رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
chia

نقد فیلم sonwpiercer

پست های پیشنهاد شده

57660118119954523074.jpg

 

??یلم Snowpiercer، 2013، کارگردان جون هو بونگ

بخش اول) ورود به ??یلم:

??یلم Snowpiercer بر اساس کمیک استریپی ??رانسوی به همین نام ساخته شده است. داستان از جایی آغاز می شود که برای حل گرمایش کره زمین رهبران برخی از کشورهای جهان تصمیم می گیرند که با تکثیر گازی در ??ضای بالای جو دمای کره ی زمین را کاهش دهند اما این راه حل خود به ??اجعه ای بزرگ منتهی گردیده و عصر یخبندانی جدید باعث نابود شدن کل بشریت می شود.اما قطاری استثنایی می تواند که از مهلکه جان بدر برد و ساکنین قطار تنها بازماندگان نسل بشر را شکل می دهند. این ماجراها مرحله ی ورود به ??یلم است. با شروع نخستین سکانس از درون قطار پی به نوع مت??اوتی از ??یلم های آخرالزمانی می بریم. قضیه از این قرار است که گونه ای نظام سلسله مراتبی خشن طبقاتی در قطار برقرار است که این تنها مسکن بشر را به دو بخش جلویی و انتهایی تقسیم کرده است. بر انتهای قطار ??قر و ذلت و ??رودستی حکمروایی می کند و بر جلوی قطار -که در بخش آغازین ??یلم دیده نمی شود- برخورداری و ??رمانروایی. معمولا ??یلم های آخرالزمانی بهانه ای برای توجیه و د??اع از وضعیت موجود می شود اما این ??یلم اگرچه ??یلمی درباره ی آینده (سال 2031) است اما از اساس در نقد و به چالش کشیدن زمانه ی حاضر و نظم حاکم بر امورات جهان معاصر به تصویر کشیده شده است.

??رودستان تحقیرشده ی انتهای قطار تنها برای تامین نیازهای بخش جلویی حق حیات دارند و آنهم در شرایطی اس??ناک و تیره. است??اده از آنها به عنوان خدماتچی و دیگر شغل های رده پائین امری است معمول و حتی کودکان آنها نیز از ایشان گر??ته می شود و برای پیشبرد نیازهای ??نی قطار در بدترین شرایط کاری و معیشتی قرار داده می شوند. اما این همه ی ماجرا نیست. علیرغم قدرت سرکوبگر نیروهای پلیس و توان اقناعی تبلیغاتچی ها و واعظین برتری و جاودانگی نظم موجود حاشیه نشینان بخش انتهایی در پی به چالش کشیدن نظم مستقراند. در همان سکانس آغازین ??یلم که به سرشماری از ساکنان بخش انتهایی و دادن غذا به آنها اختصاص دارد شاهدیم که کورتیس- مردی میانسال و خوش بنیه- با تاخیری واضح سرجای خویش می نشیند و هوشمندانه مکانیزم کارکرد درهای واگن نگهبانان و امکانات ورود به آن را زیر نظر و رصد خویش قرار داده است.

آشنایی ما با وضعیت طبقاتی و تبعیض آمیز ??یلم از همان آغاز با تلاش برای گسستن زنجیرهای اسارت و بندگی گره خورده است و این امر – یعنی مبارزه علیه نظم موجود- تنها تلاشی تصاد??ی و ناشی از شورشی ات??اقی نیست بلکه همه ی مراحل آن استوار بر آموزه ها و طرح از پیش اندیشیده ی مبارزینی است که در بخش انتهایی با بررسی و شناخت امکانات و درزهای نظم موجود همه چیز را مورد تامل و ت??کر قرار می دهند.

ادامه دارد...

 

 

 

درج این مطلب بدون ذکر صاحب اثر غیرقانونی بوده و دارای پیگرد قانونی می باشد

 

منبع : پورتال ایرانیان

 

 

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

من دیدم ??یلم بدی نبود ولی کلا تو قطاره اگه بخوام نمره بدم 6.5 میدم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
من دیدم ??یلم بدی نبود ولی کلا تو قطاره اگه بخوام نمره بدم 6.5 میدم

خوب شما باید ببینی ??یلم درسته همه توی این قطار هستن و زندگی میکنن اما باید دید که این ??یلم داره به اختلا?? طبقاتی که در دنیا هست ربط داده میشه اما من به این ??یلم نمره ی 9 مد نظر می گیرم به خاطر بعضی معیوبات ??یلم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...