رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
ghost mahdi

مقایسه عمیق بین دو کنسول نسل هشتم:Xbox One در برابر PS4

پست های پیشنهاد شده

از زمانی که با Magnavox Odyssey، بازی‌های ویدیویی به خانه‌های ما پا گذاشت ، ه??ت نسل است که کنسول‌های بازی، ت??ریح دنیای ما را تصاحب کرده‌اند و در آستانه ورود به هشتمین نسل از این جعبه‌های جادویی قرار داریم. نسلی که دیگر در آن ??قط بازی‌ها نیستند که تغییر می‌کنند، سخت ا??زارها هستند که جنگ را بر سر بیت و بایت بیشتر و ??ریم 1080 و 720 به راه می‌اندازند.اما زمانی که هیاهوی نرخ ??ریم و بازی‌های دسته اول انحصاری ??روکش کند، کدام مهره اصلی ، مو??ق به تصاحب بازار خواهد شد؟ با ما همراه باشید تا به قضاوت در رابطه با تلاش سونی و مایکروسا??ت در هشتمین نسل از بازی‌های ویدیویی بنشینیم.

 

 

 

 

چه خوب یا چه بد، جنگ به اصطلاحی جدایی ناپذیر از دنیای سخت ا??زار تبدیل شده و کنسول‌ها نیز به تبع آن، از نسل سوم رقابت‌ خود را آغاز نموده‌اند. آتش ??شان تغییرات در مهره‌های اصلی این بازی طی این ه??ت نسل، چندین بار ??وران کرده و گدازه‌های آن را در گذر از نسل‌های مت??اوت دنیای بازی مشاهده کرده‌ایم. چه کسی است که از PS1 و دنیایی که در زمان خودش زیر و رو شد به نیکی یاد نکند؟ چه کسی است که تغییرات PS2 و Xbox را ??راموش کند؟ اما در دو نسل اخیر دیگر این بازی‌ها نیستند که تغییر می‌کنند. این سخت‌ا??زارها هستند که به‌شدت بروز می‌شوند و بازی‌های از قا??له عقب مانده را به حال خود رها می‌کنند. اینک جنگ کنسول‌ها بر سر آن است که کدامیک RAM بیشتری دارد یا کدام یک بیت‌های بیشتری در خود جای داده یا کدام کنسول می‌تواند با سرعت بیشتری ??ریم‌ها را در جلوی چشمان شما تصویر کند.

هد?? ما این نیست که بگوییم ارتقای سخت ا??زاری مهم نیست، چرا که واقعا اهمیت دارد. اما مسئله اینجاست که دیگر طلایه‌دارن نسل هشتم، از سخت ا??زار مشابهی، حداقل بر روی کاغذ، بهره می‌برند. اینجاست که روی دیگری از رقابت خود را نمایان می‌کند. این بار نرم‌ا??زار، سرویس‌ها و برندها هستند که نتیجه رقابت را رقم می‌زنند.

[h=2]سرگرمی[/h] xb1-tile-ui-tv-apps.jpg

هر چند رقابت ما بر سر کنسول‌های بازی در حال اجراست،‌ اما بازی‌های ویدیویی همه آن چیزی که کنسول Xbox One‌ بر سر آن رقابت می‌کند نیست. آنچه که در رونمایی از کنسول مایکروسا??ت به نمایش در آمد، خبر از تمرکز ویژه بر موضوعات مرتبط با مدیا و تلویزیون داشت. نکته‌ای که مایکروسا??ت بر آن اشاره دارد آن است که اگر کنسول بازی شما قابلیت‌های مدیای مناسب ندارد، پس یک جای کارتان می‌لنگد.

شاید در نگاه اول این سونی باشد که به مایکروسا??ت برای است??اده از درایو بلوری پوزخند می‌زند. اما زمانی که به بخش مدیا می‌رسیم این مایکروسا??ت است که می‌تواند سونی را به باد تمسخر بگیرد. هر دو کنسول شبکه‌های استریم مشترک بسیاری همچون Netflix ،Crackle ،Hulu Plus ،VUDU ،Amazon Instant Video و Redbox Instant را در خود جای داده اند، اما مایکروسا??ت با قراردادن ویژگی‌ها وشبکه‌های بیشتر همچون ESPN ،Fox Now ،Machinima ،The CW ،TED و NFL جایگاه برتر در این بخش را تصاحب کرده است. هر چند است??اده از این ویژگی‌ها با خرید اپلیکیشن‌های مخصوص هر شبکه از ??روشگاه سونی میسر است و هر دو کنسول قول گسترش دامنه همکاریشان را داده‌اند، اما در نقطه کنونی، مایکروسا??ت تجربه مدیای غنی‌تری را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

بیایید سری هم به قابلیت live TV integration در مایکروسا??ت بزنیم. قابلیتی که اگر نبود، شاید می‌توانستیم باز هم با اندکی ار??اق دو کنسول را در بخش مدیا یکسان بدانیم. قابلیتی که یکی از سرتیترهای مایکروسا??ت در رونمایی از کنسولش بود که آن را با صدای بلند ??ریاد می‌زد. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا به تماشای شبکه‌های کابلی‌تان در غالب رابط کاربری ایکس‌باکس بپردازید. شاید در نگاه اول با خود بگویید که چه قابلیت احمقانه‌ای، اما دست نگه دارید! زود قضاوت نکنید. با است??اده از رابط کاربری مملو از آیکون ایکس‌باکس که با IR Blaster( که به کمک آن گیرنده را به ایکس باکس متصل می‌کنند)، سنسورهای جدید کینکت و خروجی HDMI همراه شده است، این قابلیت به شما داده می‌شود تا گیرنده خود را به کمک ایکس‌باکس کنترل کنید. این یعنی دستورات صوتی بدهید، از راهنمای شبکه‌ها بهره‌مند شوید، جستجوی برنامه‌ها را است??اده نمایید و منوی دلخواه خود را ایجاد نمایید.همچنین قابلیت پخش سی‌دی، قدرت پخش ??ایل‌های MP3 که کنسول سونی در حال حاضر از آن بی‌بهره است، قرار است باخت سال 2007 مایکروسا??ت در بازی ??رمت‌ها را جبران کند. شاید هم مایکروسا??ت به دنبال آن است که بخش مدیای زندگی شما را در یک دستگاه خلاصه کند، کاری که کنسول سونی نمی‌کند.

[h=2]دوربین و کنترلرها:[/h] کینکت 2.0 عاملی است که سوءت??اهم‌ها در قیمت گذاری بین دو رقیب را دامن می‌زند. اینکه می‌گویند قیمت 500 دلاری کنسول مایکروسا??ت بیشتر از 400 دلاری است که سونی از کاربرانش در خواست می‌کند، ت??کر غلطی است که در آن قیمت 100 دلاری کینکت نادیده گر??ته می‌شود. در واقع و در صورت حذ?? کینکت، کنسول مایکروسا??ت نیز همان 400 دلار آب می‌خورد. حال اینکه چرا مایکروسا??ت تصمیم گر??ته که خریداران را وادار به است??اده و خرید کینکت کند و ??کری به حال گیمرهای با بودجه پایین‌ را نکرده است، نگرشی است که باید برنامه‌ریزی‌های مدیران این شرکت را در رابطه با آن جویا شد.

اما این اقدام مایکروسا??ت چندان هم بی‌راه نیست. در واقع به این طریق، مایکروسا??ت تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای را وادار می‌کند که به میل آن‌ها ر??تار کنند و بازی‌هایی با پشتیبانی از سنسورهای کینکت تولید کنند. همچنین موضوعی که البته شاید ارزش صد دلار خرج کردن نداشته باشد، کنترل صوتی کنسول است. مثلا می‌توانید به کنسول دستور خاموش و روشن یا اجرای بازی‌ خاصی را بدهید. تنها کا??ی است آن را صدا بزنید تا ??رمانتان را اجرا کند. حالا اینکه چقدر ویژگی‌های کینکتی مایکروسا??ت که همه خریدارانش را وادار به خرج صد دلار بیشتر کرده است، چقدر ارزش دارد و می‌تواند م??ید باشد، موضوعی است که باید بعدها درباره آن صحبت کنیم.

اما در طر?? دیگر سونی سیاست میانه‌روی را توشه راه نسل هشتمی‌ها کرده است. بدون اجبار بر خرید یک دوربین ردیاب و تشخیص دهنده حرکات مخصوص، هر گیمری می‌تواند تصمیم بگیرد که یک PS Move تهیه کند یا خیر. این حرکت سونی هم بی‌راه نیست. بدین طریق هیچ هزینه‌ای بر دوش گیمرهایی که علاقه به این تکنولوژی‌ها ندارند، اجبار نمی‌شود و همچنین هر گیمری می‌تواند در زمان مناسب‌تری اقدام به تهیه این تکنولوژی کند. اما از طر?? دیگر ، انگیزه توسعه دهندگان و سازندگان را برای تولید بازی‌هایی با قابلیت‌های این تکنولوژی که ممکن است کاربران محدودی داشته باشد، کاهش می‌دهد. از آنجا که به صورت استاندارد PS Move به همراه کنسول ارایه نمی‌شود، خبری هم از دستورات صوتی که به کمک میکرو??ون تعبیه شده در PS Moveصورت می‌پذیرد نیست. به هر ترتیب، سونی از طر??ی شانه از قرار دادن آن امکاناتی که مایکروسا??ت با کینکت به گیمرها ارائه می‌کند خالی کرده ولی از طر?? دیگر هزینه‌های اضا??ی را از دوش گیمرها برداشته است. قضاوت خوب و بدی سیاست‌های هر یک از این دو هماورد نسل هشتمی، با شما!

Espanol-PS4_610x458.jpg

در نگاه اول، سیستم کنترلی هیچ یک از دو کنسول، تغییر ویژه‌ای به نسبت نسل قبلی خود نداشته است. اما در بطن ماجرا، قضیه به گونه‌ای دیگری است. برای مثال دسته‌های دوال شوک 4 که در کنسول PS4‌ سونی به کار ر??ته است، دکمه جدیدی با نام دکمه "Share" و ص??حه لمسی مشابه با تاچ پد کنسول دستی ویتا را در خود جای داده است. همچنین دو برابر شدن کنترلرهای حرکتی که با ادغام با دوربین سونی، قدرت شبیه‌سازی حرکات شما را دارند، از ویژگی‌های جالب توجه این دسته‌ها محسوب می‌شود.

در دسته‌های مایکروسا??ت نیز تغییرات محسوس زیادی به چشم می‌خورند. تغییراتی که بار دیگر به جای شمایل ظاهری،‌ انقلابی در قلب دسته‌ها ی این کسنول بر پا کرده‌اند. این ویژگی که با نام Impulse Triggers شناخته می‌شود با ایجاد ضربه در دستان شما، احساسات مختل?? موجود در بازی را به صورت دیوانه‌واری به شما منتقل می‌کند. بدین ترتیب رانندگی، گلوله‌باران دشمنان و یا حتی ات??اقاتی که برای کاراکتر رخ می‌دهد را می‌توانید به گونه‌ای دیگر تجربه نمایید. نکته دیگر در بخش مولتی‌پلیر دسته‌های مایکروسا??ت، به پشتیبانی کنسول از هشت دسته به صورت همزمان اشاره دارد.

[h=2]ص??حه نمایش دوم[/h] windowstablet052013.jpg

ایده است??اده از ص??حه نمایش دیگر به صورت همزمان، هنوز مشخص نیست که ایده ماندگاری باشد یا به زودی به گوشه‌ای از خاطرات گیمرها تبعید شود. ایده‌ای که با نینتندو و کنسول Wii U کلید خورد اکنون در کنسول مایکروسا??ت با کمک اپلیکیشن SmartGlass در محصولات ویندوزی به اجرا در خواهد آمد. در واقع شما با نصب اپلیکیشن مایکروسا??ت در تبلت‌ها و تل??ن‌های هوشمند خود از امکانات مت??اوتی همانند کنترل کنسول و تلویزیون و کاهش و ا??زایش حجم صدا بهره‌مند می‌شوید. در بازی‌ها نیز می‌توانید از این اپلیکیشن است??اده کنید. برای مثال تل??ن‌هوشمند واقعی خود را به عنوان تل??ن هوشمند کاراکتر درون بازی است??اده کنید یا از آن برای کنترل دیالوگ‌ها و منوهای درون بازی بهره مند شوید. مایکروسا??ت همچنین امیدوار است که در آینده بتواند از این اپلیکیشن در بخش مولتی پلیر و حذ?? تلویزیون برای برنامه‌ریزی رقابت‌های مولتی پلیر بهره مند شود.

اپلیکیشن PS4 که برای اندروید و آی او اس عرضه شده است، اندکی رقابت را با سادگی دنبال می‌کند. است??اده از این اپلیکیشن بیشتر در شبکه اختصاصی پلی‌استیشن و بعضی کاربردهای ساده و معمول در است??اده از ص??حه نمایش دوم در بازی‌های ویدیویی است. به طور کلی به نظر نمی‌رسد سونی ??علا سرمایه گذاری زیادی بر روی این اپلیکیشن کرده باشد، چرا که در حقیقت این کنسول دستی Vita است که اصلی‌ترین نقش را در بخش ص??حه نمایش دوم در کنسول سونی ای??ا می‌کند. به کمک این کنسول دستی،‌می‌توانید بازی‌هایتان را با همان کی??یت اصلی بر روی کنسول دستی دنبال کنید یا از آن به عنوان گجت اضا??ه در بازی اضا??ه کنید. هر چند این ویژگی‌، شباهت‌های بسیاری با امکانات دسته‌های Wii U دارد، اما نکته کار اینجاست که کنسول دستی سونی بر خلا?? دسته‌های Wii U می‌تواند به عنوان کنسولی جداگانه مورد است??اده قرار بگیرد.

[h=2]استریم زنده و قابلیت‌های اجتماعی در به اشتراک گذاری[/h] اگر کنترلرهای صوتی و شبیه‌سازهای حرکتی از جمله قابلیت‌هایی باشد که سنگ بنای آن در نسل‌های گذشته چیده شده باشد، قابلیت به اشتراک‌گذاری لحظه‌ای ویژگی است که نسل هشتم آن را به گیمرها برای اولین بار ارائه می‌کند. این ویژگی در کنسول Xbox‌ با یاری kinect و با ??راخواندن دستور Xbox, broadcast آغاز می‌شود و بدین ترتیب ویدیو بازی‌های شما را در شبکه‌ای اختصاصی در سرویس Twich به اشتراک می‌گذارد.

کنسول PS3 نیز با کمک دکمه Share در دسته‌های خود، این قابلیت را به کاربرانش ارائه می‌دهد تا بتوانند ویدیو بازی‌هایتان را به سرعت در شبکه Twich یا Ustream به اشتراک بگذارد.

هر چند کنسول سونی، دست کاربرانش را برای به اشتراک گذاشتن ویدیوهایشان بازتر گذاشته است، اما مایکروسا??ت نیز برگ برنده‌های خود را در این زمینه در دست دارد. یکی از این برگ برنده‌ها، Upload Studio است که در ایجاد پلت??رمی قابل توجه در اشتراک گذاری به مایکروسا??ت یاری می‌رساند. با کمک این قابلیت می‌توانید، ویدیوهایی که از پنج دقیقه آخر بازیتان ظبط شده است را با لایه‌های پیش ??رض برنامه همراه کنید. حتی می‌توانید با کمک kinect ??یلمی کوتاه و پنج دقیقه‌ای به همراه صحبت‌های دلخواهتان از گیم پلی بازی تهیه کنید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید. در طر?? دیگر PS4 مدت زمان بیشتری را برای شما می‌خرد. شما می‌توانید 15 دقیقه آخر بازیتان را ضبط کنید ولی این بار هنوز خبری از برنامه ویرایشگر یا امکان ذخیره صدا بر روی ویدیوها نشده است.

[h=2]عناوین انحصاری:[/h] DSC_1939.jpg

هر چقدر هم از سرویس‌ها و امکانات متنوعی که در کنسول‌های نسل هشتمی اهمیت پیدا کرده است سخن بگوییم، باز هم نمی‌توان از چیزی که بتوان واقعا با آن بازی کرد و به کمک آن لذت سرگرمی را چشید، غا??ل شد، چرا که بدین ترتیب، کنسول‌ها به جز دستگاه‌های پخش مدیا نقش دیگری در خانه‌های ما نخواهند داشت. همچنین عناوین مولتی پلت??رم نیز نقش چندانی در انتخاب کنسول‌ها ندارند و این عناوین انحصاری است که می‌تواند بازار رقابت را زیر و رو کند.

با نگاه به گذشته، سونی امیدواری بیشتری به ما در زمینه عناوین و بازی‌های انحصاری می‌دهد. بعضی از عناوین انحصاری نسل ه??تم در سونی را می‌توان شاهکارهایی تکرار ناپذیر در تاریخ بازی‌های ویدیویی دانست. اما این بدان معنا نیست که مایکروسا??ت از عناوین انحصاری محدود یا کم‌تری بهره می‌برد. در حال حاضر و در شروع نسل هشتم، ??علا این مایکروسا??ت است که قلعه محکمتری را به کمک عناوین معرو?? و بزرگ انحصاری‌اش همچون Ryse، Titanfall، Dead Rising 4 و Forza motosport 5 بنا کرده است. در حالی که عناوین سونی در روز عرضه که در زیر پرچم انحصاری قرار گر??تند، Killzone: Shadow Fall و Knack بودند و در ادامه آن‌ها قرار است که Driveclub و Infamous: Second Son در برا??راشتن پرچم انحصاری‌های سونی به یاری آن‌ها بیایند.

[h=2]سخت ا??زار[/h] dsc07137.jpg

اینجاست که باز هم تکرار می‌کنیم، شاید سخت ا??زار در نسل هشتم مهمترین بخش رقابت نباشد، اما اهمیت آن نیز کم نیست. با قرار دادن سخت ا??زار به کار ر??ته در قلب هر دو کنسول، با پردازشگرهای هشت هسته‌ای Jaguar شرکت AMD روبرو می‌شویم که در ??رکانس ت??اوت دارند.در اینجا مایکروسا??ت با پردازشگری با ??رکانس 1.7 گیگاهرتز دست سونی را با ??رکانس 1.6 گیگاهرتز زمین می‌زند. اما مسئله اینجاست که این موضوع هیچ تاثیر بخصوصی در تجربه شما از بازی‌ها نخواهد داشت. در طر?? دیگر با وجود است??اده دو رقیب از محصولات یک شرکت، یعنی خانواده Radeon‌ شرکت AMD، ژاپنی‌ها در بخش گرا??یکی قدرتمند‌تر ظاهر شده و با 18 واحد پردازش گرا??یکی در مقابل 12 واحد پردازش گرا??یکی ایکس‌باکس و RAM GDDR5‌ به جای RAM DDR3، اندکی خود را بالاتر از رقیب آمریکای‌اش قرار می‌دهد. اما آیا این موضوع ت??اوتی هم ایجاد می‌کند؟ باید گ??ت هم بله و هم خیر. اگر بخواهید ذهن خود را با هیاهوی برپا شده از بازی‌های با رزولوشن 1080 سونی و 720 مایکروسا??ت به آشوب بکشید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. چرا که هر دو کنسول به خوبی توانایی وسعت بخشیدن به اندازه رزولوشن بازی‌ها برای نمایش در یک ص??حه تلویزیون HD‌ در خانه شما را دارا هستند.این قسمت در واقع جایی است که به برتری سخت‌ا??زاری پاسخ من??ی می‌دهیم. اما پاسخ مثبتی هم به برتری سونی در بخش سخت‌ا??زار وجود دارد. تغییراتی که شاید در آینده‌ای نزدیک در بازی‌های انحصاری این شرکت به چشم بیایند و قدرت بیشتر سخت ا??زار در کنسول ژاپنی‌ها را به رخ بکشانند. اما این ??اصله نیز به قدری نخواهد بود که بتواند وجهه کنسول مایکروسا??ت را خدشه دار کند. شاید بهتر باشد بگوییم که این ??اصله وجود دارد، اما به حساب نمی‌آید.

[h=2]ضربه نهایی: چه کسی برنده خواهد شد؟[/h] psbone.jpg

اینجا جایی برای سخت‌ا??زارها نیست؛ نبرد بر سر سرویس‌ها جریان دارد. انتخاب یکی از کنسول‌های نسل هشتم به قدری سخت شده است که تنها زمان می‌تواند برنده نهایی را مشخص کند. هر دو کنسول امکانات سخت‌ا??زاری و نرم‌ا??زاری مختص خود را دارند که می‌تواند برای هر کاربری جذاب باشد. در یک دست سونی گیمرهای حر??ه‌ای را به است??اده از کنسولی با امکانات قدرتمند سخت‌ا??زاری و قابلیت‌های به اشتراک گذاری که با دسته‌های جدیدش همراه شده‌اند، دعوت می‌کند. در دست دیگر، مایکروسا??ت آمده تا با قدرت بخش مدیای کنسول و دسته‌های از نو بازسازی شده و سیستم شبیه‌ساز صوتی و حرکتی قدرتمند، خود را در قلب طر??داران بازی‌های رایانه‌ای جا کند. با وجود این حر??‌ها و صدها بازی مولتی پلت??رمی که قرار است در آینده نسل هشتم، پا به پای کنسول‌ها حرکت کنند، انتخاب واقعا سخت و دشواری پیش روی ماست.

در نهایت هر چقدر هم بخواهیم که امکانات مت??اوت این دو رقیب را در زیر ذره‌بین بررسی و نقد قرار دهیم، همچنان پرچم پیروزی به دست سربازان اصلی این جنگ برا??راشته می‌شود، یعنی طر??داران! در واقع همیشه این طر??داران دو آتشه هستند که با حمایت از کنسول مورد علاقه‌شان، پیروزی را به شرکت تولید کننده هدیه می‌کنند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...