رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
mohamad2000

فرزند تاریكی: Thief نقد و برسی توسط خودم

پست های پیشنهاد شده

بی تردید سری Thief آغازگر مخ??ی-كاری حقیقی در میان بازی های کامپیوتری هستند، زیرا آثار دیگری كه همزمان با ظهور این مجموعه پا به عرصه رقابت نهادند، هیچ یك نتوانستند به درستی در چهارچوب عناوین این سبک درخشیده و ماندگار شوند. درست است كه بزرگانی چون Metal Gear Solid و Splinter Cell باعث محبوبیت و توسعه مخ??ی-كاری طی نسل های گذشته شده اند، اما آنچه كه امروزه در محصولاتی مانند Dishonored دیده می شود، در واقع همان مسیری است كه سال ها پیش Thief‌ آن را پیموده بود. پس از عرضه 3 نسخه مت??اوت، اعضای Eidos Montreal با هد?? بازسازی و احیای یكی دیگر از اسطوره های دوران طلایی، گرد هم آمده تا زیر نظر Square Enix كه این روزها روابط نزدیك و تنگاتنگی میان آن ها ایجاد شده، یكبار دیگر مو??قیتی نظیر Reboot سال گذشته Tomb Raider را اینبار با Thief برای علاقه مندان تكرار كنند.

thiefbanner.jpg

داستان

یكی از دلایل مو??قیت سری بازی های Thief، خط داستانی مت??اوت و منحصر به ??رد آن به واسطه شخصت اصلی بسیار محبوبش بوده كه همواره از آن به عنوان یكی از برترین شخصیت های دنیای دیجیتال یاد شده است. ت??اوت گرت (Garrett) با قهرمانان دیگر، از آن دسته موضوعاتی بوده كه بازیكنان را به پیگیری سرنوشت او سوق داده است. وی یك شاه دزد واقعی و بهترین سارق روزگار خود است كه بر خلا?? سایر هم كیشانش، این کار را نه به خاطر ثروت اندوزی، بلكه به علت ذات ماجراجویانه و هیجان نه??ته در آن برگزیده به همین دلیل همواره تنها است و دستیاری به همراه ندارد. گرت ??رزند تاریكی و مرد شب است كه به هنگام ظلمت به قصرهای بزرگ، كمپ های محا??ظت شده و عمارت های اشرا?? زادگان ر??ته و اشیاء جادویی و گرانبهای ثروتمندان متكبر را سرقت می كند.

Thief جدید در واقع چهارمین نسخه ای است كه تحت این عنوان منتشر شده، اما داستان آن در عین و??اداری به برخی عناصر گذشته، نه یك ماجرای كاملاً مستقل و جدید را روایت می كند و نه دنباله ای برای آن به حساب می آید. ماجرا در شهری با معماری ویكتوریایی به نام The City جریان دارد كه مردم آن از یك سو تحت ظلم و ستم دولت حاكم، به ستوه آمده اند و از سوی دیگر با بیماری خانمان سوز طاعون دست و پنجه نرم می كنند. بر خلا?? نسخه های گذشته كه میادین شهر به جولانگاه نزاع میان دو ??رقه اصلی Keeper و Hammerite تبدل شده بود، اینبار خبری از آن ها نیست و اشرا?? موسوم به The Baron و دسته های ناراضی مردم كه در رویای برپایی یك انقلاب در بطن این درگیری قرار دارند، جای آن ها را گر??ته اند.

large_image.jpg

اكنون بیش از هر زمانی جادو و سحر در میان سودجویان رواج پیدا كرده و بعضاً عواقب جبران ناپذیری را بوجود آورده است. اما داستان گرت از آنجایی شروع می شود كه او برای خوش رنگ تر کردن كلكسیون اشیاء قیمتی و زیورآلات خود، شیئی با ارزش و صد البته جادویی متعلق به یكی از قدرتمندان و اشخاص با ن??وذ شهر را سرقت می كند كه بی اختیار از اسرار و قدرت های او مطلع می شود و پس از آن برای ارضاء حس كنجكاوی خود و پیدا كردن راهی برای بهبود وضعیت شهر، ماجراهای بسیاری را آغاز می كند كه در هر یك از مراحل بازی به وقوع می پیوندند. در واقع، این خود شما هستید كه خط داستانی را رقم می زنید و این طور می توان گ??ت که هیچ گونه نكته یا ویژگی خاص جدید یا منحصر به ??ردی در آن وجود ندارد كه قابل بحث باشد. اما آن حس همذات پنداری همیشگی كه ما بین بازیكنان و گرت ات??اق می ا??تد، باعث می شود تا انتها به نیت پشت سر گذاشتن وقایع جدید و هیجان انگیز با او و ساعات شبگردی اش همراه باشید.

thief_bank_heist_mission-wide.jpg

گرا??یك

Thief یكی از معدود عناوین سال 2014 است كه از ابتدا صر??اً برای نسل جدید در نظر گر??ته شده و عملكرد مثبت آن از نظر گرا??یكی برای PS4‌ ،Xbox One و PC در رأس توجه سازندگان قرار داشت. یادآوری این نكته از آنجایی اهمیت پیدا می كند كه از ت??اوت ??احش میان نسخه های نسل ه??تمی و هشتمی بازی تعجب نكنید، چرا كه Thief‌ روی PS3 و Xbox 360 همچون یك پورت ضعی?? ظاهر شده است كه با عملكرد حقیقی آن ??اصله بسیاری دارد. به همین دلیل، كاملاً بدیهی است كه بهترین خروجی را روی یكی از كنسول های نسل هشتمی و یا PC از این بازی می توانید داشته باشد.

حتی طراحی شخصیت گرت هم در هر دو نسل با یكدیگر مت??اوت است و روی سخت ا??زارهای قوی تر چند برابر بهتر و با جزئیات بیشتر به تصویر كشیده می شود. البته با توجه به قدرت بیشتر كنسول های نسل جدید، این ت??اوت چندان هم عجیب و غیرمنطقی به نظر نمی رسد. با این وجود، نمی شود از ارزش های هنری و حتی تكنیكی آن حتی روی سخت ا??زارهای قدیمی تر چشم پوشی كرد و آن را نادیده گر??ت. Thief با است??اده از آخرین نگارش های Unreal Engine 3 ساخته شده كه و??ور تكنیك های گرا??یكی در آن به وضوح دیده می شود. از همان ابتدای بازی، اتمس??ر گیرا و سنگین محیط به همراه معماری ویكتوریایی شهر The City مجذوب كننده هستند و به بهترین شكل ممكن ??ضای مخو?? و مرده شهر و تاریكی حاكم بر آن را ??ریاد می زنند.

thief-11.jpg

نقطه به نقطه محیط با سیاهی و سایه ها در هم آمیخته شده و ??ضایی ایده ال را برای یك مخ??ی-كاری درست و حسابی بوجود آورده اند. در همین راستا، سایه زنی ها در نسخه های هر دو نسل حالتی داینامیك به خود گر??ته و صر?? نظر از وجود لبه های تیز در برخی از پلت??رم ها به رقم نبود تكنولوژی Anti-Aliasing راضی كننده هستند. نورپردازی نیز شرایط نسبتاً مشابهی دارد و وسواس سازندگان در نحوه عملكرد آن كاملاً احساس می شود. از سوی دیگر، كی??یت با??ت ها و میزان جزئیات بكار ر??ته در محیط در هر دو نسل با در نظر گر??تن وسعت و بزرگی ??ضا بسیار معقول است، اما همچنان مشكل همیشگی موتور UE3 كه مربوط به تأخیر در بارگذاری با??ت ها و جزئیات است، در برخی از صحنه ها به نسبت مشاهده می شود.

اما اصلی ترین مشكل بازی كه تا حدود زیادی از ارزش های آن می كاهد، سرعت نه چندان پایدار ??ریم و ا??ت شدید آن در لحظه های متمادی از بازی است كه حتی در شرایط عادی كمتر به عدد 30 كه استاندارد نسل ه??تم است، نزدیك می شود. گذشته از مشكلات موجود، طراحی هنری و زیبای محیط كه شباهت بسیاری به سبک گرا??یكی Dishonored دارد، محسور كننده و شبیه به یك تابلوی نقاشی است. ظرو?? و زیور آلات قیمتی، بسیار خوب طراحی شده اند و از تنوع بالایی برخوردار هستند. به طور كلی، ارزش های هنری و بعضاً تكنیكی بازی باعث می شود تا در نهایت احساس رضایت از Thief در این زمینه به شما دست بدهد.

url2.jpg

موسیقی/صداگذاری

نسخه جدید از نظر صداگذاری دستخوش تغییراتی شده كه مهمترین آن، صداپیشه گرت است. در حالیكه همه این شخصیت را با صدای است??ن راسل (Stephen Russell) می شناختند، در این Thief شاهد حضور او نیستیم و آقای رومانو اورزاری (Romano Orzari) این وظی??ه مهم را عهده دار شده است. البته کار قابل قبول صداپیشه جدید و مدت زمان زیادی كه از عرضه آخرین نسخه بازی با حضور راسل می گذرد، باعث می شود تا كمتر كسی متوجه این تغییرات شود و در نهایت، نتیجه كار راضی كننده باشد. صداپیشگی سایر شخصیت ها نیز به خوبی انجام شده و مشكل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

??ضای بازی به دلیل ??ضای خاص آن معمولا ساكت و بدون هر گونه ا??كت های صوتی مزاحم است. به طوری كه صدای پای گرت می تواند به گوش سربازان مجاور او برسد. هر چند كه معمولاً ندای آزادی طلبی مردم از گوشه و كنار شهر به گوش می رسد و در سكوت حاكم بر بازی، توجه شما را به سوی خود جلب می كند. موسیقی توسط آقای لوک سینت پیره (Luc St. Pierre) ساخته شده و همخوانی بسیار خوبی با ات??اقات و بطور كلی جریان گیم پلی دارد و به عبارتی، قسمتی از آن به حساب می آید. بدان معنا كه وقتی هنوز موقعیت گرت لو نر??ته، به نرمی گوشنوازی می كند و درست هنگامی كه سربازان دشمن متوجه حضور او در محیط می شوند، ریتم تند و هیجان انگیزی به خود می گیرد و تا زمانی كه از دید آن ها پنهان نشوید، ادامه پیدا می كند.

garrett.jpg

گیم پلی

بر خلا?? بسیاری از آثار مو??ق مخ??ی-كاری كه اغلب در حالت سوم-شخص ساخته شده اند، Thief این لذت را در زوایه دید اول-شخص به علاقه مندان هدیه داد و نخستین بار تجربه ای جدید و مت??اوت را به ارمغان آورد. همانطور كه اشاره شد، Thief در واقع یك بازسازی برای این سری محسوب می شود و همین نكته باعث شده تا گیم پلی نیز همچون سایر ابعاد آن دشتخوش تغییراتی شود تا در كنار المان های آشنا و كلیدی این مجموعه، استخوان بندی نسخه جدید شكل بگیرد. Thief جدید همچون دو بازی نخست آن، كاملاً اول-شخص دنبال نمی شود و یا مانند نسخه سوم امكان جابجایی میان حالت اول-شخص و سوم-شخص را هم به بازیكنان نداده است.

در عوض در حالت عادی، دوربین به حالت اول-شخص و در مواقع لزوم، مثل حرکت ها طولانی از روی دیوارها به زاویه دید سوم-شخص درمی آید. این ویژگی باعث شده تا ??رمولی كاربردی تر از گذشته در این بازی شكل بگیرد كه در عین حال مخال??ان بسیاری هم می تواند برای خود داشته باشد. با است??اده از حركت سریع گرت، می توانید در كسری از ثانیه میان دو نقطه جابجا شوید، اما هنوز هم مخ??ی-كاری بر مبنای تاریكی، حر?? اول را می زند و با توجه به سیستم غیر قابل كاربردی و نص??ه و نیمه مبارازات بازی، در واقع تنهاترین راه ممكن برای زنده رسیدن به اهدا?? خواهد بود. از این رو، موقع خزیدن در تاریكی و سایه ها، هاله ای مه مانند دور تصویر را احاطه می كند و در صورتی كه از این حالت خارج شوید و در معرض دید و خطر قرار بگیرید، ناپدید می شود.

url.jpg

سربازان دشمن تا زمانی كه در تاریكی قرار داشته باشید، حتی اگر كنار یا پیش روی آنان بایستید هم متوجه حضور شما نمی شوند. البته تاریكی حكم??رما بر محیط، علاوه بر ??راهم آوردن ??ضایی ایده آل برای مخ??ی-كاری، طبعاتی هم به دنبال داشته و به شكل قابل توجهی قدرت دید بازیكنان را كاهش داده است. در همین راستا، قابلیت چشم مصلح (Vision) برای گرت تعبیه شده كه دشمنان و آیتم های مهمی همچون اشیاء با ارزش و لبه ها را از محیط اطرا?? با رنگ آبی متمایز می كند تا كمتر دچار سردرگمی بشوید. البته این حالت پایدار نیست و با است??اده از نوار آبی رنگی میزان آن به تصویر كشیده می شود كه می توان مقدار آن را با جمع آوری رزهای آبی ا??زایش داد.

همچنین با است??اده از قابلیت Focus می توانید محیط اطرا?? را دید بزنید. بطور كلی، بخش مخ??ی-كاری بازی نسبتاً خوب در بازی پیاده سازی شده و ??ارغ از نبود تعادل در میان برخی از مراحل، انتخاب های خوبی را در اختیار بازیكنان قرار داده است. اما تا دلتان بخواهد، بخش مبارزات مشكل دارد. به طوری كه عملاً امكان زنده ماندن شما در مقابل یك ن??ر از سربازان دشمن در حد ص??ر است، مگر با در نظر گر??تن برخی استثنائات! به همین دلیل، گرت به هیچ وجه یك مبارز قوی نیست و تنها وسیله د??اع شخصی آن یك گرز است و قابلیت است??اده از شمشیر وجود ندارد. البته یك كمان با تیرهای گوناگون هم در دسترس خواهد بود كه بیشتر در اختیار سیستم مخ??ی-كاری است.

url4.jpg

این كمان از تیرهای مختل?? آب، آتش، ??ولادی و... بهره می برد كه هر كدام بسته به نوع شرایط، كاربردهای مت??اوتی دارند. برای تمامی قابلیت های گرت نیز یك درخت ارتقا نسبتاً خوب تعبیه شده كه هر چند زیرشاخه های بسیاری ندارد، اما سیستم مثبتی از کار درآمده است. در انتها، باید به یك سری از Mini-Gameهای تكراری و كاملاً بی ارزش همچون باز كردن ق??ل درها و حل معماهای نه چندان چالش برانگیز به علاوه صحنه های كلیشه ای QTE اشاره كرد كه به هیچ وجه نكته جدیدی با خود به همراه ندارند و از همان ابتدا خسته كننده می شوند.

url1.jpg

نتیجه گیری

عملكرد درخشان Tomb Raider ،DmC و... سطح انتظارات را از نسخه های Reboot بازی های ریشه دار بسیار بالا برده، اما بر خلا?? آنچه كه این روزها از اصحاب رسانه به گوش می رسد، Thief‌ یك بازسازی نسبتاً راضی كننده است كه هر چند پاسخ چند سال غیبت غیر موجه و انتظار طر??داران قدیمی خود را نداده و از مشكلات ریز و درشتی درنج می برد، اما ارزش تجربه را دارد كه بر عكس بسیاری از آثار پر سر و صدای امروزی تنها به بخش تك ن??ره خود متكی است و همچنان به علاقه مندان بازی های مخ??ی-كاری توصیه می شود.

url3.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

نقد خیلی خوب بود مرسی ولی بازیش خیلی خوب نیست البته بد هم نیست

گرا??یکش روی پی سی هم زیاد تعری??ی نداره

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
نقد خیلی خوب بود مرسی ولی بازیش خیلی خوب نیست البته بد هم نیست

گرا??یکش روی پی سی هم زیاد تعری??ی نداره

بد نبود بازیش مرسی که خواندین

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

یعنی جاستین بیبر این اواتارو ببینه خودشو از ... دار میزنه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اخه پسر خوب چرا الکی نقد پردیس گیم رو که سردبیر سایتش نوشته میزاری و مینویسی نقد از خودم.بابا مثل بقیه نقد رو بزار و منبع رو ذکر کن یا اگر منبع رو نمینویسی لا اقل ننویس نقد از خودم.این طوری انگار به بچه های انجمن توهین میکنی.اون از عکس گذاشتنت که عکسای مانکن های ایرانی رو گذاشتی به جای خودت اینم از نقد نوشتنت.من اولش باهات حال کردم ولی این چیزارو ازت دیدم داره نظرم عوض میشه.مثلا من نقد دارک سولز 2 رو از ign خودم ترجمه کردم باید مینوشتم نقد از خودم؟ تازه باز اگه مینوشتم نقد از خودم میتونستم بگم خودم ترجمه اش کردم ولی این کار صحیح نیست.من یا بچه ها خیلی از نقد هارو از سایتای دیگه کپی میکنیم ولی یا منبع رو مینویسیم یا اگه نمینویسیم نمیگیم نقد از خودم.لط??ا این کار رو نکن.

 

????? ??? - ????? ??????

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...