: اس??راین، بجنورد، جاجرم، شیروان، مانه و سَمَلقان

مرکـــــز : بجنورد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

قلعه قیصر - اس??راین این قلعه در نزدیکی اس??راین و در روستای بید واقع شده است

 

 

 

در سال*های قبل، آثار استودان*هایی در این دهکده وجود داشت که اهالی آن ها را به زرتشتی*ها نسبت می*دادند. گ??ته می*شود که قدمت این قلعه به پیش از اسلام مربوط می*شود.

 

istta.ir

 

قلعه کهنه - اس??راین این قلعه در حاشیه روستای حسن آباد در شمال شرقی اس??راین بر روی یک پشته طبیعی بنا شده است و طول آن 140 متر و عرض آن 70 متر است.

 

 

 

قسمتی از حصار سنگی و چینه*ای قلعه هنوز هم پا برجاست و بلندی آن به 4 متر می*رسد. واحدهای درون حصار ??روریخته*اند. لیکن بلندی برخی از دیوارهای آن در بخش*های سالم به یک متر می*رسد. مجموعه قلعه یادگاری از ادوار اولیه اسلامی در این منطقه است

 

 

 

قلعه صعولک - اس??راین در دامنه*های ارت??اعات آلاداغ که در باختر اس??راین واقع شده است

 

 

 

بر ??راز قله*ای خرابه*ای چهار گوش و آسیابی از سنگ قرار دارد که به نام قلعه صعولک نامیده می*شود. موقعیت و ساختمان این قلعه جالب توجه است .

 

نارین قلعه - بجنورد بر روی تپه کهنه کند قرار دارد و از بناهای زیبا و دیدنی است

 

 

 

سبک معماری ساختمان نارین قلعه نشان می*دهد که بنای آن باستانی و شاید از آثاری است که از شهر «بیژن گرد» بر جای مانده است

 

آیینه خانه م??خم بیرجند - بجنورد این خانه به سردار م??خم یکی از سرداران اواخر دوره قاجاریه تعلق داشته است.

 

 

 

آیینه کاری و کاشی کاری*های درون بنا از زیبایی خاصی برخوردارند و شیوه معماری همان دوران را به ذهن متبادر می*سازند. این بنا در شهر بجنورد واقع شده است

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آرامگاه باباتوکل - بجنورد آرامگاه بابا توکل؛ مد??ن یکی از شاعران قرن چهارم هجری است و در شمال خاوری شهرستان بجنورد قرار گر??ته است

 

 

آرامگاه تیموری - شیروان

این بنای تاریخی در 6 کیلومتری شیروان و در قسمت شمال خاوری مقبره امام زاده حمزه رضا (ع) واقع شده است.

 

 

بنای مقبره، مربوط به دوران تیموریان و حدود سال 785 هـ.ق. است. ساختمان مقبره خشتی و نمای خارجی آن هشت ضلعی است. قسمت داخلی بنای مذکور ، چهار گوشه است. این مقبره گنبدی دارد که ارت??اع آن از قسمت ??وقانی بنا ، 5/2 متر است . مقبره تیموری، *متعلق به یکی از سرداران معرو?? امیر تیمور گورکانی است و دارای سنگ قبر سیاه رنگی بوده که دزدیده شده است . بر دو روی سنگ، خطوطی حک شده بوده که به علت ساییدگی دقیقاً خوانده نمی*شده؛ اما کلمه «عید خواجه» تا اندازه*ای واضح*تر از بقیه خطوط بوده است . (در کتب تاریخی ، از عید خواجه به عنوان یکی از سرداران تیمور نام برده شده است )مقبره تیموری شیروان، در زیر ، دارای نقب*هایی به طر??ین است. عده*ای از آگاهان معتقدند که یکی از این نقب*ها تا روستای قلعه زو ، در 20 کیلومتری بنای مقبره ، امتداد داشته است که آثار آن دقیقاً*مشخص نمی*شود ؛ ولی تا ??اصله 200 متری ادامه دارد . عده دیگری از محققان اعتقاد دارند که این بنا ، احتمالاً از دوره شاهرخ میرزا ـ ??رزند تیمور ـ بر جای مانده است . ضمناً قسمت داخلی بنا ، گچ بری و بالای سردرها ، دور تا دور ، به رنگ ??یروزه*ای ، گچ بری و کتیبه* نویسی شده است که آثار آن به خوبی مشاهده می*شود. البته بعضی از معمرین ، مقبره مذکور را به شیخ تیمور نسبت می*دهند که نمی*تواند مورد قبول باشد ؛ زیرا طبق وق?? نامه موجود امام زاده حمزه رضا (ع) به تاریخ « شهر ذیقعده الحرام سنه 1045 هـ.ق.» که با خط بسیار زیبایی نگاشته شده است. واق?? املاک ، شخصی به نام امیر محمد شیخ تیموری ـ ولد شیخ حسن تیموری ـ از اعقاب میر درویش حسن زیارتی ، متولی و خادم حضرت امام زاده حمزه رضا (ع) ذکر شده که بیش از 20 ن??ر از بزرگان و معتمدان محلی وقت ، این وق?? نامه با ارزش را امضاء و مهر کرده*اند . البته این احتمال وجوددارد که جنازه میردرویش حسن ـ جد بزرگ شیخ تیمور ـ را داخل مقبره تیموری د??ن کرده باشند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آرامگاه شیخ شاه علی اس??راینی - اس??راین این مقبره که متعلق به عار?? بزرگ، شیخ شاه علی اس??راینی از اقطاب سلسله ذهبیه است ، در باغ شخصی آن بزرگوار در محله قلعه نو خواجه*ها قرار دارد

 

 

 

این بقعه در زمینی به مساحت 500 متر مربع احداث شده است. در حال حاضر ، ستون گلی روی مقبره آن ??رو ریخته است. این عار?? معرو??، داماد و شاگرد شیخ رشیدالدین محمد بیدوازی است.

 

بقعه شیخ محمد رشیدالدین - اس??راین این بقعه در 32 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اس??راین و در حاشیه روستای بیدواز قرار گر??ته است

 

 

 

در قسمتی از کتیبه گچ بری بقعه که در ضلع شرقی باقی مانده است ، شیخ محمد رشیدالدین نواده « شیخ همام و نبیره شیخ احمد غزالی» معر??ی شده است . شیخ احمد غزالی ، برادر امام محمد غزالی و از ??یلسو??ان و اندیشمندان بزرگ اسلامی در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری قمری است . صندوق چوبی این بقعه یکی از باارزش*ترین صندوق*های باقی مانده از اواخر قرن نهم هجری قمری است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بقعه شیخ رشیدالدین محمد - شیروان این ب??عه در 34 کیلومتری جنوب باختری شهرستان شیروان و در حاشیه روستای بیدواز واقع است . بنای شیخ محمد رشیدالدین دارای طرحی هشت ضلعی است که گنبدی بر روی آن استوار شده است.

 

 

 

اندازه اضلاع بیرونی بنا 5/3 متر است و اضلاع داخلی به صورت جرزهای عمودی بالا ر??ته*اند و به دو ردی?? کتیبه گچ بری ت??یس ختم می*شوند. این بنا در اصل ، دارای سه در ورودی در جبهه*های شمالی، خاوری و باختری بوده*که دو*تای اول را مسدود کرده*اند و از ورودی باختری است??اده می*شود. از مجموع سه ج??ت درب چوبی این امام زاده، در حال حاضر دو ج??ت در بسیار ن??یس و عالی در درون بقعه نگه*داری می*شود که در بدنه آن ها نقوش اسلیمی و ختایی به طرز زیبایی کنده کاری شده است. درب اصلی بقعه به موزه آستان قدس رضوی منتقل شده است. صندوق چوبی این بقعه به ابعاد 12/1 × 62/1 متر *یکی از با ارزش*ترین صندوق*های باقی مانده از اواخر قرن نهم هجری است. بنای شیخ رشیدالدین محمد کلا از قلوه سنگ و ملاط گچ و آهک بنا شده و احتمالاً از آثار قرن هشتم و نهم هجری است. در دوره ص??وری، قسمت*های بالای گنبد تعمیر و به وسیله کلا?? چوبی مستحکم شده است

 

 

بازمانده*های شهر بلقیس - اس??راین شهر بلقیس که در حقیقت خرابه*های شهر قدیمی اس??راین است ، در 3 کیلومتری شهر ??علی و سمت راست جاده سبزوار ـ اس??راین واقع شده است.

 

 

 

در جریان ح??اری*هایی که در این شهر خرابه صورت گر??ته،**س??ال*هایی به دست آمده است که به دوران ص??ویان تعلق دارند. لیکن با توجه به این که شهر قدیم اس??راین پیش از اسلام نیز وجود داشته و حتی پس از اسلام هم شهری آباد بوده است، به نظر می*رسد که شهر بلقیس بسیار پیش*تر از دوران ص??ویه ساخته شده باشد. کش?? آثار به دست آمده که مربوط به دوره ص??ویه است ، نمی*تواند دلیلی بر ساخت این شهر در دوران ص??وی باشد. به احتمال زیاد ، در این دوره شهر مجدداً بازسازی شده و تا زمان نادرشاه به حیات خود ادامه داده است .

 

 

تپه ارگ - شیروان در بخش باختری شهر پیشین شیروان و در جنوب باختری شهر کنونی شیروان قرار دارد

 

 

 

از هزاره 5 و 4 پ.م. تخمین زده شده است و در شیروان به تپه نادری سرشناس است.

 

تپه سارمران - اس??راین این تپه در 500 متری جنوب روستای سارمران در غرب اس??راین واقع شده است .

 

 

 

آثار س??الی پراکنده بر روی این تپه ، مبین دوره*های تاریخی اوایل اسلام است و س??ال*های مطالعه شده به دست آمده از آن، اکثراً بدون لعاب و بعضاً از نوع لعابدار ساده اوایل دوره اسلامی است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تالار آیینه - بجنورد یکی دیگر از دیدنی های بجنورد را تالار آیینه این شهر تشکیل می دهد.

 

 

 

این تالار محل ستاد ??رماندهی یار محمد خان بوده است و امروزه از دیدنی های منطقه به شمار می آید.

 

 

حمام قدیمی - جاجرم بنای حمام قدیمی در جاجرم واقع شده و قدمت آن به اواخر دوره تیموری برمی*گردد

 

 

این حمام تا چند دهه پیش نیز مورد است??اده بوده است. این حمام از سنگ و ساروج ساخته شده و دارای ??ضاهای مختل?? هشت ضلعی برای رخت*کن، گرمخانه و خزینه، با پوشش*های گنبدی است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

زادگاه نوشیروان (??قت دژ) - اس??راین در شمال خاوری*اس??راین، روستای نوشیروان زادگاه سلطان انوشیروان واقع شده است.

 

 

 

در قسمت خاوری آن حصاری محکم که به نام «??قت دژ» معرو?? است، وجود دارد . بنای این محل را به قباد ??یروز نسبت می*دهند. آثار خرابه*های آن در حال حاضر، بر روی تپه*ای که بین قریه نوشیروان و دنج قرار دارد ، به چشم می*خورد و بین اهالی آن منطقه به نام «علیقیچ نوشیروان» معرو?? است. آثار مکشو??ه ناشی از ح??اری*های انجام شده در این ناحیه به دوران*های قرون اولیه اسلامی و مغول تعلق دارند. از آن جمله می*توان به مجسمه بودا که جنس آن از م??رغ است و هم چنین به کاسه عودسوزی که با اشکال هندسی و خط کو??ی تزیین شده ، اشاره نمود.

 

istta.ir

 

سد مهار - اس??راین این سد در سه کیلومتری جنوب خاوری*دهکده کلاته سنجر، در جنوب شهرستان اس??راین، بر روی رودخانه کال شور ـ که امروزه خشک شده است ـ احداث شده و اکنون تنها بقایای بخش میانی آن بر جای مانده و ظاهراً از آثار دوره ایلخانی ـ تیموری است

 

 

بند مهار سه دوره تاریخی ساسانی ، سلجوقی و مغول را در بردارد.

 

در مأخذ و منابع، از این بند ذکری به میان نیامده ؛ اما در تعدادی از اسناد و قباله*های محلی دوره تیموری و روایات ا??واهی بومی ، نام بانی آن را خواجه نجم الدین انصاری ذکر کرده*اند. این شخص همانی است که مقبره*اش در دهکده زیر آباد جوین است.دیواره سد به صورت مستقیم و در جهت شرقی ـ غربی بنا شده و در ساخت آن از سنگ*های قلوه*ای رودخانه، آجر و ملات آهک است??اده شده است. به نظر می**رسد که قدمت بخش سنگی سد بیش از قسمت آجری آن باشد و ظاهراً از آجر بعدها برای مرمت قسمت*های آسیب دیده است??اده شده است . در این تعمیرات، ردی??*های آجر که به صورت عمودی چیده شده*اند ، در میان بخش*های سنگی به کار ر??ته*اند . در حال حاضر ، دو ردی?? از این آجرها دیده می*شود.نکته*ای که این سد را از دیگر سدهای قدیمی منطقه خراسان متمایز می*سازد ، احداث آن در میان دشت و بین تپه*های نسبتاً کم ارت??اع است ؛ در حالی که دیگر سدها در میان دره*های کم عرض و در میان کوه*ها احداث شده*اند. سد مهار اس??راین، به عنوان مخزنی برای ذخیره آب*های روان ??صلی که از ارت??اعات سرازیر می*شده، کاربرد داشته است. در کنار سد، آثار ساختمان خرابه*ای از آجر مشهود است که احتمال دارد محل زندگی کسانی بوده که مسؤولیت نگهبانی و تقسیم آب بند را بر عهده داشته*اند. هم*چنین در قسمت شمالی و جنوبی سد، آثار نهرهایی قدیمی که وظی??ه انتقال آب سد را بر عهده داشته*اند ،* دیده می*شود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

شهر تاریخی جرمگان بیرجند - بجنورد در جنوب شهر بجنورد آثار بسیاری از یک شهر تاریخی*نمایان است

 

 

این شهر به نام جرمگان یا جرمقان،* سرشناس بوده و یکی از شهرهای آباد و بزرگ خراسان به شمار می*ر??ته و به دست سپاهیان مغول به کلی ویران شده است.

 

istta.ir

 

 

غار کا??ر قلعه - شیروان این غار همان گونه که از اسمش پیداست ، غاری مسکونی است و در زمان*های گذشته از آن به عنوان پناه*گاه است??اده می*شده است

 

 

چون در اطرا?? آن آثاری از سنگ چین و دیوارهای سنگی به چشم می*خورد و در راستای این غار در پای کوه (جنوب غار) گورستان قدیمی کوچکی قرار دارد که مسکونی بودن آن را به اثبات می*رساند. غار کا??ر قلعه در ارت??اع 50 متری سطح دره در 5 کیلومتری جنوب باختری روستای گلیان در قسمت راست دره وسیعی که راه برزلی از آن می*گذرد واقع است و دهانه غار عمومی به سمت زمین و به صورت شکا??ی سنگی است که پس از 3 متر به ک?? غار و به منطقه تقریباً وسیعی به ابعاد 6 × 8 متر با ارت??اع 5/1 متر که انسان ناچار است خمیده راه برود. سابق بر این در قسمت مسدود شده چاهی به عمق 4 متر وجود داشته که به سمت خاور منتهی می*شد و دارای سالن*ها و??ضاهای وسیعی بود و حتی اجناس عتیقه و کتاب*های خطی نیز از این غار به دست آمده است. نکته جالب توجه این که در مدت بازدید از این غار یک جمجمه انسان و یک تکه سنگ سیاه تراشیده شده به دست آمد. غار مذکور در صورت درست بودن روایت روستاییان غار جالبی خواهد بود ولی در غیر این صورت دیدنی و جالب نیست. در گلیان غار دیگری نیز وجود دارد که به علت وصل شدن ??اضل آب منازل به غار غیر قابل بازدید است.روستای استخری (اسطرخی) شیروان هم دارای غاری کوچک اما دیدنی می*باشد که در کنار آبشار بلند روستا واقع شده است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

غار پوستین دوز - شیروان یکی از غارهای معرو?? منطقه شیروان است که در 6 کیلومتری شمال خاوری روستای لوجلی (Lojli) واقع شده و ??اصله*اش از مرکز شهرستان 32 کیلومتر و در شمال باختر شیروان دردامنه کوه*های امام حاضر قرار دارد .

 

 

ارت??اع غار از سطح دریا حدود 1200 متر و از سطح روستای لوجلی حدود 150 متر است . وجه تسمیه آن نیز از روستای متروکه پوستین دوز در 3 کیلومتری خاور غار گر??ته شده است ، این غار با دهان*های*تقریبا بزرگ و گنبدی شکل به عرض 4 متر و ارت??اع 3 متر به دروازه*ای شبیه است که رو به قبله (جنوب باختری) بز می*شد، نوع و جنس غار پوستین دوز آهکی است و تولد قندیل*های نو ظهور از جوان بودن غار حکایت می*کند.درون غار مرطوب و خاک آن زرد است به نحوی که غار نوردان پس از خارج شدن از غار کاملاً زرد زع??رانی جلوه می*کنند. ساختمان غار درابتدا شبیه تونل تقریبا بزرگی به ابعاد تقریبی 10 متر و ارت??اع 6 متر است که بعداً به سه شعبه اصلی تقسیم می*شود که درست در* مقابل درب ورودی غار قرار دارند، یکی از شعبات که در سمت راست بقیه قرار دارد،* *راه اصلی غار را تشکیل می*دهد و آن دو راه دیگر پس از حدود 15 متر ادامه مسیر بسته می*شود. در ادامه راه اصلی پس از عبور از راه*های پر پیچ و خم و باریک و سرازیری*ها که اگر مسیر حرکت درداخل غار علامت گذاری و به*خصوص طناب کشی نشده باشد. انسان به سختی می*تواند راهش را پیدا کند، به هر حال پس از عبور از این قسمت به محلی از غار می*رسیم که حتماً می*بایستی سینه خیز حرکت کرد البته ??اصله دهانه غار تا قسمت مذکور 60 متر است پس از عبور از منطقه سینه خیز که 4 متر طول دارد و ا??راد تنومند نمی*توانند از این قسمت عبور نمایند به محوطه*ای نسبة بزرگ به ابعاد 3 × 10 متر به ارت??اع تقریبی 4 الی 7 متر به شکل یک شکا?? می*رسیم که انتهای این شکا?? به ح??ره*های باریک و پر پیچ و خم که بیش*تربه سمت بالا تمایل دارند ختم می*شود و این جا پایان غار محسوب می*شود و اما راه دیگری نیز برای بازگشت وجود دارد که به عبور از 4 متر منطقه سینه خیز احتیاج ندارد منتهی کمی مشکل و ??نی است و ‎آن بدین صورت است که در قسمت آخر غار در سمت چپ دیواره*ای در حدود 6 متر وجود دارد که در انتهای دیوار ح??ره*ای است که می*بایستی از دیوار صعود کرد. درمسیر دیواره 6 متری دو گیره محکم به طور واژگون در 5 متری رشد کرده است که چیزی جز دو استالاکمیت نیست و می*توان به کمک آن*ها صعود کرده و مسیر ح??ره را به صورت خمیده طی نمود و با تمایل به سمت چپ مسیر راه را ادامه داد و از جلو منطقه سینه خیز سرازیر شد.در کل غار پوستین دوز با وجود انشعاب*های ??راوان و ح??ره*های به هم پیوسته و پیچ در پیچ، غار نورد را دچار سردرگمی می*کند و برای ا??راد ناوارد و غیر ??نی بازدید از این غار بدون راهنما و نخ کشی دشوار و خطرناک است . طول م??ید غار 120 متر و زمان بازدید 2 ساعت است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مكانهاي ديدني و تاريخي آشخانه . آبشار زيباي بيار درروستاي بيار واقع در 3 كيلومتري شهر آشخانه

امامزاده دلاور آشخانه كه قدمت تاريخي دارد كه بر ??راز تپه اي در شهر آخانه واقع شده

روستاي زيباي توريستي دركش در 20 كيلومتري آشخانه مركز شهرستان مانه وسملقان

روستاي شيرآباد در 5 كيلومتري آشخانه

 

یکی دیگر از آثار تاریخی شهرستان شیروان ارگ نادری هم می باشد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ه شهرستان بجنوردclfiajdtw2bseb8dvj0x.jpg

شهرستان بجنورد يكي از مهم ترين شهرستان هاي استان خراسان شمالي است كه داراي مردماني سخت كوش، پاك انديش، مهمان نواز و از نژاد آريايي هستند. همه آن ها مسلمان و پيرو مذهب شيعه جع??ري بوده و به‌??ارسي،كردي و تركي سخن مي گويند. شهرستان بجنورد در سرشماري عمومي ن??وس و مسكن 1375 هـ . ق داراي 415،321 ن??ر جمعيت بوده است. مهم‌ترين صنايع دستي اين شهرستان ??رش و قاليچه با??ي است با طرح‌هاي كردي، تركمني، گليم و جاجيم با??ي (پلاي با??ي) است. ??رش و قاليچه با??ي از مهم‌ترين صنايع دستي اين شهرستان است اغلب قالي‌ها و ??رش‌هاي اين شهرستان با طرح‌هاي كردي و تركمني با??ته مي‌شوند. گليم‌اين‌منطقه‌به‌نام پلاي معرو?? است با??ت آن به وسيله كارگاه‌هاي ا??قي و در روي زمين بوده و‌ به واسطه‌ي رونق ??رش با??ي گليم با??ي و نمد مالي، رنگرزي هم رونق دارد. گليم مرغوب از پشم و گونه نامرغوب از رشته پتوي كهنه با رنگ آميزي است??اده مي‌شود. جاجيم با??ي نيز به يك گونه پارچه زبر كه جنبه ??رش دارد، گ??ته مي شود.

آرامگاه سلطان سيدعباس، تالار آيينه، شهر تاريخي جرمگان و نارين قلعه مهم ترين بناهاي تاريخي و مكان هاي ديدني شهرستان بجنورد را تشكيل مي دهند.

مشخصات جغرا??يايي

شهرستان بجنورد، با پهنه اي حدود 17.245 كيلومتر مربع، در شمال باختري خراسان، از نظر جغرا??يايي بين 20 درجه و 38 دقيقه تا 42 درجه و 36 دقيقه پهناي شمالي و 50 درجه و 57 دقيقه تا 2 درجه و 56 دقيقه درازاي خاوري، در بلندي 1210 متري از سطح دريا قرار دارد. اين شهرستان از شمال به كشور تركمنستان، از خاور به شهرستان هاي شيروان و اس??راين، از جنوب به شهرستان هاي اس??راين، سبزوار و استان سمنان، و از باختر به شهرستان هاي گنبد كاووس استان گلستان و شاهرود استان سمنان محدود است. ??اصله مركز اين شهرستان (شهر بجنورد) تا مشهد از طريق راه آس??الته 244 كيلومتر است. آب و هواي اين شهرستان نيمه معتدل و مرطوب با زمستان هاي سرد و تابستان هاي گرم است. ريزش باران از اواخر مهرماه آغاز و تا ميانه آذر ماه ادامه دارد و ريزش بر?? از ميانه آذر ماه تا پايان اس??ند ماه هر سال صورت مي گيرد. به اين ترتيب بيش ترين درجه حرارت در تابستان 40 درجه بالاي ص??ر و كم ترين آن در زمستان ها 15 درجه زير ص??ر است. ميانگين باران ساليانه آن به 250 ميلي متر مي رسد. مسيرهاي دسترسي به شهرستان بجنورد عبارت اند از:

1- راه آس??الته درجه يك بجنورد – مشهد، به درازاي 244 كيلومتر

2- راه آس??الته درجه يك بجنورد – تهران به درازاي 700 كيلومتر

3- راه شني بجنورد – اس??راين، به درازاي 63 كيلومتر

وجه تسميه و پيشينه تاريخي

نام قديم بجنورد در اصل «بيژن گرد» كه نامي باستاني است،‌ بوده است. از آن جا که «گرد» به معني شهر و آبادي است، بجنورد به «شهر بيژن» معني مي شود. بيژن گرد به مرور زمان به «بوزن گرد»، «بوزن جرد» و «بجنورد در آمده است. در شمال باختري بجنورد كنوني، تپه و آثار كهني از شهر پيشين وجود دارد، كه «بيژن يورت» يا «بيژن يورد» خوانده مي شود و مي رساند كه همان بيژن گرد است و بجنورد پيشين در اين جا قرار داشته است. اين تپه را مردم «كهنه كند» (روستاي كهنه) مي نامند و اين نام ??ارسي كهن، در ميان مردم كرد زبان بجنورد مي رساند، كه پيش از ص??ويان، اين جا به عنوان بجنورد پيشين و ويرانه اي بوده كه شهر كنوني پس از آن ساخته شده است. شهر بجنورد در روزگار باستان يكي از ولايت هاي پارت پيشين بوده است. بعضي گ??ته اند پيش از صد دروازه (شهرستان دامغان)، پايتخت پارت، شهر « اساك» بوده، كه آن را با بجنورد يا قوچان يكي دانسته اند. شهر بجنورد در دوران ساسانيان جزو قلمرو آنان شمرده مي شده و تابع بخش خاوري استان خورآسان (خراسان) بوده است.

در سال 22 هـ . ق، بجنورد و ديگر نقاط خراسان توسط مسلمانان گشوده شد و تا ميانه سده 3 هـ . ق، از سوي نماينده گان خلي??ه بغداد اداره مي شد. در 259 هـ . ق، يعقوب ليث ص??اري سراسر خراسان را گر??ت و بجنورد جزو قلمرو و حكومت ص??اري شد. سپس سامانيان بر خراسان، از جمله بجنورد دست يا??تند. تيمور لنگ نيز در 783 هـ . ق، بجنورد و ديگر شهرها و آبادي هاي اين منطقه را ويران كرد. در روزگار ص??وي، بجنورد به علت جايگاه مناسب طبيعي، جغرا??يايي و نظامي اهميت يا??ت. در زمان حكومت تولي خان -حكمران ص??وي - شهر گسترش يا??ت و به سرعت نقش نظامي، بازرگاني و آموزشي خود را باز يا??ت. شاه عباس بزرگ، كردان زع??رانلو و شادلو را به اين ناحيه كوچ داد. پس از ص??ويان بجنورد جزو قلمرو ا??شاريان و قاجاريان شد و حاكمان آن بيش تر از سران ايل هاي ساكن در اين ناحيه انتخاب مي شدند

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...