sinaweb 7 ارسال شده در تیر 90 [ATTACH=CONFIG]413[/ATTACH] تلویزیون رسانه*ای غریبی است. آنقدر ??راگیر و تاثیر گذار كه به راحتی مخاطب را می*تواند پای گیرنده میخكوب كند. اما همین رسانه در عین ??راگیری باید جنبه*های مختل??ی را برای مخاطب همراه داشته باشد و اگر هر كدام از این جنبه*ها نادیده گر??ته شوند ارتباط متقابل و دو سویه بین مخاطب و رسانه از بین خواهد ر??ت و تبدیل به ارتباطی یك سویه و بدون درگیری ذهنی خواهد شد. در علم ارتباطات، تلویزیون به عنوان ??راگیرترین رسانه عصر حاضر شناخته می*شود، حتی بالاتر از اینترنیت. (در علم رسانه وا*ژه*ای به نام اعتیاد رسانه*ای وجود دارد كه مختصصان میزان اعتیاد به تلویزیون را در كشورهای درحال گذار و توسعه یا??ته حتی از اعتیاد به اینترنت نیز بالاتر می*دانند). به طبع وجود چنین جامعه آماری می*تواند با ایجاد یك رویكرد هد??مند رسانه را صاحب جامعه آماری معین به گستردگی جغرا??یای آن دانست. معمولا مدیران و برنامه*سازان تلویزیون برای اینكه بتوانند ارتباط منطقی و تعاملی دو سویه را با مخاطبان خود برقرار كنند اقدام به درجه بندی سنی و محتوای برنامه*های خود می كنند. به عنوان مثال در یك قانون نانوشته اما تجربه شده اكثر شبكه*های تلویزیونی در ساعات اولیه صبح اقدام به پخش برنامه*های گ??ت وگو محوری با حضور كارشناسان مختل?? می*كنند و در ساعات بعدی این بانوان هستند كه به عنوان مخاطب هد?? در معرض برنامه*های خانوادگی قرار می*گیرند كه می*تواند برای تمامی گروه*های سنی چنین تقسیم*بندی*هایی را ذكر كرد. امروزه در حیطه ارتباط جمعی پنج رویكرد اصلی در زمینه شناخت مخاطب وجود دارد: تاثیر رسانه*ها، است??اده و رضایت*مندی از رسانه*ها، نقد متون ادبی، مطالعات ??رهنگی و تحلیل نحوه دریا??ت پیام كه اگر برنامه*ای و یا گروه برنامه سازی بتوانند به همه این پنج رویكرد توجه نشان دهند قطعا در میزان برقراری ارتباط با طی?? گسترده*تری از مخاطبان مو??ق*تر خواهند بود. در همین راستا در یكی دو سال اخیر شاهد برنامه*ای در سیما و شبكه تازه* تاسیس آموزش هستیم كه اصطلاحا می*توان گ??ت قواعد مخاطب سنجی را به خوبی بلد است و می*داند چگونه باید در ساعاتی كه شاید جزو ساعات مرده تلویزیون قلمداد شود، برای خود مخاطبانی ثابت دست و پیدا كند. «رادیو ه??ت» برنامه*ای است كه با اجرای گرم منصور ضابطیان روزنامه* نگار خوش ذوقی كه توانست در میانه دهه 70 طی??ی از نوجوانان را در ه??ته نامه چلچراغ با رویكرد جدیدی از *ژورنالیست آشنا كند شب*ها از آنتن شبكه آموزش پخش می*شود. ضابطیان كه پیش از روی آنتن بردن برنامه «رادیو ه??ت» تجربه ساخت برنامه*ای مو??ق به نام نقره را داشت، و در نگارش متن*های برنامه گ??ت*وگو محور و مت??اوت «تیك تاك» نیز با برادران ص??اریان*پور مشاركت كرده بود. با است??اده از تجربه كار در ??ضای مت??اوت ژرونالیستی چلچراغ و برنامه*های تلوزیونی ذكر شده توانسته است برنامه*ای را روی آنتن ببرد كه مهمترین ویژگی آن سادگی است. «رادیو ه??ت» با قالب و نوع بسیار ساده اما گیرایی كه سازندگان آن برایش طراحی كرده*اند توانسته بخشی از مخاطبان نیمه*شب*های تلویزیون را به خود اختصاص دهد و این موضوع وقتی اهمیت می*یابد كه بدانیم این جذب مخاطب اصولا در شبكه*ای ات??اق ا??تاده است كه در نگاه شاید مخاطبان چندانی نداشته باشد. ساختار و طراحی شبكه آموزش اصولا برای قشر نوجوان و جوان است و عمده برنامه*های این شبكه نیز برای همین گروه سنی برنامه*ریزی شده است، اما در ساعات پایانی شب برنامه*ای از این شبكه پخش می*شود كه طی?? وسیع*تری از مخاطبان را نشانه*گذاری كرده و به زبانی بسیار ساده و گیرا مطالب بعضا عمیق خود را منتقل می*كند. حضور یك چهره مطرح هنری در این برنامه و اجرای یك متن ادبی قوی و یا شعری خاطره*انگیز تمهید بسیار خوبی است كه در آن ساعات شب می*تواند آرامش را برای مخاطب به ارمغان بیاورد و در كنار آن میهمانانی كه روبروی ضابطیان می*نشینند و به سوالات بعضا مت??اوت او پاسخ می*گویند نیز از دیگر ویژگی*های «رادیو ه??ت» است. «رادیو ه??ت» برنامه*ای است كه به نوعی راه ر??تن بر روی لبه تیغ را تجربه می*كند و با انتخاب*های آگاهانه توانسته است تا به امروز همچنان تازه بماند.موضوعی كه شاید به ندرت برای برنامه*ای زنده كه در آن ساعت از شب كه اصلاحا ساعات مرده رسانه می*گویند ات??اق بیا??تد. منبع:خبرگزاری برنا به اشتراک گذاری این ارسال لینک به ارسال به اشتراک گذاری در سایت های دیگر