رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

شرایط دریافت تابعیت آلمان

پست های پیشنهاد شده

راه "آلمانی شدن" آسان نیست. شرط اول این است که هر ??رد هشت سال در آلمان زندگی کند. شرایط دیگری هم وجود دارد تا کسی بتواند تابعیت ‌این کشور را بدست بیاورد.

 

 

در حال حاضر ۳ / ۱۵ میلیون ن??ر با پیشینه‌ی مهاجرتی در آلمان زندگی می‌کنند، یعنی حدود ۶ / ۱۸٪ از کل جمعیت ۸۲ میلیونی این کشور. اکثر قریب به ات??اق - حدود ۹۶ ٪- این ا??راد در مناطق قدیمی آلمان و عمدتاّ شهر های بزرگ مثل برلین، اشتوتگارت و ??رانک??ورت ساکن‌اند و تنها ۴ ٪ -حدود ۶۰۰ هزار ن??ر- در آلمان شرقی سابق زندگی می‌کنند. نزدیک به نیمی از خارجی‌های آلمان – ۳ / ۷ میلیون ن??ر- هنوز تبعه‌ی این کشور نشده‌اند. در این میان حدود یک‌چهارم از آنها کسانی هستند که در آلمان متولد شده‌اند. بر اساس آمار منتشره، از هر سه کودک زیر پنج سال در سراسر آلمان، یکی دارای پیشینه‌ی مهاجرتی است.

 

ملیت مهاجران

 

حدود ۶۲ ٪ مهاجران را اتباع کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند. ترکیه با ۲ / ۱۴ ، روســــیه ۴ / ۹ و لهستان با ۹ / ۶ درصد، بیشترین تعداد مهاجران ‌آلمانی را تشکیل می‌دهند.

 

ده درصد مهاجران حتا تحصیلات ابتدایی را هم تمام نکرده‌اند

 

آمار و ارقام رسمی نشان می‌دهند که مهاجران در مقایسه با ا??راد آلمانی، از سطح سواد پائین‌تر و مهارت‌های شغلی محدودتری برخوردارند. میزان بی‌کاری در بین ‌آنها بیشتر است و بسیاری از آنها ??اقد هرگونه مهارت لازم برای امرار‌معاش هستند. در مقابل تعداد مهاجرین کارگر، نسبت به آلمانی‌های کارگر، دو برابر است. طبیعتاً تعداد کارمندان خارجی در آلمان کمتر است. آنها عمدتاً در بخش صنعت و بازرگانی ??عال‌اند یا هتل و رستوران دارند.

 

روند نزولی اهدای تابعیت

 

با وجودی که تعداد مهاجران از دهه‌ی ۱۹۵۰ تا کنون در برخی برهه‌های زمانی – مثل موج ورود کارگران در دهه‌ی ۱۹۶۰، یا هجوم حدود یک میلیون لهستانی در دهه‌ی ۱۹۸۰ و هجوم روس‌ها پس از ویرانی دیوار برلین - به شدت رشد داشته‌است، اما طبق آمار رسمی، تعداد تابعیت‌های صادر شده برای مهاجران، در سال‌های اخیر ا??ت معناداری داشته‌ است.

 

در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۱۲۴ هزار و ۸۳۲ خارجی، مو??ق به دریا??ت تابعیت کشور آلمان شده‌اند که ۵ / ۶ درصد بیشتر از سال قبل از آن بوده است. این نخستین بار در طول پنج سال‌ گذشته است که آمار ا??زایش می‌یابد. در سال ۲۰۰۶ هم، مثل گذشته، بالاترین تعداد در اختیار ترک‌هاست: ۳۳ هزارو ۵۰۰ ن??ر. مقام دوم را صربستان و مونته‌نگرو، با ۱۲ هزارو ۶۰۰ و لهستان، با شش‌ هزار و ۹۴۰ ن??ر در اختیار دارند. ایران هم، با سه هزار و ۶۷۰ ن??ر تبعه در این سال، در رتبه‌ی هشتم این جدول قرار دارد.

 

راه پر پیچ‌وخم

 

هنوز آزمون خاصی برای دریا??ت تابعیت آلمان وجود ندارد. البته داوطلبین موانع بسیاری در راه دارند. مهمترین شرط گر??تن تابعیت، این است که ??رد داوطلب هشت سال پیوسته، در آلمان زندگی کرده باشد. در طول این هشت سال، س??رهای حداکثر شش ماهه به خارج از آلمان بلامانع است. البته این زمان برای کسانی که در دوره‌های آموزشی شرکت کنند به یک‌ سال کاهش می‌یابد. این دوره‌ها، شامل ۶۰۰ ساعت، آموزش زبان و۳۰ ساعت آموزش مبانی حقوقی و اجتماعی آلمان می‌شوند.

 

داوطلب باید خرج خود و خانواده‌ی خود را تأمین کند

 

??رد متقاضی باید از پس مخارج خود و ا??راد تحت تک??ل خود بربیاید. در این مدت نباید هیچ‌گونه کمک‌معاش دولتی دریا??ت شود. البته ا??راد زیر ۲۳ سال از این قانون مستثنا هستند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آشنایی به زبان آلمانی ضروری است

 

تسلط به زبان آلمانی ضروری است. این تسلط از طریق ارائه‌ی مدرک مربوط یا به پایان رساندن مو??قیت‌آمیز یک دوره‌ی زبان سنجیده می‌شود. در صورت عدم وجود موارد ??وق، کسب نمره‌ی قبولی در یک آزمون زبان ضروری است. اطلاعات زبانی باید به حدی باشد که ??رد بتواند آلمانی صحبت کند، دایره‌ی لغات قابل‌قبولی داشته باشد و قادر به خواندن و درک متون آلمانی باشد.

 

 

 

محکومیت‌های قضایی سنگین مانع دریا??ت تابعیت

 

اگر ??رد متقاضی پیش از ارائه‌ی درخواست تابعیت، سابقه‌ی محکومیت قضایی سنگین داشته باشد، با درخواست او موا??قت نخواهد شد. تخل??‌های نوجوانان، جرایم مالی که مدت حبس برای آنها، حداکثر۱۸۰ روز باشد و حبس تعلیقی تا حداکثر شش ماه جزء این قانون به حساب نمی‌آیند.

 

علاوه‌ براین‌ها، اقامت ??رد متقاضی پس از دریا??ت تابعیت هم، باید موجه باشد. به این معنی که وضعیت کار و زندگی باید برای سال‌های بعد هم روشن باشد. البته قانون‌گذار، ا??راد دارای تابعیت کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، ایسلند، لیختن‌اشتاین و سوئیس را از این قانون معا?? کرده است. کسانی که اجازه‌ی اقامت در یکی از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا را داشته باشند، نیز مشمول این قانون نمی‌شوند.

کسانی که اجازه‌ی سکونت در ‌آلمان را داشته باشند، هم از این قانون مستثنا شده‌اند. اجازه‌ی سکونت در واقع اجازه‌ی اقامتی است که محدودیت زمانی ندارد. همچنین این اجازه‌ی سکونت نمی‌تواند محدود به زمان تحصیل یا ??رار از شرایط جنگ باشد.

 

به رسمیت شناختن قانون اساسی

 

کسی که تقاضای دریا??ت تابعیت کشور آلمان را دارد، باید این کشور را به عنوان یک کشور دموکرات آزاد بپذیرد و به اصول و مبانی آن اعتقاد داشته باشد و حق ندارد ??عالیتی انجام دهد که در نهایت بر ضد نهادهای قانونی یا منا??ع کشور آلمان تمام شود. سوابق شخص در موارد ??وق از نهاد حراست از قانون اساسی استعلام می‌شوند. هر ??رد برای دریا??ت تابعیت ‌آلمان باید تابعیت قبلی خود را واگذار کند.

 

دارنده‌ی تمام شرایط ??وق، "حق" دریا??ت تابعیت آلمان را خواهد داشت

 

در صورت داشتن تمام شرایط ??وق، "حق" داشتن تابعیت آلمانی برای ??رد احراز می‌شود. اما با نداشتن یک یا چند شرط هم می‌توان "آلمانی" شد. این‌جاست که صحبت از تابعیت "مشروط" به میان می‌آید. یعنی زمانی‌ که نمایندگان دوایر دولتی بر اساس شرایط خاص تصمیم‌گیری می‌کنند. در چنین شرایطی امکان مو??قیت تقاضای کسی که به‌طور موقت کمک‌معاش دولتی – مثلاً برای پولی که برای ??رزندان پرداخت می‌شود - دریا??ت می‌کند وجود دارد، البته در صورتی‌که دولت اطمینان حاصل کند که ??رد به زودی قادر به تأمین معاش خود و خانواده‌ی خود خواهد بود. تشری??ات قانونی اخذ تابعیت هم می‌توانند در موارد خاص تغییرات مختصری کنند. مثلاً خارجی‌های مقیم آلمان یا آوارگان می‌توانند با اقامت کمتر از هشت سال، تابعیت آلمان را بدست بیاورند. کودکان و همسر متقاضیان هم می‌توانند تبعه‌ی آلمان شوند، حتا اگر کمتر از هشت سال در این کشور اقامت داشته باشند. این زمان هشت ساله برای هر کدام از آنها مت??اوت است.

 

با ازدواج هم می‌توان تبعه شد

 

همسر هر شهروند آلمانی حق دریا??ت تابعیت آلمان را دارد. گرچه این نوع تابعیت نیز مشمول شرایط خاصی است. زمان اقامت همسران برای دریا??ت تابعیت، سه سال است. تسلط به زبان هم –هرقدر مختصر- باید احراز شود.

 

بیشترین تعداد خارجیانی که با حداقل هشت سال اقامت در آلمان، با درخواست تابعیت‌شان موا??قت شد، ۸۰ هزار ن??ر و در سال ۲۰۰۴ بودند. از این تعداد ۲۰ هزار ن??ر، همسر و کودکان ا??راد تبعه‌ی ‌آلمان بودند.

 

هزینه‌ی درخواست تابعیت آلمان، ۲۲۵ یورو است. که البته تخ??ی?? یک بخش یا تمام آن نیز قابل درخواست است.

 

شاید وجود همین شرایط نه چندان آسان، تعداد تقاضاهای مو??ق برای دریا??ت تابعیت را، در سال‌های اخیر کاهش داده است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...