رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
datis

تصاویر منتشر نشده ای از استیو جابز و روزهای آغازین دره سیلیکون

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]9111[/ATTACH]

 

یک سوله خالی عظیم که در وسط آن استیو جایز به همراه مدیران NeXT و راس پروت (سرمایه گذار) پشت یک میز بزرگ نشسته اند. آنها مشغول صر?? نهار هستند و جابز که به تازگی از اپل اخراج شده، سعی دارد پروت را برای سرمایه گذاری در کار و کسب جدیدش راضی کند.

این عکس در سال ۱۹۸۶ توسط داگ منویز (Doug Menuez) گر??ته شده. عکاس خبری که طی یک پروژه مستند ۱۵ ساله، ظهور دوران طلایی دره سیلیکون را به تصویر کشیده. پروژه ای که تازه امسال از آن رونمایی شد.

این عکس یکی از تصاویر اولیه منویز است. اما برای وی، هنوز یکی از مهمترین آنها است. او می گوید که در آنجا نشسته بود، دور تا دور محیط خالی بود و او می دید که چگونه جابز و کارکنانش با عزمی راسخ به دنبال راه اندازی پروژه شان بودند.

او می گوید:«اعتقاد و خوش بینی که آنجا می دیدید، واقعا روحانی بود.»

و آن لحظه از آن روز، یکی از تعداد ??راوان لحظاتی است که منویز شاهد و پیگیر آنها بود. وی ابتدا جابز و پس از آن ۷۰ شرکت دیگر در دره سیلیکون را دنبال کرد. منویز هماهنگی و نظمی را در آنها می دید که هنوز هم بزرگترین حرکت بنیادین توسعه تکنولوژیک در تاریخ معاصر به حساب می آید و ادامه دارد.

او می گوید: «آنها می دانستند که در حال انجام وظی??ه در ماموریت س??ر به مریخ هستند، و همه شان کاملا آماده انجام آن بودند.»

در روزهای آخر این پروژه، منویز در سالن شرکت هایی چون اپل، نکست و ادوبی سرگردان بود و همچون یک شاهد خاموش، نظاره گر مراسمی که تبدیل به ا??سانه های دنیای دیجیتال شده اند.

اگر شما هم به پروژه آقای منویز علاقه مند شده اید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ضمن مروری بر عکس های برتر این مجموعه، نگاهی هم به تاریخچه و سرانجام آن داشته باشیم.

موقعیت های جذاب عکاسی معمولا کم بودند و در ??واصل طولانی میان آنها، او با شکیبایی به ثبت تصاویری می پرداخت که یک داستان عمیق درباره توسعه ??رهنگ، شیوه پوشش، کارهای روتین و ابداعات تکنولوژیک را بازگو می کنند. چیزی که اکنون بر دره سیلیکون حکمرانی می کند.

اما متاس??انه پروژه بیش از یک دهه به خواب ر??ت. پس از آنکه منویز توانست با استیو جابز و نکست برای عکاسی کنار بیاید، مو??ق شد با مجله Life جهت انتشار پروژه به توا??ق برسد. اما اگر چه جابز در ابتدا از مجله لای?? خوشش می آمد، بعدها از آن متن??ر شد و هیچگاه اجازه انتشار این مجموعه را نداد!

منویز می گوید: «جابز هیچ گاه مانع عکاسی ام نشد و از هر چه که می خواستم، عکس می گر??تم. اما هنگامی که نظرش درباره عدم انتشار آن را به من گ??ت، ??کر می کنم جواب دادم "این دیگه چه مزخر??یه می گی استیو؟"، اما او گ??ت "نگران نباش، تو روزی با این عکس ها خوش خواهی گذراند."»

منویز در سال ۲۰۰۰ و ترکیدن حباب دات کام این پروژه را رها کرد و سال ۲۰۰۴ بود که این آرشیو به دست کتابخانه دانشگاه استن??ورد رسید. اما این پروژه همچنان دور از دسترس باقی ماند، تا اینکه امسال منویز آن را در دو سالانه عکس مسکو به نمایش گذارد.

نمایشگاه «نابغه بی باک: انقلاب دیجیتال ۱۹۸۵-۲۰۰۰» پس از مسکو راهی چین شد و اکنون میهمان جشنواره عکس Visa pour l’Image ??رانسه است.

منویز می گوید که از برخی جنبه ها این باعث تاس?? است که زمان بسیار زیادی سپری شد، اما از برخی جهات هم گذر زمان باعث تاکید بیشتر بر اهمیت این پروژه شده.

او امیدوار است که پروژه اش را در قالب یک کتاب و همچنین ??یلمی مستند ارائه کند. علاوه بر این به دنبال تهیه اپلیکیشن آیپد و یک سایت تعاملی هم برای پروژه قدیمی اش است.

[h=3]گالری تصاویر

[/h]

18_Menuez-P_Steve_Jobs_dm_FNL_v4_DSI-narenji-20131118.jpg

جابز در جمع کارکنان، ردوود سیتی، کالی??رنیا، ۱۹۸۸

منویز: «جابز کمی پس از ا??تتاح NeXT Computer، سخترانی مهیج و چالاکی برای کارکنانش انجام داد، و البته مقداری در سخن سرایی درباره انتقام از اپل و جان اسکالی زیاده روی کرد.»

 

 

2_Menuez-NExt_DM_FINAL_v2_DSI-1-narenji-20131118.jpg

روزی که راس پروت به استیو جابز ۲۰ میلیون دلار پول داد. ??رمونت، کالی??رنیا، ۱۹۸۶

منویز: «راس پروت پس از صر?? نهار در این مکان و دیدار با مدیران نکست آینده، بیش از ۲۰ میلیون دلار در نکست سرمایه گذاری کرد. و از اینجا بود که جابز قدرت خود را به عنوان یک شومن و کسی که می داند چگونه از موقعیت های ??وری حداکثر بهره را ببرد، نشان داد. راس آنجا تحت تاثیر قرار گر??ته بود. اما بعدها گ??ت که آن یکی از بزرگترین اشتباهاتش بوده است.»

 

 

16_Newton_Tricia_08_DM_FNL_V2_DSI-narenji-20131118.jpg

آماده شدن برای معر??ی محصول خوب پیش نمی رود. لاس وگاس، ۱۹۹۲

منویز: «متاس??انه در حالی که آنها برای معر??ی Newton به رسانه های ملی در لاس وگاس آماده می شدند، دستگاه به یکباره کرش کرد و باعث شد که مایکل ویتلین، مدیر برنامه ریزی مراسم ک?? زمین ولو شود. و تریکیا چان تلاش می کرد برای حل مشکل با مهندسان تماس بگیرد.»

 

 

1_0769_19A_SM_blr_uprz_DSI2_v2-narenji-20131118.jpg

جابز در حال توضیح چرخه های ۱۰ ساله توسعه تکنولوژی. سونوما، کالی??رنیا، ۱۹۸۶

منویز: «استیو جابز اعتقادات خود را درباره چگونگی دوره های تکامل ۱۰ ساله تکنولوژی با کارکنانش در میان می گذارد. استیو امیدوار بود که بتواند بر موج بعدی سوار شود و سلاح او هم جای دادن یک کامپیوتر mainframe به اندازه یخچال، در جعبه ای به حجم 0.02 متر مکعب بود که از قیمت مناسبی برای دانشگاه ها برخوردار باشد. بدین گونه نکست کامپیوتر کار خود را آغاز کرد، و این تلاش استیو برای رستگاری پس از اخراج از اپل بود.»

 

 

x4_010_024563_19_sm_DSI-narenji-20131118.jpg.pagespeed.ic.-OE5PUdOIc.jpg

لیست، سونوما، کالی??رنیا، ۱۹۸۷

منویز: «تو-دو لیست استیو جابز که هنگام جلسات طو??ان مغزی شرکت تولید می شد و البته همیشه شامل مجموعه ای از چالش های تکنیکی بسیار سخت بود که حل آنها بر عهده تیم کاری استیو بود. و این گونه آنها نکست کامپیوتر را کامل کردند.»

 

 

 

 

10_12_024561_29_DSI-narenji-20131118.jpg

نور خورشید، NeXT. سونوما، کالی??رنیا، ۱۹۸۷

منویز:«در شروع کار این استارتاپ تکنولوژی، مدت زمان طولانی می شد که آنها از د??تر بیرون نمی ر??تند و حتی برای روزها نور خورشید را نمی دیدند.»

 

 

 

 

17_Menuez-88210_26A_SM_v2_DSI-narenji-20131118.jpg

نا امیدی. سان میکروسیستمز، سانتا کلارا، کالی??رنیا، ۱۹۹۲.

منویز: «سان سریع ترین شرکت تکنولوژی بود که به درآمد یک میلیارد دلاری دست یا??ت. با مو??قیت های عظیم آنها، ??شار رقابت جویانه روز به روز بیشتر و رنج ها ا??زون می شدند. تنها در چند سال تعداد کارکنان شرکت در سراسر جهان به ۱۵ هزار ن??ر رسید. این مهندس سعی می کند که تنها چند لحظه زمان تن??س در میان کار طاقت ??رسا در این اتاقک به دست آورد.»

 

 

 

 

15_Menuez-Adobe_xmas-party_scream_FNL_dm_v3_DSI-narenji-20131118.jpg

??ریاد. سان??رانسیسکو، کالی??رنیا، ۱۹۸۸

منویز: «یکی از کارمندان ادوبی سیستمز در جشن سالیانه شرکت ??ریادی از خوشحالی سر می دهد. جشن پایان سال آنها، روی صحنه ای در اسکله بزرگ سان??رانسیسکو برگزار شد و گزارش رسیده که یک میلیون دلار هزینه داشته.»

 

 

 

 

13_Steve-Capps_Jaminator_FNLv1_DSI-narenji-20131118.jpg

استیو کاپس، در حال نواختن جمیناتور. سن کارلوس، کالی??رنیا، ۱۹۹۳

منویز: «استیو کاپس یک قهرمان ??روتن و ستایش نشده در دره و طراح همکار Macintosh Finder در حال نواختن جمیناتور است. یک گیتار دیجیتال که خودش آن را ابداع کرده بود و به او اجازه می داد تکنوازی های گیتارش را روی آهنگ های راک مختل?? به اجرا در‌ آورد. آن هم هنگامی که در خانه مشغول کار روی نرم ا??زار Newton بود.»

 

 

 

 

5_024570_30A_SM-2.psd_v2_DSI-narenji-20131118.jpg

استیو جابز مت??کر، سانتا کروز، کالی??رنیا، ۱۹۸۷.

منویز: «استیو یک ذهن شهودگرای هنرمندانه داشت و می توانست رویای راه های جدیدی برای ترکیب تکنولوژی موجود و خلق چیزی کاملا تازه را در سر بپروراند. در اینجا او به دنبال راه حلی برای یک مشکل ??نی است که در جلسه شرکت مطرح شده.»

 

 

 

 

3_73033_40_SM_FNL_DM_v1_DSI-narenji-20131118.jpg

پرتره ای از راسل براون در لباس مبدل. مونتین ویو، کالی??رنیا، ۱۹۸۹

منویز: «در یکی از برنامه های د??اع عمومی از ??توشاپ اولیه، راسل براون به شکل نیش داری گ??ت که این نرم ا??زار تنها یک ابزار ساده همچون چکش است. شما می توانید با آن یک خانه بسازید یا تمامش را خراب کنید. بسیاری از عکاسان و طراحان گرا??یک در برابر تکنولوژی مقاومت می کردند و البته مردم عادی همیشه در برابر تغییر عکس العمل نشان می دهند. ??توشاپ یک تکنولوژی دیجیتال واقعا کوبنده و ن??اق انگیز بود که مرگ ??یلم عکاسی را تسریع کرد. اما این تکنولوژی همه چیز نبود. و بیش از هر کس دیگری، راسل براون به دلیل کلاس های ??توشاپ و سخنرانی های اش، مستحق دریا??ت این تحسین ها است.»

 

 

 

 

14_73835_4A_SM_DM_V1_2_DSI-narenji-20131118.jpg

مراقب شایعات باشید. ردوود سیتی، کالی??رنیا، ۱۹۸۸

منویز: «اندکی پیش از معر??ی کامپیوتر نکست، استیو یک نسخه اولیه کامل در اختیار داشت که شامل نمایشگر، چاپگر و ابزارهای جانبی بود که با مخملی سیاه پوشانده شده بودند. شرکت های تکنولوژی بیش از حد پنهان کار و رقابتی هستند و این احتیاط حتی تا پشت درهای بسته هم ادامه پیدا می کند.»

 

 

 

 

8_9123_02_SM_v3.1_DSI-narenji-20131118.jpg

تعطیلات. ادوبی سیستمز، مانتین ویو، کالی??رنیا، ۱۹۹۴

منویز: «یک صحنه سرگرم کننده با یک جمله توضیحی زیرکانه: به تعطیلات نروید. از آنجایی که شرکت های دره سیلیکون از بچه هایی در گاراژها به غول های تکنولوژی بین المللی رشد یا??ته بودند، آنها شروع به اتخاذ استانداردهای شرکتی و تعمیم آن به تمام کارکنان شان گر??تند. از جمله این موارد می توان به اعطای بیمه درمانی و هزینه های تعطیلات اشاره کرد. ادوبی سیستمز بسیار خوب مدیریت می شد و این از ترازهای مالی و کارمندان شادش پیدا بود. هرچند ساعات کار طولانی و رقابت های خشمگینانه باعث می شد که به تدریج مدت زمان تعطیلات کم شده و به تعویق بی??تد. اگر هم کسی پا پیش می گذاشت و روزهای مرخصی معوقه اش را طلب می کرد، پس از بازگشت با د??تر کاری تغییر دکور یا??ته روبرو می شد.»

 

 

 

 

11_IMG0012-2_v1_DSI-narenji-20131118.jpg

شاهدی بر ??صل کدنویسی های شبانه. NetObjects، ردوود سیتی، کالی??رنیا، ۱۹۹۷

منویز: «در د??تر مرکزی NetObjects هر صبح می توانستید جعبه های خالی غذای چینی را بیابید که به جا مانده از مهندسان شب کار بودند. کسانی که تمام شب و روز را مشغول کد نویسی می شدند تا نسخه مهمی از نرم ا??زار را آماده کنند.»

 

 

 

 

6_8555_1A_SM_FNL_dm-v2_DSI-narenji-20131118.jpg

دیوید هاکنی نگارگر در حال استراحت میانه یک کلاس ??توشاپ. مانیتن ویو، کالی??رنیا، ۱۹۹۰

منویز: «به همراه رشد قدرتمند تکنولوژی دیجیتال، دره سیلیکون بیشتر شبیه آن چیزی می شد که پاریس در قرن بیستم باید به نظر می رسید. هنرمندان از تمام جهان گرد هم می آمدند و مشتاق تجربیات تازه بودند. موسیقی دان هایی چون پیتر کابریل و هربی هانکوک از اولین استقبال کنندگان بودند. جورج لوکاس و ??رانسیس کوپولا جزو پیشتازان بودند و البته بسیاری نام های دیگر نیز در میان بود. ??رهنگ عمومی در حال تغییر بود و آوانگاردها گرد هم آمده بودند تا این ??رهنگ را به جلو ببرند. در اینجا نقاش انگلیسی، دیوید هاکنی یکی از سگهای داشهوند مورد علاقه اش را بغل کرده و در کنار راسل براون در یکی از نشست های تخصصی ادوبی در دهه نود حضور یا??ته. جایی که او یاد می گیرد چگونه از اولین نسخه ??توشاپ است??اده کند.»

 

 

 

 

9_INTEL-FAB_IMG0045-V2NEW_DM-1_DSI-2-narenji-20131118.jpg

ساعت ورزش در کارخانه 11X اینتل. ریو دانچو، نیو مکزیکو، ۱۹۹۸

منویز: «اینتل برای کارکنان بزرگترین کارخانه چیپ سازی اش، ورزش و نرمش را به عنوان بخشی از برنامه روتین کار روزانه در‌ آورده بود. آنها ۲۴ ساعت شبانه روز کار کرده و ثانیه ای ۵ چیپ تولید می کنند.»

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

من که استیو رو دوست دارم بخاتر کمک هایی که به پیشر??ت تکنولوزی کرد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...