رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
AK 76

دنیای هرج و مرج | نقد و بررسی fuse

پست های پیشنهاد شده

FUSE-Review-250x79.jpgخوب یا بد این روز ها سبک شوتر پر طر??دارترین بین ژانر های بازی های ویدئویی است از این رو بازیسازان زیادی به این سبک رو آورده اند که باعث شده بسیاری از ساخته های آنان را به تقلید از عناوین اسطوره ای این ژانر متهم کنیم. همین موضوع هر بازی شوتر را محتاج یک المان خاص می کند؛ چیزی که FUSE تهی از آن بود!

نام: FUSE

سازنده: Insomniac Games

ناشر: Electronic Arts

سبک: Third person shooter / Action

پلت??رم: X360 / PS3

urlGFH.jpg

وقتی واژه ی تیم یا گروه به میان می آید مطمئنا همکاری و اتحاد اولین مباحثی است که راهی ذهن تان می شود. تمام بازی ??یوز بر محوریت یک گروه چهار ن??ره که از آن با نام Overstrike 9 یاد می شود، می چرخد و همین موضوع باعث شده تا این بازی آنطورکه مطابق وعده های سازندگان و انتظارات مثبت بسیاری بود ظاهر نشود. مشکل اینجاست که Insomniac وظای?? سنگینی را بر دوش این گروه چهار ن??ره گذاشته است و توجیه سنگین بودن این وظی??ه ها باعث شد تا Overstrike 9 از عهده ی تمامی وظای??ش بر نیاید.

جهان مختصر ??یوز

در اولین نگاه مانند هر بازی بکش برو جلو ی دیگری (!) داستان بازی کاملا کلیشه ای به نظر می رسد اما معمولا عناوین این سبک که اکشن محور هستند شخصیت پردازی و تمی خاص را حاکم بر بخش داستانی بازی می کنند. این موضوع در بازی Fuse هم قرار بود صدق کند چرا که طی وعده های سازندگان این بازی قرار بود ضمن دنیایی شلوغ و مملو از هرج و مرج، دیالوگ های خنده آور و طنز را چاشنی کار کند اما تا آن جایی که ما در Fuse دیدیم و شنیدیم هیچ ات??اق و یا گ??ته ی خنده آوری را ندیدیم. البته دیالوگ های نچسب عامل این نشده بود که بازی را به ضعی?? بودن شخصیت پردازیش محکوم کنیم چرا که به لط?? ویژگی های خاص و منحصر به ??ردی که در سلاح یا استعداد هر شخصیت وجود دارد ارتباط برقرار کردن با این چهار ن??ر چندان مشکل نیست. برای مثال دالتون که از یک سپر تقریبا نامرئی بهره مند است با عنوان مردی مدیر و مدبر به شما معر??ی می شود. هم چنین ایزابل که یک هکر ماهر است و نایا که از او با ص??ت دزد در بازی یاد می شود دختران زیرک Overstrike لقب می گیرند و یاکوب هم یک سیاه پوست است با سلاح تیرکمان مانندش و سابقه ی کاریش به عنوان یک کارآگاه، تا حدودی می توان او را مغز مت??کر تیم دانست.

و اما داستان بازی. داستان بازی در آینده ای نه چندان دور رخ می دهد که در آن یک گروه نظامی که در عرصه ساخت ربات و علوم سیبرنتیک ??عالیت گسترده ای دارد حال تبدیل به یک گروه تروریستی بزرگ و قدرتمند شده است. این گروه که Raven نام دارد در پی یک منابع قوی و قدرتمندی به نام Fuse در نقاطی از کره زمین هستند و وظی??ه ی تیم Overstrike 9 هم جلوگیری از اهدا?? شوم این گروه است.

متاس??انه بازی آغاز بسیار بدی دارد. اصلا نمی دانیم خودمان که هستیم و آشنایی خاصی هم با ربات های کثیر دشمن نداریم؛ به عبارتی شاید بتوان گ??ت که اصلا نمی دانیم برای چه چیزی یا چه کسی داریم می جنگیم. به علاوه این که آنتاگونیست های بازی اصلا ابهت ندارند. نکته ی من??ی بعدی در این بازی دیالوگ های بسیار ساده هستند که در کات سن های نه چندان جالب توجه به هیچ وجه اشتراکی با تم کمدی بازی که قرار بود در آن پیاده شود ندارد.

HG.jpgنایا و ایزابل | توازن دو شخصیت مذکر و دو شخصیت مونث می تواند حال و هوای خاصی به بخش Co-op ببخشد

سراسر حمله

از بازی هایی که در سال های اخیر عرضه شد و مبحث مبارزه با ربات ها را مطرح کرد، عنوان Binary Domain بود که به محض معر??ی Fuse بسیاری این دو بازی را مشابه و رقیب هم دانستند اما باید در این جا توجه داشت که یک چیز باعث ت??اوت این دو در سبک و سیاق بازی شده آن هم دنیای شلوغ و بی نظم Fuse است. البته این شلوغی از دید بسیاری یک ات??اق دلچسب است. از نخستین نکات من??ی که به موجب این موضوع در بازی موج می زند خسته کننده شدن مبارزه با تعداد زیادی از ربات های یک شکل و هم قدرت است. به علاوه طولانی بودن مراحل باعث شده تا تنوع محیط آن طور که باید به چشم نیاید؛ اما آن چه که بیش از هر چیزی باعث شده تا ??یوز را به عدم تنوع متهم کنیم روند بازی است که شباهتی به بازی های شوتر مطرح و مو??ق امروزی نداره. تمام بازی در این چرخه خلاصه می شود که ایزابل با هک نرم ا??زاری دری باز می کند و با یک کات سن ساده و مختصر دشمنان تان را در آن محیط می بینید و بعد هم باید کاور و بگیرید و در آخر هم شلیک. تمام مراحل بازی در همین چرخه خلاصه می شود. البته درصد غیرقابل ذکری هم می توانید مخ??ی کاری پیشروی کنید که به لط?? درجه سختی نه چندان متعادل بازی چندان ??رقی با حمله ی مستقیم به قلب دشمن وجود ندارد. همچنین این موضوع باعث شده تا هیجان ناشی از غا??لگیری ها و انواع نه چندان مختل?? دشمنان وجود نداشته باشد. البته از اندک سکوبازی های بازی هم نگذریم.

به هوش مصنوعی بازی اشاره شد؛ حقیقت این است که غیر از دشوار ترین درجه ی سختی در سایر درجات با هوش مصنوعی خوب یاران و دشمنان مواجه هستیم اما ضع?? بسیار و عجیب این مورد در باس ??ایت ها و سخت درجه سختی نمایان است که از حد اعتدال و تعاری?? خارج است. هم چنین اگر آسیب ببینید همانند Gears of War یار هایتان به کمک تان می شتابند که باید اعترا?? کرد اعتدال در این بخش هم رعایت شده.

fuse.jpgXP هایی که در بازی دریا??ت می کنید در این منو خرج ارتقا قابلیت های بی ??ایده و بی تاثیر می شود

اما برسیم به جزئیات اکشن بازی که تحسین آن خالی از لط?? نیست و باعث شد تا در مجموع با بازی روبرو باشیم که از یک اکشن خوش ساخت بهره مند است.

در اولین نگاه قابلیت های منحصر به ??رد کارکتر ها است که علاوه بر تاثیرات مثبت در روند داستانی در روند مراحل بازی اندک تاثیرات مثبتی را می گذارد. به خصوص اگر به صورت Co-op مشغول انجام این بازی باشید بر عهده داشتن وظای??ی معین بر دوش هر یک هم بازی هایتان می تواند جذاب و جالب توجه باشد. و معنای تیم بودن را می رساند.

از سایر نکات مثبت بازی علاوه بر تنوع سلاح می توان به HUD خلاقانه بازی و سیستم کاورگیری بسیار انعطا?? پذیر و قدرتمند بازی اشاره داشت. شاید بتوان مشابه ترین بازی در سیستم کاورگیری Fuse را بازی اسطوره Gears of War دانست اما با توجه به ت??اوت های موجود در سیاق و شرایط محیطی دو بازی کم لط??ی است که ??یوز را به تقلید محکوم کنیم. همچنین مبارزات از نزدیک و تن به تن بازی که به لط?? دکمه Y دخل دشمنانتان را در می آورد، کمک بسیاری در روند سریع و شلوغ بازی می کند.

اما بزرگترین مشکل بازی را می توان سیستم Leap دانست. این مکانیک به شما این امکان را می دهد تا هر موقع از بازی که بخواهید شخصیت اصلی بازی را تعویض کنید. بزرگترین ایرادی که این مکانیک به وجود می آورد آسان شدن بازی است. به عنوان مثال اگر مهمات تان تمام شود می توانید به راحتی در جایگاه شخصیت دیگری بازی کنید و این که شخصیت قبلی که مهماتش تمام شده بود چگونه خشاب هایش را پر کرده، الله اعلم!

از باس ??ایت های (غولآخر ها) بازی هم می توان انتقاد داشت چرا که بی هیچ تکنیکی تنها بایست نقاطی مشخص شده را هد?? بگیرید شلیک کنید و این موضوع از ابهت باس ??ایت ها و تنوع و سختی آن ها به شدت کاسته است.

911.jpg??قط باید به نقاط زرد شلیک کنید. باس ??ایت ها به هیچ وجه نیازی به تاکتیک خاص ندارند

زیباتر از قبل

به جرات می توان گ??ت که Insomniac Engine 4 یک موتور گرا??یکی قدرتمند با مقابله با انجین های مطابق با نسل ه??تم است. گرا??یک ??نی بازی بسیار زیبا و دقیق کار شده و از پس محیط های علمی تخیلی و تاریک بازی، مناطق کوهستانی و بر??ی و یکی از جزایر گرمسیری و سایر محیط های تل??یقی بازی برآمده است. علاوه بر این ها تحسین گرا??یک هنری و طراحی ها هم خالی از لط?? نیست. تنها کا??ی است تا به محیط و چهره ی کارکتر های نگاهی بیندازید و ضمن درک گرا??یک ??نی زیبای این بازی متوجه این موضوع بشوید که گرا??یک بازی Fuse در یک کلام پر زرق و برق (!) است.

البته از برخی باگ های گرا??یکی نسخه ی X360 این بازی نگذریم.

اما می رسیم به بخش موسیقی و صداگذاری که مانند بسیاری دیگر از شوتر ها توجه چندانی از سوی سازندگان پذیرا نبوده. البته باید به بی نظیر بودن صداپیشگی شخصیت ها و کم و زیاد صدای آن ها اعترا?? کرد اما متاس??انه در بخش ا??کت های صوتی محیطی بازی چندان تحسین برانگیز عمل نکرده است. به علاوه صدای اسلحه ها چندان مت??اوت نیست و مواقعی که موسیقی قطع می شود خود تان تصور کنید که صدای محض تعداد بسیاری اسلحه چندان گوش نواز نیست. البته در مواقع اندکی بازی در سکوت موسیقی متن پیشروی می کند و باید به زیبا بودن موسیقی بازی هم اشاراتی داشت که با روند سریع و هرج و مرج بازی کنار آمده است.

fuse-echelon-mode-screen-2.jpgرنگ بندی زیبای بازی و گرا??یک بی نظیر آن

و…

و این که به طور کلی باید گ??ت Fuse بازی است که هر بازیبازی طر??دار آن نمی شود. اگر عاشق آن هستید تا با است??اده از اسلحه هایی سریع ضمن یک سیستم کاورگیری ??وق العاده دلچسب خون های بسیاری بریزید، تجربه ی این بازی را از دست ندهید. به خصوص بخش Co-op آن که می تواند لحظات خوشی با دوستان تان رقم بزند.

FUSE-Review1.jpg


به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ارزش داره دانلود کنم و بازی کنم ؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سیستم engine این بازیها انگار شبیه همه بازیه inversion هم همین سبکی بود،اولین بازی ای که براساس سیستم کاور کردن توی نسل بازی های کامپیوتری متولد شد بازیه Kill Switch بود یادش بخیر.:rolleyes:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ارزش داره دانلود کنم و بازی کنم ؟

توضیحات رو خوندی؟ اگه از این سبک خوشت میاد دانلود کن.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
توضیحات رو خوندی؟ اگه از این سبک خوشت میاد دانلود کن.

آخه بعضی از بازی هستند که ??قط باید بازی کرد تا درموردشون نظر داد

از روی نقدو بررسی و بیوگرا??ی نمیشه چیزی گ??ت

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...