رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
iman0013

نقد و بررسی دو غول هوشمند در بازار موبایل ایران

پست های پیشنهاد شده

هردوی این گوشی‌ها پرچمدار برند خود به حساب می‌آیند، به علاوه قیمت آن‌ها نیز تقریبا در یک سطح قرار دارد.

4960.jpg

با نگاهی به دیوارهای شهر متوجه خواهید شد که دو غول جدید شرکت‌های سامسونگ و اچ تی سی به بازار روانه شده‌ و در حال رقابت با یکدیگر هستند. اما کدام یک پیروز میدان می‌شود، hTC One M8 یا Samsung Galaxy S5؟

 

M8 اچ تی سی وان

 

این گوشی بدنه‌ای 160 گرمی دارد؛ شاید این وزن نسبتا زیاد به دلیل است??اده 90 درصد ??لز در ساخت بدنه آن باشد. وزن گوشی به راحتی در دست کاربر پخش می‌شود و این موضوع سبب شده ??رد هنگام مکالمه احساس خستگی نکند. البته نباید این نکته را از قلم انداخت که M8 از لحاظ طراحی بشدت شبیه مدل‌های قبلی شرکت hTC است.قطر این محصول 9.4 میلیمتر است که در مقایسه با سایر گوشی‌ها در رده‌ای متوسط قرار می‌گیرد. در قسمت‌های کناری گوشی محل قرارگیری سیم کارت، کارت حا??ظه و دکمه کم و زیاد کردن صدای دستگاه به چشم می‌خورد. کاربر باید M8 را بوسیله دکمه که در قسمت بالایی دستگاه تعبیه شده روشن کند.هنگامی که از جلو به M8 نگاه می‌کنیم با دوبلندگو مواجه خواهیم شد. در قسمت بالایی گوشی یک دوربین ثانویه و چند سنسور قرار گر??ته که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. پشت گوشی نیز دو دوربین و ??لش LED تعبیه شده که در بخش دوربین به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

Galaxy S5 سامسونگ

 

این محصول 15 گرم از رقیب خوب سبک‌تر طراحی شده اما بدنه‌اش همچون سایر گوشی‌هایی که ‌می‌توان در بازار پیدا کرد پلاستیکی است. البته سامسونگ سعی کرده از جنس مرغوبی از پلاستیک در دستگاه است??اده کند اما با این حال بازهم انتقادهایی زیادی به خاطر این موضوع به این شرکت وارد شد.طراحی قسمت پشت دستگاه ممکن است شما را به یاد کی?? سامسونت بیندازد. S5 شباهت بسیاری به پرچم دار قبلی سامسونگ یعنی S4 دارد. همانند دیگر گوشی‌های سامسونگ دوربین اصلی و ??لاش در قسمت پشتی دستگاه به چشم می‌خورند. البته ابتکاری جدید در کنار این دو گزینه نیز بوجود آمده که با سلامتی کاربر ارتباط دارد، که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

اما در قسمت پشتی سامسونگ بلندگوی دستگاه به چشم می‌خورد که قدرت پخش صدای آن در مقایسه با M8 از کی??یت پایین‌تری بهره می‌برد. در بالای قسمت جلویی دستگاه، بالای ص??حه نمایش، سنسورها و دوربین ثانویه S5 درنظر گر??ته شده‌اند. دکمه‌های میان‌بر و سنسور اثر انگشت نیز در زیر ص??حه نمایش قرار دارند.کاربر می‌تواند نحوه ورود خود به دستگاه را از طریق سنسور اثرانگشت تعری?? کند. برای این کار باید اطلاعات انگشتان خود را به دستگاه بدهد. ایرادی که می‌توان به سنسور اثرانگشت S5 وارد کرد این است که کاربر باید برای هر بار ورود، یک بار انگشت خود را از بالا به پایین روی سنسور بکشد. این موضوع باعث می‌شود که بعضی مواقع دستگاه نتواند انگشت را به درستی شناسایی کند. بهتر بود سامسونگ از همان سنسوری است??اده می‌کرد که کاربران درحال است??اده آن در iPhone 5S هستند.قطر این دستگاه 8.1 میلیمتر بوده و درمقایسه با رقیب خود در این زمینه پیروز از میدان بیرون آمده است. دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه، آنالوگ کم و زیاد کردن صدای گوشی و سوکت هد??ون در قسمت کناری S5 تعبیه شده‌اند.

 

ص??حه نمایش

 

اندازه ص??حه نمایش گوشی M8 به میزان 12.5 سانتی متر (پنچ اینچ) درنظر گر??ته شده که وضوح FullHD را به کاربرانش ارائه می‌دهد. در کنار وضوح ص??حه‌نمایش باید به مبحثی که عنوان آن تراکم پیکسلی است هم توجه داشت. درواقع تراکم پیکسلی به تعداد مربع‌های بسیار کوچکی گ??ته می‌شود که در هر 2.5 سانتی‌متر مربع (یک اینچ) وجود دارند.اگر به هر اندازه تعداد این مربع‌های کوچک ا??زایش پیدا کند وضوح و ش??ا??یت تصویر نیز بیشتر خواهد شد. در این زمینه M8 در هر 2.5 سانتی‌متر مربع 441 پیکسل را به نمایش گذاشته که این عدد از کی??یت بالای ص??حه‌نمایش این گوشی خبر می‌دهد.

 

شرکت سازنده برای اینکه بتواند امکان تایپ 10 انگشتی را برای کاربرانش مهیا کند، حالت لمسی این دستگاه را بگونه‌ای طراحی کرده که می‌تواند از 10 انگشت بصورت همزمان پشتیبانی کند. علاوه بر این ص??حه‌نمایش M8 به ??ناوری ضد خش Corning Gorilla Glass 3 که از ا??تادن خط و خش روی ص??حه‌نمایش M8 جلوگیری می‌کند، مجهز است.??ناوری است??اده شده در ص??حه نمایش این گوشی Super LCD 3 است که درمقایسه با ص??حه نمایش S5 از ش??ا??یت و نور کمتری بهره می‌برد.

 

 

om8xi6dls5vy5cz9m06.jpg

 

ص??حه نمایش S5

 

اندازه ص??حه نمایش S5 به میزان 12.8 سانتی متر (5.1 اینچ) در نظر گر??ته شده که در مقایسه با رقیقب خود 0.3 سانتی متر بزرگتر است. اگرچه تراکم پیکسلی این گوشی FullHD عدد 432 پیکسل در هر اینچ را به خود اختصاص داده که نسبت به رقیبش 9 پیکسل در هر اینچ کمتر به نظر می‌رسد اما روشنایی ص??حه نمایش به دلیل است??اده از تکنولوژی Super Amoled نسبت به M8 بیشتر است.همچنین S5 همچون M8 از ??ناوری ضد خش Corning Gorilla Glass 3 بهره می‌برد. به علاوه کاربران S5 می‌توانند با است??اده از 10 انگشت خود روی این دستگاه تایپ کنند.

 

دوربین M8

 

همانطور که در بالا اشاره شد دو دوربین در پشت M8 به چشم می‌خورند. ممکن است در دید اول با خود ??کر کنید که کاربرد این دو دوربین برای ثبت تصاویر بصورت سه بعدی است درصورتی که این موضوع صحت ندارد. درحقیقت دوربین اصلی دستگاه تصویر را به ثبت می‌رساند و دوربین دوم اطلاعات محیط اعم از ??اصله اشیا تا گوشی را ذخیره می‌کند.کاربر بعد از ثبت تصویر می‌تواند مشخص کند که ??وکوس روی چه شی در تصویر باشد. می‌توان گ??ت این خلاقیت ترکیب نوعی ویژگی سخت‌ا??زاری و نرم‌ا??زاری با یکدیگر است بدین صورت که در ابتدا اطلاعات محیط توسط دوربین دوم ضبط شده و بعد از تعیین نقطه ??وکوس بقیه اشیا توسط نرم ا??زار گوشی مات می‌شوند.

 

وضوح دوربین اصلی M8 چهار مگاپیکسل است که البته این موضوع روی کی??یت تصاویر تاثیر چندانی ندارد. باید این موضوع را مد نظر قرار داد که مگاپیکسل یک تر??ند تبلیغاتی برای جذب مشتریان بیشتر است. درواقع وضوح یا همان مگاپیکسل در چاپ عکس‌ها به کار می آید. کمتر کاربری را می‌توان پیدا کرد که عکس‌های دوربین موبایلش را چاپ کند به علاوه مگاپیکسل چهار برای چاپ تصاویر یک کاربر خانگی ک??ایت می‌کند.علاوه بر این دو دوربین، دوربین دیگری با وضوح پنج مگاپیکسل در قسمت جلویی دستگاه در نظر گر??ته شده است. در بررسی دوربین M8 باید گ??ت که این دستگاه یکی از کاملترین نرم ا??زارهای موجود مختص به دوربین روی دستگاه‌های تل??ن همراه را داراست.

 

دوربین S5

 

این گوشی مجهز به دو دوربین است که یکی از آن‌ها در پشت دستگاه و دومی در بالای ص??حه‌نمایش در نظر گر??ته شده است. وضوح دوربین اصلی دستگاه که در پشت آن قرار دارد، 13 مگاپیکسل در نظر گر??ته شده است. دوربین دوم دستگاه که در بالا ص??حه‌نمایش در نظر گر??ته شده وضوحی معادل 2.1 مگاپیکسل دارد و کی??یت آن برای مکالمه‌های تصویری مناسب به نظر می‌رسد.سامسونگ همچون Note 3.0 امکان ??یلمبرداری 4k که کی??یتی چهار برابر ??ول اچ دی را به کاربران ارائه می‌دهد را در این گوشی ??راهم کرده است. البته زمانی می‌توان این کی??یت را احساس کرد که دستگاه پخش‌کننده تصویر نیز از این تکنولوژی بهره ببرد. درحال حاضر می توان گ??ت تلویزیون‌های 4k بسیار گران قیمت هستند و کاربران چندان جذب آنها نمی‌شوند.به علاوه دوربین بسیار ریزی در زیر دوربین اصلی دستگاه کار گذاشته شده که وظی??ه آن تعیین میزان سلامت کاربر از طریق انگشت وی است. درحقیقت کاربر انگشت خود را روی این قسمت از گوشی قرار می‌دهد و بعد از گذشت زمانی کوتاه S5 اطلاعاتی را در مورد سلامت ??رد به او اعلام می کند.

 

مقاومت در برابر آب و خاک

 

از دیگر ویژگی‌های S5 که در M8 دیده نمی‌شود می‌توان به مقاومت آن در برابر گرد و غبار و آب اشاره کرد. شرکت سامسونگ در Galaxy S5 از ??ناوری IP67 برای جلوگیری از ن??وذ آب و جلوگیری از ن??وذ گرد و خاک در گوشی است??اده کرده است.عدد اول در این ??ناوری از میزان مقاومت گوشی در برابر گرد و غبار خبر می‌دهد و این عدد هر اندازه بزرگتر باشد، میزان مقاومت آن در برابر غبار بالاتر خواهد بود. سق?? این عدد شش است و عدد پنج از مقاومت کاملا دستگاه در برابر گرد و خاک خبر می‌دهد.عدد دوم هم میزان مقاومت S5 در مقابل آب را بازگو می‌کند، سق?? این عدد هشت است و این موضوع بدین معناست که کاربر می‌تواند تا 30 دقیقه گوشی را تا عمق یک متر و 30 سانتی‌متر به زیر آب ??رو ببرد.از ایرادهای این دستگاه در زیر آب می توان به کار نکردن حالت لمسی ص??حه نمایش اشاره کرد. به علاوه بهتر بود سامسونگ دکمه شاتر برای عکاسی با این دوربین را درنظر می گر??ت تا دیگر برای ثبت تصاویر در زیر آب احتیاجی به آنالوگ کم و زیاد کردن صدای گوشی نباشد.

 

سخت‌ا??زار

 

ورژنی که کاربران در ایران آن را تهیه می‌کنند، به یک پردازنده 2.3 گیگاهرتزی چهار هسته ای مجهز است. درحقیقت به هر اندازه تعداد هسته‌ها ا??زایش پیدا کند، قدرت پردازشگر نیز بیشتر می‌شود البته این موضوع تا زمانی صدق می‌کند که تمام هسته‌ها با هم کار کنند.دررابطه با ??رکانس دستگاه‌ها، هراندازه این ??رکانس بیشتر شود، روی سرعت نقل و انتقال داده‌ها تاثیرگذار خواهد بود. درحال حاضر پردازنده M8 ورژن 2.5 گیگاهرتزی و S5 قوی‌ترین پردازنده در بین گوشی‌های موجود محسوب می‌شود.همچنین در تمام دستگاه‌های کامپیوتری از قطعه به نام حا??ظه موقت یا رم است??اده می‌شود. وظی??ه رم ایجاد تعادلی نسبی بین حا??ظه دستگاه و پردازنده است. درحقیقت هرقدر رم دستگاه بالاتر باشد امکان هنگ کردن آن کاهش پیدا می‌کند. بیشترین رم موجود برای دستگاه‌های موبایل سه گیگابایت است که روی Xperia Z2 و Samsung Galaxy Note 3.0 به چشم می‌خورد. رم M8 با ظر??یت دو گیگابایت یک پله پایین تر از دو دستگاه نام برده شده قرار می‌گیرد.اما دستگاه جدید سامسونگ به یک پردازنده 2.5 گیگاهرتزی چهار هسته‌ای مجهز است و از این لحاظ در ایران رقیب خود یعنی M8 را شکست می‌دهد. سامسونگ روی این گوشی خود از یک رم دو گیگابایتی است??اده کرده بهتر بود این شرکت همچون Note 3.0 روی S5 یک رم سه گیگابایتی قرار می‌داد.

 

تست گرا??یکی Nena Mark 2

 

نرم‌ا??زار Nena Mark 2 در حقیقت برای تست گرا??یک دستگاه‌های موبایل بوده و برحسب موتورهای گرا??یکی با قدرتی متوسط نوشته شده است. میزان عملکرد گرا??یک دستگاه در این نرم‌ا??زار با عددی که حداکثر سق?? آن 60 است سنجیده می‌شود.

 

این عدد که به آن FPS می‌گویند تعداد تصاویری است که در یک ثانیه از جلوی چشم کاربر عبور می‌کند. هراندازه این عدد بیشتر باشد عملکرد گرا??یکی دستگاه بالاتر خواهد بود چراکه تصاویر بدون هیچ اشکالی اجرا می‌شوند. چشم انسان معمولا تعداد 30 تصویر و بیشتر را در یک ثانیه به سختی تشخیص می‌دهد. در بررسی انجام شده توسط این برنامه گوشی سامسونگ توانست محصول اچ تی سی را شکست دهد. S5 در این برنامه عدد 60 ??ریم در ثانیه را به خود اختصاص داد در حالی که M8 امتیاز 58.8 را بدست آورد.

 

تست کلی An TuTu Benchmark 4.0

 

این نرم‌ا??زار که مخصوص موبایل است، سخت‌ا??زار گوشی را به صورت کلی بررسی می‌کند و در نهایت امتیازی را به گوشی اختصاص می‌دهد؛ این امتیاز در کنار امتیاز سایر گوشی‌ها بصورت نمودار به نمایش گذاشته می‌شود. در این تست S5 با امتیاز 37913 در رده بالاتری از M8 قرار گر??ت. باید این موضوع را مد نظر قرار داد که M8 در این برنامه امتیاز 34088 را به خود اختصاص داد.

 

رده بندی در برنامه An Tu Tu به شرح زیر است:

 

Samsung Galaxy S5

 

Samsung Galaxy Note 3.0

 

hTC One M8

 

مطمئنا اگر ورژن 2.5 گیگاهرتزی hTC در این رقابت شرکت می‌کرد امتیاز بالاتری را بدست می آورد.

 

 

نرم‌ا??زار، باتری، حا??ظه و قیمت

 

گوشی M8 همچون رقیب خود مجهز به اندروید 4.4 موسم به کیت کت است. حا??ظه داخلی دستگاه 16 گیگابایت بوده که 10 گیگابایت آن در دسترس کاربر قرار دارد. از لحاظ ظر??یت باتری کاربر می‌تواند بوسیله M8 تا 20 با سیم‌کارت نسل سوم و تا 14 ساعت با سیم‌کارت نسل دوم به مکالمه بپردازد. این گوشی در بازار ایران به قیمتی معادل دو میلیون 300 تا دو میلیون و 400 هزار تومان به ??روش می‌رسد.اما گوشی سامسونگ مجهز به سیستم عامل کیت کت است. کاربر بوسیله S5 می تواند تا 21 ساعت به مکالمه بپردازد. درحقیقت ظر??یت باتری این دستگاه کمی از M8 بیشتر در نظر گر??ته شده است. حا??ظه داخلی S5 نیز همچون 16 گیگابایت بوده که ??رد می تواند از 10 گیگابایت آن است??اده کند. S5 در بازار ایران قیمتی بین دو میلیون و 200 تا دو میلیون و 300 هزار تومان دارد.در مورد S5 باید این نکته را نیز خاطر نشان کرد که این دستگاه از طریق پورت Micro USB 3.0 به کامپیوتر متصل می شود. درحقیقت اگر کامپیوتر کاربر از این تکنولوژی بهره ببرد سرعت انتقال داده به گوشی بسیار ا??زایش پیدا خواهد کرد. این ??اکتور در M8 مانند سایر گوشی‌ها Micro USB 2.0 است.

 

جمع‌بندی

 

بصورت کلی نمی‌توان در مورد این موضوع که کدام یک از این گوشی‌ها برای یک کاربر مناسب‌تر است نظر قطعی داد. درحقیقت این موضوع با نیازهای کاربری ??رد ارتباط مستقیم و خود او باید تصمیم بگیرد که کدام گزینه می‌تواند نیازهایش را برطر?? کند.

 

ایرانجیب

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...