رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
SON OF SPARTA

کاربران اینترنت برای قطعی ها از کجا خسارت بگیرند؟

پست های پیشنهاد شده

نارضایتی کاربران از کی??یت خدمات اینترنتی که دریا??ت می‌کنند، موضوع تازه‌ای نیست و در این میان هیچگاه خسارتی بابت اختلالات و قطع و وصل شدن‌های مکرر به ا??راد پرداخت نشده اما با این وجود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بخشی را به شکایات مردمی اختصاص داده است.hospital.jpgبه گزارش پایگاه خبری ??ناوری اطلاعات برسام و به نقل از ایسنا، بحث نارضایتی کاربران از اینترنت موضوعی است که شاید قدمت آن به اندازه ورود اینترنت به ایران باشد و گویی موضوع کندی و اختلال در اینترنت به امری عادی تبدیل شده و در اغلب موارد و یا حتی شاید در تمام موارد کاربران برای مشکلات ایجاد شده هیچ جریمه‌ای دریا??ت نمی‌کنند و در این میان کسی هم پاسخگو نیست که به طور مثال اگر مشترکی یک بسته یک ماهه اینترنت خریده و یا برای است??اده یک ماهه از اینترنت هزینه پرداخت کرده چرا باید چندین روز از ماه اختلال و قطعی داشته باشد؟!چرا کاربران اینترنت برای قطعی ها خسارت نمی گیرند؟! بر اساس قوانین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، قطعی‌های اینترنت مشترکان حدود تعیین شده‌ای دارد که درصورت تجاوز از این حدود شرکت ارائه‌کننده خدمات ملزم به پرداخت جریمه‌ می‌شوند البته بی‌شک در این میان استثناء هم وجود دارد و برای برخی قطعی‌های بلندمدت اینترنت جریمه‌ای وجود ندارد اما به طور معمول اختلالات و قطعی‌هایی که این روزها کاربران با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند ارتباط چندانی با استثنائات گ??ته شده که مواردی مانند حوادث طبیعی یا تغییر محل سکونت را در برمی گیرد ندارد. اما با تمام این ت??اسیر تاکنون شاید هیچ کاربری نباشد که بابت این اختلالات خسارت گر??ته باشد چراکه بنا بر اعلام ??عالان این حوزه معمولا در قراردادها، بحث پرداخت خسارت قید نشده و حتی در مواردی که مشکلات شرکتهای ارائه کننده اینترنت به بخشهای زیرساختی که متولی دولتی دارد هم مربوط می‌شود حتی خود این شرکتها در گر??تن خسارت ناکام می‌مانند. با این وجود اواخر ه??ته گذشته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد دولتی قانونگذار این حوزه این گونه اعلام کرد که ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت ملزم هستند سرعت و کی??یت پهنای باند اینترنت را مطابق قرارداد و توا??قنامه سطح خدمات (SLA) برای مشترکان تأمین کنند.معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه گ??ت: در حوزه ارائه سرویس‌های پرسرعت اینترنتی، بررسی و ارزیابی وضعیت و تناسب پهنای باند تأمین و عرضه شده از سوی دارندگان پروانه نشان می‌دهد ??روش پهنای باند اینترنت و اینترانت از طر?? شرکت مخابرات ایران در استان‌های کردستان و بوشهر، بیش از حد مجاز بوده و این موضوع باعث کاهش کی??یت خدمات ارائه شده به مشتریان این شرکت در این استان‌ها شده است.البته بحث تقسیم پهنای باند میان جمعیتی بیش از حد تعیین شده به هیچ عنوان موضوع تازه‌ای نیست و طی این سالها همواره یکی از دلایل کندی اینترنت اینگونه اعلام شده که شرکتهای ارائه کننده اینترنت پهنای باند خود را بیش از حد تعری?? شده به اشتراک می‌گذارند و به طور مثال اگر قرار است از پهنای باندی چهار مشترک است??اده کنند آن را بین هشت یا ۱۰ کاربر تقسیم می کنند که درنهایت همین موضوع موجب کاهش سرعت می شود. براساس قوانین تعری?? شده در سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای قطعی‌های غیر مجاز بسته به میزان آنها جریمه‌های پنج تا ۱۰۰ درصد برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تعری?? شده و شرکت‌ها موظ?? شده‌اند در صورتی که در ارائه هر سرویس بیش از حد مجاز قطعی داشتند خسارت آن را در همان ماه پرداخت کنند. حسن رضوانی با تأکید بر الزام رعایت قوانین و مقررات و ارائه سرویس در چارچوب م??اد پروانه و موا??قتنامه سطح سرویس از سوی دارندگان پروانه اظهار کرد: رعایت نکردن کی??یت سرویس ارائه شده مطابق توا??قنامه سطح خدمات به بهانه عدم تأمین پهنای باند لازم از سوی شرکت تأمین کننده بالادستی توجیه پذیر نبوده و تخل?? محسوب می‌شود و رگولاتوری به منظور رعایت حقوق مشترکین اخطارهای لازم را برای توق?? ??روش سرویس، ا??زایش پهنای باند و بهبود کی??یت خدمات ارائه شده برای شرکت مخابرات ایران صادر کرده است. معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: در اختیار نداشتن شرایط ، امکانات و تمهیدات لازم برای ارائه خدمات به متقاضیان جدید و ادامه ??روش خدمات بدون در نظر گر??تن حقوق مشتریان از مصادیق کم‌??روشی است و در صورت استمرار این روند، موضوع به مراجع قانونی ذیربط جهت رسیدگی منعکس می‌شود. البته در این اظهارات اشاره‌ای به سایر شرکتهای ارائه کننده اینترنت نشده و تنها به ذکر نام مخابرات بسنده شده است اما به هر صورت دریا??ت خسارت از شرکتهای ارائه کننده اینترنت و نظارت جدی‌تر بر کی??یت خدمات آنها شاید دیگر از نظر بسیاری از کاربران به نوعی رویا تبدیل شده باشد. از مشکلات اینترنتی به کجا شکایت کنیم؟! اما در مصاحبه‌ای که از سوی سازمان تنظیم مقررات منتشر شده از کاربران خواسته شده است شکایات خود در این زمینه را مطرح کنند که حال ممکن است در ذهن برخی از کاربران این سوال ایجاد شود که چگونه می توان این مباحث را پیگیری کرد؟! سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این زمینه مرجعی است که بخشی را به رسیدگی به شکایات مردمی اختصاص داده و بر روی این پایگاه کاربران می توانند از طریق مراجعه به آدرس ?????? ????? ?????? ? ???????? ??????? شکایات خود را طرح و پیگیری کنند. بر روی قسمتی از این سایت که با عنوان «ثبت و پاسخگویی به شکایات» طراحی شده آمده است: در راستای پایش و کنترل سرویسهای ارتباطی و ??نآوری اطلاعات و رادیویی، شامل عرضه خدمات اینترنت رسا (ISP)، توزیع و عرضه اینترنت (ISDP)، ارائه خدمات عمومی انتقال داده ها از طریق خطوط تل??ن کابلی (PAP)، ارائه خدمات عمومی انتقال داده از طریق ارتباطات ماهواره ای (SAP)، ارائه خدمات مخابراتی ارتباطات همراه بین المللی (GMPCS)، ارائه خدمات ارتباطات بی سیم مبتنی بر ??ناوری WiMAX، ارائه خدمات تل??ن همراه و ثابت و ارتباطات داده‌ها (TCIو غیره)، راه اندازی شبکه و ارائه خدمات ارتباطات سیار (GSM)، ارائه خدمات عمومی تل??ن ثابت، ارائه سرویس های پستی ود??اتر پیشخوان خدمات دولت، در تاریخ ۲۲ خردادماه ۹۰ ت??اهم نامه ای بین سازمان تنظیم مقررات، پلیس ??تا، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصر?? کنندگان و تولید کنندگان، سازمان ??نآوری اطلاعات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان نظام صن??ی رایانه ای مبادله شد که یکی از اهدا?? مهم این ت??اهم نامه تسهیل و تسریع در احقاق حقوق کاربران حوزه ICT و جلوگیری از سردرگمی آنها است که با ایجاد این سامانه به نتیجه رسیده است. این سامانه بر اساس اطلاعات اولیه ثبت شده توسط کاربر و وظای?? قانونی هر دستگاه، کاربر را به مبدا اصلی رسیدگی کننده به شکایت هدایت خواهد کرد. مراحل ثبت و پیگیری شکایت در این سامانه به شرح ذیل است: ۱- ابتدا با مراجعه به پایگاه اینترنتی اپراتور سرویس دهنده خود مراجعه و نسبت به تنظیم شکایت، دریا??ت کد رهگیری و پیگیری مراحل رسیدگی به شکایت خود اقدام کنید. ۲- چنانچه پس از گذشت مدت ۱۴ روز از اپراتور سرویس دهنده خود پاسخی دریا??ت نکرده و یا پاسخ دریا??تی مورد قبول شما واقع نبود، شما می توانید با مراجعه به این سامانه و ارائه کد پیگیری که از پایگاه اینترنتی اپراتور خود دریا??ت کرده اید، نسبت به تنظیم شکایت اقدام کنید. ۳- برحسب نوع و موضوع شکایت که شما در این سامانه انتخاب می کنید، شکایت شما به مناطق ه??ت گانه سازمان و یا یکی از اعضاء ت??اهم نامه که صلاحیت رسیدگی به شکایت شما را دارند ارسال می شود. ۴- شما همواره می توانید با وارد کردن کد پیگیری خود در قسمت پیگیری شکایت این سامانه نسبت به آگاهی از نتیجه شکایت خود اقدام کنید. ۵- همچنین شما می توانید برخی از سوالات متداول را به همراه پاسخ ذکر شده در این قسمت سوالات متداول مشاهده کنید. البته علاوه بر این موضوع دو ماه پیش وزیر ارتباطات هم در صحبتهای مختل?? خود از طراحی سامانه‌ای برای ثبت مشکلات و شکایات مردمی در زمینه موبایل و اینترنت خبر داده بود که تاکنون خبری مبنی بر آغاز به کار این سامانه منتشر نشده است.

 

منبع:برسام

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لینک تو علامت سوال خوابیده

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...