رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
saman mi

مقاله ای کامل درباره زندگی نامه امام حسین(ع) و کربلا و عاشورا

پست های پیشنهاد شده

امام حسین ع پسر امیر المومنین علی ع و حضرت ??اطمه س (دختر حضرت محمد ص پیامبر اسلام)، امام سوم ما شیعیان است.امام حسین ع ۳ شعبان ۴ هجری قمری در مدینه زاده شد و در ۱۰ محرم ۶۱ (برابر ۲۱ مهرماه سال ۵۹ خورشیدی) در کربلا واقع در عراق کنونی در نبرد کربلا به شهادت رسید.

 

در میان شیعیان، از امام حسین ع با القابی همچون اباعبدالله، ثارالله (به معنای خون خدا)، خامس آل عبا، سبط، و??ی، زکی و سیدالشهدا نام برده می‌شود. حضرت سجاد، امام چهارم شیعیان ??رزند امام حسین ع است.

 

1261661152_RED_SMAL_by_E_STYLE_2006.jpg

دوران کودکی

امام حسین ع بنابر اکثر روایات در اولین روزهای شعبان سال چهارم هجری به دنیا آمد.حضرت محمد، پیامبر مسلمانان و پدربزرگ او، در همان سالهای کودکی امام حسین ع درگذشت. روایاتی از علاقه محمد نسبت به وی و برادرش حسن مجتبی نقل شده‌است. مانند «هر کس آنها را دوست داشته باشد من را دوست دارد و هر کس از آنها متن??ر باشد از من منت??ر است» یا «حسن و حسین سید جوانان اهل بهشت اند». حدیث دوم از دیدگاه شیعه اهمیت زیادی دارد و به اعتقاد آن گواهی بر حقانیتامام حسن ع و امام حسین ع بر امامت است.

 

 

دوران جوانی تا زمان مرگ معاویه

در دوران خلا??ت حضرت علی ع، امام حسین ع در رکاب پدرش بود و در جنگ‌های او شرکت داشت. امام حسین ع پسر حضرت علی هنگام زمامداری پدرش او را در جنگ‌های جمل و ص??ین و نهروان همراهی کرده بود. سال ۵۰ هجری وقتی که برادرش امام حسن کشته شد. معاویه حدود ۱۰ سال به عنوان خلی??ه باقی بود. معاویه سال ۶۰ هجری هلاک شد و پسرش یزید را به جانشینی انتخاب کرد. به نوشته منابع شیعه حسین بن علی موا??ق راه و روش حکومت هم عصر خود نبود. بنابر نوشته تاریخ نویسانی مانند دینوری از شرایط صلح حسن بن ابی طالب با معاویه، پرداخت سالیانه دو میلیون درهم از محل خزانه به حسین بود.

در این زمان معاویه از مروان حاکم مدینه خواسته بود تا با امام حسین ع برخوردی نداشته باشد و عملی تحریک آمیز انجام ندهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که شیعیانی مانند حجر بن عدی حتی پیش از شهادت امام حسن بسیار به دیدن او می‌آمدند و از او تقاضا می‌کردند تا بر علیه معاویه قیام کند. اما بنا بر نوشته البلاذری پاسخ او همیشه این بود که تا زمانی که معاویه هست کاری نمی‌توان کرد.

 

واقعه کربلا

نبرد کربلا جنگی بود که در دهم محرم ۶۱ هجری قمری (مهر ۵۹ خورشیدی) ات??اق ا??تاد و به عاشورا معرو?? است. این نبرد میان سپاه حسین بن علی و سپاه یزید بن معاویه در نزدیکی محلی به‌نام کربلا در گر??ت.

 

حسین بن علی روز دوم محرم به کربلا رسید و روز سوم عمر بن سعد با ۴۰۰۰ ن??ر در کربلا اردو زد. در روز ه??تم محرم آب را بر حسین بن علی و همراهانش بستند و در نهم محرم، شمر با ۴۰۰۰ ن??ر و نامه‌ای از طر?? عبیدالله بن زیاد وارد کربلا شد، او در این نامه به عمر بن سعد دستور داده بود با حسین بن علی بجنگند و او را بکشند و اگر این‌کار از دست او برنمی‌آید، ??رماندهی را به شمر واگذارد.

 

روز دهم محرم سپاهیان حسین بن علی و عمر سعد در مقابل هم قرار گر??تند. به روایت ابومخن?? تعداد سپاه حسین ۳۲ سواره نظام و ۴۰ پیاده و به روایت امام محمد باقر چهل و پنج سوار و صد ن??ر پیاده بود. در مقابل او سپاه عمر بن سعد با حدود ۳۰۰۰۰ ن??ر قرار داشت. جنگ آغاز شد و امام حسین ع و یارانش به شهادت رسیدند پس از جان‌باختن حسین، سپاه عمر بن سعد سر 72 تن از لشکریان امام حسین ع به علاوه سر حضرت علی اصغر ??رزند 6 ماهه او را جدا کرد و بر بالای نیزه‌ها گذاشت.

 

خیمه‌ها غارت و در نهایت آتش زده شد، ساربان شترهای کاروان حسین بن علی به‌نام بجدل بن سلیم برای بدست‌آوردن انگشتر حسین بن علی، انگشت وی را برید تا انگشتر را بدست آورد و در نهایت سپاه عمر بن سعد اجساد شهیدان کربلا را در بیابان رها کرد و این پیکرها پس از سه روز توسط قوم بنی‌اسد د??ن شدند.

 

هر چند به لحاظ نظامی ابعاد این نبرد بزرگ نبوده‌است اما اثر اعتقادی و سیاسی بزرگی داشته‌است. از یک سو سبب تضعی?? مشروعت سیاسی حکومت بنی امیه شده‌است. به طوری که پس از آن قیام‌های ??راوانی با شعار خونخواهی امام حسین ع بر ضد آن حکومت رخ داد و در نهایت منجر به سقوط آن شد. از سوی دیگر نقشی چشمگیر بر هویت اجتماعی و اعتقادی شیعیان طی قرن‌های بعد تا به امروز داشته‌است.

 

%D8%B8%D9%87%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.jpg

 

پیش‌زمینه

حسین بن علی هنگام زمام‌داری پدرش، او را در جنگ‌های جمل و ص??ین و نهروان همراهی کرد. سال ۵۰ هجری هنگام شهادت برادرش حسن بن علی، معاویه حدود ۱۰ سال به‌عنوان خلی??ه باقی بود. بر پایه قرارداد صلح با امام حسن، طبق بند دوم صلح‌نامه معاویه نمی‌بایست برای خود جانشینی انتخاب کند.

 

به روایت سلیم پسر قیس یک سال قبل از مرگ معاویه در حج سال ۵۹ هجری قمری حسین بنی هاشم، دویست ن??ر از اصحاب پیامبر و پانصد ن??ر از تابعان را در م??نی در خیمه خود گرد آورد. احادیث پیامبر مشتمل بر نصب حضرت علی به خلا??ت در غدیر خم و شأن و جایگاه اهل بیت را به یادشان آورد و آنان بر آن اقرار کردند. و نیز از معاویه و ستمش انتقاد کرد. سپس با آنان پیمان بست که این مطالب را به خاندان و قبایل خود برسانند.

 

معاویه در نیمه رجب سال ۶۰ هجری قمری مرد و پسرش یزید را به جانشینی انتخاب کرد. حسین بن علی از همان آغاز بیعت وی را نپذیر??ت. یزید نامه‌ای به حاکم ولید پسر عتبه حاکم مدینه نوشت و به او دستور داد که از حسین بن علی، عبدالله پسر عمر و عبدالله پسر زبیر برای یزید بیعت بگیرد و اگر حاضر به بیعت نشدند آنها را بکشد. حاکم مدینه در اجرای ??رمان سستی کرد و یزید عمرو پسر سعید پسر عاص را به جایش گماشت. حسین که حاضر به بیعت با یزید نبود با خانواده خود شب بیست و هشت رجب از مدینه به مکه ر??تند.

 

در این هنگام مردم کو??ه که از مرگ معاویه با خبر شده‌بودند نامه‌های زیادی برای امام حسین ع نوشتند و از او خواستند تا به عراق و کو??ه بیاید. حسین بن علی نیز مسلم بن عقیل را به کو??ه ??رستاد. ابتدا هزاران ن??ر از مردم کو??ه با مسلم بن عقیل همراه شدند. اما با ورود عبیداللّه پسر زیاد که از طر?? یزید به حکومت کو??ه گمارده شده‌بود و مردم کو??ه را تهدید کرده‌بود، مسلم را تنها گذاشتند. عبیداللّه، مسلم بن عقیل را دستگیر کرد و به شهادت رساند.امام حسین ع با خانواده و یاران خود به‌سمت کو??ه حرکت کرد و در نزدیکی کو??ه بود که خبر پیمان‌شکنی مردم کو??ه و شهادت مسلم را آوردند.

 

عبیداللّه که بر اوضاع کو??ه مسلط شده‌بود حر پسر یزید ریاحی را برای دستگیرکردن حسین بن علی و همراهانش ??رستاد و سپس عمر بن سعد را با ۳۰٬۰۰۰ ن??ر به کربلا اعزام کرد. این امر موجب شد تا شمار زیادی از ا??رادی که با امام حسین ع بودند او را رها کنند و تنها نزدیک‌به ۷۰ تن با او باقی بمانند. عبیداللّه به عمر بن سعد وعده داده‌بود که اگر حسین بن علی را بکشد، او را ??رمانده ری خواهد کرد؛ اما پس از این ماجرا این کار را نکرد.

 

 

سپاه یزید

تعداد سپاهیانی که ابن زیاد برای جنگ با امام حسین ع گسیل کرد در منابع مختل?? گزارش شده‌است. این تعداد دست کم ۴۰۰۰ ن??ر و در برخی گزارش‌ها تا ۸۰۰۰۰ ن??ر برآورد است. اما مشهورترین تخمین حدود ۳۰۰۰۰ ن??ر است. طبق تحقیق سیدمجید پورطباطبایی ترکیب سپاه به شرح ذیل بوده‌است:

 

۱ـ ۴٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی عمر بن سعد

۲ـ ۴٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی شمر بن ذی الجوشن

۳ـ ۱٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی حربن یزید ریاحی

۴ـ ۲٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی یزید بن رکاب کلبی

۵ـ ۴٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی حصین بن نمیر تمیمی

۶ـ ۳٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی مغایر بن رهینه مازنی

۷ـ ۲٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی نصر بن حرشه

۸ـ ۳٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی کعب بن طلعه

۹ـ ۱٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی شبث بن ربعی

۱۰ـ ۱٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی حجّار بن ابجر

۱۱ـ ۴٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی عمر و بن حجاج زبیدی

۱۲ـ ۱٬۰۰۰ ن??ر به ??رماندهی یزید بن الحرث بن رویم

۱۳ـ ۵۰۰ تیراندازان همراه حصین

۱۴ـ ۵۰۰ ن??ر به ??رماندهی عزرة بن قیس

جمع کل: ۳۱٬۰۰۰ ن??ر

 

 

سپاه حسین بن علی

به روایت ابومخن?? تعداد سپاه حسین ۳۲ سواره نظام و ۴۰ پیاده و به روایت امام محمد باقر چهل و پنج سوار و صد ن??ر پیاده بود.

 

امام حسین ع زهیر بن قین را به ??رماندهی جناح راست و حبیب بن مظاهر را به ??رماندهی جناح چپ گماشت. میانه سپاه را نیز به برادرش حضرت عباس سپرد.

 

1261660624_Moharram_1431_03_by_emad01_003.jpg

روز نبرد

بنا بر نقل سید بن طاووس، در کتاب لهو??، صبح عاشورا ابتدا امام حسین ع بریر پسر خضیر از زاهدان نامدار کو??ه را جهت موعظه جانب لشکر عمر سعد ??رستاد، ولی آنان اعتنا نکردند. سپس خود به نزد آنان ر??ت تا اتمام حجت کند. او گ??ت مرا بین دو چیز مخیر کرده اند. یا بجنگم و یا ذلت پذیرم و با یزید بیعت کنم، ولی ذلت از ما دور است. لذا با شما می جنگم.

 

سپس سپاه عمر سعد جنگ را آغاز کرد. این حمله با تیراندازی عمر سعد به طر?? اردوگاه حسین بن علی ???آغاز شد. شمر هم به نیروهای خود دستور داد که حمله‌ای ???گروهی بکنند و سپاه امام حسین ع??? را نابود کنند. همه گردان‌های سپاه کو??ه در این حمله شرکت داشتند. یاران امام حسین ع هم در مقابل این هجوم تلاش کردند که از خود د??اع کنند[نیازمند منبع] و نیمی از یاران??? او (غیر از بنی هاشم) در این حمله نخست شهید شدند. شمار کشته‌شدگان این حمله را ۴۱ تن گ??ته‌اند. شماری از آنان (غیر از ۱۰ ن??ر از غلامان امام حسین ع و دودمانش و ۲ تن از غلامان حضرت علی??? ع )، عبارت‌اند از:

 

نعیم بن عجلان، عمران بن کعب، حنظله، قاسط، کنانه، عمرو بن مشیعه، ضرغامه، عامربن مسلم، سی?? بن مالک، عبدالرحمان درجی، مجمع عائذی، حباب بن حارث، عمرو جندعی، حلاس بن عمرو، سوار بن ابی عمیر، عمار بن ابی سلامه، نعمان بن عمر، زاهر بن‌عمر، جبلة بن علی، مسعود بن حجاج، عبدالله بن عروه، زهیر بن سلیم، عبدالله و عبیدالله ???پسران زید بصری.

 

جنگ گروهی و تن به تن تا نماز ظهر ادامه یا??ت. هنگام نماز امام حسین ع به زهیر بن قین و سعید بن عبدالله حن??ی دستور داد با نیمی از یاران در مقابل او ص?? بکشند تا بتواند به نماز بایستد. دشمن در هنگام نماز آنها را تیرباران کرد. سعید بدن خود را سپر قرار داد و به شهادت رسید.

 

شهادت حسین بن علی

عمر بن سعد دستور داد تا حسین بن علی و همراهانش را محاصره کنند و آب را به روی آنان ببندند. سرانجام حسین بن علی در روز عاشورا، ۱۰ محرم سال ۶۱ در کربلا شهید شد و همهٔ خیمه‌های خانواده و یارانش رابه آتش کشیدند.

 

 

پس از نبرد

پس از کشته‌شدن یاران و خانواده حسین بن علی در واقعه کربلا، عمر بن سعد دستور داد تا سرهای آنان را ببرند. پس از آن، سرها را بین قبایل قسمت نمود تا آنان بدین وسیله به ابن زیاد نزدیک‌تر شوند. قبیله کنده به ریاست قیس بن اشعث کندی ۱۳ سر، قبیله هوازن به ریاست شمر بن ذی الجوشن ۱۲ سر، تمیم ۷ سر و بنی اسد ۱۶ سر بر نیزه کردند و در مجموع با ۷۱ سر بریده وارد کو??ه شدند.

 

هنگام طلوع آ??تاب سرهای شهیدان و کاروان اسیران از باب الساعات وارد مسجد اموی شد. آنگاه به دستور یزید، تمامی سرها تا ۳ روز بر دروازه‌های شهر و مسجد اموی آویزان گردید. علی ع پسر امام حسین ع پس از چندی موا??قت یزید را گر??ت تا سرها را به بدن‌ها ملحق کند و سر امام حسین ع و دیگر شهیدان را به کربلا برد و به اجسادشان ملحق کرد.

 

در عین حال چند سر را در باب الصغیر به خاک سپردند، که عبارت‌اند از:

سر حضرت ابوال??ضل العباس

سر حضرت علی‌اکبر

سر حبیب بن مظاهر

 

 

دیدگاه ها درباره حسین و انگیزه قیام کربلا

دیدگاه شیعه

میان شیعیان در مورد انگیزه وی از حرکت به سوی کربلا دو نظر مت??اوت وجود دارد. این دو عقیده گاه در تاریخ تشیع و میان دانشمندان شیعه بحث‌هایی به دنبال داشته‌است.

گروه اول معتقدند حسین پسر علی با توجه به دریا??ت تعداد زیادی نامه (که تعداد آن را تا ه??تاد هزار ذکر کرده‌اند) از سوی مردم کو??ه و پس از حصول اطمینان از اصالت آنها با تایید مسلم بن عقیل، و با اتکا به حمایت آنان به منظور سرنگونی حکومت بنی‌معاویه و جایگزینی حکومت خود به سوی کو??ه حرکت کرد ولی به دلیل عمل مردم کو??ه نتوانست به منظور نهایی خود برسد.

گروه دیگری از شیعیان معتقدند که با داشتن «علم غیب»، وی از ابتدا می‌دانست که چه ات??اقی خواهد ا??تاد ولی با این وجود این عمل را انجام داد. این گروه انگیزه‌های گوناگونی مانند احیاء دین اسلام، الگو شدن برای شیعیان و یا بخشایش گناهان هواداران وی را انگیزه اصلی حسین پسر علی می‌دانند.

 

آرامگاه

حرم امام حسین ع در شهر کربلا عراق قرار دارد اما در شهرستان صاحب استان کندز ا??غانستان آرامگاهی‌است که عدهٔ کمی از شیعیان ا??غانستان، آن را محل د??ن سر?? بریدهٔ امام حسین ع می‌دانند. همچنین مقبره‌ای به نام رأس حسین (به ??ارسی: سر حسین) در مصر نیز وجود دارد که به وی نسبت می‌دهند.

حرم امام حسین 150 سال پیش

517232659f7ba.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خیلی جالب بود مرسی :dancegirl2:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...