رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
iman0013

کدام به صرفه تر است ؟ LCD، LED یا Plasma ؟

پست های پیشنهاد شده

انتخاب هر محصول میزان حساسیت مت??اوتی برای خریدار آن ایجاد خواهد کرده و هر چه کالا بیشتر به سمت لوکس بودن پیش رود بر حساسیت خریدار ا??زوده خواهد شد. بطور مثال شما برای خرید شیر یا تخم مرغ مطمئناً آن قدر تامل و موشکا??ی نخواهید داشت که برای خرید یک گوشی تل??ن همراه یا تلویزیون خواهید کرد. برای خرید تلویزیون ??اکتورهای بسیاری وجود دارند که بدون داشتن اطلاعات کا??ی، انتخاب مناسب ترین گزینه از میان انبوهی از مدل های مختل?? امروزی تا حدودی دشوار خواهد بود. پس اگر به دنبال انتخاب بهترین تلویزیون هستید در ادامه با ما همراه باشید:

 

هنگام خرید یک تلویزیون جدید (که امروزه با نام های HDTV و یا UHDTV, 4K شناخته می شود) ملاک های ??راوانی برای انتخاب وجود دارد که مهمترین آن ها نوع ص??حه نمایش است. امروزه در حالیکه تلویزیون های CRT رو به انقراض هستند و دوران تلویزیون های عظیم الجثه پروجکشن به پایان رسیده است، بازار HDTV ها 4 نوع از تلویزیون ها را به شما پیشنهاد می کند:

 

ال??. پلاسماها

 

ب. تلویزیون های LCD با نور پس زمینه CCFL

 

ج. تلویزیون های LCD با نور پس زمینه LED (که امروزه به اختصار با نام LED شناخته میشوند)

 

د. تلویزیون های OLED

 

در ادامه متن تلویزیون های LCD با نور پس زمینه LED را به اختصار LED خواهیم نامید.

 

اما با توجه به قیمت بسیار بالای OLED ها و تکنولوژی قدیمی LCD ها رقابت اصلی امروزه میان پلاسما ها و LED هاست، پس OLED ها را ??اکتور گر??ته و برای آن دسته از ا??رادی که از نظر بودجه مشکلی نداشته اما ??رصت کا??ی برای مطالعه این مقاله ندارند پیشنهاد میکنیم همین الان به سراغ OLED ها بروند! در غیر این صورت ادامه مقاله را بخوانید:

 

1- چگونه کار می کنند؟

 

توضیح کامل در خصوص چگونگی کارکرد هر یک از این سیستم ها خود بحثی م??صل می طلبد. اما به طور اجمالی می توان گ??ت تلویزیون های LCD از کریستال مایع برای نمایش تصویر و نور پس زمینه CCFL (??لوئورسنت کاتد سرد) است??اده می کنند. تلویزیون های LED در واقع همان سیستم LCD هستند که برای نور دهی از نور پس زمینه LED است??اده می کنند. پلاسما ها نیز برای ایجاد تصاویر از عنصر ??س??ر و گاز پلاسمای سرد است??اده می کنند که نور خود را نیز تأمین می کنند، در نتیجه نیازی به نور پس زمینه ندارند.

 

2- قیمت:

 

در لحظه نگارش این مقاله، با ذکر این نکته که به دلیل ??ناوری خاص پلاسماها اندازه آن ها از 40 اینچ شروع می شود، ارزانترین تلویزیون های 32 اینچ LED قیمتی در حدود 1 میلیون و دویست هزار تومان داشته و ارزانترین تلویزیون های پلاسما نیز قیمتی در حدود 1 میلیون و چهارصد هزار تومان دارند. و البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید: تماشای ??یلم ها در ص??حه های بزرگتر لذتی به مراتب بالاتر خواهد داشت! این تجربه ای ثابت شده است و بسیاری از ا??راد پس از تماشای ??یلم با یک تلویزیون بزرگتر ا??سوس میخورند که چرا هنگام خرید به این اندازه کوچک بسنده کرده اند! (ابعاد ص??حه تلویزیون های 42 اینچ در حدود 72 درصد بزرگتر از 32 اینچ ها می باشد.)

 

 

249236_777.jpg

 

3- مصر?? انرژی:

 

تلویزیون های پلاسما به وضوح مصر?? انرژی بیشتری نسبت به LCD ها و LED ها داشته و LED ها کمترین مصر?? را دارند.

 

249680_404.jpg

 

هر چند در مدل های جدید پلاسماها تلاش خوبی برای کاهش مصر?? انرژی، گاه تا 50%، صورت گر??ته است.

 

جدول زیر دربردارنده میانگین مصر?? انرژی این 3 نوع می باشد:

 

249681_944.jpg

 

4- ضخامت، وزن و مقاومت:

 

ضخامت میانگین LED ها در حدود 4/5 سانتی متر می باشد. وضعیت پلاسما ها نیز چندان بد نیست، میانگین ضخامت آنها در حدود 6/3 سانتی متر است. بازنده این قسمت LCD ها با میانگین ضخامتی برابر 9/1 سانتی متر هستند. هرچند ممکن است برای بسیاری ضخامت تلویزیون ??اکتور بسیار مهمی برای تصمیم گیری نباشد، چرا که معمولا برای تماشای تلویزیون روبروی آن می نشینید نه در کناره های آن! هر چند در صورتی که قصد خرید یک LED دارید ضخامت کم می تواند از لحاظ زیبایی یک امتیاز برای شما تلقی شود.

 

از لحاظ وزن LED ها سبک ترین بوده و پلاسما ها نسبت به دو مدل دیگر سنگین تر هستند، چرا که از دو لایه شیشه تشکیل شده و برای تحمل ??شار گاز درون باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. البته این امر موجب یک برتری بزرگ برای پلاسماها شده است و آن مقاومت بالا در برابر ضربه است. ??رزند کوچک و البته بازیگوش دارید؟ این هشدار را جدی بگیرید؛ اگر ضربه ای به ص??حه LCD شما وارد کرده و و آن را بشکند بهتر است به ??کر خرید یک تلویزیون جدید باشید ولی پلاسما ها اینگونه نیستند. البته در بعضی مدل های LED وضعیت نسبت به LCD ها بهتر است.

 

249682_489.jpg

5- کی??یت تصویر:

 

به طور قطع مهمترین و البته پیچیده ترین ??اکتور تصمیم گیری برای اغلب ا??راد کی??یت تصویر است، اما عوامل بسیاری در آن دخیل هستند: گستره زاویه دید، غلظت بالای رنگ مشکی، روشنایی رنگ س??ید، دقت رنگ و تار نشدن تصاویر متحرک.

 

زاویه دید:

 

از لحاظ ساختاری عامل اصلی در زاویه دید تکنولوژی به کار ر??ته در هر نوع تلویزیون است، اما به طور کلی پلاسما ها دارای زاویه دید بسیار وسیع تری نسبت به LED ها هستند به گونه ای که با ا??زایش زاویه شما با تلویزیون کی??یت تصویر LED ها سریع تر ا??ت می کند.

 

به شما توصیه میکنیم که به مشخصات اعلام شده از طر?? تولید کننده ها توجهی نکنید. امروزه تقریبا تمامی تولید کننده ها ادعا می کنند که LED های آنها زاویه دیدی برابر با 178 درجه دارند. هرچند این ادعا درست است اما کی??یت تصویر در زوایای بالا ا??ت شدیدی میکند. البته ممکن است همه به زاویه دید بالا نیازی نداشته باشند. اگر شما قصد دارید به تنهایی تلویزیون تماشا کنید یا مبلمان شما مستقیما روبروی تلویزیون است زاویه دید LED ها برای شما کا??ی خواهد بود، اما در صورتی که قصد دارید با جمعی از دوستان خود به تماشای مسابقه ??وتبال بنشینید ممکن است تا حدودی شما را ناامید کند.

 

249683_663.jpg

غلظت رنگ سیاه:

 

این همان قلمرویی است که تلویزیون های پلاسما در آن یکه تازی می کنند. هنگامی که در تلویزیون های پلاسما برای تولید رنگ مشکی پیکسل خاموش می شود تقریبا هیچ نوری ساطع نمیشود (تنها 0.05 cd/m2) که این عدد در LED ها برابر 0.15 cd/m2 است، اما باز هم مقدار قابل قبولی است. در مورد تلویزیون های LCD ترجیح می دهیم سکوت اختیار کنیم! چرا که رنگ های مشکی بیشتر به خاکستری می مانند تا سیاه.

 

249241_139.jpg

 

روشنایی:

 

هر دو نوع LCD ها (CCFL و LED) روشنایی بسیار بالاتری نسبت به پلاسما ها دارند. در صورتی که قصد است??اده از تلویزیون در یک اتاق با پنجره های زیاد یا زیر نور زیاد لامپ دارید روشنایی های تولید شده توسط LCD ها و LED ها را ترجیح خواهید داد.

 

محو شدگی تصاویر متحرک:

 

تارشدگی یا محو شدگی تصاویر متحرک مشکلی است که اغلب در LCD های ارزان قیمت مشاهده می شود. در ویدیوهایی که اشیاء با سرعت زیاد حرکت می کنند (مانند حرکت توپ در مسابقه ??وتبال یا حرکت خودرو با سرعت زیاد در ??یلم ها) تصویر شی متحرک تا حدودی تار خواهد شد که این مشکل ناشی از نرخ پایین تعویض ??ریم در هر ثانیه (FPS) است. تلویزیون های پلاسما از این مشکل عاری هستند هر چند که در مدل های جدیدتر و گرانتر LCD ها و LED ها پیشر??ت های خوبی به دست آمده است اما در اغلب مواقع مشکل حادی به حساب نمی آید.

 

249242_888.jpg

 

نکته ای که در اینجا باید در مورد پلاسما ها اشاره کنیم، مشکل ماندن شبه تصویر (Burn-in) است. در مدل های قدیمی پلاسما ها در صورتی که یک تصویر (یا لوگو شبکه تلویزیونی) به مدت زیادی روی ص??حه باقی می ماند پس از تغییر تصویر، سایه آن تا مدتی روی ص??حه دیده می شد و حتی گاهی در صورت طولانی شدن بسیار زیاد زمان منجر به سوختن ص??حه می گشت. اما در مدل های امروزی تقریبا این مورد یا??ت نمی شود و در صورتی که دقت ??راوانی به خرج ندهید متوجه این شبه تصویر نخواهید شد.

 

6- کی??یت صدا:

 

تمامی تلویزیون های امروزی از کی??یت صدای مطلوبی برای پوشش یک اتاق نشیمن برخوردارند. اما به اغراق ??روشنده ها و تولید کننده ها در اینکه ??لان مدل بهترین کی??یت صدا را دارا می باشد اعتنا نکنید، چرا که اگر می خواهید بهترین کی??یت صدا را داشته باشید باید یک سینمای خانگی نیز تهیه کنید.

 

جمع بندی:

 

هر یک از انواع تلویزیون ها معایب و محاسن خود را دارند و قاعدتاً انتخاب یکی از مدل های مذکور به عنوان برنده ی مطلق امکان پذیر نخواهد بود. اما با توجه به نیاز شما و ویژگی های هر یک از این تلویزیون ها میتوان مناسب ترین گزینه را انتخاب کرد.

 

LCD ها در حال خروج از بازار هستند و کی??یت تصویر انواع دیگر را ندارند، اما ارزان قیمت ترین مدل ها در بین اندازه های کوچکتر را دارند.

 

LED ها روشنایی بالایی دارند، مصر?? انرژی پایین و طراحی های بسیار زیبا، اما پس از OLED ها گران ترین مدل ها هستند.

 

Plasma ها غلظت رنگ و کی??یت تصویر بالایی دارند، ارزانتر هستند و سرعت تصویر بالاتری دارند، اما مصر?? انرژی بالایی نیز دارند و در محیط های بسیار روشن کمی آزار دهنده خواهند بود.

 

در نتیجه می توان گ??ت اگر کی??یت تصویر چندان برای شما مهم نیست و برای مصار?? معمولی مانند دوربین های مدار بسته یا است??اده ی اداری قصد خرید تلویزیون ارزان دارید، LCD ها مناسب ترین گزینه خواهند بود. اگر به دنبال است??اده روزمره برای ساعت های زیاد هستید و کی??یت تصویر برای شما مهم است به سراغ LED ها بروید. اما اگر جزو عاشقان سینما هستید و مایل به تماشای ??یلم ها با کی??یت بالا و یا تماشای دسته جمعی مسابقات ورزشی هستید حتما نگاهی هم به پلاسماها داشته باشید.

 

منبع:ایرانجیب

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تلویزیون ما سونی (مدل دقیقش رو یادم نیست یه چیز تو مایه های 40x...) هستش، والا از هر طر??ی نگاه میکنم هیچ ا??ت کی??یتی نداره، اصلاً نداره!:-/

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تلویزیون ??قط سونی .. من خودم این مدل رو دارم عالیه 40nx710 LED 3D

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سامسونگ :thumbup: LED 48X مدلش یادم نیس ولی آخرین مدلو گر??تم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...