رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
mohsenbayate

بررسیps3

پست های پیشنهاد شده

Play station 3

 

9040-fotn-ps3-bundle_001-jpgبررسی Play Station 3

 

از زمان عرضه نخستین پلی‌ استیشن در سال 1994 تاکنون، بازار کنسول‌های بازی در قبضه سونی بوده است. هم‌ اکنون برای محصولات پلی‌ استیشن بیش از 13000 عنوان بازی ویدئوئی در سراسر دنیا وجود دارد و هر ماه بازی‌های جدید و متنوع دیگری به آن اضا??ه می‌شوند. سونی قصد دارد برتری خود در بازار را با ارائه آخرین نسخه از کنسول بسیار مو??قش یعنی پلی‌استیشن 3 ح??ظ نماید.

 

 

پلی‌استیشن 3 نخستین بار به‌طور رسمی در نمایشگاه Er سال 2005 در لس‌ آنجلس معر??ی شد و امسال نیز بارها و بارها در صدر اخبار مربوط به بازی‌ها قرار گر??ت. اکنون تاریخ عرضه رسمی آن به بازار و قیمت‌ها و نیز عناوین بازی‌های آن نیز مشخص شده است که در ادامه این مطلب به آنها نیز اشاره‌ای خواهیم داشت.

 

در این مبحث می‌خواهیم نگاهی عمیق‌تر به پلی‌استیشن 3 بیاندازیم. درباره پردازشگر جدید و ??وق‌ العاده‌ای که در قالب PS3 قرار دارد، پردازشگر گرا??یکی قدرتمندی که تصاویر با وضوح بسیار بالا را ایجاد می‌کند و بسیاری مطالب دیگر اطلاعات م??یدی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

سونی دستگاه پلی‌استیشن 3 را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که چیزی بیش از یک کنسول صر?? برای بازی کردن باشد. این دستگاه همه انواع ت??ریحات و سرگرمی‌های دیجیتالی را پشتیبانی کرده و در واقع یک کامپیوتر برای ت??ریحات خانگی است.

 

این کامپیوتر از یک پردازشگر ویژه با طراحی خاص به نام پردازشگر سلولی (Call processor) بهره می‌گیرد. در تولید این پردازشگر، سونی، توشیبا و آی بی ام با یکدیگر همکاری کردند. این عمل در واقع پاسخی است به روند رو به رشد حرکت به سمت پردازشگرهای چند - هسته‌ای، که در آنها چندین پردازشگر در حد امکان داخل یک چیپ قرار داده می‌شوند. پردازشگر سلولی برای نیازها و قابلیت‌های مت??اوت قابل تغییر است. پردازشگر مورد است??اده در پلی‌استیشن 3 از 234 میلیون ترانزیستور داخل یک چیپ تشکیل شده است. در مقام مقایسه یادآور می‌شویم که یکی از قوی‌ترین پردازشگرهای کامپیوترهای رومیزی در سال 2005، یعنی پردازشگر دوهسته‌ای پنتیوم که قیمتی حدود 1000 دلار داشت به‌سختی به مرز 200 میلیون ترانزیستور در یک چیپ رسید.

قدرت بالا در حجمی کوچک. در این میکروپروسسور 234 میلیون ترانزیستور جای گر??ته‌اند.

نحوهٔ کار این پردازشگر همانند یک تیم چند پردازشگره است که همگی در یک چیپ کار می‌کنند تا بتوانند عملیات محاسباتی مورد نیاز برای بازی‌های ویدئوئی نسل آینده را به انجام برسانند.

 

برای درک بهتر نحوه عملکرد پردازشگر سلولی، بهتر است نگاهی به هر یک از اجزاء اصلی تشکیل‌دهنده آن بیاندازیم.9041-images-jpg

 

هسته اصلی این پردازشگر سلولی، یک پروسسور 3.2 گیگاهرتزی است که به یک کاشه 512 کیلوبایتی L2 مجهز شده است. این میکروپردازشگر چیزی شبیه به پردازشگر موجود در اپل جی 5 است و به تنهائی قادر به راه‌اندازی یک رایانه می‌باشد، اما در اینجا تنها نیست بلکه بیشتر نقش یک پردازشگر مدیریتی برای کنترل هشت پروسسور دیگر Synergistic Processing Elements را به‌عهده دارد.

 

 

کار اصلی محاسباتی به پردازشگر اصلی هسته PowerPC ارجاع داده می‌شود. این پردازشگر کاری را که باید انجام شود ارزیابی کرده و بررسی می‌کند که هم‌اکنون هر SPE چه‌کاری را انجام می‌دهد، آنگاه تصمیم می‌گیرد که کار را چگونه بین پروسسورها تقسیم کند تا بیشترین بهره‌دهی و راندمان را داشته باشد.

 

SPEها در واقع پردازشگرهای برداری 128 بیتی هستند که چندین عملیات پردازش را می‌توانند همزمان بر روی دیتا انجام دهند. این نوع پردازشگرها عموما در دهه 1980 در سوپرکامپیوترها قدرتمند و بزرگ علمی است??اده می‌شدند و در واقع جایگزین سریع پروسسورهای رقومی بودند که در یک زمان تنها قادر به یک پردازش بر روی دیتا بودند. علی‌رغم این محدودیت بزرگ پردازشگرهای رقومی، بعدها به‌دلیل پیشر??ت در طراحی و بالا ر??تن سرعت پردازش، است??اده از پردازشگرهای رقومی بیشتر شد و از پردازشگرهای برداری کمتر است??اده گردید. با این وجود به‌دلیل توانائی پردازشگرهای برداری در کار بر روی چند دسته دیتا، کمپانی IBA مجددا از این پردازشگرها در طراحی پردازشگر سلولی است??اه به‌عمل آورده است. در بروی این چیپ هشت SPE قرار دارند که تنها ه??ت تای آنها عمل پردازش را انجام می‌دهند. SPE هشتم تنها به‌صورت رزرو در مواقع خرابی یکی از ه??ت تای دیگر در نظر گر??ته شده است.

 

به هر پردازشگر SPE میزان 256 کیلوبایت حا??ظه SRAM اختصاص یا??ته است که با سرعت بالای تبادل اطلاعات به SPE در انجام وظای??ش کمک می‌کند. حا??ظه هر SPE برای واحد اصلی پردازشگر نیز قابل است??اده و دسترسی است که باعث می‌شود هسته Power PC از منابع هر SPE به بهترین و مؤثرترین وجه ممکن است??اده کند. مجموعه همه این عوامل و امکانات قدرت بی‌سابقه‌ای را در اختیار نیازهای پردازشی قرار می‌دهد.

 

از آنجا که تصویر و گرا??یک در کامپیوترها (و به‌ویژه در کامپیوترهائی که برای انجام بازی‌های ویدیوئی طراحی می‌شوند) بسیار مهم است، پردازشگرهای ویژه‌ای اختصاصا برای خلق و نمایش گرا??یک کامپیوتری طراحی شده‌اند. این پردازشگرها ???واحد پردازش گرا??یک“ GPU نامیده می‌شوند. یکی از مهمترین جنبه‌های برتری پلی‌استیشن 3 پردازشگر گرا??یکی، GPU جدید آن با نام RSX "Reality Synthesizer است.9043-images-jpg

 

 

واحد GPU در PS3 قدرت خلق تصاویری با وضوح بالا و بسیار نزدیک به واقعیت را دارد. این تصویری از بازی The Getaway 3 است. شرکت سونی RSX را با همکاری شرکت بزرگ تولیدکننده کارت‌های گرا??یکی یعنی Nvidia طراحی کرده است. RSX بر مبنای ??ن‌آوری گرا??یکی Gforce و یا چیپ گرا??یکی 550 مگاهرتزی که در آن 300 میلیون ترانزیستور به‌کار ر??ته است تولید شده است. برای اینکه دورنمائی از این رقم داده باشیم، براساس خبرنامه‌ای از Nvidia، تعداد ترانزیستورهای موجود در RSX بیشتر از مجموع ترانزیستورهای موجود در واحد پردازشگر و واحد گرا??یکی هر سه سیستم پیشتاز در بازار کنونی، یعنی پلی‌استیشن 3 ایکس باکس و نیتتندو است.

 

نورپردازی بلادرنگ، سایه‌ها و انعکاس‌ها به میزان واقعی به‌نظر رسیدن تصاویر در بازی The Getaway 3 کمک زیادی کرده‌اند.

در هر صورت می‌توان ادعا کرد که سطح جزئیات گرا??یکی که در PS3 مشاهده می‌شود تاکنون در هیچ دستگاه کنسولی دیده نشده است. مدلی که در سال 2005 به نمایش گذاشته شد قادر به تولید تصاویر با کی??یت بالای 1080p HD با وضوح 1080٭1920 بود که می‌توانست سیگنال‌های HD را از طر?? دو خروجی مجزای HDMI ارسال کند که به معنای امکان گر??تن خروجی تصویر بر روی دو دستگاه نمایش تلویزیونی HDTV است. البته اکنون اعلام شده است که قابلیت خروجی HDMI در مدل‌هائی که به بازار عرضه خواهند شد وجود ندارد و تنها یک خروجی HDMI قابل دسترسی است.

9042-ps3-gif

??? سایر مشخصات و ویژگی‌های اختصاصی

پلی‌استیشن 3 یک دیسک درایو نوری بلو-ری (Blu - ray) دارد که از جلو بارگذاری می‌شود. بازی‌های PS نیز بر روی دیسک‌های بلوری عرضه خواهند گردید که ظر??یتی معادل 54 گیگابایت دارند. یادآوری می‌شود که دیسک‌های دولایه DVD که هم‌اکنون مورد است??اده قرار دارند. حدود 4.7 گیگابایت اطلاعات را در خود جای می‌دهند. البته با اینکه دستگاه PS3 از دیسک درایو بلو-ری بهره می‌گیرد اما دارندگان آن می‌توانند همچنان از اجرای بازی‌های پلی‌استیشن و پلی‌استیشن 2 بر روی آن لذت ببرند. در واقع دیسک درایو PS3 ??رصت‌های قبلی CD و DVD را نیز پشتیبانی می‌کند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

جالب و تخصصی.مرسی.پرچم سونی و پلی استیشن همیشه بالاست.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بهترین کنسول تمام دوران ها تا به اینجای کار .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

میگم رییس شرکت سونی عمه داره؟ به روح اعتقاد داره؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آقا محسن چرا جواب پیام خصوصی رو نمیدی؟؟؟؟؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...