رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
c.l.o.w.n

از سیر تا پیاز کنسول بازی جدید مایکروسافت : Xbox one

پست های پیشنهاد شده

از زمانی که کمپانی مایکروسا??ت در سال 1387 شمسی با معر??ی XBOX 360 پا به بازار داغ کنسول‌های بازی گذاشت٬ نزدیک به چهارده سال می‌گذرد و حالا امسال این شرکت جاه طلب با معر??ی جدیدترین نسل جعبه جادویی خود تحت عنوان XBOX ONE چیزی ??راتر از صر??اً یک کنسول بازی را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

کنسولی که تجربه جدیدی از سرگرمی را به کاربران خود هدیه خواهد داد. در واقع بهتر است این محصول جدید را به جای “کنسول بازی??? ٬ “کنسول سرگرمی??? خطاب کنیم. چراکه XBOX ONE علاوه بر اجرای بازی‌ها٬ امکانات بسیار گسترده‌ای از اتصال به اینترنت٬ مرور ص??حات وب و مشاهده آنلاین کانال‌های تلویزیونی تا پخش ??یلم و موسیقی٬ است??اده از ??ضای ذخیره سازی ابری و... را یکجا برای کاربر خود به ارمغان می‌آورد.

 

xbox-one-intro.jpg

 

در این بررسی قصد داریم شما را با تمام آنچه که می‌خواهید از کنسول جدید مایکروسا??ت تحت عنوان XBOX ONE بدانید آشنا سازیم. از کالبد شکا??ی سخت ا??زاری آن گر??ته تا ظاهر و طراحی جدید٬ امکانات و قابلیت‌های جدید کنسول و در نهایت قیمت و زمان عرضه آن. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه Xbox

 

در سال 1998 چهار مهندس مایکروسا??ت کار خود را بر روی ساخت یک کنسول بازی ویدئویی با هد?? رقابت با کنسول بازی سونی یعنی پلی استیشن٬ آغاز نمودند. در ابتدای پروژه٬ این کنسول که ??ناوری گرا??یکی آن بر پایه DirectX ویندوز شکل یا??ته بود٬ DirectX Box نامیده می‌شد. در طول توسعه و کار بر روی این پروژه٬ نام DirectXbox به Xbox مختصر شد. بخش بازاریابی شرکت مایکروسا??ت چندان از نام Xbox راضی نبود و پیشنهادات زیادی را برای جایگزین کردن با آن ارائه نمود. در طول این مدت٬ نام Xbox همچنان به عنوان یکی از نام‌های احتمالی در لیست باقی ماند. تا پس از تحقیقی که صورت گر??ت٬ بیشتر ا??راد نام Xbox را بر سایر نام‌های انتخاب شده ترجیح دادند و اینگونه نام Xbox به عنوان نام اصلی این کنسول انتخاب گردید.

 

 

xbox-name.PNG

زمان عرضه کنسول XBOX بارها به تعویق ا??تاد. در ابتدا بیل گیتس٬ مدیر عامل وقت مایکروسا??ت٬ در مصاحبه‌ای زمان عرضه این کنسول را سال 1999 اعلام کرده بود. نهایتا کنسول بازی Xbox در کن??رانس توسعه دهندگان بازی‌های ویدئویی در تاریخ 20 اس??ند ماه 1378 رسما معر??ی شد. ??ناوری به کار ر??ته در این کنسول حاضرین در کن??رانس را تحت تاثیر قرار داد. پس از آن ??روش کنسول دریم‌کست سگا و پلی استیشن 2 سونی به طرز چشمگیری کاهش یا??ت. شرکت مایکروسا??ت قیمت این کنسول بازی و تاریخ عرضه آنرا در نمایشگاه E3 2001 اعلام کرد. قیمت تعیین شده برای آن 299.99 دلار بود.

 

 

Xbox-Console-Set.jpg

در نهایت کنسول XBOX برای نخستین بار در تاریخ 24 آبان سال 1380 در کشور آمریکای شمالی عرضه شد. به ??اصله تقریبا یک سال بعد٬ این محصول به بازارهای اروپا و استرالیا راه پیدا کرد. کنسول XBOX در کنار کنسول‌های PlayStation 2 از سونی٬ Dreamcast سگا و GameCube نینتندو از نسل ششم کنسول‌های بازی‌های ویدئویی به شمار می‌ر??ت.

 

با توجه به محبوبیت بسیار زیاد کنسول‌های بازی در ژاپن٬ مایکروسا??ت با هد?? تمرکز بیشتر بر بازار ژاپن٬ عرضه Xbox در اروپا را به تاخیر انداخت. اما بعدا مشخص شد که با وجود این تاخیر٬ استقبال از آن در بازار اروپا بیشتر از بازار ژاپن صورت گر??ته است.

 

در تاریخ آبان 1381 شرکت مایکروسا??ت سرویس Xbox Live را راه اندازی نمود. سرویس Xbox Live یک سرویس بازی آنلاین است که در ازای دریا??ت وجهی مشخص٬ خدماتی را از قبیل دانلود محتوای جدید و اتصال به سایر بازی کن‌ها به واسطه یک اتصال اینترنت پهن باند و رقابت با یکدیگر را به صورت آنلاین می‌دهد. این سرویس موجب شد کنسول Xbox به رقیب جدی سایر کنسول‌های بازی نسل ششم مبدل شود.

 

کنسول Xbox نخستین کنسول بازی بود که از هارد دیسک برای ذخیره بازی‌ها و محتوای بارگیری شده از Xbox Live بهره می‌برد. حتی کاربران می‌توانستند از این ??ضا برای ذخیره آهنگ‌های مورد علاقه خود است??اده کنند.

 

کنسول Xbox همچنین نخستین کنسولی بود که از ??ناوری کد گزاری Dolby به صورت بلا-درنگ در ??ضای تعاملی بازی‌ها بهره می‌برد. در حالی که قبل از آن کنسول‌های بازی تنها می‌توانستند از ??ناوری Dolby Digital 5.1 در ??ضای غیر تعاملی و محتوای ضبط شده بهره ببرند.

 

??روش Xbox تنها سه ماه پس از معر??ی رسمی آن در تاریخ 24 آبان سال 1380 به 1.53 میلیون دستگاه رسید. مایکروسا??ت توانست تا تاریخ 20 اردیبهشت 1385 تعداد 24 میلیون دستگاه از این کنسول را در سراسر جهان به ??روش برساند. که این میزان شامل ??روش 16 میلیون دستگاه در آمریکای شمالی٬ 6 میلیون دستگاه در اروپا و 2 میلیون دستگاه در ژاپن می‌شود. در کل ??روش Xbox از لحاظ تعداد همیشه کمتر از PlayStation 2 بود. [1]

 

تاریخچه Xbox 360

 

کنسول Xbox 360 دومین کنسول بازی رایانه‌ای تولید شده توسط مایکروسا??ت و جانشین کنسول Xbox به شمار می‌رود. این کنسول در دسته نسل ه??تم کنسول‌های بازی‌های رایانه‌ای و رقیب کنسول‌های PlayStation 3 سونی و Wii نینتندو به شمار می‌رود.

 

نام Xbox 360 در نهایت از میان نام‌هایی همچون Xbox Next ٬ Xenon ٬ Xbox 2 ٬ Xbox FS و NextBox انتخاب گردید. این کنسول در روز سه شنبه 1 آذر سال 1384 در ایالات متحده و کانادا عرضه شد. به ??اصله 10 روز بعد در تاریخ 11 آذر 1384 در اروپا و در نهایت در تاریخ 19 آذر 1384 در ژاپن عرضه گردید. پس از آن کنسول Xbox 360 در کشورهایی نظیر مکزیک٬ برزیل٬ شیلی٬ کلمبیا٬ هنگ-کنگ٬ سنگاپور٬ کره جنوبی٬ تایوان٬ استرالیا٬ نیوزیلند٬ آ??ریقای جنوبی٬ هند و روسیه به طور رسمی عرضه شد.

 

 

Xbox_360_Models.jpg

کنسول Xbox 360 قدرت پردازشی خود را از یک پردازنده Xenon سه هسته‌ای طراحی شده توسط IBM می‌گیرد که هر هسته آن قابلیت پردازش همزمان 2 رشته را دارد و بنابراین مجموعا توان پردازش همزمان 6 رشته را دارا می‌باشد. در بخش پردازش گرا??یکی٬ این کنسول از پردازنده گرا??یکی Xenos شرکت ATI بهره می‌برد که دارای 10 مگابایت eDRAM و 512 مگابایت حا??ظه گرا??یکی می‌باشد.

 

 

inside_360.jpg

کنسول Xbox 360 در بدو ورود خود٬ در دو پیکربندی مختل?? عرضه شد. نخست پکیج Xbox 360 (که با نام نسخه Premium هم شناخته می‌شد) و دارای قیمتی معادل 399 دلار بود و در نهایت پکیج Xbox 360 Core که با قیمت 299 دلار عرضه می‌شد. تا به امروز کنسول Xbox 360 در 7 پکیج مختل?? روانه بازار شده است که در گاه شمار زیر می‌توانید زمان عرضه نسخه‌های ختل?? به همراه قیمت آنها را مشاهده کنید [2]:

 

 

timeline_360_fp.jpg

(برای مشاهده در ابعاد اصلی بر روی تصویر ??وق کلیک کنید)

تاریخچه Xbox One

 

تا به امروز 90 ماه از حضور Xbox 360 در بازار می‌گذرد. ه??ت سال و نیم برای یک کنسول بازی زمان طولانی است. پس از ورود Xbox 360 به بازار هر سال Whitten ٬ مسئول بخش تجارت سرگرمی‌های تعاملی مایکروسا??ت٬ از خود یک سوال می‌پرسید و آن اینکه آیا زمان ساخت نسل بعدی کنسول ??را رسیده است؟ برای مدت طولانی پاسخ این پرسش مشخص بود: خیر! تا اینکه در سال 2011 این مقام مسئول (Whitten) بله را گ??ت و کار بر روی نسل بعدی کنسول Xbox کلید خورد. [3]

 

کنسول بازی Xbox One سومین نسل از کنسول‌های بازی Xbox مایکروسا??ت و جانشین XBOX 360 به شمار می‌رود. این کنسول در دسته نسل هشتم کنسول‌های بازی‌های ویدئویی و رقیب کنسول‌های PlayStation 4 سونی و Wii U نینتندو می‌باشد. کنسول Xbox One نخستین بار در تاریخ 31 اردیبهشت 1392 شمسی توسط مایکروسا??ت در یک کن??رانس مطبوعاتی که به همین منظور ترتیب داده شده بود به طور رسمی معر??ی و رونمایی شد.

 

 

Xbox-One_introduction.jpg

بسیاری از نشریات نوشتاری و مجازی مختل?? و حتی خود شرکت مایکروسا??ت کنسول Xbox One را در دسته سیستم‌های سرگرمی all-in-one طبقه بندی کرده و این کنسول را به عنوان رقبای رسانه‌های خانگی (Home Media) نظیر Google TV ٬ Apple TV و... نیز معر??ی می‌کنند.

 

 

Xbox-One.jpg

کنسول بازی XBOX 360 که در سال 2005 معر??ی شده بود در دسته نسل ه??تم کنسول‌های بازی ویدئویی قرار می‌گر??ت و تا خرداد ماه امسال همچنان در خط تولید مایکروسا??ت قرار داشت. در این سالها کنسول XBOX 360 تنها تغییرات و به روز رسانی‌های سخت ا??زاری و نرم ا??زاری کوچکی را در راستای کوچکتر ساختن و ا??زایش پایداری و سرعت پردازش تصاویر را تجربه کرده بود.

 

نمونه اولیه سخت ا??زار جانشین Xbox 360 برای نخستین بار در اردیبهشت ماه 1390 در اختیار توسعه دهندگان قرار گر??ت و کیت سخت ا??زاری به اسم رمز Durango نام گذاری شد. اسناد ا??شا شده در آن زمان حکایت از آن داشت که این کنسول جدید دارای قابلیت‌هایی از جمله دستگاه اصلاح شده کینکت٬ دسترسی ابری به بازی‌ها و ??ایل‌های مالتی مدیا٬ یکپارچگی با تل??ن و تبلت و ??ناوری جهت نمایش اطلاعات به صورت Head-up display بر روی عینکی که توسط کاربر زده می‌شود با اسم رمز Fortazela می‌باشد. [4]

 

 

طراحی

 

طراحی Xbox One نسبت به نسل‌های قبل تر از خود بیشترین تغییرات را داشته است و تقریبا می‌توان گ??ت هیچ گونه شباهتی با Xbox 360 ندارد. مایکروسا??ت در د??اع از طراحی جدید خود آنرا رویکردی جدید در طراحی قلمداد می‌کند اما مخال??ان از Xbox جدید با عنوان یک جعبه سیاه یاد می‌کنند!

 

در نگاه اول طراحی Xbox One بیشتر شبیه به یک دستگاه پخش DVD است تا یک کنسول بازی!

 

 

xbox_one_1.jpg

کنسول Xbox One نسبت به کنسول 360 مقدار کمی بزرگتر شده است. عدم امکان قرار دادن دستگاه به صورت عمودی (همانند آنچه در Xbox 360 وجود داشت) از تغییر عمده دیگر در طراحی این دستگاه به شمار می‌رود.

 

کارل لدبتر٬ مدیر بخش طراحی Xbox٬ در کن??رانس شرکای جهانی مایکروسا??ت در تاریخ 19 تیر 1392 برای اولین بار از نمونه‌های اولیه Xbox One که کنار گذاشته شدند پرده برداشت. [5]

 

 

gaming-xbox-one-rejected-designs-1.jpg

وی در این کن??رانس اظهار داشت که تیم وی به دنبال طرحی ساده و درخور بودند و با این اصول اقدام به طراحی Xbox One نمودند.

 

سطح بالایی کنسول به دو قسم تقسیم شده است. سطح سمت چپ سطحی صا?? با رنگ مشکی ش??ا?? می‌باشد که تیم طراحی از آن به عنوان liquid black یا مشکی مایع یاد می‌کنند و سمت راست دارای شیارهای مورب برای تبادل حرارتی بیشتر و به رنگ مشکی مات است.

 

 

xbox_one_top.jpg

سطح جلویی کنسول بسیار ساده و به دور از هرگونه طرح و نقشی طراحی شده است. لوگوی Xbox به رنگ نقره‌ای در سمت راست آن خودنمایی می‌کند.

 

 

xbox_one_front.jpg

سخت ا??زار

 

وظی??ه پردازش اطلاعات در این کنسول بر عهده چیپ Jaguar هشت هسته‌ای AMD با ??ناوری ساخت 28 نانومتری و ??رکانس کاری 1.6 گیگاهرتز می‌باشد که از معماری x86 بهره می‌برد. تا زمان نگارش این مقاله تنها می‌دانیم که GPU به کار ر??ته در این کنسول ساخت AMD بوده و اطلاعاتی تکمیلی که در ادامه خواهد آمد هیچ یک به طور رسمی مورد تائید قرار نگر??ته است. بنابر گ??ته Digital Foundry پردازنده گرا??یکی Xbox One همچون PlayStation 4 بر پایه معماری Radeon GCN خواهد بود که با 12 واحد پردازشی مجموعا دارای 768 هسته در ??رکانس 800 مگاهرتز بوده و قدرت محاسباتی 1.2 ترا??لاپ را به ارمغان می‌آورد. [6]

 

 

xbox-one-hardware-ports.jpg

مشکلی است که گیمرهای PC با آن دست و پنجه نرم می‌کنند٬ این بار مهندسان Xbox One را به چالش کشید٬ صورت مسئله واضح است٬ است??اده هر چه بیشتر از منابع سخت ا??زاری برابر است با تولید هر چه بیشتر حرارت و هر چه حرارت بیشتری تولید شود٬ خنک کننده قوی تری برای خنک نگه داشتن سیستم مورد نیاز است. در حالت معمول برای غلبه بر این مشکل٬ از ??ن است??اده می‌شود. اما تیم مهندسی علاوه بر این کار٬ با کاهش اجزای داخلی و بهینه سازی مجاری عبور هوا٬ محیط را برای جریان هوای بهتر در کنسول بهینه کردند.

 

به احتمال قوی Xbox One از 8 گیگابایت حا??ظه رم DDR3 با پهنای باند 68.3 GB/s بهره خواهد برد که البته اینکه چه میزان از این عدد به سیستم عامل اختصاص خواهد یا??ت به طور دقیق مشخص نیست اما احتمال میرود چیزی حدود 3 گیگابایت باشد [7]. همچنین مقدار 32 مگابایت به (ESRAM (Embedded Static RAM دستگاه با پهنای باند 102 GB/s اختصاص یا??ته است.

 

در بخش ذخیره سازی می‌توان به هارد دیسک 500 گیگابایتی غیر قابل تعویض و دیسک نوری Blu-ray اشاره نمود. قابلیت اتصال به شبکه از طریق درگاه Gigabit Ethernet ٬ سیستم وایرلس 802.11n و درگاه‌های USB 3.0 از سایر مشخصات این کنسول می‌باشند.

 

 

xbox_one_ports.jpg

در بخش خروجی‌های صوتی و تصویری٬ پشتیبانی از وضوح (4K (3840x2160 و صدای ??راگیر 7.1 کاناله از مشخصات جذاب کنسول به شمار می‌روند. [4]

 

 

hardware-spcs.PNG

سیستم عامل

 

از سیستم عامل Xbox One می‌توان به عنوان بزرگترین پیشر??ت نسبت به نسل‌های قبل‌تر از خود یاد کرد. پیشر??تی که شاید گیمرها کمتر متوجه آن شوند.

 

 

1706.jpg

بن کیلگور٬ معاون سخنگوی تجارت سرگرمی‌های تعاملی شرکت مایکروسا??ت و یکی از معماران ارشد کنسول جدید٬ در این رابطه می‌گوید: معماری جدید سخت ا??زاری و نرم ا??زاری کنسول Xbox One اصلی‌ترین ویژگی است که آنرا در جایگاهی بالاتر از Xbox 360 قرار می‌دهد. به نظر من٬ مهمترین کاری که ما برای به دست آوردن یک پلت??رم نوآورانه در دهه آینده انجام دادیم٬ معماری جدید دستگاه است. ما در این دستگاه همزمان چند سیستم عامل داریم که در کنار هم کار می‌کنند و این امر به توسعه دهندگان امکان دسترسی منحصر به ??رد به منابع سخت ا??زاری را می‌دهد. [8]

 

از این صحبت‌ها می‌توان دریا??ت که با یک ساز و کار پیچیده در بخش نرم ا??زاری و سیستم عامل کنسول Xbox One مواجه هستیم. چرا که این کنسول دارای 3 سیستم عامل مجزا می‌باشد که با هم در ارتباط هستند و هر کدام دارای وظای?? مشخصی هستند. [9]

 

 

I5tIPJc.jpg

سیستم عامل نخست با نام HyperVisor OS مستقیما با سخت ا??زار در تماس می‌باشد و دقیقا جایی است که رابط کاربری Xbox One اجرا می‌شود. تنها نرم ا??زاری در این ناحیه مجاز به اجرا می‌باشد که جزئی از firmware سیستم باشد. وظی??ه این سیستم عامل ??راهم کردن بستر نرم ا??زاری و برقراری ارتباط و یکپارچه سازی میان دو سیستم عامل دیگر می‌باشد. همچنین وجود این سیستم عامل به کاربر قابلیت سوئیچ نمودن بین برنامه‌ها و بازی‌ها را می‌دهد.

 

ماشین مجازی Apps VM یا سیستم عامل دوم که در دل HyperViser OS اجرا می‌شود٬ یک سیستم عامل مجازی تحت هسته ویندوز 8 می‌باشد که وظی??ه اجرای برنامه‌ها و اپلیکشن‌ها نظیر Skype ٬ سرویس‌های آنلاین تلویزیونی و کلا هر نرم ا??زاری غیر از بازی‌های ویدئویی را دارد. همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید٬ این سیستم عامل مستقیما به منابع سخت ا??زاری دسترسی ندارد. در صورتی که یک بازی را اجرا کنید٬ این سیستم عامل به حالت آماده باش یا استندبای در می‌آید و هنگام خروج از بازی مجددا آماده به کار می‌شود.

 

ماشین مجازی Games VM یا سیستم عامل سوم که همانند Apps VM در دل HyperViser OS اجرا می‌شود٬ یک سیستم عامل مجازی تحت Xbox OS می‌باشد که دسترسی آن به منابع سخت ا??زاری از دل HyperViser OS صورت می‌گیرد. بر خلا?? Apps VM این سیستم عامل تنها هنگامی اجرا می‌شود که یک بازی اجرا شود و با بستن بازی٬ این سیستم عامل هم خاموش می‌شود مگر زمانی که هنگام اجرای بازی به یک اپلیکیشن سوئیچ کنید که در این حالت Ganes VM به حالت آماده باش یا استندبای در می‌آید. این سیستم عامل به طور ویژه تنها وظی??ه اجرای بازی‌ها و پردازش‌های مرتبط با آن را بر عهده دارد. [10]

 

بنابراین با وجود وظای?? ت??کیک شده هیچ نگرانی بابت کند شدن بازی به دلیل اجرای همزمان یک برنامه وجود ندارد. در ادامه مقاله با کاربرد این پیچیدگی به وجود آمده در سیستم عامل بیشتر آشنا خواهید شد. پس هم چنان با ما همراه باشید.

 

 

کنترل‌های کنسول

 

در حالت کلی شاهد بهبودهایی در بخش ارگونومی دسته‌های Xbox جدید هستیم. از جمله این تغییرات می‌توان به اندازه محل قرار گیری دست و پهن‌تر شدن قسمت پشتی دسته‌ها که نهایتا به قرار گیری راحت‌تر و بهتر دست منجر می‌شود اشاره کرد [11].

 

دسته‌های کنترل کنسول Xbox One همان طرح کلی دسته‌های Xbox 360 را ح??ظ کرده‌اند. در دسته‌های جدید دکمه‌های Start و Stop جای خود را به Menu و View داده‌اند. دکمه منو پنجره‌ای را ظاهر می‌سازد که توسعه دهندگان بازی‌ها و نرم ا??زارها می‌توانند از آن در جهت بهبود برقراری ارتباط میان کاربر و برنامه یا بازی بهره ببرند. دکمه View همچنین می‌تواند برای تغییر موقعیت نمایش در بازی یا نمایش اطلاعات بیشتر در یک اپلیکیشن است??اده شود [12].

 

 

xbox_one_conrolls.jpg

از دیگر تغییرات اعمال شده در دسته‌های Xbox جدید می‌توان به نازک‌تر شدن مح??ظه قرار گیری باتری اشاره نمود. شارژ باتری‌ها از طریق اتصال کابل mini-usb صورت می‌گیرد [13]. تا لحظه نگارش این مقاله هنوز اطلاعات دقیقی از باتری‌ها و مدت زمان شارژ یا کارکرد آنها در دست نیست.

 

دسته‌های جدید هنگام مشاهده ??یلم یا زمانی که از آنها است??اده نمی‌شود به حالت مصر?? کم می‌روند تا از اتلا?? انرژی باتری جلوگیری کنند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از خالی شدن باتری دسته‌ها به تماشای ??یلم بپردازید. [همان]

 

xbox_one_conrolls2.jpg

دسته‌های جدید از ??ناوری بازتاب نامرئی (invisible reflective) و LED برای ارتباط با کنسول است??اده می‌کنند. همچنین به واسطه این ??ناوری کنسول می‌تواند موقعیت هر دسته را نسبت به دیگری تشخیص دهد. بنابراین هنگامی که چند ن??ر همزمان دسته‌ها را در دست می‌گیرند٬ Xbox بر اساس موقعیت قرار گیری هر شخص٬ ص??حه تلویزیون را تقسیم می‌کند [همان].

 

 

کینکت 2

 

دستگاه کینکت برای نخستین بار در سال 2010 میلادی معر??ی شد و توانست با جذب هر چه بیشتر کاربران عمر تجاری Xbox 360 را بیشتر کند. تنها در دو ماه نخست عرضه این محصول٬ 8 میلیون عدد از آن در تمام جهان ??روخته شد. این دستگاه با وجود چند سنسور توانایی تشخیص حرکات بدن و ??رامین صوتی را داشت و این امکان را به کاربران می‌داد تا بدون هیچ کنترل ??یزیکی و با حرکات بدن خود بازی کنند.

 

 

Xbox-360-Kinect-Standalone.jpg

زمانی که کینکت معر??ی شد٬ ساکنان آپارتمان‌های کوچک مجبور بودند برای هر بار است??اده از این دستگاه مبل‌های خود را جابه‌جا کنند تا سنسور تشخیص عمق آن کاربر را به درستی تشخیص دهد. همچنین حوزه محدود دید دستگاه موجب می‌شد تا در تشخیص همزمان ا??راد با اندازه‌های مختل??٬ برای مثال کودک و والدین٬ دچار مشکل و خطا شود.

 

این مشکلات تا حدود زیادی در کینکت جدید مرت??ع گردیده است و این بار تجهیز دستگاه کینکت به دوربین 1080p حوزه دید آنرا تا 60 درصد ا??زایش داده است و کینکت جدید می‌تواند در ??واصل کمتر کاربر نسبت به خود٬ تمام بدن وی را تشخیص دهد. این دوربین همچنین می‌تواند تصاویر را با سرعت 30 ??ریم در ثانیه برای کاربرد در برنامه‌هایی نظیر Skype ضبط کند.

 

 

kinect_2.jpg

تا اینجا تنها صحبت از بهبودهای صورت گر??ته در کینکت بود. اما حالا بشنوید از قابلیت‌های جدیدی که کینکت جدید ارائه می‌دهد.

 

کینکت جدید حتی می‌تواند نبض شما را اندازه گیری کند! این ویژگی جدید با مانیتور کردن تغییرات رنگ صورت شما امکان پذیر شده است و به واسطه نور مادون قرمز اندازه گیری می‌شود که مستقل از رنگ پوست هر شخص می‌باشد.

 

سنسور نسل اول کینکت با ارسال نور مادون قرمز و اندازه گیری اشکال درون اتاق جهت ساختن یک نقشه سه بعدی از عمق اتاق می‌توانست موقعیت ا??راد را تشخیص دهد اما آنچنان قوی نبود که بتواند موانع کوچک را تشخیص بدهد یا ت??کیک کند. اما در نسل جدید کینکت پرتو مدولاسیون مادون قرمز از سمت دستگاه ارسال شده و سپس زمان بازگشت هر ??وتون اندازه گیری می‌شود که به آن ??ناوری time-of-flight گ??ته می‌شود. [3]

 

 

panasonicToF.jpg

کینکت جدید همچنین امکان خواندن کدهای QR را دارد و تنها با گر??تن گی??ت کارت جلوی کینکت می‌توانید آنرا در حساب خود اعمال کنید ]14[. میکرو??ون به کار ر??ته در کینکت جدید همیشه روشن می‌باشد حتی هنگامی که Xbox شما خاموش است و آماده دریا??ت ??رامین صورتی شما است. نحوه پردازش ??رامین صوتی در کینکت و Xbox جدید پیشر??ت قابل ملاحظه‌ای کرده که در بخش بعد با آن آشنا خواهید شد.

 

کاربرد کینکت جدید تنها به بازی‌های ویدئویی محدود نمی‌شود و کاربر می‌تواند با است??اده از ??رامین صوتی و یا حرکات دست خود بین بازی‌ها٬ اپلیکیشن‌ها٬ موسیقی‌ها٬ ویدئوها٬ ص??حات وب و... سوئیچ کند. [15]

 

 

Xbox-One-Kinect.jpg

گ??ته شده نسخه ویندوزی کینکت جدید در سال 2014 میلادی عرضه خواهد شد.

 

Snap Mode??راتر از مولتی تسکینگ

 

تل??ن‌های همراه٬ تبلت‌ها و کنسول‌های بازی کنونی به طور معمول در یک زمان توانایی نمایش تنها یک برنامه یا بازی را بر روی ص??حه نمایش دارند. اما مایکروسا??ت این ایده را به چالش کشیده است و با معر??ی Snap Mode در Xbox One این امکان را ??راهم نموده تا بتوان در حین بازی کردن٬ یک برنامه دیگر را در سمت راست یا سمت چپ ص??حه نمایش اجرا کرد. این ویژگی در واقع پیش تر در ویندوز 8 خلق شده بود که به کاربر اجازه می‌داد اپلیکیشن‌ها را به گوشه ص??حه سنجاق کند. [16]

 

 

snapmode1.jpg

 

snapmode2.jpg

بنابراین با وجود این قابلیت می‌توانید در حین بازی کردن یا تماشای ??یلم٬ همزمان از اینترنت اکسپلورر یا اسکایپ است??اده کنید. قابل ذکر است که این ویژگی با مولتی تسکینگ ت??اوت داشته و از آن ??راتر است. اساس این کار به وجود سه سیستم عامل مجزا در کنار یکدیگر بر می‌گردد که در بخش قبل توضیح داده شد و Snap Mode به کاربرد همان پیچیدگی موجود در بحث سیستم عامل‌ها بر می‌گردد.

 

کنترل صوتی و ذخیره بازی‌ها:

 

نرم ا??زار کنترل صوتی:

 

??ناوری تشخیص گ??تار در Xbox جدید تا حد بسیار زیادی بهبود یا??ته است. تا پیش از این Xbox 360 به واسطه Kinect تنها می‌توانست با پردازش برخی کلمات مانند Play یا Pause یا ... ??رامین را اجرا کند اما اکنون Xbox One علاوه بر درک جملات حتی می‌تواند در پاسخ به پرسش شما صحبت کند. در واقع چیزی شبیه به Siri اپل این بار در Xbox مایکروسا??ت شکل گر??ته است. برای مثال کاربر با گ??تن جمله what are my friends playing می‌تواند از لیست بازی‌هایی که توسط دوستانش در حال انجام است آگاهی پیدا کند. یا حتی کاربر می‌تواند به Xbox خود دستور دهد که یک ??یلم خاص را از جایی که آخرین بار هنگام مشاهده قطع کرده بود پخش کند. [17]

 

همچنین با وجود قابلیت گ??تار-به-نوشتار کاربر می‌تواند متن پیام خود را به Xbox دیکته کند.

 

روش جدید ذخیره بازی‌ها:

 

Xboxجدید قابلیت ذخیره بازی در هر موقعیتی را دارد. شما می‌توانید هر موقع که خواستید بدون وجود هر گونه نگرانی بابت از دست ر??تن بازی آنرا متوق?? و یا حتی کنسول را خاموش کنید٬ چرا که اطلاعات مربوط به بازی شما به طور خودکار ذخیره شده است و د??عه بعد که کنسول را روشن کنید می‌توانید بازی خود را دقیقا از همان نقطه‌ای که قبلا بودید ادامه دهید. [18]

 

ویژگی دیگری که در Xbox جدید وجود دارد٬ امکان ضبط 5 دقیقه آخر بازی می‌باشد. نحوه کار بدین صورت است که چه کاربر بر روی دکمه ضبط کلیک کند یا نکند٬ همیشه 5 دقیقه آخر بازی به طور خودکار بر روی هارد دیسک ذخیره می‌گردد. بنابراین کاربر پس از باختن در بازی می‌تواند به 5 دقیقه آخری که بر روی هارد کنسول به طور خودکار ذخیره شده است رجوع کرده و آن را دقیقا مورد بازبینی قرار دهد. همچنین کاربر می‌تواند مستقیما آنرا بر روی یوتیوب آپلود کرده یا حتی آنرا ویرایش کند. البته در این زمینه کنسول PlayStation 4 با ضبط خودکار 15 دقیقه آخر بازی جلوتر است. [19]

 

 

نرم ا??زار SmartGlass

 

ایده ساده ولی بسیار هوشمندانه است. است??اده و به کار گیری دستگاهی که ارتباطی با کنسول بازی ندارد. با نصب نرم ا??زاری تحت عنوان SmartGlass که هم اکنون از وب سایت رسمی Xbox قابل بارگیری است بر روی تل??ن همراه٬ تبلت یا رایانه‌ی شخصی خود می‌توانید از ص??حه نمایش آن به عنوان ص??حه نمایش دوم بهره برده و در کنار ص??حه نمایش اصلی از آن است??اده کنید. این ص??حه نمایش دوم به طور هوشمند در تعامل با کنسول بازی می‌باشد ]20[ برای مثال ??رض کنید در حال انجام یک بازی جنگی هستید٬ با نصب این نرم ا??زار می‌توانید از ص??حه نمایش تل??ن همراه یا تبلت خود برای نمایش نقشه منطقه‌ی جنگی است??اده کنید.

 

 

smartglass1.jpg

یا حتی می‌توانید در هر کجای اتاق که هستید از تل??ن یا تبلت خود به عنوان یک پد لمسی برای پیمایش میان پنجره‌ها و منوها است??اده کنید.

 

 

smartglass2.jpg

یا مثلا هنگام پخش یک ??یلم علاوه بر اینکه می‌توانید از روی تبلت خود کنترل آن را در دست داشته باشید٬ می‌توانید از اطلاعات ??یلم همچون لیست بازیگران٬ کارگردان٬ خلاصه داستان و... آگاه شوید.

 

 

smartglass3.jpg

همچنین هنگام مرور ص??حات وب٬ تل??ن همراه یا تبلت شما به یک کیبورد تبدیل شده و می‌توانید به راحتی آدرس‌ها و متون خود را از این طریق تایپ کنید. [21]

 

دستگاه‌های سازگار با SmartGlass:

 

 

  • تبلت با ویندوز 8 RT یا رایانه شخصی با ویندوز 8
  • آی‌پاد تاچ (نسل چهارم)٬ آی??ون (3GS, 4, 4S) و آیپد (نسل اول٬ دوم و سوم)
  • ویندوز ??ون (7.5 ٬ 7.8 و 8)
  • اندروید (4.x)

برای دریا??ت نرم ا??زار دستگاه مورد نظر به لینک زیر مراجعه کنید:

 

 

http://www.xbox.com/en-US/smartglass#get-smartglass

 

 

لیست برنامه‌ها و بازی‌های سازگار با SmartGlass را می‌توانید در لینک زیر ملاحظه کنید:

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_SmartGlass

 

قابل ذکر است که این نرم ا??زار با Xbox 360 هم سازگاری دارد و کاربران Xbox 360 نیز می‌توانند از آن است??اده کنند.

 

اتصال روزانه به اینترنت و بازخورد من??ی کاربران

 

هنگامی که نخستین بار Xbox One معر??ی شد٬ مایکروسا??ت پرده از سیاست‌هایی برای بازی‌های Xbox One برداشت که بر روی اتصال دائم کنسول به اینترنت تاکید داشت. قرار بود که سامانه مدیریت حقوق دیجیتال (digital rights anagement) تمام بازی‌های خریداری شده (??ارق از اینکه بازی به صورت ??یزیکی خریداری شده باشد و یا دیجیتالی) را در حساب Xbox Live کاربر و کنسول Xbox One ثبت کند. این سامانه علاوه بر اینکه اجازه دسترسی هر کاربر به بازی مورد نظری که قبلا بر روی کنسول خود نصب کرده را می‌دهد٬ با ذخیره یک نسخه از آن بر روی ??ضای ابری٬ از طریق هر کنسول Xbox One دیگری امکان دسترسی را ??راهم می‌سازد. به عبارت دیگر شما نه تنها می‌توانید از طریق کنسول شخصی خودتان به بازی‌هایی که نصب کردید دسترسی داشته باشید٬ بلکه با وارد شدن به حساب کاربری خود بر روی هر دستگاه Xbox One دیگر در هر کجای دنیا می‌توانید لیست بازی‌های خود را داشته باشید و ادامه آنرا بازی کنید. [22] [23]

 

 

همچنین تمام ا??راد خانواده یا دوستان یا مهمانان شما می‌توانند از بازی‌های نصب شده بر روی کنسول شخصی شما ??ارق از اینکه شما وارد حساب کاربری خود شده‌اید یا خیر بدون محدودیت است??اده کنند. دقیقا شبیه به همان چیزی که در Xbox 360 وجود دارد.

ویژگی جالب دیگری که قرار بود وجود داشته باشد این بود که شما می‌توانستید 10 ن??ر از اعضای خانواده یا دوستان خود را مشخص کرده و لیست بازی‌های خود را با آنان به اشتراک بگذارید و بدین ترتیب این اعضا می‌توانستند بر روی هر کنسول Xbox One دیگری به این بازی‌ها دسترسی داشته باشند. تنها محدودیتی که در این وضعیت وجود داشت٬ عدم امکان است??اده همزمان اعضای مشخص شده از یک بازی مشخص بود.

 

در واقع در این سیستمی که طراحی شده بود٬ بازی خریداری شده توسط شما محوریت قرار می‌گر??ت و این امکان را ??راهم می‌کرد که بتوان از هر کجای دنیا و بر روی هر کنسول Xbox One دیگر٬ بدون نیاز به دیسک ??یزیکی بازی‌های خود را اجرا کنید.

 

اما تمام ماجرا به همین موارد ختم نمی‌شد. برای این که قابلیت‌های ذکر شده عملی شوند٬ نیاز بود تا تمام دستگاه‌های Xbox One حداقل یک بار در 24 ساعت برای به روز رسانی لیست بازی‌ها و اعمال آخرین تغییرات به اینترنت متصل شوند و عدم انجام این کار٬ موجب جلوگیری از اجرای هر نوع بازی بر روی کنسول می‌شد.

 

بازخورد کاربران به این سیاست جدید مایکروسا??ت بسیار من??ی بود و بسیاری از ا??راد را از خرید این کنسول به شک انداخت. مایکروسا??ت که بازار آینده Xbox One را در خطر دید در تاریخ 29 خرداد رسما اعلام کرد که سیاست‌های خود را در این رابطه تغییر داده است و دیگر نیازی به اتصال به اینترنت وجود ندارد٬ نتیجتا دیسک‌های بازی برای اجرای آ??لاین نیازی به تائیدیه نخواهند داشت و هیچ محدودیت منطقه‌ای اعمال نخواهد شد. طبیعتا با این تغییر سیاست قابلیت‌هایی نظیر اشتراک گذاری خانوادگی هم حذ?? شدند. البته مسئولین مایکروسا??ت این امیدواری را داده‌اند که ممکن است در آینده این قابلیت برگردانده شود اما هیچ زمان مشخصی برای آن در نظر نیست. [4]

 

قیمت٬ تاریخ عرضه و آینده کنسول Xbox One

 

قرار است این کنسول آبان ماه امسال روانه بازار شود. قیمتی که برای آن در نظر گر??ته شده 499 دلار آمریکا یا 429 پوند انگلیس یا 499 یورو می‌باشد.

 

البته تاریخ عرضه برای بازار ایالات متحده است و عرضه آن در سایر کشورها می‌تواند مدتی پس از این تاریخ انجام گیرد. برای مثال عرضه این کنسول در کشور ژاپن در سال 2014 میلادی صورت خواهد گر??ت. [24]

 

در حال حاضر مایکروسا??ت توانسته کمتر از 2 میلیون تبلت Surface را از آغاز عرضه آن به ??روش برساند و سهم ویندوز ??ون این کمپانی تنها 3.2 درصد از کل بازار تل??ن‌های هوشمند می‌باشد. از طر??ی کنسول Xbox 360 تا کنون 77 میلیون ??روش داشته است و برای 28 ماه متوالی پر ??روش‌ترین کنسول بازی در سراسر ایالات متحده بوده است. در صورتی که محاسبات این کمپانی برای Xbox One درست از آب درآید٬ ا??ق روشنی برای آن متصور است.

 

منبع:شهر سخت ا??زار

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...