رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
saeed kratos

سیری در تاریخ توپ‌های مورد استفاده در جام‌های‌ جهانی فوتبال

پست های پیشنهاد شده

2e44b6dae4f14caeaae4636483b6e1e3_XL.jpg

توپ‌های مورد است??اده در جام‌های جهانی ??وتبال

 

 

کمپانی آدیداس طبق سنت همیشگی و براساس قرارداد خود با ??دراسیون جهانی ??وتبال، همچون ۴۴ سال گذشته توپی را برای مسابقات جام جهانی ??وتبال تهیه کرده است. حال در ادامه، به بررسی شماری از توپ‌های مورد است??اده در جام‌های جهانی خواهیم پرداخت که با تحولات و تغییرات جدیدی نسبت به جام‌جهانی پیشین برای بازی‌ها عرضه شده‌اند.

 

 

WCB2.jpg

Crack

 

جام‌جهانی شیلی، 1962

توپ‌های مورد است??اده در این جام‌جهانی پس از تماس با آب آن را به داخل خود کشیده و در نتیجه غیرقابل است??اده می‌شدند. از این‌رو مسئولان برگزاری مسابقات از تیم‌های اروپایی درخواست کردند تا توپ‌های مورد است??اده توسط خود را به مسابقات بیاورند. قهرمان جام‌جهانی شیلی، تیمی جز برزیل ا??سانه‌ای نبود که در د??اع از عنوان قهرمانی، برای دومین بار جام را به خانه برد.

WCB3.jpg

Telstar

 

جام‌جهانی مکزیک، 1970

تل‌استار، توپ محبوب تماشاگران تلویزیونی بازی‌ها بود؛ چراکه اولین توپی است که با است??اده از دو رنگ سیاه و س??ید طراحی شده. این توپ اولین توپی است که توسط آدیداس و بصورت رسمی برای مسابقات جام‌جهانی طراحی و تولید شده است. است??اده از ۳۲ تکه در ساخت این توپ منجر به این شده بود که مشکلی در ناهمگونی این توپ در جریان بازی ایجاد نشود. از مشکلات عمده‌ی این توپ عدم برخورداری از تقارن کامل، مخصوصاً در گوشه‌‌ی تکه‌ها است.

WCB4.jpg

Azteca

 

جام‌جهانی مکزیک، 1986

اولین توپی است که با است??اده از مواد ترکیبی و پوششی از پلی‌اورتان برای ممانعت از ن??وذ آب در توپ، طراحی و تولید شد. سنت است??اده از نقش و نگار روی توپ، پس از تولید Azteca در توپ‌های آتی نیز تا جام‌جهانی 2002 رعایت شده و تبدیل به سنتی برای توپ‌های جام‌جهانی شد. Azteca توپی است که مارادونا گل معرو?? خود را با دست وارد دروازه‌ی تیم ملی انگلستان کرد. آرژانتین در این مسابقات با درخشش مارادونا جام را از آن خود کرد تا پس از ??تح جام جهانی 1978 و برد در برابر لاله‌های نارنجی، دومین جامی باشد که راه‌راه پوشان لاتین از آن خود کردند و آلمان غربی را مقهور تکنیک خود ساختند.

WCB5.jpg

Fevernova

 

جام‌جهانی ژاپن و کره‌ی جنوبی، 2002

آدیداس برای اولین بار در این توپ از دوخت حرارتی تکه‌ها است??اده کرد که منجر به ایجاد تقارن بالایی در توپ شده بود؛ اما برای ممانعت از حرکت‌های غیرقابل پیش‌بینی توپ به‌دلیل سطح صا?? و کاملاً صیقلی آن نیاز بود تا شیارهایی روی توپ ایجاد شود. این توپ را می‌توان برای تیم‌هایی چون کره‌ی جنوبی و ترکیه خوش یمن عنوان کرد؛ چراکه این دو تیم به دیدار رده‌بندی راه یا??تند. برزیل برخلا?? پیش‌بینی کارشناسان جام را از آن خود کرد. ??ینال این بازی‌های بین تیم‌های آلمان و برزیل انجام شد که هیچ‌ کارشناسی پیش‌بینی آن را نکرده بود. ??ناوری مورد است??اده در ورزشگاه‌های انجام بازی‌ها، همگان را مقهور عظمت ??ناوری در شرق آسیا کرد.

WCB6.jpg

Teamgeist

 

جام‌جهانی آلمان، 2006

است??اده از ۲۴ تکه در این توپ به معنای همگونی بیشتر این توپ بود که نتیجه‌ی آن دقت بالا و سرعت بیشتر توپ بود که آن را محبوب مهاجمان کرد؛ هرچند تیم‌ ملی ایران نتوانست بهره‌ی چندانی از این خاصیت ببرد. برخلا?? مهاجمان، دروازه‌بانان چندان رضایتی از این توپ نداشتند.

WCB7.jpg

Jabulani

 

جام‌جهانی آ??ریقای جنوبی، 2010

کاهش تعداد تکه‌های مورد است??اده در این توپ به هشت عدد منجر به تقارن هرچه بیشتر توپ شده بود. هرچند آدیداس ممانعت از تغییر جهت ناگهانی توپ را در سرعت‌های بالا از یاد برده بود. این توپ به حدی شکایت بازیکنان را برانگیخت که متخصصان آئرودینامیک آژانس ??ضایی ایالات متحده نیز با آزمایش آن، سخن بازیکنان را تأیید کردند.

WCB8.jpg

Brazuca

 

جام‌جهانی برزیل، 2014

همانطور که پیش این نیز در زومیت خواندید، برازوکا در ??رهنگ بومی برزیلی به معنا برزیلی و ??رهنگ زندگی برزیلی است. آدیداس این توپ را با است??اده از یک ساختار پروانه‌ای شکل ۶ تکه تولید کرده است. براساس گ??ته‌های متخصان این کمپانی آلمانی، برازوکا با بهره‌گیری از شش تکه دارای ساختار آئرودینامیک‌تری بوده و می‌تواند با سرعت بیشتری حرکت کند. این توپ پیش از این در مسابقات جهانی زیر ۲۰ سال مورد آزمایش واقع شده است.

توپ‌های مورد است??اده در جام‌جهانی در طی سالیان برگزاری این مسابقات شاهد تغییراتی بوده‌اند. بطوریکه توپ‌های ۳۲ تکه ر??ته‌ر??ته بهتر شده و نهایتاً شاهد است??اده از برازوکا با بهره‌گیری از ۶ تکه هستیم. توپ است??اده شده در جام‌جهانی آلمان 14 تکه و آ??ریقای جنوبی متشکل از هشت تکه بود. آنتونیو زئی، مدیرعامل بخش ??وتبال کمپانی آدیداس، کاهش تعداد تکه‌ها را به‌خاطر کاهش درزهای موجود روی توپ عنوان کرده است که منجر به متقارن‌تر شدن سطح توپ می‌شود.

تقارن حاصل از است??اده از شش تکه‌ی پروانه‌ای شکل، نه‌تنها منجر به رضایت کمپانی، بلکه باعث رضایت بازیکنانی شده است که این توپ را مورد آزمایش قرار داده‌اند. همچنین از گ??ته‌های بازیکنان در مورد بهینه‌سازی و بهبود نقاط ضع?? این توپ است??اده شده است تا مشکلی که در توپ جابولانی انتقاد ??راوانی را متوجه آدیداس کرده بود، در این توپ شاهد آن نباشیم.

منبع پی سی دانلود

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

از بین این توپ ها ??قط Fevernova خوشم اومده ومیاد :wub:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

هه توپ اولیه انگار از تو معدن زغال سنگ درش اوردن چقدر بی ریخت بوده :icon_346[1]:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...