رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
chia

از نشستن در سینما خسته نشدید؟ طول فیلم در اسکار چه نقشی دارد؟

پست های پیشنهاد شده

140301182245_gravity_640x360_warnerbros_nocredit.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای آکادمی اسکار "اندازه" مهم است. با نگاهی به تاریخ رقابت بر سر دریا??ت جایزه بهترین ??یلم می توان دید که بیشتر شبیه یک مسابقه دو ماراتون است تا مسابقه دو سرعت و به همین خاطر ??یلم های بلند با ضرب آهنگ آرام بیشتر شانس دریا??ت این جایزه را داشته اند.

به همین خاطر این سئوال مطرح می شود که آیا ??یلم ۹۱ دقیقه ای جاذبه برای دریا??ت جایزه بهترین ??یلم بیش از حد کوتاه نیست؟

با این مسابقه دو سئوالی شروع می کنیم که پاسخ آن نام دو ??یلم است: طولانی ترین و کوتاه ترین ??یلم هایی که تاکنون جایزه بهترین ??یلم را برده اند، کدامند؟

شاید خیلی ها بتوانند اسم طولانی ترین ??یلم را حدس بزنند ولی دادن پاسخ درست به هر دو قسمت سئوال در نوع خودش در خور یک جایزه است.

برباد ر??ته طولانی ترین ??یلمی است که جایزه بهترین ??یلم را دریا??ت کرده است. این ??یلم کلاسیک که در سال ۱۹۳۹ ساخته شد، حدود چهار ساعت است. ولی علاوه بر این می توان ??یلمهای طولانی دیگری را به خاطر آورد مثل لارنس عربستان، بن هور و یا پدر خوانده ( قسمت دوم ) که طول همه آنها بیش از ۲۰۰ دقیقه بود. تعداد دیگری از برندگان جایزه بهترین ??یلم در تاریخ جوایز اسکار حدود سه ساعت بوده اند.

[h=3]نامزدهای اسکار بهترین ??یلم (دقیقه)[/h]140116161254_gravity_and_american_hustle_both_304x171_nocredit_nocredit.jpg

  • گرگ وال استریت:‌۱۸۰
  • کلاهبرداری آمریکایی: ۱۳۸
  • دوازده سال بردگی: ۱۳۴
  • کاپیتان ??یلیپس:‌۱۳۴
  • او: ۱۲۶
  • باشگاه مشتریان دالاس: ۱۱۷
  • نبراسکا:‌ ۱۱۵
  • ??یلومنا:‌۹۸
  • جاذبه: ۹۱

 

از سوی دیگر احتمالا کمتر کسی کوتاه ترین ??یلم برنده جایزه اسکار را می تواند به یاد بیاورد. کوتاه ترین ??یلمی که تاکنون این جایزه را دریا??ت کرده مارتی محصول سال ۱۹۵۵ است که امروزه کمتر کسی آن را به یاد می آورد.

علاوه بر این جایزه اسکار برای بهترین ??یلم تاکنون ??قط به دو ??یلم دیگر که طول آنها کمتر از ۱۰۰ دقیقه بوده اعطا شده است: " ??یلم آنی هال در سال ۱۹۷۷ که طول آن ۹۳ دقیقه بود و ??یلم رانندگی برای خانم دیزی در سال ۱۹۸۹ که طول آن ۹۹ دقیقه بود.

[h=2]خلق یک دنیا[/h]اخیرا در نظرسنجی که مجله سینمایی امپایر در آستانه اعلام جوایز اسکار انجام داد ??یلم برباد ر??ته با پیروزی بر ??یلم جادوگر شهر اوز به عنوان بزرگترین ??یلم تاریخ اسکار برگزیده شد.

شاید از نظر بسیاری این قضاوت به حق نباشد، کما اینکه ??یل د سیملین، نویسنده این مجله، معتقد است که ??یلمبرباد ر??ته را هنوز هم می توان الگوی کاملی برای بخش بهترین ??یلم جوایز اسکار دانست.

??یلم هایی که با اقتباس دقیق از روی آثار ادبی، شخصیت های تاریخی و یا موضوعات مهم تاریخی و معاصر ساخته می شوند معمولا در رقابت های مربوط به بهترین ??یلم جوایز اسکار به خوبی درخشیده اند. و از آنجایی که تعداد زیادی از اعضای آکادمی بازیگران سینمای هالیوود هستند معمولا ??یلم هایی که در آنها بازی های درخشانی ارائه می شود اقبال زیادی دارند.

"نو آوری معمولا به پیروزی در اسکار نمی انجامد."

هلن اوهارا از مجله امپایر

 

 

 

 

 

??یل د سیملین از نویسندگان مجله امپایر می گوید: "اعضای آکادمی نیز مثل همه ما مثانه های کوچکی دارند و بعید می دانم که طاقت دیدن ??یلم های بسیار طولانی را داشته باشند. ولی شاید این دسته از ??یلم های بلند دقیقا همان عناصری را دارند که آکادمی اسکار می پسندد. آکادمی اسکار آگاهانه سعی دارد که تصویر خاصی را از خود به مردم و سینما دوستان عرضه کند و احتمالا برگزیدن ??یلمهای بلند بخشی از همین تلاش برای خلق یک نماد ویژه است."

با وجودیکه متوسط طول ??یلمهای سینمایی که هر ساله تولید می شوند بین ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه است با دقت در تاریخ جوایز اسکار می توان دید که اکثر برندگان بخش بهترین ??یلم معمولا طولانی تر بوده و طول آنها یه طور متوسط حدود ۱۴۰ دقیقه است.

هلن اوهارا از نویسندگان مجله امپایر می گوید: "در اکثر موارد ??یلمهای بسیار سنگین و تاریخی هستند و برای تماشای دنیای ویژه ای که آنها خلق می کنند باید وقت زیادی اختصاص داد."

[h=2]شاهکارهای تکنیکی[/h]??یلم جاذبه با همه ??یلمهای بلند و تاریخی که معمولا در اسکار درخشیده اند ت??اوت و ??اصله زیادی دارد. با دیالوگهای بسیار محدود، تعداد کم بازیگران و مدت زمان کوتاه آن، در مدت زمان لازم برای تماشای ??یلمی مثل بربادر??ته یا گاندی می توان آن را دوبار تماشا کرد و حتی در بین دو نمایش یک چایی هم دم کرد.

graphic_1393593919.jpgبر باد ر??ته

بن هور

لورنس عربستان

گاندی

??هرست شیندلر

 

در نقدهایی که در مورد ??یلم جاذبه نوشته شده به نکات مثبتی مثل "دقت قابل تحسین در خلق محیط " و "صراحت ، جسارت و از همه مهمتر سادگی و خلوص آن" و همین طور "روایت ساده یک داستان با بهره گیری از عوامل تصویری بسیار پیچیده" اشاره شده است.

اما همه این نقدهای تحسین آمیز و یادآوری جنبه های مثبت ??یلم جاذبه دقیقا در مقابل و برخلا?? آن معیارهایی است که معمولا در گزینش های آکادمی اسکار در نظر گر??ته می شوند.

??یلم جاذبه با این خطر روبروست که اعضای آکادمی آن را به حد کا??ی سنگین و تاریخ ساز تلقی نکنند، هر چند نام آن و تمام داستان حول جاذبه دور می زند.

هلن اوهارا از مجله امپایر می گوید ساختن ??یلم جاذبه یک دستاورد سینمایی بزرگ است. سازندگان آن قبل از شروع ??یلمبرداری سالها زحمت کشیدند تا تکنولوژی لازم را برای خلق محیطی که در آن نیروی جاذبه وجود ندارد تکمیل کنند.

هلن اوهارا می ا??زاید که ??یلمهای دارای جاذبه های تصویری و جلوه های ویژه به نسبت ??یلمهای به اصطلاح سنتی کمتر از سوی آکادمی اسکار مورد توجه و تقدیر قرار می گیرند.

شاید به همین خاطر است که تاکنون هیچ ??یلم انیمیشنی جایزه بهترین ??یلم را نبرده است. او می ا??زاید:" کی??یت های ??نی و تصویری یک ??یلم در رقابت های اسکار به ضرر آن تمام خواهد شد. نوآوری معمولا اسکار را نمی برد."

بنابراین با وجود مو??قیت تجاری ??یلم جاذبه، نقدهای بسیار خوب و مثبتی که دریا??ت کرده است و نامزدی آن در ده بخش مختل?? از جوایز اسکار این ??یلم شاید عناصر لازم برای دریا??ت بهترین جایزه را نداشته باشد.

[h=2]کسالت آور[/h]اما گرایش سالهای اخیر به سمت انتخاب ??یلم های کوتاه تر در بخش نامزدهای بهترین ??یلم نشان می دهد که شاید شرایط مناسب برای مو??قیت یک ??یلم با مدت زمان کوتاه تر ولی با ساختاری عالی مثل ??یلم جاذبه ??راهم شده باشد.

در سالهای دهه ۱۹۹۰ طول متوسط ??یلم هایی که جایزه بهترین ??یلم را دریا??ت کردند حدود دو ساعت و نیم بوده و این سالها را می توان کسالت آور ترین دهه در تاریخ جوایز اسکار دانست. از جمله ??یلم هایی که در این دهه جایزه بهترین ??یلم را بردند، می توان به شجاع دل و بیمار انگلیسی اشاره کرد که هر دو ??یلم های تاریخی بودند.

و اگر ??کر می کنید که ??قط این دو ??یلم بسیار طولانی بودند کا??ی است به یاد بیاورید که سه ??یلم دیگری که در دهه ۱۹۹۰ جایزه بهترین ??یلم را بردند حتی از این دو هم طولانی تر بودند. ??یلم ??هرست شیندلر ۱۹۵ دقیقه ، ??یلم تایتانیک ۱۹۴ دقیقه و رقص با گرگ ها ۱۸۱ دقیقه بود.

با این همه از سالهای پ?? کرده دهه ۱۹۹۰ به این سو برندگان جایزه بهترین ??یلم تا حدی از وزن و طول خود کاسته اند.

"ما سعی می کنیم که این برنامه را در سه ساعت تمام کنیم، همان زمانی که مارتین اسکورسیزی به آن می گوید صحنه اول."

تینا ??ی، مجری جوایز گلدان گلوب

 

 

 

 

 

در ??اصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ برای اولین بار پس از سالهای دهه ۷۰ میلادی، در سه مورد ??یلمهایی که طول آنها دو ساعت و یا کمتر از دو ساعت بود جایزه بهترین ??یلم را دریا??ت کردند. و در دهه حاضر نیز هر سه برنده این جایزه یعنی ??یلم های سخنرانی پادشاه، آرتیست وآرگو همه دو ساعت و یا زیر دو ساعت بوده اند.

امسال طولانی ترین ??یلمی که در بخش بهترین ??یلم اسکار نامزد شده است گرگ وال استریت به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است که حدود دو ساعت و نیم است.

آماندا دابینز در مقاله ای در مجله نیویورک با عنوان "درود بر جاذبه، ??یلم ۹۱ دقیقه ای لایق اسکار" نوشت :" به مرور در صنعت ??یلمسازی طولانی بودن با جدی بودن ??یلم یکسان تلقی شده است و به همین خاطر بسیاری از کارگردان ها و تهیه کننده ها به جای تدوین و خلاصه کردن داستان به آن شاخ و برگ می ا??زایند."

??یلم جاذبه با مدت زمان محدودش، با موضوع محوری آن یعنی اندوه و غم شخصی که می تواند جهانشمول باشد و داستان تلاش برای بقا در مجموع توانسته عواملی که می توانند آکادمی اسکار را قانع کند در خود جای دهد.

آماندا دابینز از مجله نیویورک معتقد است که ??یلم جاذبه به اندازه هر ??یلم دیگری که حتی ۸۰ دقیقه هم از این طولانی تر باشد مهم است. او می ا??زاید:" من به عنوان ??ردی که به محدودیت زمانی اعتقاد دارد از ??یلم جاذبه د??اع می کنم چون ثابت می کند که ??یلمهای بزرگ و تاریخی لازم نیست که به شکل نامحدودی طولانی ساخته شوند."

در ??یلم جاذبه پس از صحنه های بی رحمانه ای که قهرمان داستان را در شرایط بسیار دشواری قرار می دهد به مرور مبارزه قهرمان علیه تمام دشواریها ادامه یا??ته و پایانی پیروزمندانه را به تصویر می کشد. ولی آیا این ??یلم در شب اعطای جوایز اسکار نیز می تواند بر همه موانع ??ائق آید و به پیروزی برسد؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...