رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
datis

آینده ویکیپدیا در گروی بر طرف کردن یک مشکل اساسی

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]9091[/ATTACH]

 

کمتر کسی است که از ویکیپدیا به عنوان یک منبع اطلاعاتی جامع و -نسبتاً- معتبر است??اده نکرده باشد. محتوای ??ارسی این پلت??رم در کنار مطالب انگلیسی، نقش مهمی در بالابردن دانش مورد نیاز جامعه ما بازی می کند.

همانطور که می دانید ویرایشگران یا ا??دیتورهای داوطلب، هسته های مرکزی این دانشنامه آزاد را تشکیل می دهند. اما ظاهراً ویکیپدیا با یک وضعیت بحرانی روبرو شده.

حدوداً از سال 2004 به مدت 3 سال تعداد ویرایشگران داوطلب ویکیپدیا به سرعت رشد کرد، در سال 2007 این میزان به اوج خود رسید، و سپس از سال 2007 تاکنون یک کاهش تدریجی را تجربه کرده است. مشکلی که اگر چاره ای برایش اندیشیده نشود، آینده ویکیپدیا را به خطر خواهد انداخت.

xdecline-Narenji-narenji-20131124.jpg.pagespeed.ic.VBJ4qasmbI.jpg

تعداد و ترکیب ویرایشگران داوطلب ویکیپدیا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا آن ها هستند که کی??یت محتوای سایت را تضمین می کنند. بدون ویرایشگران حر??ه ای و متنوع، محتوای ویکیپدیا هرگز اعتبار امروز خود را به دست نمی آورد.

بنا به مطالعه دانشگاه مینسوتا، کاهش ویرایشگران داوطلب ویکیپدیا بیش از همه، ناشی از بوروکراسی حاکم بر این وبسایت است. به طوری این سیستم قادر نیست ویرایشگران جدید را ح??ظ کند.

وقتی ویکیپدیا در سال 2005 محبوبیت خاصی در بین مردم پیدا کرد، تعداد کاربران و ویرایشگران این وبسایت به طرز عجیب و غریبی زیاد شد. در کنار ویرایشگران متعهد و حر??ه ای، عده ای هم با طنز پراکنی و درج مطالب ا??راطی و نادرست به محتوای وبسایت لطمه وارد می کردند.

بنابراین تصمیم گر??ته شد با معر??ی یک سری ابزارهای ویرایشی جدید، تعبیه ??رایندهای بوروکراتیک و اضا??ی و ربوت های خودکار، با این خرابکاری ها مبارزه شود.

این اقدام به بهترین شکل ممکن جواب داد و محتوای وبسایت را از گزند خرابکاران دور نگه داشت. اما این کار یک عارضه جانبی نیز داشت. مشکلی که هنوز هم حل نشده. سیستم پیچیده و طولانی ویرایش محتوا باعث شد به تدریج ویرایشگران جدید از این پلت??رم ??راری شوند.

حالا هم که تعداد ویرایشگران ویکیپدیا از 51000 ن??ر در سال 2007، به 31000 ن??ر در تابستان 2013 کاهش پیدا کرده. از سوی دیگر 90% ویرایشگران کنونی این وبسایت مرد هستند، که این خود معضل دیگری به حساب می آید، زیرا باعث شده، بر ??رض مثال، محتوای مربوط به هنرپیشه های زن هالیوود بسیار غنی، و محتوای مربوط به رمان نویس های زن قرن نوزدهم بسیار ضعی?? باشد!

خبرها حاکی از این است که بنیاد ویکی مدیا که هزینه های مربوط به زیرساخت ویکیپدیا را تامین می کند، تصمیم گر??ته در سال 2014 یک خانه تکانی اساسی در ویکیپدیا انجام دهد، و هم از لحاظ نرم ا??زار و هم وبسایت تغییرات عمده ای در آن اعمال کند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا ویکیپدیا در ماه های آینده با ظاهر مت??اوت خود قادر خواهد بود که ویرایشگران جدیدی را به سمت خود جذب کند یا خیر.

 

شما هم به توسعه ویکی پدیا کمک می کنید؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...