رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
ghost mahdi

سوئیچ کردن گرافیک های اینتل و انویدیا در لپ تاپ

پست های پیشنهاد شده

سوئیچ کردن گرا??یک های لپ تاپ یکی از مهمترین سوالاتیه که ذهن دارندگان لپ تاپ رو به خودش مشغول کرده و ات??اقا در علم ??ردا هم در مورد نحوه سوئیچ کردن گرا??یک های اینتل و انویدیا زیاد سوال شده ، قبلا در پست ??? تشخیص مقدار کارت گرا??یک در لپ تاپ و کامپیوتر ??? گ??تم که چطور نصب بودن گرا??یک رو ب??همیم و در این پست می خوام تنطیمات مربوط به سوئیچ کردن گرا??یک های لپ تاپ رو توضیح بدم پس تا انتهای پست همراه من باشید .

[h=2]سوئیچ کردن گرا??یک در لپ تاپ یعنی چی ؟[/h] ??لس??ه وجودی دو عدد جیپ گرا??یک در لپ تاپ از اونجایی شروع شد که باتری لپ تاپ ها توان تامین انرژی برای چیپ های گرا??یک مجزا یا به انگلیسی Dedicated Graphics مثل کارت های گرا??یک انویدیا و AMD رو نداشتن . چون هر چی بیشتر میگذره تکنولوژی ها و مدارات پیشر??ته تری در گرا??یک ها به کار می ره و مسلما انرژی بیشتری از طر?? چیپ های گرا??یک مصر?? میشه . طراحان اومدن با م??هوم سوئیچ کردن گرا??یک های لپ تاپ ، برای کارهای دم دستی گرا??یکی و نرم ا??زارهای معمولی چیپ گرا??یک مجتمع یا به انگلیسی Integrated Graphics درگیر یشه و برای کارهای گرا??یکی سنگین مثل نرم ا??زارهای تخصصی گرا??یکی و همچنین انجام بازی ، چیپ گرا??یک مجزا درگیر بشه .

سوئیچ کردن گرا??یک ها در لپ تاپ معنی پیدا میکنه چون لپ تاپ با باتری کار میکنه و ??لس??ه وجودی سوئیچ کردن گرا??یک ها ، ذخیره انرژی بیشتر در باتری لپ تاپ هست . هر پردازنده ای که سرعت یا قدرت بیشتر داشته باشه باتری بیشتری مصر?? می کنه . از اونجایی که گرا??یک مجزا قوی تر و سریع تر از گرا??یک مجتمع هست ، پس باتری بیشتری نیز مصر?? خواهد کرد . از این رو تکنولوژی سوئیچ کردن گرا??یک بوجود اومد که ??قط مواقعی که نیاز به گرا??یک قوی بود ، گرا??یک قوی وارد عمل بشه و موقعی که نیاز نیست گرا??یک ضعی?? تر ، کار بکنه . کل قضیه همینه بیشتر از این بخوام توضیح بدم دیگه الکی کش دار میشه !

[h=2]Nvidia Optimus چیست و چه کار می کند ؟[/h] میشد این موضوع رو در قالب یک پست جدا نوشت اما آخه جاش همین جاست . Nvidia Optimus دقیقا برای سوئیچ کردن بین دو کارت گرا??یک طراحی شده پس همین جا هم توضیح می دمش .

ایده سوئیچ کردن گرا??یک های لپ تاپ به چند سال قبل بر میگرده و موقعی که کاربران لپ تاپ باید به صورت دستی گرا??یک کامپیوتر خودشون رو سوئیچ می کردن و تقریبا کار خسته کننده ای بود و احتیاج به ری استارت لپ تاپ داشت . شرکت انویدیا کانسپت یا م??هوم جدیدی به نام Optimus معر??ی کرد که با است??اده از این تکنولوژی ، به صورت کاملا هوشمندانه و اتوماتیک و بدون دخالت کاربر در مواقعی که نیاز به پردازش گرا??یکی بیشتر باشه ، لپ تاپ روی گرا??یک قوی تر سوئیچ می کنه .

Optimus از کلمه Optimum به معنی ??? بهینه ??? گر??ته شده و واقعا هم عمل بهینه سازی عملکرد گرا??یک های لپ تاپ رو به خوبی انجام میده . Nvidia Optimus در لپ تاپ های جدید و لپ تاپ هایی که گرا??یک Nvidia دارن وجود داره . برای ??عال سازی این تکنولوژی باید حتما درایور چیپ گرا??یک لپ تاپ تون که موقع خرید از ??روشنده میگیرید رو نصب کنید . بعد از نصب ، کنترل پنل انویدیا در راست کلیک دسکتاپ ظاهر میشه که در ادامه نحوه ??عال سازی و طریقه سوئیچ کردن گرا??یک های لپ تاپ تون رو توضیح مبدم .

این نکته لازمه بگم که درایور گرا??یک انویدیا در گرو نصب درایور گرا??یک اینتل هست . تا زمانی که گرا??یک اینتل رو نصب نکنید ، سیستم عامل به شما اجازه نصب درایور گرا??یک انویدیا رو نمیده . ضمن اینکه تکنولوزی Nvidia Optimus بدون درایور ( نرم ا??زار راه انداز و کنترل کننده ) هیچی نیست . اگه درایور گرا??یک انویدیا نصب نباشه هرچقدر هم که به لپ تاپ موقع پردازش گرا??یکی ??شار بیاد ، نرم ا??زاری برای هدایت و سوئیچ کردن گرا??یک های لپ تاپ نیست که بخواد این کار رو به سرانجام برسونه .

[h=2]آموزش سوئیچ کردن گرا??یک های لپ تاپ[/h] برای این کار باید درایور هر دو گرا??یک ، هم اینتل و هم انویدیا نصب باشه . بعد از اطمینان از نصب کامل درایور ها ، روی دسکتاپ راست کلیک کنید و به کنترل پنل انویدیا برید .

right-click-nvidia-control-panel.jpgسوئیچ کردن گرا??یک – راست کلیک روی دسکتاپ و انتخاب کنترل پنل انویدیا

 

بعد از کلیک روی این گزینه پنجره ای مثل شکل زیر باز میشه :

 

Nvidia-control-panel-2.jpgسوئیچ کردن گرا??یک لپ تاپ – کنترل پنل Nvidia

 

خب ما در کنترل پنل انویدیا برای سوئیچ کردن گرا??یک لپ تاپ نیاز به گزینه هایی داریم که در شکل بالا با رنگ قرمز مشخص کردم . قبل از هر اقدامی باید روی گزینه Desktop ( بالا سمت چپ ) کلیک کنید و گزینه Display GPU Activity icon On Notification Area رو تیک بزنید . با این کار در قسمت تسک بار و یا Tray ( ??لش کوچک پایین سمت راست بغل آیکون باتری لپ تاپ ) یه آیکونی شبیه به پردازنده ظاهر میشه که در حالت عادی به رنگ سیاه س??ید هست . تا اینجای کار ات??اق عجیبی نی??تاده . این کار رو برای این انجام می دیم که ب??همیم کدوم نرم ا??زار ها توسط گرا??یک انویدیا در حال اجراست . زمانی که شما گرا??یک انویدیا رو برای اجرای نرم ا??زاری درنظر میگیرید و اون نرم ا??زار رو اجرا میکنید ، آیکون پردازنده ( بغل آیکون باتری ) رنگش عوض میشه و می زنه که چند تا نرم ا??زار رو در کنترل گر??ته . شکل زیر :

nvidia-icon-tray.jpgآیکون گرا??یک انویدیا

 

حالا به قسمت Manage 3D Settings برید ، در قسمت Global Settings ما یک کادر انتخابی ( به انگلیسی Drop Box ) داریم که ۳ حالت داره :

■ Auto-Select : که به درایور های گرا??یک اجازه میده تا در شرایطی که خودش صلاح می دونه سوئیچ کردن بین گرا??یک های لپ تاپ رو انجام بده .

■ High Performance NVIDIA Processor : که گرا??یک لپ تاپ رو در بهترین و قوی ترین حالت ممکن میذاره .

Integrated graphics : که در این حالت گرا??یک ضعی?? تر میشه و عمر باتری لپ تاپ زیاد میشه .

حالا دیگه خودتون هر جور صلاح می دونید یک گزینه رو انتخاب کنید . معمولا گزینه Auto-Select گزینه معقولی به نظر میرسه .

[h=2]اجرای نرم ا??زار خاص با پردازنده گرا??یکی خاص[/h] اگر بخواید نرم ا??زار خاصی مثل ??توشاپ یا هر نرم ا??زار دیگه ای رو با گرا??یک انویدیا اجرا کنید به دو راه می تونید اقدام کنید :

■ روش اول : انتخاب اون نرم ا??زار از لیست نرم ا??زار های موجود در کادر کنترل پنل انویدیا . برای این کار به قسمت Program Settings بروید و در لیست موجود ، نرم ا??زار مورد نظرتون رو انتخاب کنید و کمی پایین تر هم ، گرا??یکی که قصد دارید باهاش اون نرم ا??زار رو اجرا کنید رو انتخاب کنید .

■ روش دوم : اگر نرم ا??زار مورد نظر در لیست نبود می تویند دکمه Add رو بزنید و ??ایل exe. ( ??ایل اجرایی ) اون برنامه رو انتخاب و کلید Open رو بزنید . با این کار برنامه به لیست اضا??ه میشه و می تونید گرا??یک مورد نظر رو بهش اختصاص بدید .

یه کار دیگه هم می تونید بکنید . ??ایل اجرایی نرم ا??زار مورد نظرتون رو در کامپیوتر پیدا کنید و روش راست کلیک کنید و معمولا دومین یا سومین گزینه ، نوشته : Run With Graphics Processor که وقتی روش برید گزینه های گرا??یکی باز میشه و می تونید گرا??یک مورد نظرتون رو انتخاب کنید .

switch-graphics-laptop.jpgسوئیچ کردن گرا??یک های لپ تاپ – انتخاب گرا??یک از منیوی راست کلیک

 

درانتها لازمه بگم که :

■ برای لپ تاپ هایی که گرا??یک اینتل و AMD دارن هم امکان سوئیچ کردن گرا??یک ها وجود داره . اونجا هم یک کنترل پنل به نام Radeon Control Center هست که می تونید نرم ا??زار ها رو با گرا??یک مورد نظر اجرا کنید .

■ در برخی نرم ا??زار ها مثل ??توشاپ ، با اینکه گرا??یک انویدیا رو روش تنظیم کردید ، اما تا زمانی که ??ایل خاصی رو دستکاری نکنید گرا??یک قوی وارد عمل نمیشه ، پس اگه ??توشاپ رو باز کردید و دیدید گرا??یک انویدیا درگیر نشده تعجب نکنید ، به محض باز کردن یه ??ایل در ??توشاپ ، گرا??یک انویدیا هم شروع به کار می کنه ( رنگ آیکون پایین دسکتاپ تغییر میکنه ) .

■ مشکل برخی بازی ها که اجرا نمیشن با سوئیچ کردن گرا??یک های لپ تاپ حل میشه پس قبل از غر زدن و بد و بیراه گ??تن به زمین و زمان ، تنظیمات مربوطه رو انجام بدید و اگه باز به بن بست روحی خوردید دیگه ??قط می تونید به خدا توکل کنید !

■ وقتی در قسمت Global Settings ، گرا??یک روی High Performance NVIDIA Processor می گذارید ، در قسمت Dxdiag که برید ، حا??ظه گرا??یک انویدیا به مقدار Approx . Memory اضا??ه میشه. منبع:elmefarda.com

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...