رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
brose

موفق ترین از نظر اقتصادی ، سونی یا مایکروسافت By

پست های پیشنهاد شده

[h=1]مو??ق ترین از نظر اقتصادی ، سونی یا مایکروسا??ت[/h]By Kurosaki Ichigo

 

نسل هشتم شروع شده است ، همه شما کم وبیش با کنسول های نسل هشتمی آشنا شده اید . همه دیگر می دانید که Xbox One و PlayStation 4 خیلی سریع در دل باری کننده ها جا خوش کرده اند . تقریبا همه شما خواننده ها با میزان ??روش این دو کنسول و ت??اوت های سخت ا??زاری و نرم ا??زاری آن ها آگاهی دارید و ازابتدا هم واضح بود که به هیچ وجه این دو کنسول شرایط مساوی و یکسانی از لحاظ سخت ا??زاری و نرم ا??زاری نخواهند داشت و هرکدام سعی و تلاش خواهد کرد که از دیگری پیشی بگیرد .

آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید که سازندگان این کنسول ها تا چه اندازه در زمنیه کنسول هایشان وسواس و حساسیت به خرج داده اند . اصولا این کنسول ها با این همه درد سر برای سازندگان انها چه سودی برایشان خواهد داشت؟

وقتی به کنسول های نسل 7 نگاه می کنیم می بینیم که تا مدت ها این کنسول ها سود اوری برای سازندگانشان نداشته اند و حتی شرکتی مثل سونی نیز بعد از سال 2010 اعلام کرد که کنسول PlayStation 3 به سود اوری رسیده است و با ??روش هر عدد کنسول از این تاریخ مقداری سود از ??روش کنسول برای کمپانی حاصل خواهد شد . مایکروسا??ت نیز در زمینه Xbox 360 چنین وضعی داشت و برای انها به مراتب سخت تر و دشوار تر بود چرا که انها تا سال 2010 بجز برد اصلی کنسول خود دو برد اصلی جدید با کیت های ??الکون و جاسپر نیز تولید کردند تا مشکلات کنسولشان بهبود بیابد. حالا که نسل هشتم شروع شده است کمپانی های مایکروسا??ت و سونی کنسول های جدید خود را عرضه کدند و از همان ابتدا نشان دادند که دیگر دنبال سخت ا??زار های پر زرق برق گذشته نیستند و با انتخاب کمپانی AMD نشان دادند که هر دو کمپانی در صدد کاهش قیمت تمام شده محصولا خود هستند ! کمپانی AMD هموراه سعی کرده است که بهترین محصولات را با کمترین هزینه ها وارد بازار کند .

مایکروسا??ت و سونی کنسول های خود را معر??ی کردند . کنسول Xbox One با قیمت 499 دلار عرضه شد و کنسول PS4 با قیمت 399 دلار عرضه شد .

هر دو کمپانی نسبت به کنسول های نسل قبلی خود کنسول های ارزان تر و بهتری را روانه بازار کرده اند . اگرچه هزینه تولید کنسول جدید مایکروسا??ت، یعنی ایکس باکس وان، کمتر از هزینه تولید نسل قبلی کنسول بازی این شرکت یعنی ایکس باکس ۳۶۰ است، اما این هزینه، همچنان بیشتر از هزینه تمام شده ساخت پلی استیشن ۴ است. 100 دلار اضا??ه برای خیلی از خریدار ها به معنی عدم تمایل و گرایش به سمت PS4 است و در آینده نیز ممکن است تعداد زیادی از خریداران به خاطر این 100 دلار اضا??ه به سمت کنسول سونی بروند . اما تا به حال ??کر کرده اید که هزینه ساخت این دو کنسول برای هر کمپانی چقدر تمام شده است ؟ در واقع هر روز شاهد ارائه آمار هایی از سوی سونی در مورد تعداد ??روش کنسول خود هستیم و بعد از ارائه امار ها توسط سونی نیز مایکروسا??ت آمار های ??روش کنسول خود را ارائه می دهد . در این بین سونی همیشه از شور و هیجان بیشتری از ارائه امار های خود است??اده میکند ولی در عمل مایکروسا??ت زیاد به این امار ها توجه ندارد گویی که از اصلا نگران ??روش بالای کنسول PS4 نیست .

همین خون سردی مایکروسا??ت و اشتیاق سونی ، من( نویسنده ) را به تعجب واداشت که چرا این دو کمپانی ر??تار های متناقضی از خود در مورد آمار ها نشان می دهند و گویا اصلا مایکروسا??ت نگران ??روش بالای 1 میلیون نسخه ای کنسول PS4 نسبت به کنسول خود نیست .

[h=3]به همین دلیل کمی امار را ریز کردم[/h]

کنسول
PS4
در
53
کشور در دسترس است و کنسول
Xbox One
در
13
کشور در دسترس است . یعنی اینکه با توجه به ??روش بالای PS4 وقتی به وضعیت جغرا??یای ??روش نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که این ??روش PS4 چندان هم بالا نیست و در واقع کم هم هست و باید ??روش بیشتر از این حر?? ها باشد .

یعنی اگر شرایط ??روش برابر بود از لحاظ جغرا??یایی ، می شود گ??ت که کنسول مایکروسا??ت از نظر ??روش شکست سنگینی خورده است ولی با این ترتیب انتشار اصلا نمی توان همچین نتیجه ای گر??ت ! همچنین اینکه کنسول PS4 هنوز در ژاپن منتشر نشده است . این می تواند در اینده ??روشی بین 1.5 الی 2 میلیون نسخه را به تعداد ??روش PS4 اضا??ه کند ولی با توجه به حجم جغرا??یای بالا اگر مایکروسا??ت برنامه ای برای انتشار کنسول خود به مانند سونی دراین 53 کشور داشته باشد باید گ??ت در پایان سال امکان دارد که ??روشش حد اقل با سونی برابر خواهد شود !

تا به اینجای کار میشود گ??ت که ک??ه ترازو کمی به سمت سونی سنگینی می کند ولی از این میزان ??روش بیشتر چه مقدار سود عاید سازندگان می شود ؟

[h=3] این سوال باعث شده که به ریز قیمت ها و هزینه هه ای ساخت و انتشار بازی و حق امتیاز کنسولی نیز توجه کنم و در واقع به ریز جزئیات انتشار کنسول ها بپردازم :[/h] این را باید بگوییم که این هزینه ها به صورت عمده وارد شده است و قطعا خرید این قطعات به صدا جدا و تک تک هزینه بیشتری خواهد داشت ( همان حکایت عمده ببر ارزون تر ببر !) ( این هزینه شامل هزینه های تحقیق و توسعه و پیش هزینه های نمی شود و هزینه ها انها هیچ گاه توسط سازنده ها ??اش نمی شود )

اول از همه به سراغ سونی می رویم

sony_playstation_4_1.jpg&width=550&height=369&cache=1&quality=90&aspect=0&format=

در تصویر زیر مشاهده می کنید : ihs_microsoft_xbox_one_bom.png

1. قیمت قطعات اصلی و اجزای داخلی کنسول چیزی حدود 348 دلار برای سونی خرج برداشته است . 2. برای کنترلر کنسول 18 دلار هزینه شده است .

3. دیگر اجزای داخلی باکس شامل نگه دارنده های کنسول و کابل ها و … حدود 6 دلار هزینه داشته است .

تا اینجا جمع این مبالغ حدود 372 دلار هزینه داشته است . به ازای هر کنسول نیز چیزی جمعا حدود 9 دلار هزینه کارخانه و ن??ر ساعت شده است.

( توجه کنید که کارخانه سازنده این کنسول در کشور بزرگ چین قرار دارد که به ازای هر روز کار یک ن??ر 1 دلار به او حقوق داده می شود )

یعنی کنسول سونی از ابتدا تا انتها در ساخته شدن 381 دلار برای سونی خرج داشته است و با احتساب ??روش 399 دلاری ان توسط خرده ??روش ها می شود گ??ت که 18 دار به حساب سونی سود اوری شده است . حال اگر هزینه خرده ??روش ها را کم کنید یعنی حداقل سود 50/50 را برای خرده ??روش و عمده ??روش در نظر بگیرید سود خالص سونی می شود چیزی حدود 9 دلار به ازای هر کنسول . حال کا??ی است این میزان سود را در ??روش کنسول ضرب کنیم . یعنی

9 * 4.2 میلیون کنسول که چیزی حدود 37.8 میلیون دلار سود در این چند ماهه جاری .کمپانی سونی از ??روش بازی های کنسول نیز مقداری سود به جیب می زند .

[h=3]هزینه و سود اوری از ??روش بازی به صورت کلی در دنیا[/h]

( توجه شود که این ارقام به صورت توا??قی است و چیزی که در اینجا قرار داده شده است به صورت عر?? بین الملل است که از دعوای بین این??ینیتی وارد و اکتیویژن در دست رسانه ها قرار گر??ت و ممکن است که قرار داد های ساخت بازی ها در بین هر شرکت و ناشر به این ترتیب نباشد اما برای رعایت حق هر دو کنسول این شرایط را مساوی در نظر گر??ته ایم )

هزینه ??روش بازی 60 دلار است که اگر هزینه ساخت انها ( هزینه تیم سازنده از ابتدا تا انتها ی ساخت بازی ) را کم کنید . چیزی حدود 30 دلار از این مقدار کم می شود . در نهایت 30 دلار می ماند برای ناشرو ??روشنده و حق پخش و تبلیغات و بسته بندی و غیره . از این میزان 30 درصد به جیب خرده ??روش ( همان مغازه دار ) می رود و 30 درصدر به جیب ناشر( کسی که بازی را به تمام نقاط دنیا می ??رستد ) میرود و مابقی 40 درصد هم هزینه های بسته بندی و تولید و تبلیغات و نگه داری سرور های انلاین و هزینه های موتور بازی و حق انتشار کنسول را شامل می شود.

در واقع از هر 60 دلار هم چیزی بین 1 الی 2 دلار از هر بازی نیز در صورت مولتی پلت??رم بودن به عنوان حق امتیاز کنسولی به جیب سازندگان کنسول های می رود . که در اینجا با توجه به حق است??اده از موتور بازی یعنی 1 دلار حق است??اده از کنسول را نیز 1 دلار در نظر گر??ته ایم .

حال اگر به عنوان مثال کمپانی سونی مستقیم در عرضه یک بازی دخالت داشته باشد یا به قول معرو?? انحصاری باشد 30 درصد از هزینه های ??روش بازیهای خود را به جیب می زند ( در اینجا دیگر حق حساب کنسولی دریا??ت نمی شود ) تا اینجای کار این امار نشان می دهد که سازندگان کنسول ها از بازی های انحصاری و مولتی پلت??رم به یک اندازه سود می برند و هر چه بیشتر و بهتر بازی بر روی کنسول آنها ب??روشد سود بیشتری از انها عاید سازندگان کنسول ها می شود . [h=3]حال اگر میزان ??روش انحصاری های سونی را در این نسل حساب کنیم :[/h] 1. بازی Killzone: Shadow Fall حدود 1.22 میلیون نسخه ??روش داشته است که به ازای 60 دلار میشود چیزی حدود 73.2 میلیون دلار که نیمی از ان می شود 36.6 میلیون دلار که 30 درصد سونی می شود 10.98 میلیون دلار سود. 2. بازی Knack به عنوان دیگر انحصاری سونی نیز چیزی حدود 0.48 میلیون نسخه ??روش داشته است که به ازای 60 دلار می شود چیزی حدود 28.8 میلیون دلار که نیمی از ان می شود 14.4 میلیون دلار که 30 درصد سونی به عنوان ناشر می شود 4.32 میلیون دلار سود . تا به اینجای کار سونی سود خوبی از ??روش بازی های انحصاری و کنسول خود داشته است :

4.32 + 10.98 + 37.8 = 53.1 میلیون دلار سود خالص کمپانی سونی در عرض این سه ماهه اخیر از طریق ??روش محصولات و سخت ا??زارهای سونی

وقتی به تصویر زیر دقت کنیم متوجه میشویم که حدود 7.58 میلیون نسخه هم دیگر بازی های بر روی کنسول PS4 ??روش داشته اند که اگر از این تعداد بازی ??روخه شده به صورت خیلی خوشبینانه در نظر بگیریم به ازای هر بازی 1 دلار به سمت سونی بیاید . می شود چیزی حدود 7.58 میلیون دلار سود از طریق حق امتیاز انتشار کنسولی .

میزان ??روش بازی های با توجه به این

ص??حه

سایت VG چارتز که میزان ??روش بازیها را قرار داده است ( اگر این سایت بروز و ارقام کامل هم نباشد باز هم ??رقی نمی کند چرا که میزان ??روش هر دو کنسول از این سایت محاسبه شده است )

53.1 + 7.58 = 60.68 میلیون دلار سود تمام از طریق حق انتشار کنسولی و انتشار بازی و کنسول ها در کل سونی در این چند ماه 60.68 میلیون دلار از ??روش کنسول خود به صورت معمول سود کرده است . در این سود هزینه های کن??رانس ها و تبلیغات کنسول در نظر گر??ته نشده است .

microsoft_xbox_one_7.jpg&width=550&height=311&cache=1&quality=90&aspect=0&format=

[h=3]حال نگاهی به میزان سود مایکروسا??ت بیاندازیم :[/h] ریز قیمت های کنسول Xbox 1 به صورت زیر است . ihs_microsoft_xbox_one_bom.png

1. برای قطعات و سخت ا??زار های اصلی داخلی کنسول 332 دلار هزینه شده است .

2. کنترلر های کنسول هم 15 دلار هزینه داشته اند .

3. هزینه اداپتور خارجی کنسول 25 دلار است ( در مورد کنسول PS4 این هزینه به عنوان ماژول برق به صورت داخلی حساب شده است )

4. هزینه سنسور کینکت 75 دلار است .

5. هزینه دیگر قطعات داخل جعبه نیز 10 دلار می شود .

تا به اینجای کار کل هزینه های صر?? شده برای کنسول Xbox 1 چیزی حدود 457 دلار است .

در این بین هزینه کارخانه و بخش تولید هم اضا??ه میشود که حدود 14 دلار برای مایکروسا??ت خرج داشته است . (کارخانه تولید این کنسول هم در کشور چین واقع شده است و شرایط تولید او از نظر کارگر ها نیز مانند سونی است )

کل جمع هزینه های یک کنسول برای مایکروسا??ت 471 دلار است و قیمت ??روش این کنسول 499 دلار دربازار خرده ??روشان است .

یعنی تا به اینجای کار 28 دلار سود به ازای ??روش هر کنسول عاید می شود که اگر حق خرده ??روش را نیز حساب کنیم و سود 50/50 را برای این کنسول به مانند سونی در نظر بگیریم سود مایکروسا??ت می شود 28/2=14 ، یعنی مایکروسا??ت به ازای ??روش هر کنسول باید 14 دلار سود کند .حال مقدار سود از ??روش کنسول تا به الان را حساب می کنیم :

3 میلیون کنسول * 14 = 42 میلیون دلار سود .

تا به اینجای کارگویا مایکروسا??ت از ??روش کنسول خود سود بیشتری کرده است نسبت به سود ??روش 37.8 میلیون دلاری سونی !

[h=3]حال به سراغ بازی های انحصاری مایکروسا??ت می رویم :[/h] 1. بازی انحصاری Forza Motorsport 5 حدود 0.86 میلیون نسخه ??روخته است که می شود 51.6 میلیون دلار ??روش که نیمی از ان می شود 25.8 میلیون دلار که با احتساب 30 مایکروسا??ت می شود 7.74 میلیون دلار سود . 2. بازی انحصاری Dead Rising 3 چیزی حدود 0.61 میلون نسخه ??روخته است که می شود 36.6 میلیون دلار ??روش که نیمی از آن می شود 13.3 میلیون دلار که 30 مایکروسا??ت می شود 3.99 میلیون دلار سود . 3. بازی انحصاری Ryse حدود 0.6 میلیون نسخه ??روخته است که می شود 36 میلیون دلار ??روش که نیمی از آن می شود 13 میلیون دلار و 30 درصد مایکروسا??ت می شود 3.9 میلیون دلار سود . 4. بازی انحصاری Zoo Tycoon (2013) نیز ??روشی در حد 0.06 میلیون نسخه داشته است 3.6 میلیون دلار ??روش که نمی از ان می شود 1.8 میلیون دلار که 30 درصد از ان می شود حدود 0.54 میلیون دلار سود برای مایکروسا??ت . 5. بازی Fighter Within به عنوان بد ترین انحصاری مایکروسا??ت هم چیزی حدود 0.03 میلیون نسخه ??روش داشته است که حدود 1.8 میلیون دلار درامد داشته و نیمی از ان می شود 0.9 میلیون دلار که در امد 30 درصدی مایکروسا??ت از ان 0.27 میلیون دالار درامد از این بازی .

تا به اینجای کار مایکروسا??ت از ??روش بازی ها و کنسول نسل هشتمی خود چیزی حدود

42 + 7.74 + 3.99 + 3.9 + 0.54 + 0.27 = 58.44 میلیون دلار سود و در امد داشته است .

[h=3]حال با هم نگاهی به میزان بازیهای ??روخته شده برای کنسول Xbox One می کنیم[/h] با توجه به لینک زیر چیزی حدود 4.99 میلیون نسخه از بازی ها نیز برای کنسول مایکروسا??ت به ??روش ر??ته است که اگر سهم 1 دلاری مایکروسا??ت را حساب کنیم می شود چیزی حدود 4.99 میلیون دلار درامد مایکروسا??ت از حق ??روش امتیاز انتشار کنسولی .

میزان ??روش بازیهای کنسول مایکروسا??ت با توجه به این

در نتیحه درامد کل مایکروسا??ت برابر است با 4.99 + 58.44 = 63.64 میلیون دلار سود از طریق ??روش بازی های و کنسول ها برای مایکروسا??ت. در نتیجه باید گ??ت که در عمل تا به اینجای کار اگر چه شاید ??روش کنسولی PS4 بیشتر از Xbox one باشد اما از لحاظ سود ??روش و درامد کلی برای سازندگان ک??ه ترازو به سمت مایکروسا??ت سنگینی می کند .

سوداوری کلی مایکروسا??ت : 63.64 میلیون دلار

سوداوری کلی سونی : 60.68 میلیون دلار

شاید این اعداد ارقام دلیلی باشد بر سکوت معنا دار مایکروسا??ت و هیاهوی عجیب سونی در بازار بین المللی !

حال به نظر شما کدام کنسول در عمل سود اوری بهتری برای سازنده خود داشته است ؟

منابع :

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

جامع و کامل من که همش خوندم واقعا عالی بود حالا ??همیدم که هک شدن کنسول چه ربطی به سازنده کنسول داره بازی آنلاین مستر90 اینم بازی کنید خیلی باحاله

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

راستی چرا بجه های اینجا ??قط میگن ps منظور اینه که چرا به مایکرو??است علاقه ای ندارن

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...