رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
ghost mahdi

هر آنچه باید هنگام خرید یک مانیتور بدانید(راهنمای خرید)

پست های پیشنهاد شده

monitor-lineup-625x350-c.jpg

اگر طر??دار دسکتاپ‌ها باشید، قطعا به یک مانیتور خوب نیاز دارید، اما خرید یک مانیتور خوب که با کار شما جور در بیاید، کاریست پیچیده و دشوار که درست به مانند دیگر خریدهای تکنولوژیکی به تحقیق و زمان زیادی نیاز دارد.

با مقاله زیر همراه ما باشید تا شاید بتوانیم شما را در خرید آینده‌تان راهنمایی کرده باشیم.

3 اصل در خرید مانیتور

1: نیازتان را بشناسید

پرسشهای زیادی وجود دارند که پیش از خرید یک مانیتور باید از خود بپرسید، اما درست به مانند دیگر راهنماهای خرید مهمترین مساله آگاهی از نیازتان است، اینکه از خود بپرسید چرا قرار است مانیتور بخرید و این دستگاه جدید را برای انجام چه کاری نیاز دارید؟

آیا تنها یک پنجره می‌خواهید که رو به دنیای وب باز شود؟ ویژگی ارگونومیک بودن چقدر برایتان اهمیت دارد؟ OSD(تنظیمات روی ص??حه‌ای) چطور؟ چقدر می‌خواهید این تظیمات کامل باشند؟ به دنبال چه اندازه‌ای هستید؟ آیا به دنبال مانیتوری هستید که بتوانید در آن چند پنجره باز را مشاهده کنید؟ از نظر اتصالات چه می‌خواهید؟

2: به گارانتی و پشتیبانی توجه کنید

حتما سازنده‌ای را انتخاب کنید که پشتیبانی و ضمانت خوبی از محصولات خود داشته باشد. بسیار ات??اق ا??تاده است که یک دستگاه درست پس از بیرون آمدن از جعبه یا حتی تنها پس از مدت کمی است??اده از کار ا??تاده یا با مشکل برخورد کرده است. البته یک مانیتور شاید نیاز چندانی به پشتیبانی ??نی نداشته باشد(آنقدر که دیگر وسایل نیازمندند)، اما چه بهتر که مدلی را انتخاب کنید که اگر به مشکل برخورد اطمینان داشته باشید که جایی هست که بتواند مشکل شما را حل کند. پس از به راه انداختن مانیتورتان، تمام وسایل درون جعبه را نگه دارید و تا مطین نشدن از سالم بودن دستگاهتان آنها را دور نیندازید.

3: کارایی مهمترین مساله است

مانیتور وسیله‌ای است که با مهمترین و باهوشترین عضو صورتتان یعنی چشم از آن است??اده می‌کنید، پس بهتر است به این ج??ت دریچه اعتماد کنید و کارایی مدل مورد نظر خودتان را پیش از خرید حتما در ??روشگاه‌های مرتبط امتحان کنید. بررسی‌ها همیشه م??ید بوده‌اند، اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟

پس از پرداختن به این سه اصل مهم دیگر نوبت آن می‌رسد که کمی از نظر سخت ا??زاری به مانیتورها بپردازیم و از این جهت آنها را مورد بررسی قرا دهیم.

اندازه ص??حه نمایش

17 تا 20 اینچ

بیشتر مانیتورهای 17 اینچی نسبت ابعاد 4:3 دارند که ممکن است مناسب نیاز اکثر ا??راد نباشد. 19 اینچی‌ها با نسبت ابعاد 16:10

وایدتر هستند، اما روزولوشن آنها اغلب از 768×1366 پیکسل بالاتر نمی‌رود، اما 20 اینچی‌ها به نسبت ابعاد 16:9 و رزولوشن 900×1600 پیکسل، با اینکه بهترین کی??یت ممکن را ارایه نمی‌دهند، برای پخش ویدیوهای اچ دی در اندازه واقعی‌اشان مناسبند.

21.5 تا 23 اینچ

35404261-3_610x435.jpg

مانیتورهایی با اندازه 21.5 تا 22 اینچ، کوچکترین مانیتورهایی هستند که با روزولوشن 1080×1920 پیکسل عرضه می‌شوند. در این مانیتورها درگاه‌های کاربردی مثل HDMI و DisplayPort وجود دارند.

24 اینچ

مانیتورهای این اندازه‌ای تنها مدلهایی هستند که در هر دو رزولوشن 1080×1920 پیکسل و 1200×1920 ارایه می‌شوند. بهترین‌های این گروه مجهز ??ن آوری IPS نیز هستند.

27 تا 30 اینچ

samsung-8456_610x488.jpg

مانیتورهای 27 اینچی با رزولوشن‌های 1080×1920 پیکسل و 1440×2560 پیکسل عرضه می‌شوند و گرانترین آنها تا 1000 دلار نیز قیمت خواهد داشت. 30 اینچی‌ها نیز با رزولوشن 1600×2560 پیکسل هستند و در بالاترین حد ممکن تا 3000 دلار نیز خواهند رسید.

موارد مهمی که باید در نظر داشته باشید

نوع پنل

در میان ال سی دی‌ها، چند انتخاب وجود دارد که باید از میان آنها، آنچه را که بریتان مناسب است بیابید.

TN(Twisted Nematic)

اصلی‌ترین مزیت پنل‌های تی ان، سرعت پاسخگویی بالای آنها(2ms) است و بزرگترین عیب آنها کم بودن زاویه دیدشان، روشنایی نسبتا کم و تولید ناصحیح رنگها است.

VA(Vertical Alignment)

VAها از نظر زاویه دید بهتر از TNها هستند، رنگهای بهتری تولید می‌کنند و بیشترین میزان روشنایی را دارند. بعلاوه در میان پنلهای اصلی موجود، کمترین میزان سیاهی را دارند، ولی متاس??انه از نظر سرعت پاسخگویی به پای TNها نمی‌رسند. VAها وایدتر از TNها هستند.

IPS(In-panel Switching)

مانیتورهای این مدل اغلب گرانترین مانیتورها هستند و با ترکیب با PLSها بهترین زوایای دید ممکن و دقیق‌ترین رنگها را دارند. از نظر عمق سیاهی از VAها پایینتر قرار می‌گیرند و از نظر سرعت پاسخگویی، کم سرعت‌ترین هستند.

PLS(Plane-line Switching)

PLs یک ??ن آوری جدید از سامسونگ است که با تبلت 10.1 این کمپانی آغاز به کار کرد و اولین مانیتوری که از آن بهره می‌برد Samsung SyncMaster S27A850D است. PLS‌ها در زوایای دید مثل IPSها هستند، اما با مصر?? کمتر روشنایی بیشتر ارایه می‌دهند. سامسونگ می‌گوید که هزینه تولید PLSها 15٪ کمتر از IPSها است.

نور پس‌زمینه

35374637-5_610x435.jpg

بله درست همان نکته‌ای که باعث ت??اوت در LCDها و LEDها می‌شود. LEDها نیز درست به مانند ال سی دی‌ها از کریستال مایع برای نمایش تصاویر است??اده می‌کنند، اما آنچه ت??اوت دارد این است که نوری که ال ای دی‌ها است??اده می‌کنند با نور بکار ر??ته در ال سی دی‌ها مت??اوت است. بیشتر مانیتورهای تولید شده در چند سال اخیر از CCFL برای ایجاد نور پس زمینه بهره برده‌اند.

انواع مختل?? نورپس‌زمینه‌های ال ای دی

WLED

امروزه و در بیشتر ال ای دی‌ها بازار این نور پس زمینه به کار می‌رود و درآن از لامپهای س??ید در کناره‌های ماتریس مانیتور درست پشت آرایه کریستالهای مایع است??اده می‌شود.

EL-WLED

ارازنترین و کوچکترین در بین سه ??ن آوری دیگر هستند و به همین خاطر است که به طور گسترده‌ای است??اده می‌شوند. WLEDها انرژی کمتری نسبت به دیگر تکنولوژی‌های تولید نور پسزمینه مصر?? می‌کنند.

RGB LED

در این نوع، به جای آنکه از لامپهای س??ید در کناره‌های ص??حه است??اده شود، هر لامپ قادر به تولید سه رنگ قرمز، سبز و آبی است. این ??ن آوری به تولید رنگهای دقیقتر و با وسعت رنگی بیشتر نسبت به WLEDها می‌انجامد. این ??ن آوری گران است و نمی‌توان در مانیتورهای باریک از آن است??اده کرد.

اتصالات

35374637-7_610x435.jpg

یکی از مهمترین بخشهایی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید بخش اتصالات است. خوشبختانه اکثر مدلهای جدید هر گونه اتصالی را که بخواهید در اختیارتان قرار می‌دهند و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

DisplayPort

جایگزین مدرن‌تر پورت‌های DVI و HDMI بوده و با ارایه اتصالی با پهنای باند بیشتر، باعث باریکتر شدن و سبکتر شدن مانیتورهای جدیدتر می‌شود، زیرا به مدار خاصی برای دریا??ت سیگنالهای ویدیویی نیاز ندارد.

DVI

در برخی از مانیتورهای جدید به دلیل وجود پورت HDMI از تعبیه پورت DVI صر?? نظر شده است. زمان خرید، توجه کنید که دستگاه شما کابل DVI-to-HDMI را داشته باشد یا ویدیو کارت شما از اتصال HDMI پشتیبانی کند. ترجیحا مدلی را انتخاب کنید که حداقل یک پورت DVI داشته باشد.

HDMI

با HDMI می‌توانید به دستگاه‌های اچ دی مثل بلو ری پلیر، کنسول بازی و یا رسیور اچ دی متصل شوید. اتصال HDMI در حال حاضر بسیار پر طر??دار است و کمتر ات??اق می‌ا??تد که مانیتوری 22 اینچی یا بالاتر این پورت را نداشته باشد. اگر می‌خواهید از مانیتورتان به عنوان یک تلویزیون است??اده کنید، پورت HDMI یک ضرورت است.

چند توصیه برای یا??تن آنچه می‌خواهید

زاویه دید

زمان خرید مانیتور حتما به ص??حه آن از زوایای گوناگون نگاه کنید و از تغییر رنگها با تغییر زاویه دید مطلع شوید. رنگها و میزان روشنایی نباید با تغییر زاویه دید دگرگون شود.

خوانایی متن

زمان تست مانیتور خود حتما به وب سایتی بروید و میزان خوانایی متون را از نزدیک مشاهده کنید. در ضمن حتما توجه داشته باشید که متون سیاه رنگ شما روی زمینه س??ید سایه ایجاد نکرده باشند.

رنگهای دقیق

عکسی با کی??یت را که همیشه به آن نگاه می‌کنید انتخاب کنید و در مانیتور جدید آن را به نمایش بگذارید، اینگونه است که می‌توانید ت??اوت رنگهای به نمایش در آمده را ب??همید.

ص??حه براق

ص??حات براق کنتراست محتوای به نمایش آمده در مانیتورتان را بالا می‌برند. هر دو نوع ص??حات مات و براق را ببینید و خود تصمیم بگیرید که با کدام راحت ترید.

سطح سیاهی کم

هرچه مانیتور در نمایش رنگ سیاه دقیق تر باشد، آن مانیتور بهتر است. رنگ سیاه واقعی در مانیتورها کمتر ات??اق می‌ا??تد. بهترین حالت تیره‌ترین خاکستری است. به تماشای تکه‌ای از یک ??یلم بنشینید و به قسمت‌های سیاه آن توجه کنید.

یک کارت گرا??یک خوب، لازم است

قطعا داشتن یک کارت گرا??یک خوب تاثیر زیادی بر روی آنچه درمانیتور شما به نمایش در می‌آید دارد. اگر یک مانیتور جدید دارید، حتما کارت گرا??یک خود را نیز آپگرید کنید. کارت گرا??یک شما باید از اتصالات مانیتور شما و البته رزولوشن آن پشتیبانی کند. گاهی اوقات برای آپگرید کردن کارت گرا??یک خود، تنها لازم است جدیدترین درایور آنرا از سایت سازنده نصب کنید. itresan

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خیلی خوب بود. ممنون شاید بخرم بزودی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...