رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
SON OF SPARTA

اختراعات عجیب و غریب دنیا در سال های اخیر

پست های پیشنهاد شده

در ه??ته ای که گذشت یک ایرانی مدعی شد بالاخره به آرزوهای بشر پایان داده و ماشین زمان را اختراع کرده است. اما پیش از این، مخترعان زیادی بوده اند که با اختراعات عجیب و غریب، خنده دار یا شگ??ت انگیزشان باعث تعجب مردم شده اند.

 

له مهر: آخرین نمونه اختراعات عجیب و غریب دنیا را یک جوان 27ساله ایرانی به نام خود معر??ی می کند و می گوید که بزرگترین اختراع قرن های اخیر را به ثبت رسانده است: ماشین زمان که می تواند حوادث پنج سال آینده، از تولد و مرگ گر??ته تا نوسانات بازار ارز را پیش بینی کتد.

علی رازقی که این اختراع را در شرکت ثبت اختراعات خودش به ثبت رسانده می گوید خارجی ها سال هاست درگیر ساخت چنین دستگاهی هستند و تا به حال مو??ق به این کار نشده اند اما او با اختراع خود که حداکثر 400 تا 500 هزار تومان هزینه دارد توانسته قدیمی ترین آرزوی بشر را محقق کند.

اما پیش از این، مخترعان دیگری هم بوده اند که با اختراعات عجیب و غریبشان سعی کرده اند یکی از آرزوهای محال روزمره بشر را برآورند.

 

تولید سوخت از شلوار جین!

سه سال قبل، سه محقق ایرانی در دانشگاه «بوروس» سوئد اعلام کردند که روش جدیدی برای تولید سوخت اختراع کرده اند که کاملا ارزان و عملی است. آنها چهارم كیلوگرم پارچه را در آزمایشگاه ??راوری می کنند و یك كیلوگرم اتانول تحویل می دهند. اتانولی که می تواند سوخت یك خودرو معمولی در اروپا را برای بیش از ۲۰ كیلومتر تامین كند.

دكتر كیخسرو كریمی استادیار دانشكده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اص??هان كه در دوره تحقیقاتی دانشگاه بوروس با دكتر محمد طاهرزاده و اعظم جیحانی پور همکاری می کرد، می گوید که در این طرح كه در مقیاسی نیمه صنعتی در سوئد اجرا شده و اجرای آن در ??از صنعتی دنبال می شود.

در این ??رایند پنبه پارچه در یك پروسه شیمیایی که با محیط زیست هم سازگار است، جدا شده و تحت واكنش با یك آنزیم و میكروارگانیسم های ویژه به اتانول تبدیل می شود. بقیه تركیبات پارچه هم برای است??اده مجدد در اختیار تولید كنندگان پارچه قرار می گیرد. سوختی که به این روش از یك شلوار جین سایر ۱۳۰ كودكان دست می آید، می تواند برای طی یک هشت كیلومتری جواب دهد!

بنابراین شاید در آینده ای نه چندان دور مردم همزمان با خرید شلوار جین یک بطری خالی دریا??ت کنند و بعد از آن که شلوار را است??اده و کهنه کردند، همراه با بطری به ??روشگاه ببرند و با تحویل آن، یک بطری سوخت دریا??ت کنند یا حتی پول شلوار را تمام و کمال بگیرند چون ??روشنده می تواند با ??روش لباس ها به تولید کنندگان سوخت، پول خوبی به دست بیاورد. با این حساب، اگر اختراع این محققان ایرانی به نتیجه برسد دیگر هیچ لباس کهنه ای دور ریخته نخواهد شد.

IMG09463359.jpg"

عینکی که خواب را حرام تان می کند

اولین عینك ضد خواب دنیا، عنوان اختراعی است که مدتی قبل یک ایرانی به نام خود ثبت کرد. اختراعی که به گ??ته مبتکر آن با هشدار دادن به ا??راد مانع از بروز تصاد?? می شود.‎

حسن حضرتی که این اختراع را به ثبت رسانده می گوید: «این عینك در واقع یك دستگاه هشداردهنده حواس پرتی و خواب آلودگی است كه وضعیت چشم‌ها و حالت سر را به طور هوشمند كنترل می‌كند و در صورت بروز این حالات با نواختن بوق هشدار دهنده ??رد را مطلع می‌كند.»

این سیستم به خصوص در رانندگان خودروهای سنگین كه در معرض خستگی و خواب آلودگی و در نتیجه سوانح رانندگی هستند كاربرد دارد. اما کارگران کارگاه های صنعتی و مشاغل حساس که نیاز به دقت و هوشیاری بالا دارند هم می توانند از این عینک است??اده کنند.

عینکی که حسن حضرتی اختراع کرده اگرچه به تولید انبوده نرسیده اما خودش می گوید وسیله کوچک و کم دردسر و ارزان قیمتی است. عینك ضد خواب از یك عینك شیشه‌ای، دستگاهی كوچك كه داخل جیب پیراهن قرار می‌گیرد، دو عدد باتری، ??یش اتصال عینك به دستگاه و یك هد??ون تشكیل شده و عینك از طریق ??یش اتصال به دستگاه متصل می‌شود و بعد از قرار گر??تن در محل مناسب در صورت بسته شدن چشمها به حالت خواب بعد از دو ثانیه بوق هشدار دهنده به صدا در می‌آید و خواب را به صاحب عینک حرام می کند.

از طر?? دیگر، اگر ??ردی با چشم باز دچار خواب آلودگی شود یا به مسیری كاملا منحر?? از جاده خیره شده باشد، یا حتی كمتر از حد استاندارد پلك بزند و یا خستگی باعث شود سرش به سمت پایین یا عقب خم شود باز هم بوق عینک به صدا در می آید و صاحب عینک و تمام دور و بری هایش را از خواب می پراند.

البته امکانات این عینک از این هم بیشتر است و اگر صاحب عینک هد??ون به گوش داشته باشد، به جای یک بوق ممتد موسیقی دلخواهش از هد??ون پخش می‌شود.

 

د??م در می آورید!

یک مخترع ژاپنی چند ماه قبل اختراع عجیبی را به ثبت رساند که با استقبال زیادی مواجه نشد، اما تنها نتیجه اش یک دل سیر خندیدن تمام کسانی بود که از این اختراع با خبر می شدند. احتراغ این محقق، دم در آوردن انسان ها بود! او برای انسان ها دم پشمالویی در رنگ های مت??اوت طراحی کرده است که می توانند با کمر بند مخصوصی به خودشان وصل کنند و در مواقع شادی و هیجان مثل حیوانات دم تکان دهند!

استدلال شوتا ایشیواتاری، مخترع اولین دم انسانی این است که حیواناتی مثل سگ و گربه وقتی هیجان زده می شوند دم خود را سریع تر تکان می دهند. این حرکت نه ??قط به چشم شوتا جالب است بلکه ابزار خوبی برای بیان هیجانات به حساب می آید. بنابراین کمر بندی طراحی کرده که در آن سنسورهایی تعبیه شده است و ضربان قلب پوشنده آن را کنترل می کند. بنابر این اگر شما خوشحال یا مضطرب شوید و ضربان قلبتان بالا برود، دم شما به طور خودکار شروع به تکان خوردن می کند و به محض آرام شدن، دم تان هم آرام می گیرد! شوتا ایشیواتاری امیدوار است امسال لوازم جانبی بیشتری برای این کمربند اختراع کند.

IMG09463503.jpg"

شارژ موبایل با چای داغ

شده تا به حال در اداره باشید و شارژ موبایل تان ته بکشد؟ خب از این به بعد دیگر نیازی نیست دستپاچه شوید و دنبال شارژر مناسب گوشی تان بگردید. می توانید پا روی پا بیندازید، چای داغ میل کنید و گوشی تان را با همین چای داغ شارژ کنید!

مخترعان دستگاهی روانه بازار کرده اند که انرژی حرارتی را به برق تبدیل می???کند. کا??ی است لیوان چای داغ را روی آن بگذارید و کابل گوشی را به دستگاه متصل کنید. زیر لیوانی شما زحمت شارژ گوشی تان را خواهد کشید. در ساخت این وسیله از موتور استرلینگ الهام گر??ته شده که بازدهی‌ آن بیش‌تر از موتورهای بنزینی و دیزلی است.

اين شارژر جالب که Epiphany One Puck نام دارد، بسيار سبک، کوچک و قابل حمل است و حتی می تواند با نوشیدنی خنکی مثل آب و شربت یخ هم گوشی شما را شارژ کند! طراحان این وسیله جالب اعلام کرده اند که اين شارژر براي همه آي‌‌پدها، آي‌??ون‌‌ها، همه دستگاه ‌هاي اندرويدی و هر وسيله اي که با پورت USB شارژ مي‌شود، مناسب است.

IMG09463554.jpg"

سوار بر ماشین چمن زنی در اتوبان ها

سه سال قبل، یک پیرمرد انگلیسی با ترکیب ماشین‌چمن‌زنی و قایق یک خودروی منحصر به ??رد تولید کرد که به اعتقاد خودش تنها راه خلاصی از ترا??یک های سنگین است. جان‌هیتون،76‌ساله می‌گوید وسیله‌نقلیه او هر‌چند در جاده سرعت زیادی ندارد اما در زمان ترا??یک این قابلیت را دارد که از یک خودروی چرخ دار به یک قایق تبدیل شود و او ادامه مسیر را از رودخانه محل زندگی‌اش طی کند.

خودروی دو‌ زیست جان هیتون شباهت زیادی به خودروی عمو گجت دارد اما برخلا?? ماشین گجت، نمی‌تواند سرعتی بیشتر از 15‌کیلومتر در ساعت داشته باشد و به احتمال زیاد خود این خودرو یکی از عوامل ترا??یک جاده ای خواهد بود.

ساخت این دستگاه هزار پوند هزینه دارد و هیتون با یک کارخانه خودروسازی برای تولید انبوه این وسیله‌نقلیه تماس گر??ته که البته با بی میلی آنها رو به رو شده است.

 

[h=1]

 

به نقل از نشنال جئوگرا??یک نگاهی به برخی از این اختراعات عجیب و غریب انداخته که راه‌های هوشمندانه‌تری از سیستم جابجایی آینده را به تصویر کشیده‌اند و بعضی از آن‌ها کاملا سرگرم‌کننده هستند.

 

[/url]0.622761001322561767_taknaz_ir.jpg

کوله‌پشتی پرتابی:

حدود ۵۰ سال پیش، خلبان یک کوله‌پشتی پرتابی (Jet Pack) به نام هارولد (هال) گراهام با یک کمربند موشکی ۶۴ کیلوگرمی شرکت «Bell Aerosystems» تا ارت??اع ۳۴ متری مانور داد. چند ماه بعد هم گراهام توانست رکورد «اولین پرواز ارت??اع آزاد یک انسان با یک کمربند موشکی» را از آن خود کند.

 

البته این رویا هنوز هم صحیح و سالم است. همان‌طور که در عکس می‌بینید، ??ردی در حال پرواز روی ایالت دنور، کلورادو، با یک جت‌پک رکاب‌دار است. شرکت سازنده این کوله‌پشتی پرتابی، Jetpack International، تا به حال سه مدل مختل?? کوله‌پشتی پرتابی را طراحی کرده که هر کدام بیش از ۸۱ کیلوگرم وزن دارند. یکی از این مدل‌ها، ??قط به خلبان‌های آموزش‌دیده ??روخته شد؛ این مدل می‌تواند تا ارت??اع ۷۶ متری در هوا بالا برود و به مدت ۹ دقیقه تا ۱۸ کیلومتر جابجا شود.

 

0.655525001322561767_taknaz_ir.jpg

خودروی خودکار:

استقلال و حریم وسایل نقلیه شخصی را در نظر بگیرید، تمایل انسان به گیجی و حواس‌پرتی را از آن کم کنید و در نهایت یک شو??ر مجازی به این مجموعه اضا??ه کنید. حالا چه دارید؟ خودرویی خودکار که، به ??رض، می‌تواند ??شار روانی مسا??ران را از بین برده و آزادراه‌ها را با آرامش بیشتری طی کند. به هر حال این ایده‌ای است که پشت خودروهای بدون راننده وجود دارد که توجه خودروسازان و شرکت‌های ??ناوری مدرن را روز به روز بیشتر به خود جذب می‌کند.

 

مدل‌های نمایشی مشابهی که گوگل، بی‌ام‌و، ولوو، جنرال‌موتورز، دانشگاه استن??ورد و دیگران ساخته‌اند، توانسته خودروهای معمولی را اصلاح کند. اما طراحان سعی دارند ایده‌های بیشتری از خودروهای آینده را به تصویر بکشند؛ مثل همین نمونه‌ای که در عکس می‌بینید و کار ??روشگاه طراحی صنعتی سان‌??رانسیسکو Mike & Maaike است. این خودرو که Atnmbl نام گر??ته، (autonomobile که از دو کلمه Autonomy به معنی مستقل و خودمختار و automobile به معنی خودرو، مشتق شده)، دارای ۷ صندلی، یک ??رمان، پدال ترمز و صندلی راننده است. این خودرو الکتریکی است و با انرژی خورشید کار می‌کند و مدلی رویایی برای سال ۲۰۴۰ / ۱۴۱۹ است.

 

البته ??ناوری خودروهای خودکار روی بعضی از خیابان‌های عمومی امروزی آزمایش شده و مدیر اجرایی جنرال‌موتورز، آلن تاوب اخیرا گ??ته که احتمالا تا آخر این دهه، شاهد حضور وسایل نقلیه‌ای خواهیم بود که تا اندازه‌ای می‌توانند خود را برانند.

 

0.659107001322561767_taknaz_ir.jpg

آلباتروس سبک‌وزن:

وقتی یک ج??ت پای قدرتمند داشته باشید، چه احتیاجی است به سوخت موشک؟! عکسی که می‌بینید، نمایش مقتدرانه ص?? بلندی از مهندسان و خلبان‌های ورزشکار است که محدودیت‌های جایجایی زمینی، هوایی و دریایی با نیروی انسانی را کنار زده‌اند. آلباتروس سبک‌وزنی که در عکس می‌بینید، در سال ۱۹۷۹/ ۱۳۵۸ به عنوان اولین هواپیمایی که با نیروی انسان پرواز می‌کرد، وارد شبکه حمل و نقل انگلستان شد.

 

پائول مک‌کریدی با حمایت شرکت DuPont، توانست سبک‌وزن‌ترین هواپیما را از لوله‌های ??یبر کربن، چوب بالسا (نوعی چوب بسیار سبک)، پلی‌استر ش??ا??، به علاوه مقداری سیم و ??وم بسازد. او بین سال‌های ۱۹۵۹/ ۱۳۳۸ تا ۱۹۸۰/ ۱۳۵۹ مشغول طراحی و ساخت تعدادی هواپیما بود که با نیروی انسان و خورشید حرکت می‌کنند و در سال ۱۹۷۱/ ۱۳۵۰ AeroViroment را تاسیس کرد؛ شرکتی که امروزه به عنوان تولیدکننده سیستم‌های هواپیمای بدون سرنشین و تامین تجهیزات خودروهای الکتریکی شناخته شده است.

پرواز ۳۶٫۲ کیلومتری آلباتروس کمتر از ۳ ساعت طول کشید؛ یک ساعت بیشتر از آن‌چه پیش‌بینی شده بود و برایان آلن، دوچرخه‌سوار مسا??ت‌های طولانی با وجود گر??تگی عضلات پا و کم‌آب شدن بدن در این س??ر خسته‌کننده روی آب، نیروی مورد نیاز آلباتروس ۳۲ کیلوگرمی را تامین کرد. وی بعدها به AeroViroment گ??ت «در آن پرواز، ناشناخته‌های زیادی وجود داشت که من مطمئن نبودم از پسش بربیایم، اما مطمئن بودم که از هر منبع نیرویی برای تلاشم است??اده خواهم کرد».

 

0.669699001322561767_taknaz_ir.jpg

مونوریل Shweeb:

در دهه اول قرن نوزدهم، برای مدت کوتاهی، یک سیستم مبتکرانه حمل‌ونقل در نیوجرسی جنوبی راه‌اندازی شد که شبیه دوچرخه‌های وارونه‌ای بود که روی یک ریل ۲٫۹ کیلومتری نصب شده بودند تا سریع‌تر و روان‌تر از دوچرخه حرکت کند. اخیرا، ایده مونوریل پدالی دوباره زنده شده و توسط شرکت Shweeb در شهربازی روتورای نیوزیلند به شیوه‌ای امروزی راه‌اندازی شده است.

 

دسامبر ۲۰۱۰/ دی ۸۹، گوگل برای پشتیبانی بیشتر از پیشر??ت‌های سیستم ??ضای شهری مبلغ یک میلیون دلار در نظر گر??ت. سیستم Shweeb چیزی شبیه به دوچرخه‌های ریلی قرن‌ها پیش است که با حرکت چرخ‌های مقاوم روی ریلی مقاوم، مقاومت غلطیتدن را کاهش می‌دهد. البته این سیستم با کمک مسا??رانی که در مح??ظه‌ای غلا??‌مانند نشسته و رکاب می‌زنند، بر مقاومت باد هم غلبه می‌کند. این مح??ظه‌ها روی ریلی که ۵٫۸ متر بالاتر از عابران و ترا??یک سطح خیابان بنا شده و ۲۰ سانتی‌متر عرض دارد، آویزان هستند.

 

0.675888001322561767_taknaz_ir.jpg

زیردریایی دستی:

اولین زیردریایی جنگی، در سال ۱۷۷۵/ ۱۱۵۴، توسط یکی از دانشجویان دانشگاه ییل به نام دیوید باشنل طراحی شد. ارت??اع این شناور که از جنس آهن و چوب بلوط بود، ۲٫۳ متر و عرض قسمت میانی‌اش ۱٫۸ متر بود. این ناو دو ملخه، با یک سکان دستی حرکت می‌کرد. برای حمله، اپراتور باید سوراخی در بدنه کشتی دشمن ایجاد می‌کرد و یک ??یوز زمان‌دار را روشن می‌کرد!

 

البته این زیردریایی نقش چندانی در عملیات‌های نظامی آینده نداشت اما برای طراحی اولیه خیابان‌های امروزی هم به تجهیزات نظامی نیاز است. به گ??ته کریس جردس، مدیر مرکز تحقیقات خودرویی دانشگاه استن??ورد، حتی ماشین جیپ هم یکی از دائمی‌ترین مثال‌های وسایل نقلیه نظامی است که جابجایی شهری را تحت تاثیر قرار داد.

 

امروز نیروهای نظامی در سراسر جهان به دنیا سوخت‌های زیستی، خورشیدی، ح??ظ انرژی و دیگر تکنولوژی‌های دوستدار محیط زیست هستند. آنتونی جکسون، یکی از ??رماندهان کل ارتش ایالات متحده در مراسمی که ماه پیش در دانشگاه استن??ورد برگزار شد، گ??ت: «امروز، تکنولوژی یک زیردریایی بیش از آن‌چیزی است که من در سال ۲۰۰۰ برای ۴۰ هزار سرباز داشتم. وقتی جنگ‌ها تمام شد، تمام آن تکنولوژی‌ها وارد بخش شهری شد.»

 

0.682416001322561767_taknaz_ir.jpg

هلی‌کوپتر لئوناردو داوینچی:

در تصویری که از گالری هنر شهر سو??یا در بلغارستان می‌بینید، ماکت نمونه‌ای از ملخ هواپیمای داوینچی وجود دارد که دیدی کلی از ماکت معرو??‌ترین ماشین پرواز اختراع‌شده به بینندگان می‌دهد. در این هواپیما که در سال ۱۴۹۳/ ۸۷۲ طراحی شده، سطح از سیم آهنی و کتان ساخته شده، با نشاسته، هوا‌ناپذیر شده و توسط نیروی مسا??رش حرکت می‌کند.

 

ماشین «Dymaxion» سبک وزن:

عکس این Dymaxion سه‌چرخه، در نمایشگاه بین‌المللی شیکاگو در سال ۱۹۳۳/ ۱۳۱۲ گر??ته شده و علاوه بر قاب استیل، بدنه‌ای از جنس چوب درخت زبان‌گنجشک با روکش آلومینیومی برای آن پیش‌بینی شده است. این خودرو که توسط باکمینستر ??ولر ساخته شده، می‌تواند ۱۱ مسا??ر را با سرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت جابجا و با هر لیتر بنزین، مسا??تی برابر با ۱۳ کیلومتر را طی کند. برای قایسه بیشتر بد نیست بدانید بر اساس اعلام آژانس ح??اظت از محیط زیست آمریکا، کارآمدترین مینی‌ون مدل سال ۲۰۱۲ با هر لیتر بنزین، ??قط ۱۰ کیلومتر را طی می‌کند!

 

0.691983001322561767_taknaz_ir.jpg

«اتوبوس شوالیه» هری پاتر:

برای جادوگر جوانی مثل هری پاتر، ??قط تکان دادن چوب جادویی در هوا کا??ی است تا اتوبوس شوالیه احضار شود؛ اتوبوسی ۳ طبقه که برای نیاز جامعه امروز هم به دردبخور است. این ماشین می‌تواند از باریک‌ترین راه‌ها هم بگذرد و مسا??ران می‌توانند در مسیر شکلات داغ یا حتی مسواک بخرند.

 

با این‌که این اتوبوس تنها در خیال وجود دارد، اما اتوبوس شوالیه باعث ورود ایده‌هایی نو به سیستم واقعی حمل‌ونقل دنیا شده است. مثلا تلماتیک‌ها نه تنها م??ید واقع شده‌اند، بلکه خلاء موجود در ??ضای حمل‌ونقل بین تاکسی و اتوبوس را پر کرده‌اند.

 

0.696473001322561767_taknaz_ir.jpg

کایت:

برای SkySails، شرکتی که در هامبورگ آلمان قرار دارد، کایت‌های بزرگی که در ارت??اع‌های بالا پرواز می‌کنند، یکی از اهدا?? اصلی تجارت محسوب می‌شود تا صنعت حمل و نقل را متحول کند. در حال حاضر این شرکت توانسته برای سیستم کایت‌های بادبانی مکانیزه‌اش سرمایه‌ای حدود ۵۰ میلون یورو جذب کند.

 

کمتر از ۱۰ کشتی با این تکنولوژی به‌روز شده‌اند. همچنان است??اده از نیرومحرکه باد برای کاهش مصر?? سوخت ??سیلی کشتی‌ها، یکی از مهم‌ترین قدم‌های ممکن در این صنعت محسوب می‌شود.

 

0.699549001322561767_taknaz_ir.jpg

ترن سریع‌السیر مغناطیسی:

ایده قطارهای سریع‌السیر از دهه ۱۹۰۰/ ۱۲۸۰ مطرح شد. این ایده با است??اده از میدان‌های مغناطیسی، قطار را روی ریل شناور می‌کند. در واقع با کمترین اصطکاک بین چرخ و ریل که هزینه بسیار کمتری از قطارهای سنتی در بر دارد.

 

این تکنولوژی در دنیای واقعی و به طور عمده در پروژه‌های نمایشی کشورهای آلمان و ژاپن به اجرا درآمد و در سال ۲۰۰۴/ ۱۳۸۱ اولین قطار سریع‌السیر تجاری بعد از ۲ سال آزمایش، در شانگهای به راه ا??تاد

[/h]

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...