رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

«رادیو هفت» فرصتی مغتنم

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]413[/ATTACH]

 

تلویزیون رسانه*ای غریبی است. آنقدر ??راگیر و تاثیر گذار كه به راحتی مخاطب را می*تواند پای گیرنده میخكوب كند. اما همین رسانه در عین ??راگیری باید جنبه*های مختل??ی را برای مخاطب همراه داشته باشد و اگر هر كدام از این جنبه*ها نادیده گر??ته شوند ارتباط متقابل و دو سویه بین مخاطب و رسانه از بین خواهد ر??ت و تبدیل به ارتباطی یك سویه و بدون درگیری ذهنی خواهد شد.

 

در علم ارتباطات، تلویزیون به عنوان ??راگیرترین رسانه عصر حاضر شناخته می*شود، حتی بالاتر از اینترنیت. (در علم رسانه وا*ژه*ای به نام اعتیاد رسانه*ای وجود دارد كه مختصصان میزان اعتیاد به تلویزیون را در كشورهای درحال گذار و توسعه یا??ته حتی از اعتیاد به اینترنت نیز بالاتر می*دانند). به طبع وجود چنین جامعه آماری می*تواند با ایجاد یك رویكرد هد??مند رسانه را صاحب جامعه آماری معین به گستردگی جغرا??یای آن دانست.

 

معمولا مدیران و برنامه*سازان تلویزیون برای اینكه بتوانند ارتباط منطقی و تعاملی دو سویه را با مخاطبان خود برقرار كنند اقدام به درجه بندی سنی و محتوای برنامه*های خود می كنند.

 

به عنوان مثال در یك قانون نانوشته اما تجربه شده اكثر شبكه*های تلویزیونی در ساعات اولیه صبح اقدام به پخش برنامه*های گ??ت وگو محوری با حضور كارشناسان مختل?? می*كنند و در ساعات بعدی این بانوان هستند كه به عنوان مخاطب هد?? در معرض برنامه*های خانوادگی قرار می*گیرند كه می*تواند برای تمامی گروه*های سنی چنین تقسیم*بندی*هایی را ذكر كرد.

 

امروزه در حیطه ارتباط جمعی پنج رویكرد اصلی در زمینه شناخت مخاطب وجود دارد: تاثیر رسانه*ها، است??اده و رضایت*مندی از رسانه*ها، نقد متون ادبی، مطالعات ??رهنگی و تحلیل نحوه دریا??ت پیام كه اگر برنامه*ای و یا گروه برنامه سازی بتوانند به همه این پنج رویكرد توجه نشان دهند قطعا در میزان برقراری ارتباط با طی?? گسترده*تری از مخاطبان مو??ق*تر خواهند بود.

 

در همین راستا در یكی دو سال اخیر شاهد برنامه*ای در سیما و شبكه تازه* تاسیس آموزش هستیم كه اصطلاحا می*توان گ??ت قواعد مخاطب سنجی را به خوبی بلد است و می*داند چگونه باید در ساعاتی كه شاید جزو ساعات مرده تلویزیون قلمداد شود، برای خود مخاطبانی ثابت دست و پیدا كند.

 

«رادیو ه??ت» برنامه*ای است كه با اجرای گرم منصور ضابطیان روزنامه* نگار خوش ذوقی كه توانست در میانه دهه 70 طی??ی از نوجوانان را در ه??ته نامه چلچراغ با رویكرد جدیدی از *ژورنالیست آشنا كند شب*ها از آنتن شبكه آموزش پخش می*شود.

 

ضابطیان كه پیش از روی آنتن بردن برنامه «رادیو ه??ت» تجربه ساخت برنامه*ای مو??ق به نام نقره را داشت، و در نگارش متن*های برنامه گ??ت*وگو محور و مت??اوت «تیك تاك» نیز با برادران ص??اریان*پور مشاركت كرده بود. با است??اده از تجربه كار در ??ضای مت??اوت ژرونالیستی چلچراغ و برنامه*های تلوزیونی ذكر شده توانسته است برنامه*ای را روی آنتن ببرد كه مهمترین ویژگی آن سادگی است.

 

«رادیو ه??ت» با قالب و نوع بسیار ساده اما گیرایی كه سازندگان آن برایش طراحی كرده*اند توانسته بخشی از مخاطبان نیمه*شب*های تلویزیون را به خود اختصاص دهد و این موضوع وقتی اهمیت می*یابد كه بدانیم این جذب مخاطب اصولا در شبكه*ای ات??اق ا??تاده است كه در نگاه شاید مخاطبان چندانی نداشته باشد.

 

ساختار و طراحی شبكه آموزش اصولا برای قشر نوجوان و جوان است و عمده برنامه*های این شبكه نیز برای همین گروه سنی برنامه*ریزی شده است، اما در ساعات پایانی شب برنامه*ای از این شبكه پخش می*شود كه طی?? وسیع*تری از مخاطبان را نشانه*گذاری كرده و به زبانی بسیار ساده و گیرا مطالب بعضا عمیق خود را منتقل می*كند.

 

حضور یك چهره مطرح هنری در این برنامه و اجرای یك متن ادبی قوی و یا شعری خاطره*انگیز تمهید بسیار خوبی است كه در آن ساعات شب می*تواند آرامش را برای مخاطب به ارمغان بیاورد و در كنار آن میهمانانی كه روبروی ضابطیان می*نشینند و به سوالات بعضا مت??اوت او پاسخ می*گویند نیز از دیگر ویژگی*های «رادیو ه??ت» است.

 

«رادیو ه??ت» برنامه*ای است كه به نوعی راه ر??تن بر روی لبه تیغ را تجربه می*كند و با انتخاب*های آگاهانه توانسته است تا به امروز همچنان تازه بماند.موضوعی كه شاید به ندرت برای برنامه*ای زنده كه در آن ساعت از شب كه اصلاحا ساعات مرده رسانه می*گویند ات??اق بیا??تد.

منبع:خبرگزاری برنا

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...