رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
kazy

به بهانه پايان پشتيباني مايکروسافت از xp : نگاهي به آنچه بر سيستم عامل ويندوز گذشت ، از xp تا ۸.۱

پست های پیشنهاد شده

[h=2][/h]

ه??ته‌ی گذشته مایکروسا??ت اعلام کرد دیگر مشکلات امنیتی ویندوز XP را بررسی نخواهد کرد و به‌روزرسانی و بسته‌ی امنیتی دیگری هم برای آن منتشر نمی‌کند. ویندوز XP تاکنون دوازده سال پر ا??تخار را پشت سر گذاشته و با اینکه نسخه‌های خیلی پیشر??ته‌تر، قوی‌تر و ایمن‌تر از ویندوز XP عرضه‌شده‌اند، هنوز قدرتمند است و اکثر نیازهای یک کاربر را برآورده می‌کند. به همین خاطر بسیاری از مردم جهان هنوز از آن است??اده می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی گذرا به ??راز و نشیب‌های ویندوز از XP تا ۸.۱ داشته باشیم.

سال ۲۰۰۰: مایکروسا??ت باید دو نیم شود!

1.jpg

مایکروسا??ت باعرضهٔ ویندوز ۹۵ و بعد از آن ۹۸، تحول بزرگی در بازار رایانه و سیستم‌عامل ایجاد کرد و توانست نوعی انحصار در بازار رایانه به دست آورد. این پیشر??ت با ??راگیر شدن است??اده از اینترنت همزمان شد و کاربران زیادی به است??اده از رایانه روی آوردند. در همین حین شکایاتی از مایکروسا??ت مطرح شد که از قدرت و انحصاری که در بازار رایانه به دست آورده سوءاست??اده کرده است. در سال ۲۰۰۰ میلادی دادگاه آمریکا حکمی علیه مایکروسا??ت صادر کرد که به موجب آن می‌بایست مایکروسا??ت به دو شرکت با وظای?? مت??اوت تقسیم می‌شد. البته با تغییر قاضی پرونده‌ی مایکروسا??ت، آن حکم جنجالی تغییر کرد و هیچ‌گاه اجرایی نشد ولی داستان دو نیم شدن مایکروسا??ت تا ابد در تاریخ این شرکت باقی ماند و تولیدات مایکروسا??ت تا سال‌های سال تحت تأثیر احکام صادرشده در آن دادگاه بودند.

سال ۲۰۰۱: استقبال از ویندوز XP

2.jpg

ویندوز XP یک برتری خاص نسبت به نسخه‌های پیشینش داشت که می‌توان آن را یک ویژگی انقلابی در آن زمان دانست. ویندوز XP دو سیستم‌عامل تجاری و خانگی را در یک سیستم‌عامل تل??یق کرد و قدرت را در عین زیبایی برای هر دو گروه از کاربران به ارمغان آورد. Windows NT به عنوان هسته‌ی جدید ویندوز جایگزین هسته‌ی قدیمی‌تر که ترکیبی از DOS و ویندوز بود، شد. کاربران ویندوز ۲۰۰۰ که نسخه‌ی تجاری ویندوز بود، یک سال پیش از ویندوز XP از هسته‌ی Windows NT است??اده کرده بودند. معر??ی ویندوز XP یک ماه بعد از حمله‌ی ۱۱ سپتامبر در نیویورک انجام شد. جالب است بدانید ویندوز XP در ابتدا اصلاً مو??ق نبود و بعد از یک سال از معر??ی آن کمتر از ۱۰ درصد از کاربران ویندوز حاضر به ارتقای سیستم‌عامل خود به ویندوز XP شده بودند.

سال ۲۰۰۲: آغاز عصر ایمنی رایانه‌

3.jpg

تنها چند ماه از انتشار ویندوز XP گذشته بود که بیل گیتس یادداشت مشهورش را با عنوان «پردازش‌های قابل اعتماد» منتشر کرد. با ??راگیر شدن اینترنت میان مردم جهان، یک تهدید بسیار بزرگ ویندوز را نشانه گر??ته بود. هکر‌ها توانسته بودند با دو کرم بسیار خطرناک با نام‌های Code Red و Nimda به سرورهای ویندوز در سال ۲۰۰۱ حمله کنند. بیل گیتس همزمان با انتشار یادداشتش، تمام توسعه‌های جدید را تعطیل کرد و برنامه‌نویسان مشغول دیدن آموزش‌های ایمنی رایانه‌ای شدند. مشکلات ایمنی ویندوز آن قدر زیاد بود که تا سال‌های سال بخش بسیار مهمی از ??رایند توسعه را به خود اختصاص داد.

 

مایکل هاوارد ده سال بعد بیان داشت: بیل گیتس خیلی کم یادداشت‌های این‌چنینی منتشر می‌کرد و انتشار آن یادداشت نشانه‌ای از ات??اق بسیار مهم در مایکروسا??ت بود.

سال ۲۰۰۳: به‌روزرسانی ویندوز در «سه شنبه اصلاح»

4.jpg

حمله‌ی بد ا??زارها به ویندوز ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۳ یک بد ا??زار به نام MSBlast/32 یا Blaster بسیار ??راگیر شد. این بد ا??زار که رایانه را مرتباً Restart می‌کرد از طریق شبکه و پروتوکل RPC انتشار می‌یا??ت. در اکتبر سال ۲۰۰۳ مایکروسا??ت تصمیم گر??ت که به‌روزرسانی‌ها را در روز خاصی از هر ماه منتشر کند تا مشتریان بتوانند برای به‌روزرسانی رایانه‌های خود برنامه‌ریزی کنند. لازم به ذکر است برای مشتریانی که تعداد زیادی رایانه دارند (مثل ادارات) مهم است که برای به‌روزرسانی امنیتی رایانه‌های خود برنامه داشته باشند. روز سه شنبه‌ی دوم هر ماه برای این کار انتخاب شد و سه‌شنبه‌ی اصلاح (Patch Tuesday) نام گر??ت.

سال ۲۰۰۴: ویندوز XP سرویس پک ۲

5.jpg

با ظهور مشکلات ایمنی متعدد در سیستم‌عامل ویندوز، مایکروسا??ت تمام تلاشش را بکار گر??ت تا ??رایند توسعه‌ی نرم‌ا??زاری خود را بهینه‌سازی و اصلاح کند.در این راستا روش جدیدی برای طراحی و توسعه‌ی نرم‌ا??زار به وجود آمد به نام چرخه‌ی حیاتی توسعه‌ی ایمنی (Security Development Lifecycle). یکی از اولین محصولات این چرخه سرویس پک ۲ ویندوز XP بود که «تخته شیرجه» (Springboard) نامیده شد. بعضی معتقدند سرویس پک ۲ ویندوز XP تغییرات زیاد و اساسی در سیستم‌عامل ایجاد می‌کرد به طوری که می‌توانست به عنوان یک سیستم‌عامل مجزا منتشر شود. ولی مایکروسا??ت عمداً آن را به صورت رایگان برای کاربران ویندوز XP عرضه کرد تا کاربران بیشتری ویندوزشان را ارتقا بدهند.

 

با گذشت چند سال از انتشار ویندوز XP منتقدین به این نتیجه رسیده بودند که ظاهر جدید ویندوز بد نیست و اگر کسی هنوز عادت به ظاهر پیشین ویندوز دارد می‌تواند به راحتی ویندوز XP را شبیه به ویندوز ۲۰۰۰ کند.

سال ۲۰۰۵: سقوط شاخ دراز!

6.jpg

مایکروسا??ت آرزو‌های بلند و بالایی برای نسخه‌ی بعدی ویندوز داشت و آن را شاخ دراز (Longhorn) نام‌گذاری کرده بود. Longhorn قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای داشت و قرار بود دنیای رایانه را به انحصار خود درآورد. Longhorn در کن??رانس حر??ه‌ای برنامه‌نویسان در سال ۲۰۰۳ توانست توجه زیادی را به خود جلب کند.

7.jpg

در سال ۲۰۰۴ که اولین نسخه‌ی آزمایشی از Longhorn منتشر شد خیلی امیدوارکننده نبود. بیشتر قابلیت‌های Longhorn درست کار نمی‌کرد لذا با ورود به سال ۲۰۰۵ تیم ویندوز در آرزوهای بلندبالای خود تجدیدنظر کردند. مایکروسا??ت تصمیمی گر??ت در وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای با نام «راه اندازی مجدد Longhorn» به چاپ رسید. مایکروسا??ت به این نتیجه رسیده بود که Longhorn گزینه‌ی مناسبی برای جایگزین کردن ویندوز XP نیست لذا بیشتر تلاشی که برای Longhorn انجام داده بود را دور ریخت و از نو برای تولید یک سیستم‌عامل جدید برنامه‌ریزی کرد.

سال ۲۰۰۶: ویستا وارد می‌شود

8.jpg

بعد از آبروریزی که به خاطر شکست Longhorn ایجاد شده بود انتظار داشتیم نسخه‌ی بعدی ویندوز یک نسخه‌ی متعادل با کارایی مناسب باشد. هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد نسخه‌ی بعدی ویندوز هم محکوم به شکست شود.

 

تغییرات زیادی در بخش ارتباط با سخت‌ا??زار ویندوز ویستا به وجود آمده بود که نیاز داشت سازندگان سخت‌ا??زار درایورهای خودشان را با تغییرات ویندوز سازگار کنند. ولی تأخیرهای متعدد مایکروسا??ت در عرضه‌ی ویستا باعث شد سازندگان به ویندوز ویستا بی‌توجه شوند. علاوه بر این مایکروسا??ت به برخی سازندگان اجازه داده بود کارت‌های گرا??یکی تولید و روانه‌ی بازار کنند که اصلاً از قابلیت Aero پشتیبانی نمی‌کردند. این قابلیت که نماد ویندوز ویستا است، یک جلوه‌ی جذاب تصویری و وجه تمایز ویندوز ویستا با نسخه‌های پیشینش به حساب می‌ر??ت.

 

عدم برنامه‌ریزی مناسب برای ویندوز ویستا منجر به شکست سیستم‌عامل جدید مایکروسا??ت شد. ویستا تا منتشر شدن سرویس پک ۱ تنها یک مشت کد بود که درست کار نمی‌کرد. حتی بعد از منتشر شدن سرویس پک ۱ ویندوز ویستا، سازندگان سخت‌ا??زارها نتوانستند با آن هماهنگ شوند و درایورهایی که درست کردند در ویستا کارایی بسیار ضعی?? و نامناسب داشتند.

سال ۲۰۰۷: شما از نسخه‌ی اصلی ویندوز است??اده نمی‌کنید!

9.jpg

ویندوز XP علاوه بر مشکلات ??راوان امنیتی، یک ایراد دیگر هم دارد که البته بیشتر به مایکروسا??ت مربوط می‌شود تا به کاربران. نصب نسخه‌ی غیر اصلی آن کار بسیار راحتی است و بسیاری از مردم جهان بدون اینکه پولی بابت ویندوز بپردازند آن را با یک سریال جعلی نصب می‌کنند و از تمام قابلیت‌های آن است??اده می‌کنند. مایکروسا??ت برای ر??ع این مشکل یک سیستم تشخیص نسخه‌ی اصلی (Genuine) از غیر اصلی در ویندوز ویستا قرار داد (WGA) که اگر اصلی بودن سیستم‌عامل توسط این نرم‌ا??زار تشخیص داده نشود، برخی قابلیت‌های سیستم‌َعامل مثل قابلیت‌های امنیتی، به‌روزرسانی‌ها و … غیر??عال می‌شود و مرتباً به کاربر یادآوری می‌شود که ویندوز شما اصل نیست.

 

WGA در سال ۲۰۰۷ کارش را آغاز کرد و در ابتدای راه بسیار ضعی?? بود. بسیاری از کاربران با اینکه نسخه‌ی اصلی ویندوز را خریده بودند با نصب یک نرم‌ا??زار یا تغییری در سخت‌ا??زار رایانه‌ی خود با پیغام «اصلی نبودن ویندوز» و سپس از کار ا??تادن برخی قابلیت‌های آن مواجه می‌شدند.

 

در سال ۲۰۰۸ بیشتر ایرادات WGA برطر?? شده بود و به خوبی کار می‌کرد ولی با این حال تأثیر من??ی خود را در ذهن کاربران ویندوز ویستا ثبت کرده بود.

سال ۲۰۰۸: تیر خلاص اپل به مایکروسا??ت با تبلیغ «مک بخرید»

10.jpg

تبلیغات تلویزیونی اپل با عنوان «مک بخرید» در سال ۲۰۰۶ آغاز شد ولی در سال ۲۰۰۸ حملات بی‌رحمانه‌ای به ویندوز ویستا انجام داد و با برشمردن ایرادات ??راوان آن، کاربران را ترغیب به خرید مک می‌کرد.

سال ۲۰۰۹: ویندوز ۷، آنچه که باید از اول به جای ویستا می‌آمد

11.jpg

به خاطر مشکلات امنیتی ویندوز XP و ایرادات ??نی ??راوان در ویندوز Longhorn و ویستا، پیش‌بینی می‌کردیم که در سال‌های بعد از ویستا یک نسخه از ویندوز ارائه شود که مشکلات نسخه‌های قبلی ویندوز را نداشته باشد.

 

تحت مدیریت استی??ن سینو??سکی، ویندوز ۷ در زمان‌بندی مناسب عرضه شد. این د??عه برخلا?? د??عه‌ی قبل، سازندگان سخت‌ا??زارها با ویندوز ۷ هماهنگ بودند و البته ویندوز ۷ تغییرات عمیق ??راوان نداشت که مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان سخت‌ا??زار به وجود آورد. ویندوز ۷ بسیار بهتر از ویستا بود به طوری که گ??ته می‌شود از اول باید به جای ویستا می‌آمد. انتشار ویندوز ۷ یک تحول بسیار خوب در سیستم‌عامل ویندوز و بزرگ‌ترین مو??قیت مایکروسا??ت به حساب می‌آید.

سال ۲۰۱۰: ویندوز ۷ بزرگ‌ترین مو??قیت مایکروسا??ت است

12.jpg

بنا بر آمار NetMarketShare تنها ۹ ماه از عرضه‌ی ویندوز ۷ گذشته بود که تعداد رایانه‌های دارای ویندوز ۷ از کل رایانه‌هایی که در طی این چند سال ویندوز ویستا نصب کرده بودند، بیشتر شد. یکی دیگر از عواملی که به مو??قیت ویندوز ۷ کمک کرد، بازیابی اقتصاد جهانی پس از رکود بود که باعرضهٔ ویندوز ۷ همزمان شد. شرکت‌ها و اداره‌هایی که به علت مشکلات مالی تاکنون نتوانسته بودند سیستم‌عامل رایانه‌هایشان را ارتقا بدهند ??رصت پیدا کردند تا بهترین ویندوز دنیا را بر روی رایانه‌هایشان نصب کنند. در همین روزها بود که اپل تبلت iPad را معر??ی کرد و با این کار جدالی تازه در دنیای ??ناوری به راه انداخت که هنوز ادامه دارد و شرکت‌های مختل?? در زمینه‌ی تبلت‌ها با هم رقابت می‌کنند.

سال ۲۰۱۱: پیش‌نمایش ویندوز ۸

13.jpg

در زمانی که تبلت‌ها و رایانه‌های لمسی در زندگی مردم واردشده‌اند، مایکروسا??ت نیاز داشت ظاهر قدیمی ویندوز را که از سال ۱۹۹۵ تغییر اساسی نکرده بود، به گونه‌ای بهینه‌سازی کند که مناسب دستگاه‌های لمسی باشد.

 

در سپتامبر ۲۰۱۱ مایکروسا??ت رسماً از ویندوز ۸ رونمایی کرد.نسخه‌ی نمایشی ویندوز ۸ در ۲۴ ساعت اول انتشارش بیش از ۵۰۰ هزار بار دانلود شد. کاربران در این زمان برای بار اول با رابط کاربری Metro روبرو شدند و مشخص شد ت??اوت خیلی زیادی با رابط کاربری قبلی دارد لذا بسیاری از کاربران از آن زده خواهند شد و چندین سال طول خواهد کشید تا از ویندوز ۷ دل بکنند. دقیقاً همین شرایط برای ویندوز XP هم پیش آمده بود.

سال ۲۰۱۲: ورود رسمی ویندوز ۸ به بازار

14.jpg

با مدیریت استی??ن سینو??سکی، ویندوز ۸ با دقت و احتیاط پیش‌روی می‌کرد. ابتدا یک نسخه‌ی نمایشی برای کاربران خانگی، یک نسخه‌ی نمایشی نهایی و سپس نسخه‌ی کامل ویندوز ۸ عرضه شد. کمی بعد از عرضه‌ی رسمی ویندوز ۸، استی??ن سینو??سکی از سمتش کناره‌گیری کرد. در همین موقع بسیاری از امیدها برای مو??قیت ویندوز ۸ به ناامیدی تبدیل شده بود. چون کاربران (مخصوصاً کاربرانی که از موس و ص??حه‌کلید است??اده می‌کنند) در کار با ویندوز ۸ دچار مشکلات جدی شده بودند. حتی کاربران حر??ه‌ای برای انجام کارهای ساده‌ای مثل خاموش کردن سیستم احتیاج به آموزش مخصوص داشتند.

سال ۲۰۱۳: ویندوز ۸.۱ با دکمه‌ی استارت آمد

15.jpg

مایکروسا??ت پیش از عرضه‌ی ویندوز ۸ هر سه سال یک‌بار از نسخه‌ی جدید ویندوز رونمایی می‌کرد ولی باعرضهٔ ویندوز ۸ قول داد این زمان را کوتاه‌تر کند. باعرضهٔ ویندوز ۸.۱ دقیقاً یک سال بعد از ویندوز ۸، مایکروسا??ت به قولش عمل کرد. ویندوز ۸.۱ تنها یک سرویس پک نیست بلکه ت??اوت‌های قابل‌توجهی با ویندوز ۸ دارد.

 

معلوم است مایکروسا??ت به بازخورد کاربران نسبت به ویندوز ۸ توجه می‌کند. در چند ماه بعد از انتشار ویندوز ۸، نرم‌ا??زارهای جایگزین منوی استارت، پر??روش‌ترین نرم‌ا??زارهای ویندوز بودند. مایکروسا??ت این پیام را از کاربران دریا??ت کرد و دکمه‌ی استارت را به مکان قبلی‌اش برگرداند. البته لازم به ذکر است این دکمه بیشتر جنبه‌ی روانی دارد چون در ویندوز ۸ هم وجود داشت.در ویندوز ۸ کا??ی است موس را به گوشه‌ی پایین سمت چپ ص??حه بیاورید تا دکمه‌ی استارت ظاهر شود.

سال ۲۰۱۴: یک به‌روزرسانی بزرگ برای ویندوز ۸

16.jpg

مایکروسا??ت چرخ توسعه‌اش را خیلی سریع کرده است چون هنوز مدت زیادی از عرضه‌ی ویندوز ۸.۱ نگذشته که یک به‌روزرسانی عمده‌ی دیگر برای ویندوز عرضه کرده است. در این به‌روزرسانی سعی می‌کند کمی دیگر از نارضایتی کاربران کم کند.

 

مایکروسا??ت در کن??رانس برنامه‌نویسان قول داد که منوی استارت را به ویندوز ۸ برگرداند و قابلیتی ??راهم کند که برنامه‌های Modern (نام جدید جایگزین Metro) به جای اینکه الزاماً تمام ص??حه باشند، در یک پنجره اجرا شوند. اقدامات و صحبت‌های اخیر مایکروسا??ت حاکی از این است که به رضایت کاربران از ویندوز ۸ بسیار اهمیت می‌دهد و هر آنچه که تاکنون به آن ایراد می‌گر??تند به زودی برطر?? خواهد شد.

 

انتقادات گسترده‌ای که در چند ماه اخیر به ویندوز ۸ شد نشان می‌دهد انحصاری که مایکروسا??ت ۱۴ سال پیش در بازار رایانه‌ها داشت از بین ر??ته و دیگر آن‌قدر قدرتمند نیست که دولت آمریکا بخواهد آن را به دو نیم کند.

 

منبع : گجت نیوز | gadgetnews.ir

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

جالبیش اینجاست که تمام atm های ایران از ویندوز xpاست??اده میکنند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...